JacobH schreef:Wat jij zegt over de mutatie bereidheid in het afweer systeem lijkt me was dubieus. Als we er gewoon simpel vanuit gaan dat een eiwit wordt gemaakt op basis van RNA en dat dat RNA een translatie is van het DNA dan kan er geen andere conclusie worden gemaakt dat de code voor het eiwit afkomstig is van het DNA. Dus ook de receptor (actieve gedeelte) van het AL.
So far, so good ...
JacobH schreef:Als er sprake is dat er geen code op het DNA aanwezig is en toch het eiwit zal worden gemaakt dan zou dat moeten komen door mutatie. Dan is er wel wat vreemds aan de hand. Dat zou betekenen dat volgende generatie's zonder meer zonder problemen een AB moeten kunnen aanmaken. En dat is niet het geval. Genetisch zal de F1 geen bijzondere mutaties hebben gekregen. Terwijl toch de ouder resistent is. De volgende generatie moet opnieuw een eiwit gaan aanmaken (AB) om zich te imuniseren. (deze generatie kan ook gebruik maken van de al aanwezige AB die gekrgen zijn van de moeder) Dit zijn als IG dus die gaan niet meer de weg van translatie en transcriptie.
Je gaat hier de mist in doordat je niet door hebt op welk nivo evolutie plaatsvindt. De evolutie in ons afweersysteem vindt plaats in het afweersysteem van de individuele mens, en dus niet in de menselijke populatie. Het overerven van ergelijke informatie gebeurd dus door de afweercellen en neit door de mens.
Even terzijde er is nooit sprake van geen code op het DNA, immers DNA is een code, zelfs voor een willekeurige kun je een polypeptide verzinnen; de vraag is hoe zinvol een code is, meestal dus hoe zinvol het polypeptide is als eiwit ....
Zie trouwens ook mijn bijdrage voor de proefsite van Bijbel en onderwijs.
JacobH schreef:Ik ben het oneens met de conclusie dat dat voor de evolutie sexuele voortplanting het beste is. Ik vraag me ook af of de evolutionisten dat ook zou zouden neerschrijven. met het kruisen van genen kunnen alleen bestaande genen worden ingekruist. Nieuwe eigenschappen moeten bij toeval ontstaan. Het bewijs daarvoor is nog steeds nihil. Althans zo ver ik weet.
Dat seksuele voortplanting het beste is voor de evoutie is aangetoond met de adaptatie van bacterien. Onder seksuele omstandigheden gaat die vele duizenden malen sneller dan zonder de mogelijkheid voor seks.
JacobH schreef:De enige manier om heel snel te muteren met het verkrijgen van een goede eigenschap is een hele grote generatie snelheid. En DNA wat niet zich makkelijk laat muteren.
Wat een biologische naiviteit. Talloze genen zijn betrokken bij de mutatie-snelheid en die kunnen worden aan of uitgezet. Het is bekend van bacterien onder stress omstandigheden dat ze veel meer muteren dan zonder die stress.
JacobH schreef:met grote mutatie bedoelde ik dat niet 1 base paar verandert maar een hele boel op verschillende loci. Waardoor totaal nieuwe eigenschappen ontstaan.
Over het algemeen zorgt een base paar mutatie niet voor een nieuwe of het verliezen van een eigenschap. Ook omdat het lichaam zich daar tegen wapent.
Het basisprincipe van evolutie is gebaseerd op overerven met verandering en selectie. Als je een van beide weglaat is het onzin.
Het gaat er niet om wat over het algemeen gebeurd, maar of een mutatie iets nieuws kan opleveren. Dit blijkt het geval te zijn binnen het afweersysteem en binnen in vitro evolutie.
JacobH schreef:Recombinatie kan nooit voor nieuwe eigenschappen zorgen. Dat is een misverstand.
Recombinatie kan wel degelijk zorgen voor een uitwisseling van domeinen van eiwitten. Dat betekend bv. dat een eiwit dat op stukje A van het DNA bindt met domein A, en vervolgens dit gen aanzet met domein B, kan recombineren met eiwit dat op stukje Z van het DNA bindt met domein Z en vervolgens dit gen uitzet met domein Y.
Het meest eenvoudige resultaat is dat eiwit AB recomibineert (nivo combinatie vormt met) eiwit ZY tot bv AY. De nieuwe eigenschap is dan een eiwit ontstaat die op stukje A van het DNA bindt en het gen uitzet. Deze eigenschap bestond nog niet en is dus nieuw.
Ingewikkeldere varianten van AZB zijn ook mogelijk, waardoor het eiwit bv aan A en Z moet binden om iets aan te zetten, en het systeem ingewikkelder wordt.
JacobH schreef:Planten zijn ingewikkelder omdat ze meer eigenschappen hebben.
En is het je ooit opgevallen dat organismen met meer eigenschappen meer afhankelijk zijn van seksuele voortplanting dan organismen met minder eigenschappen ....
JacobH schreef:invitro evolutie
daar mooet je me meer over vertellen. Daar ben ik namelijk heel erg benieuwd naar. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord. (waarschijnlijk altijd liggen slapen tijdens biochemie en microbiologie)
ik denk dat het meer een kreet is in plaats van een correcte weergave van feiten.
In vitro wil zeggen in glas, of te wel in de reageerbuis, dus zonder een levende cel. Met PCR kan een stuk DNA worden vermenigvuldigd; hierbij worden altijd fouten gemaakt. De hoeveelheid fouten die gemaakt worden kun je regelen. Bij in vitro evolutie wordt die heel hoog gekozen. Je krijgt dan allemaal net-iets-verschillende PCR producten, oftewel kopien van het DNA met een kleine verandering. Vervolgens kun je de verbeterde (meer gewenste) varianten gaan selecteren. Zo zijn van het Green Fluoresent Protein (GFP, een eiwit dat groene fluroescentie geeft) variaten gemaakt die meer kleur geven en/of een andere kleur geven.
De tweede variant is in vitro recombinatie. Hierbij wordt enkelstrengs DNA willekeurig gebroken en worden varianten aan elkaar gevoegd, hetgeen leidt tot nieuwe combinaties.
In vitro evolutie komt uitgebreider aan de orde in mijn stuk voor kennislink.