Jantjes schreef:schaapje schreef:@Jantjes,
Kan je dan nog wel spreken over een dwaalleer, je geeft hierboven zelf het antwoord.
Het is een stelling met een vraagteken.
Als een kerkleer stelt dat de besnijdenis in het oude testament precies het zelfde betekend als de kinderdoop nu in het nieuw testament dan maakt men een grote vergissing mijn inziens. De besnijdenis behoorde tot het oud bondvolk Israel en dat was Gods uitverkoren volk om de Christus te laten geboren worden. Die belofte in dat oude verbond is vervult met de geboorte van Christus. Die bedeling was ten einde en een nieuwe bedeling is begonnen. Je kunt dus nu niet meer zeggen ik laat mijn kind dopen wat dan staat dat teken van Christus alvast op dat voorhoofd. Dat kan dus niet omdat er nu geen apart volk meer bestaat wat God uitverkiest om tot Zijn volk te behoren. Er is wel een uitverkoren volk maar voor het uiterlijk voor onze ogen verborgen. Dat uitverkoren volk komt uit het Oosten en Westen en uit de zandwoestijn. Niet dus speciaal uit dat keurige Refogezin of christelijke gezin die hun kinderen hebben laten dopen.
.
Persoonlijk denk ik dat als je een baby laat dopen jezelf en het kind tekort doet, omdat
een volwassendoop een hele diepe betekenis kan hebben als je echt tot geloof komt.
Maar ik denk niet (op een enkeling na) dat babydopers denken dat hun kinderen gered
zijn door die doop, want dat zou inderdaad een dwaalleer zijn.
Als je terecht zegt dat God een uitverkoren volk heeft maar voor onze ogen verborgen,
dan wijs je op het hart van gelovigen, een hart wat aan Hem is gegeven en waarin Hij
is komen wonen. En zoals we hierboven al tot de konkluzie kwamen kunnen dat volwassen-
dopers of gelovigen die als baby's gedoopt zijn.
Zo wie zo is de volwassendoop symbolisch, als we het hebben het over afwassen van zonden,
en dat we dood en begraven zijn in die doop. Het wijst toch naar het werk van Jezus.
Zelf zie ik de volwassendoop meer als een getuigenis voor de gemeente en ongelovigen,
die door uitnodiging dit mee maken. Zou ik tegenover God moeten getuigen? Bij de meeste
volwassendopers heeft de bekering en wedergeboorte allang plaats gevonden, en ik denk
dat dat bij jou ook zo was Jantjes.
groetjes
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.