Halal vlees eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Halal vlees eten

Berichtdoor meribel » 22 feb 2011 11:15

Hoi allen,
ik zag op nd.nl een reactie staan van iemand waar ik nog nooit eerder over nagedacht had, bij deze een paste/copy:

allfree1 (19 februari 2011 14:03 uur)
De woorden door de islamitische slachter uitgesproken over het te slachten dier zijn als een vloek! "Bismillah, Allahoe Akbar ('in naam van God, God is de grootste'") Deze woorden hebben niets van doen met de Levende God, want Allah heeft geen zoon! Alles buiten onze Schepper God, en Jezus Christus Zijn Zoon van de bijbel om is afgoderij! Door deze vloek over dit dier is de bijbel duidelijk: "Eet geen vlees wat aan de afgoden is geofferd! (1 Corinthe 10) Mag de bijbel ons hierover duidelijkheid geven, om God's Woord te leven. God's Zegen in Jezus naam

van de site: http://www.nd.nl/artikelen/2011/februar ... -hetzelfde

Ik moet zeggen, ik eet (tot nu toe ) zonder probleem regelmatig een broodje bij de Turk, wat ip altijd halal geslacht is , dus geofferd aan een afgod tijdens het slachten?
Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover, of eten hier mensen al uit principe geen halal vlees?

--------------------------------------------------------------------------------

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Halal vlees eten

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 11:39

Hoi Meribel,

Volgens mij is degene die dit schreef iets te vroeg gestopt met lezen. De Bijbel zegt namelijk niet dat we dit vlees niet mogen eten, we mogen het eten tenzij het ons geloof aantast. 1 Corinthe 10 wordt aangehaald, maar als we even doorlezen staat er aan het eind van het hoofdstuk het volgende:

23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op.
24 Laat niemand zijn eigen voordeel zoeken, maar ieder dat van de ander.
25 Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
26 Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.
27 En als iemand van de ongelovigen u uitnodigt, en u wilt naar hem toe gaan, eet dan alles wat u wordt voorgezet, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
28 Indien echter iemand tegen u zegt: Dat is een afgodenoffer, eet het dan niet, omwille van hem die u dat te kennen gaf en omwille van het geweten. Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.
29 Ik heb het echter niet over uw eigen geweten, maar over dat van de ander. Immers, waarom zou mijn vrijheid onder het oordeel vallen van het geweten van een ander?

30 En als ik door genade aan de maaltijd deelneem, waarom word ik dan gelasterd om iets waarvoor ik dank?
31 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.
32 Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken, en ook niet aan de gemeente van God,
33 zoals ik ook in alles probeer allen te behagen, door niet mijn eigen voordeel te zoeken, maar dat van velen, opdat zij behouden worden.

Ik zou dus gerust halal-vlees eten. Als iemand er echter moeite mee zou hebben zou ik het in zijn bijzijn niet eten en het hem zeker niet voorschotelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 feb 2011 13:15

Dank je Marnix,
wat kunnen uit zijn verband gerukte teksten ook onduidelijkheid zaaien eigenlijk,
en ik ga morgen lekker eten bij de turk,
groetjes,
meribel

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 feb 2011 13:49

Volgens mij zijn er in de vragenrubriek regelmatig vragen gesteld over halal eten. De betreffende ds. zei dat het hierbij zeker niet ging om offervlees, maar alleen om de wijze van slachten. Dus een christen mag/kan dit gewoon eten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 14:02

meribel schreef:Dank je Marnix,
wat kunnen uit zijn verband gerukte teksten ook onduidelijkheid zaaien eigenlijk,
en ik ga morgen lekker eten bij de turk,
groetjes,
meribel

Eet smakelijk ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 feb 2011 19:39

Ik las pas (in de krant dacht ik) dat een heleboel vlees wat in de supermarkt ligt ook halal geslacht wordt, alleen het staat er niet op.
De reden was meen ik dat een deel van dat vlees voor export naar moslim landen ging, en voor het gemak dus alles maar halal geslacht wordt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 feb 2011 19:47

Varkensvlees is in ieder geval nooit halal, dus dat kun je gerust eten :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 20:30

Maar weer niet zo gezond :-)

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 24 feb 2011 06:31

Idd, we mogen schriftuurlijk gezien alles eten, maar ik zou me toch niet prettig bij halal voedsel,
allah is niet de Bijbelse God, we mogen dus geen andere goden dienen dan de Heiland, eigenlijk
zit je dus offer vlees te eten van in mijn ogen van een afgod.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2011 09:10

Ik weet niet of al dat vlees zo geslacht wordt, maar als het niet goed voelt moet je het idd gewoon niet doen.

Terug naar “Archief”