Formulieren van Enigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Horeb » 26 feb 2011 20:01

Riska schreef:Ja en dat geldt ook voor de leer tegen de remonstranten.
Soms heb ik het gevoel dat men is stil blijven staan in een bepaalde tijd.

het Remonstrantisme is springlevend. het dringt binnen in allerlei protestantse kerken en ik kom het dagelijks tegen in onze eigen gemeente(n). lees hier op het forum en je weet dat een oude vijand nieuw leven heeft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 feb 2011 20:03

Horeb schreef:
TheKeimpe schreef:Mijns inziens moet er in deze discussie een scherpere scheiding gemaakt worden tussen:
- de remonstrantse leer
- de mensen wiens leer remonstrants te noemen valt

Op grond van de Bijbel, zoals uitgelegd in de 3FvE (daar gaat dit topic uiteindelijk over), verwerp ik de remonstrantse leer. Anderzijds durf ik, op grond van dezelfde Bijbel de remonstranten niet te verwerpen.
Ik weet mij hierin gesteund door, komtie weer, Vader Brakel:
Vader Brakel schreef:De Papisten, Luthersen en Remonstran¬ten, ofschoon zij in veel geloofspunten grovelijk dwalen, zo kunnen onder hen nog wel tijdgelovigen, ja ook wel ware gelovigen zijn, dewijl Christus daar, hoewel niet zuiver, gepredikt wordt.

uiteraard spreek ik over de Leer der Remonstranten. de mensen zijn mijn naaste, en daarom is het van zielsbelang ze te weerhouden van hun dwaling en te "dwingen" deze te verlaten tot heil van hun eigen ziel, en tot eer van God en Zijn koninkrijk

Hoewel ik je neiging tot "dwingen" kan waarderen, vraag ik me wel in alle ernst af of dat de belangrijkste boodschap is die je voor je medemens hebt. De kern is: is iemand in Christus? Zo ja, dan zal hij (of zij) met alle gebreken (dwalingen, zonden die telkens opspelen, etc.) uiteindelijk behouden worden. En dus is het niet van zielsbelang om iemand van deze dwaling te overtuigen, wel van groot belang!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2011 20:17

TheKeimpe schreef:De kern is: is iemand in Christus? Zo ja, dan zal hij (of zij) met alle gebreken (dwalingen, zonden die telkens opspelen, etc.) uiteindelijk behouden worden. En dus is het niet van zielsbelang om iemand van deze dwaling te overtuigen, wel van groot belang!
Amen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2011 20:55

Ik heb bij dominees in de kerken gezeten die dit precies zo verkondigen, zo niet nog sterker ! Het is van 2en 1. Er zijn maar 2 wegen, de brede, tot eeuwig verderf = de hel, of tot eeuwig gewin = de Hemel.
Men wil tegenwoordig graag wat zijwegen zien, beetje van dit en beetje van dat, maar dat is niet Bijbels !
In de rechts reformatorische kerken horen we nog een afsnijdende prediking, elders niet meer dus ?
Er kan nog veel mee door, beetje van de mens erbij ???

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 feb 2011 21:26

schelpje3 schreef:Ik heb bij dominees in de kerken gezeten die dit precies zo verkondigen, zo niet nog sterker ! Het is van 2en 1. Er zijn maar 2 wegen, de brede, tot eeuwig verderf = de hel, of tot eeuwig gewin = de Hemel.
Men wil tegenwoordig graag wat zijwegen zien, beetje van dit en beetje van dat, maar dat is niet Bijbels !
In de rechts reformatorische kerken horen we nog een afsnijdende prediking, elders niet meer dus ?

Ook bij deze dominees heb ik dan het gevoel: maakt u wel voldoende onderscheid tussen een dwaalleer en tussen de aanhangers van de dwaalleer. Als een mens met een dwaling niet behouden kan zijn, dan is de hemel leeg, op Henoch, Elia en Daniël na misschien dan...
Tegen een dwaalleer moet gewaarschuwd worden, dat is het punt niet. Mensen die dwalen moeten hierop gewezen worden, dat is ook het punt niet. Wel heb ik heel veel moeite met mensen die zeggen dat een bepaalde leer naar het verderf leidt, want dat is NIET waar. De leer leidt niet naar het verderf, dat doet het ongeloof. De leer leidt niet naar het behoud, dat doet het geloof, of andersom bekeken: Gods genade.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 feb 2011 13:36

TheKeimpe schreef:
schelpje3 schreef:Ik heb bij dominees in de kerken gezeten die dit precies zo verkondigen, zo niet nog sterker ! Het is van 2en 1. Er zijn maar 2 wegen, de brede, tot eeuwig verderf = de hel, of tot eeuwig gewin = de Hemel.

Ook bij deze dominees heb ik dan het gevoel: maakt u wel voldoende onderscheid tussen een dwaalleer en tussen de aanhangers van de dwaalleer. Als een mens met een dwaling niet behouden kan zijn, dan is de hemel leeg, op Henoch, Elia en Daniël na misschien dan...
Tegen een dwaalleer moet gewaarschuwd worden, dat is het punt niet. Mensen die dwalen moeten hierop gewezen worden, dat is ook het punt niet. Wel heb ik heel veel moeite met mensen die zeggen dat een bepaalde leer naar het verderf leidt, want dat is NIET waar. De leer leidt niet naar het verderf, dat doet het ongeloof. De leer leidt niet naar het behoud, dat doet het geloof, of andersom bekeken: Gods genade.

The Keimpe, je spreekt woorden van wijsheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 28 feb 2011 12:57

TheKeimpe schreef:Hoewel ik je neiging tot "dwingen" kan waarderen, vraag ik me wel in alle ernst af of dat de belangrijkste boodschap is die je voor je medemens hebt. De kern is: is iemand in Christus? Zo ja, dan zal hij (of zij) met alle gebreken (dwalingen, zonden die telkens opspelen, etc.) uiteindelijk behouden worden. En dus is het niet van zielsbelang om iemand van deze dwaling te overtuigen, wel van groot belang!

ik kan helaas het onderscheid waar je voor pleit op bijbelse gronden niet zien. het is M.I. een trent van deze tijd.

de apostelen, maar ook Jezus zelf hebben overtuigend gewaarschuwd tegen dwalingen. ze hebben ook altijd aangegeven dat iemend die dwaalt in de leer het koninkrijk Gods niet kan ingaan. zoeen is dus niet bekeerd.
daarmee bedoel ik dan geen verschil van mening over doop, zondag/sabbath enz......maar dwaling in de fundamentele geloofszaken. Remonstranten dwalen gruwelijk. er is in Gods woord geen ruimte om dat op welke manier dan ook te verdedigen.
beste mensen.......ik wilde de ernst aan jullie hart leggen.......we zijn in Christus of zijn erbuiten. er is slechts één weg tot ons behoud. laten we dat zuiver houden alstublieft

Riska

Berichtdoor Riska » 28 feb 2011 14:13

Opdat duidelijk is waar het over gaat: hier de 5 artikelen van de Remonstranten:

In januari 1610 stelden de remonstranten de vijf artikelen van de remonstranten op. De artikelen luiden als volgt:

Wij geloven:

Artikel 1

Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

Artikel 2

Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Artikel 3

Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..

Artikel 4

Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.

Artikel 5

Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2011 14:46

Riska schreef:Opdat duidelijk is waar het over gaat: hier de 5 artikelen van de Remonstranten:

In januari 1610 stelden de remonstranten de vijf artikelen van de remonstranten op. De artikelen luiden als volgt:

Wij geloven:

Artikel 1

Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

Artikel 2

Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Artikel 3

Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..

Artikel 4

Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.

Artikel 5

Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.

En als dit geloofd dan ga je volgens sommige naar de hel #-o
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 feb 2011 15:25

Horeb schreef:[de bijbel leert ons twee wegen. één gaat naar de hemel en één naar de hel. de bijbel is bovendien duidelijk genoeg om te weten welke leer bij welke weg past.
als jij zelf dat onderscheid niet kunt maken wil dat nog niet zeggen dat anderen dat niet kunnen. je heb als christen ook de plicht de grenzen van de smalle weg te bewaken zoals de bijbel dat ook jou leert.

Helemaal mee eens! Alleen: Hoe lees jij de Bijbel (ook inzake verkiezing en verwerping), en hoe leest de ander die? Wat past voor jou op de weg naar het Leven, en wat past voor een ander op die weg?
Ook Arminius las de Bijbel. Hij legde wat stukken iets anders uit dan Gomarus. Beide waren, na meer dan uitvoerige Bijbelstudie en gebed, overtuigd van hun gelijk. Beiden hebben misschien wel voor Gods Aangezicht hun verdriet geuit over het feit dat ze beide dachten dat de ander op een dwaalspoor was.
Hoe zouden ze het nu Boven hebben? Zouden ze discussiëren over het lezen en uitleggen van een tekst of zouden ze samen Christus grootmaken? De Heiland, Die hen beiden wilde redden?
Wat is Bijbelse leer? De leer die jou of mij aanstaat? Of zou God straks vragen of je Zijn Zoon Jezus als Heer van je leven hebt erkend? En is DAT nu Bijbels, en de rest menselijke interpretatie?
Voor de goede orde: Ik denk dat we redelijk dicht bij elkaar liggen wat betreft leer. Alleen is het voor mij heel belangrijk om om me heen te kijken. En ook anderen, die wat anders geloven, te respecteren en te accepteren als christenen. De binnenkant zien wij toch niet, die ziet God alleen. Dat gaat op voor links tot en met rechts....
Leer is relatief. Elke richting (wat betreft leer) heeft zijn eigen denkbeelden, heeft ook zijn eigen dogma's. Bij alle richtingen heeft men de leiding van de Heilige Geest afgesmeekt om toch dat te doen wat Hem welbehaaglijk is.
Dat is nu precies waarom ik mild ben geworden naar anderen toe.
De waarheid staat in de Bijbel, Gods Woord. Sterker: Gods Woord IS de Waarheid! Maar de waarheid kan voor jou betekenen op zondag niet fietsen of met de auto (ik noem maar wat). Die waarheid kan voor mij betekenen dat ik een heel eind de natuur intrek op zondag. En beiden zitten we zondagmiddag en/of avond weer in de kerk, en beiden horen we weer wat God van ons vraagt, namelijk dat we ons in geloof overgeven aan Zijn Zoon, en zodoende gered worden. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Dat is de lijn in de prediking bij ons (en ik zit echt niet een een rechts-reformatorische kerk, maar in een gewone "midden-gemeente" (wij wijken niet af ter linker- noch ter rechterzijde... :wink:))
En in diezelfde prediking wordt uitgelegd hoe een mens tot Jezus komt.
Ik hoop dat jij dat ook hoort, en dat je niet wordt afgescheept met een "uitgestalde Christus", maar waar je vervolgens niet hoort HOE je bij Hem komt......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2011 15:35

Hier is een wijs woord gesproken door de Heilige Geest

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2011 15:46

TheKeimpe schreef:

Maar waar gaat het ons nu om ? We geloven om in de hemel te kunnen komen ? Of is het ons om God te doen ? Kunnen we instemmen als Hij zou zeggen: ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend !
Of zijn we zo goed bezig, wij geloven dat de Heere Jezus aan het kruis is gestorven, dus wij kunnen niet verloren gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 feb 2011 15:47

Daar sluit ik me bij aan...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2011 15:50

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:

Maar waar gaat het ons nu om ? We geloven om in de hemel te kunnen komen ? Of is het ons om God te doen ? Kunnen we instemmen als Hij zou zeggen: ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend !
Of zijn we zo goed bezig, wij geloven dat de Heere Jezus aan het kruis is gestorven, dus wij kunnen niet verloren gaan.

Ik begrijp dit niet .... wij kunnen toch alleen maar tot God komen via de Here Jezus.
Hij is de weg de waarheid en het leven.
En tegen wie zegt de Here Jezus ga weg Ik heb u niet gekent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2011 15:53

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:

Ik begrijp dit niet .... wij kunnen toch alleen maar tot God komen via de Here Jezus.
Hij is de weg de waarheid en het leven.[/quote]

Er zijn veel christenen die het alleen te doen is om het verdienen van de Hemel. Dat is niet Bijbels. Wat zouden wij in de Hemel moeten doen, als wij Christus niet kennen ?
Het moet ons gaan om de Eer van God. Het heet zo mooi in reformatorische term: we moeten eenswillend gemaakt worden. M.a.w. als wij verloren gaan is dat onze schuld en nooit die van God. Ook al gaan wij trouw naar de kerk, vermijden zoveel mogelijk zonden. Het is niet genoeg !
Let wel: ik zeg dit in het algemeen en niet tegen iemand in het bijzonder :D

Terug naar “Archief”