Horeb schreef:[de bijbel leert ons twee wegen. één gaat naar de hemel en één naar de hel. de bijbel is bovendien duidelijk genoeg om te weten welke leer bij welke weg past.
als jij zelf dat onderscheid niet kunt maken wil dat nog niet zeggen dat anderen dat niet kunnen. je heb als christen ook de plicht de grenzen van de smalle weg te bewaken zoals de bijbel dat ook jou leert.
Helemaal mee eens! Alleen: Hoe lees jij de Bijbel (ook inzake verkiezing en verwerping), en hoe leest de ander die? Wat past voor jou op de weg naar het Leven, en wat past voor een ander op die weg?
Ook Arminius las de Bijbel. Hij legde wat stukken iets anders uit dan Gomarus. Beide waren, na meer dan uitvoerige Bijbelstudie en gebed, overtuigd van hun gelijk. Beiden hebben misschien wel voor Gods Aangezicht hun verdriet geuit over het feit dat ze beide dachten dat de ander op een dwaalspoor was.
Hoe zouden ze het nu Boven hebben? Zouden ze discussiëren over het lezen en uitleggen van een tekst of zouden ze samen Christus grootmaken? De Heiland, Die hen beiden wilde redden?
Wat is Bijbelse leer? De leer die jou of mij aanstaat? Of zou God straks vragen of je Zijn Zoon Jezus als Heer van je leven hebt erkend? En is DAT nu Bijbels, en de rest menselijke interpretatie?
Voor de goede orde: Ik denk dat we redelijk dicht bij elkaar liggen wat betreft leer. Alleen is het voor mij heel belangrijk om om me heen te kijken. En ook anderen, die wat anders geloven, te respecteren en te accepteren als christenen. De binnenkant zien wij toch niet, die ziet God alleen. Dat gaat op voor links tot en met rechts....
Leer is relatief. Elke richting (wat betreft leer) heeft zijn eigen denkbeelden, heeft ook zijn eigen dogma's. Bij alle richtingen heeft men de leiding van de Heilige Geest afgesmeekt om toch dat te doen wat Hem welbehaaglijk is.
Dat is nu precies waarom ik mild ben geworden naar anderen toe.
De waarheid staat in de Bijbel, Gods Woord. Sterker: Gods Woord IS de Waarheid! Maar de waarheid kan voor jou betekenen op zondag niet fietsen of met de auto (ik noem maar wat). Die waarheid kan voor mij betekenen dat ik een heel eind de natuur intrek op zondag. En beiden zitten we zondagmiddag en/of avond weer in de kerk, en beiden horen we weer wat God van ons vraagt, namelijk dat we ons in geloof overgeven aan Zijn Zoon, en zodoende gered worden. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Dat is de lijn in de prediking bij ons (en ik zit echt niet een een rechts-reformatorische kerk, maar in een gewone "midden-gemeente" (wij wijken niet af ter linker- noch ter rechterzijde...

))
En in diezelfde prediking wordt uitgelegd hoe een mens tot Jezus komt.
Ik hoop dat jij dat ook hoort, en dat je niet wordt afgescheept met een "uitgestalde Christus", maar waar je vervolgens niet hoort HOE je bij Hem komt......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!