Jantjes schreef:parsifal schreef:blijblij schreef:
Ja want die grote boze RKK, die ook de allerkleinsten bij God wil betrekken! Hoe durven ze die schavuiten!
Kinderdoop door de RKK ingesteld? bedoel je dat? in welke zin heeft dit dan met macht te maken.
Of gaat dit om de oeroude aversie tegen de RKK? Dan is het offtopic!
Buiten dat is het volslagen onzin. In de tijd van Origenes en Tertulianus werd de kinderdoop al gepraktiseerd. Tertulianus gaat hier tegenin op grond van de te zware verantwoordelijkheid van de doopgetuigen, Origenes verdedigt de kinderdoop op grond van traditie (en dat begin derde eeuw!!). Merk op dat Tertulianus zich hier niet op traditie beroept, terwijl hij dat vaak genoeg wel doet.
Tja, volgens sommige nog veel eerder dan Origenes en Tertulianus. Handelingen van de Apostelen 16:15 en 16:33 en 18:8. Volgens hen worden daar huizen en gezinnen met kinderen gedoopt.
In de begin periode van de Rooms-katholieke Kerk is de kinderdoop goed in gebruik gekomen, omdat een kind bij de geboorte is belast met de erfzonde. Als het ongedoopt, en dus nog belast met de erfzonde, stierf, zou het niet in de Hemel komen maar in het Voorgeborchte (daartegen diende de Nooddoop). Deze leer is thans grotendeels verlaten, en tegenwoordig staat de doop voor de opname van het pasgeboren kind in de gemeenschap van de Kerk. Ze worden dus toegeeflijker. Nog een klein stukje en schaffen ze de kinderdoop af.
Allereerst is er pas sprake van een rooms-katholieke Kerk na het grote schisma van 1054. Maar dat heb ik je al vaker verteld en toch blijf je volharden in de leugen. Dat even terzijde.
Verdiep je eens in de doop en wat dat volgens katholiek begrip inhoud. Ik zal je vast een hint geven, je zit er naast en daarnaast is de doop in de katholieke Kerk nog net zo als in het begin van het christendom.
Zoek het eens op: http://www.stvitus.nl/KKK/
Dat je het ergens helemaal niet mee eens bent dat kan ik me best voorstellen en dat je graag hebt dat anderen jou privé visie/interpretatie overnemen, daar kan ik ook nog wel in komen, maar dat je een vals beeld neerzet van wat anderen geloven, nee dat is een brug te ver.
Stropoppen opzetten om vervolgens te verbranden lijkt me niet echt netjes voor een christen.