Heeft het christendom een dwaalleer ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 12:54

schaapje schreef:@Jantjes,

Kan je dan nog wel spreken over een dwaalleer, je geeft hierboven zelf het antwoord.

Het is een stelling met een vraagteken.
Als een kerkleer stelt dat de besnijdenis in het oude testament precies het zelfde betekend als de kinderdoop nu in het nieuw testament dan maakt men een grote vergissing mijn inziens. De besnijdenis behoorde tot het oud bondvolk Israel en dat was Gods uitverkoren volk om de Christus te laten geboren worden. Die belofte in dat oude verbond is vervult met de geboorte van Christus. Die bedeling was ten einde en een nieuwe bedeling is begonnen. Je kunt dus nu niet meer zeggen ik laat mijn kind dopen wat dan staat dat teken van Christus alvast op dat voorhoofd. Dat kan dus niet omdat er nu geen apart volk meer bestaat wat God uitverkiest om tot Zijn volk te behoren. Er is wel een uitverkoren volk maar voor het uiterlijk voor onze ogen verborgen. Dat uitverkoren volk komt uit het Oosten en Westen en uit de zandwoestijn. Niet dus speciaal uit dat keurige Refogezin of christelijke gezin die hun kinderen hebben laten dopen.

.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2011 13:06

"dan staat het teken van Christus maar vast op het voorhoofd" is ook niet aan de orde. Ik ben bang dat je van vroeger een beetje een karikatuur van de kinderdoop hebt meegekregen. Nogmaals, wat zegt het jou dat de kinderen van gelovigen heilig zijn? Volgens mij dat we hen bij het volk van God mogen rekenen (de heiligen). Ook al hebben ze bij het opgroeien verantwoordelijkheid en zijn er die God later de rug toekeren, het verbond verbreken. Toch kunnen we van ze als ze kinderen zijn, stellen dat ze heilig zijn in Christus. Dat is de reden waarom ze gedoopt worden. Christus heeft even zeker de kinderen van de gelovigen schoongewassen als de volwassenen zelf. De doop wijst dan dus op dat schoonwassen door Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2011 13:28

Jantjes schreef:

Kan je dan nog wel spreken over een dwaalleer, je geeft hierboven zelf het antwoord.

Als een kerkleer stelt dat de besnijdenis in het oude testament precies het zelfde betekend als de kinderdoop nu in het nieuw testament dan maakt men een grote vergissing mijn inziens. De besnijdenis behoorde tot het oud bondvolk Israel en dat was Gods uitverkoren volk om de Christus te laten geboren worden. Die belofte in dat oude verbond is vervult met de geboorte van Christus. Die bedeling was ten einde en een nieuwe bedeling is begonnen. Je kunt dus nu niet meer zeggen ik laat mijn kind dopen wat dan staat dat teken van Christus alvast op dat voorhoofd. Dat kan dus niet omdat er nu geen apart volk meer bestaat wat God uitverkiest om tot Zijn volk te behoren. Er is wel een uitverkoren volk maar voor het uiterlijk voor onze ogen verborgen. Dat uitverkoren volk komt uit het Oosten en Westen en uit de zandwoestijn. Niet dus speciaal uit dat keurige Refogezin of christelijke gezin die hun kinderen hebben laten dopen.

.

Persoonlijk denk ik dat als je een baby laat dopen jezelf en het kind tekort doet, omdat
een volwassendoop een hele diepe betekenis kan hebben als je echt tot geloof komt.
Maar ik denk niet (op een enkeling na) dat babydopers denken dat hun kinderen gered
zijn door die doop, want dat zou inderdaad een dwaalleer zijn.

Als je terecht zegt dat God een uitverkoren volk heeft maar voor onze ogen verborgen,
dan wijs je op het hart van gelovigen, een hart wat aan Hem is gegeven en waarin Hij
is komen wonen. En zoals we hierboven al tot de konkluzie kwamen kunnen dat volwassen-
dopers of gelovigen die als baby's gedoopt zijn.

Zo wie zo is de volwassendoop symbolisch, als we het hebben het over afwassen van zonden,
en dat we dood en begraven zijn in die doop. Het wijst toch naar het werk van Jezus.
Zelf zie ik de volwassendoop meer als een getuigenis voor de gemeente en ongelovigen,
die door uitnodiging dit mee maken. Zou ik tegenover God moeten getuigen? Bij de meeste
volwassendopers heeft de bekering en wedergeboorte allang plaats gevonden, en ik denk
dat dat bij jou ook zo was Jantjes.

groetjes
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 13:42

Marnix schreef: "dan staat het teken van Christus maar vast op het voorhoofd" is ook niet aan de orde. Ik ben bang dat je van vroeger een beetje een karikatuur van de kinderdoop hebt meegekregen. Nogmaals, wat zegt het jou dat de kinderen van gelovigen heilig zijn? Volgens mij dat we hen bij het volk van God mogen rekenen (de heiligen).

Dat zijn ze ook zonder de kinderdoop. Het grondbeginsel ligt bij de ouders niet in die doop.

Marnix schreef: Ook al hebben ze bij het opgroeien verantwoordelijkheid en zijn er die God later de rug toekeren, het verbond verbreken.

Als kinderen tot hun verstand gekomen zijn moeten zij gaan beseffen dat ze zelf moeten gaan kiezen. Als ze uit gelovige ouders zijn geboren is geloof overname niet meer vanzelfsprekend nog minder dat ze gedoopt zouden zijn en zou God al een verbond men hen zijn aangegaan. Nog minder kunnen we dus over een verbreken van een verbond spreken omdat die kinderen nog niet akkoord zijn gegaan door geloof uit hen zelf (uiteraard door genade) voort gekomen.

Marnix schreef: Toch kunnen we van ze als ze kinderen zijn, stellen dat ze heilig zijn in Christus. Dat is de reden waarom ze gedoopt worden. Christus heeft even zeker de kinderen van de gelovigen schoongewassen als de volwassenen zelf. De doop wijst dan dus op dat schoonwassen door Christus.

Dat kun je wel stellen maar niet Bijbelse onderbouwen.
Ik denk dat we goed moeten inzien waar die kinderdoop vandaan komt en waar het grondbeginsel op gebouwd is en dat is de macht van de RKK en die is onjuist.

.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 14:36

schaapje schreef:
Jantjes schreef:

.

Persoonlijk denk ik dat als je een baby laat dopen jezelf en het kind tekort doet, omdat
een volwassendoop een hele diepe betekenis kan hebben als je echt tot geloof komt.
Maar ik denk niet (op een enkeling na) dat babydopers denken dat hun kinderen gered
zijn door die doop, want dat zou inderdaad een dwaalleer zijn.

Als je terecht zegt dat God een uitverkoren volk heeft maar voor onze ogen verborgen,
dan wijs je op het hart van gelovigen, een hart wat aan Hem is gegeven en waarin Hij
is komen wonen. En zoals we hierboven al tot de konkluzie kwamen kunnen dat volwassen-
dopers of gelovigen die als baby's gedoopt zijn.

Zo wie zo is de volwassendoop symbolisch, als we het hebben het over afwassen van zonden,
en dat we dood en begraven zijn in die doop. Het wijst toch naar het werk van Jezus.
Zelf zie ik de volwassendoop meer als een getuigenis voor de gemeente en ongelovigen,
die door uitnodiging dit mee maken. Zou ik tegenover God moeten getuigen? Bij de meeste
volwassendopers heeft de bekering en wedergeboorte allang plaats gevonden, en ik denk
dat dat bij jou ook zo was Jantjes.

groetjes

Eens.
ik geloof het van jou ook wederzijds.
Gegroet zuster in den Heer.

.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2011 14:41

@Jantjes,

Ik groet je met dezelfde groet terug broeder in de Heer :lol:

Ik hoop alleen dat je wat milder wordt. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2011 14:55

Jantjes, heb jij je kinderen laten dopen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 feb 2011 14:56

Jantjes schreef:
Marnix schreef: "dan staat het teken van Christus maar vast op het voorhoofd" is ook niet aan de orde. Ik ben bang dat je van vroeger een beetje een karikatuur van de kinderdoop hebt meegekregen. Nogmaals, wat zegt het jou dat de kinderen van gelovigen heilig zijn? Volgens mij dat we hen bij het volk van God mogen rekenen (de heiligen).

Dat zijn ze ook zonder de kinderdoop. Het grondbeginsel ligt bij de ouders niet in die doop.

Marnix schreef: Ook al hebben ze bij het opgroeien verantwoordelijkheid en zijn er die God later de rug toekeren, het verbond verbreken.

Als kinderen tot hun verstand gekomen zijn moeten zij gaan beseffen dat ze zelf moeten gaan kiezen. Als ze uit gelovige ouders zijn geboren is geloof overname niet meer vanzelfsprekend nog minder dat ze gedoopt zouden zijn en zou God al een verbond men hen zijn aangegaan. Nog minder kunnen we dus over een verbreken van een verbond spreken omdat die kinderen nog niet akkoord zijn gegaan door geloof uit hen zelf (uiteraard door genade) voort gekomen.

Marnix schreef: Toch kunnen we van ze als ze kinderen zijn, stellen dat ze heilig zijn in Christus. Dat is de reden waarom ze gedoopt worden. Christus heeft even zeker de kinderen van de gelovigen schoongewassen als de volwassenen zelf. De doop wijst dan dus op dat schoonwassen door Christus.

Dat kun je wel stellen maar niet Bijbelse onderbouwen.
Ik denk dat we goed moeten inzien waar die kinderdoop vandaan komt en waar het grondbeginsel op gebouwd is en dat is de macht van de RKK en die is onjuist.

.

Het kan ook zo zijn dat kinderen helemaal niet tot hun verstand komen ! Vroegtijdig overlijden, van het pad afgaan, (meervoudig) gehandicapt, psychisch of lichamelijk ziek zijn of worden. Als je als christenouders een kindje krijgt toevertrouwd, is het wel heel ongepast om het dan niet te laten dopen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 23 feb 2011 15:11

Jantjes schreef:Dat kun je wel stellen maar niet Bijbelse onderbouwen.

.

Ja want die grote boze RKK, die ook de allerkleinsten bij God wil betrekken! Hoe durven ze die schavuiten!

Kinderdoop door de RKK ingesteld? bedoel je dat? in welke zin heeft dit dan met macht te maken.
Of gaat dit om de oeroude aversie tegen de RKK? Dan is het offtopic!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 feb 2011 16:17

blijblij schreef:

.

Ja want die grote boze RKK, die ook de allerkleinsten bij God wil betrekken! Hoe durven ze die schavuiten!

Kinderdoop door de RKK ingesteld? bedoel je dat? in welke zin heeft dit dan met macht te maken.

Buiten dat is het volslagen onzin. In de tijd van Origenes en Tertulianus werd de kinderdoop al gepraktiseerd. Tertulianus gaat hier tegenin op grond van de te zware verantwoordelijkheid van de doopgetuigen, Origenes verdedigt de kinderdoop op grond van traditie (en dat begin derde eeuw!!). Merk op dat Tertulianus zich hier niet op traditie beroept, terwijl hij dat vaak genoeg wel doet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 16:26

schelpje3 schreef: Het kan ook zo zijn dat kinderen helemaal niet tot hun verstand komen ! Vroegtijdig overlijden, van het pad afgaan, (meervoudig) gehandicapt, psychisch of lichamelijk ziek zijn of worden. Als je als christenouders een kindje krijgt toevertrouwd, is het wel heel ongepast om het dan niet te laten dopen.
Tja, ik begrijp dat je veel waarde hecht aan de kinderdoop. Ik heb mijn kleintjes ook laten dopen (tevens antwoord aan Optimatus) maar ik zou het nu niet meer doen omdat ik heb ingezien dat de volwassendoop Bijbels is en de kinderdoop niet. Het waarom van mij kun je hierboven wel lezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 feb 2011 16:35

Jantjes schreef:
schelpje3 schreef: Het kan ook zo zijn dat kinderen helemaal niet tot hun verstand komen ! Vroegtijdig overlijden, van het pad afgaan, (meervoudig) gehandicapt, psychisch of lichamelijk ziek zijn of worden. Als je als christenouders een kindje krijgt toevertrouwd, is het wel heel ongepast om het dan niet te laten dopen.
Tja, ik begrijp dat je veel waarde hecht aan de kinderdoop. Ik heb mijn kleintjes ook laten dopen (tevens antwoord aan Optimatus) maar ik zou het nu niet meer doen omdat ik heb ingezien dat de volwassendoop Bijbels is en de kinderdoop niet. Het waarom van mij kun je hierboven wel lezen.

Dus je hebt met een leugen in je hart gestaan ? Of is dat sinds kort dat je zo denkt ? Weten jouw kinderen dat ook.
Ik hecht niet alleen waarde aan de kinderdoop, het is een ordening Gods

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 16:41

parsifal schreef:
blijblij schreef:

.

Buiten dat is het volslagen onzin. In de tijd van Origenes en Tertulianus werd de kinderdoop al gepraktiseerd. Tertulianus gaat hier tegenin op grond van de te zware verantwoordelijkheid van de doopgetuigen, Origenes verdedigt de kinderdoop op grond van traditie (en dat begin derde eeuw!!). Merk op dat Tertulianus zich hier niet op traditie beroept, terwijl hij dat vaak genoeg wel doet.

Tja, volgens sommige nog veel eerder dan Origenes en Tertulianus. Handelingen van de Apostelen 16:15 en 16:33 en 18:8. Volgens hen worden daar huizen en gezinnen met kinderen gedoopt.

In de begin periode van de Rooms-katholieke Kerk is de kinderdoop goed in gebruik gekomen, omdat een kind bij de geboorte is belast met de erfzonde. Als het ongedoopt, en dus nog belast met de erfzonde, stierf, zou het niet in de Hemel komen maar in het Voorgeborchte (daartegen diende de Nooddoop). Deze leer is thans grotendeels verlaten, en tegenwoordig staat de doop voor de opname van het pasgeboren kind in de gemeenschap van de Kerk. Ze worden dus toegeeflijker. Nog een klein stukje en schaffen ze de kinderdoop af.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 16:46

schelpje3 schreef:
Jantjes schreef:

Dus je hebt met een leugen in je hart gestaan ? Of is dat sinds kort dat je zo denkt ? Weten jouw kinderen dat ook.
Ik hecht niet alleen waarde aan de kinderdoop, het is een ordening Gods

Ik denk sinds korte tijd zo en het was tevens voor mij toen traditie.
Waar kun je mij in de Bijbel laten zien of aanwijzen dat het een ‘ordening Gods’ is?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 feb 2011 16:46

Wat maakt het uit waar de kinderdoop vandaan komt, doorslaggevend is dat het niet uit de Bijbel komt.
Waarmee niet gezegd is dat kinderen er niet bijhoren: 1 Kor.7:14 ...Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
De kinderen zijn heilig door de gelovige ouder(s), niet door de doop.
Als ze tot hun verstand komen worden ze zelf verantwoordelijk en moeten tot geloof komen om dan de geloofsdoop te ondergaan.

Schelpje, de kinderdoop is geen ordening Gods, de doop volgend op het geloof wel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”