welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor discipel2011 » 15 feb 2011 17:08

Vertel eens rosaatje wat was haar reactie, een kind spreekt nog onbevangen ...?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2011 17:27

discipel2011 schreef:Vertel eens rosaatje wat was haar reactie, een kind spreekt nog onbevangen ...?

Als je een kind een moeilijk stuk klassieke muziek of opera laat horen, vindt ze het waarschijnlijk ook niks. Dat zegt natuurlijk niet zoveel. Sommige dingen moet je leren waarderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 15 feb 2011 19:12

nou mijn dochter is muzikaal nogal onderlegd, ze krijgen op school(cns) muziekles. Ze zit op vioolles. Ze zingt in een koor.
Maar toen ze dit hoorde, zei ze direkt, dit is "duivelse" muziek. Tja ik kan er niks aan doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2011 19:47

Ik ben de precieze term even kwijt, maar de meeste metal is geschreven in een bepaalde toonaard. Die toonaard is natuurlijk al bijzonder lang bekend en ik weet dat vroeger al ertegen werd gewaarschuwd. Speel je in die toonaard op een piano, harp of kerkorgel, dan krijg je hetzelfde effect. Blijkbaar roert die combinatie van noten en harmonie iets aan bij mensen.

Persoonlijk kan ik het niet zien hoor, dat de ene harmonische combinatie goed en de andere harmonische combinatie duivels zou zijn. Maar goed, ik luister dan ook al dik 20 jaar naar metal in al haar verschijningen en heb nog nooit iets van duivelse invloed gemerkt. (jaja, kom er maar in met de opmerking 'dat de duivel zo subtiel is dat ik er niets van merk'...)

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 15 feb 2011 20:56

Dit doet me denken aan een soort geluid dat mensen bang maakt. Het schijnt dat tijgers ht voorbrengen en dat in huizen waar het zogenaamd spookt dit geluid ook op de eoa manier voortgebracht wordt. Het leuke is: Dit geluid is voor mensen te laag om te horen. In Ierland oid hebben ze er onderzoek naar gedaan. Ze hadden daar in een verlaten gevangenis een apparaat neergezet dat dit geluid voortbracht. In het cellenblok waar dit apparaat stond, zonder dat de bezoekers dit wisten, waren mensen bang en voelden ze een aanwezigheid. in het ander cellenblok was dit gevoel er niet.
Leuk detail: zelfs de onderzoekers werden bang, terwijl ze wisten dat dit apparaat er stond.

Misschien heeft metal hetzelfde soort effect...
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2011 21:29

Petra777 schreef:Dit doet me denken aan een soort geluid dat mensen bang maakt. Het schijnt dat tijgers ht voorbrengen en dat in huizen waar het zogenaamd spookt dit geluid ook op de eoa manier voortgebracht wordt. Het leuke is: Dit geluid is voor mensen te laag om te horen. In Ierland oid hebben ze er onderzoek naar gedaan. Ze hadden daar in een verlaten gevangenis een apparaat neergezet dat dit geluid voortbracht. In het cellenblok waar dit apparaat stond, zonder dat de bezoekers dit wisten, waren mensen bang en voelden ze een aanwezigheid. in het ander cellenblok was dit gevoel er niet.
Leuk detail: zelfs de onderzoekers werden bang, terwijl ze wisten dat dit apparaat er stond.

Misschien heeft metal hetzelfde soort effect...

Altijd leuk dat subsone geluid. Maar als het lijkt me best gezond om bang te zijn van een geluid als onder andere tijgers het produceren :-)

Nou word ik niet zo snel bang van metal. Het is wel 'boze muziek' (boos als in de emotie, niet als in kwaadaardig). Maar daar is an sich niets mis mee, boosheid is een menselijke emotie, dus valt het te verwachten dat het in kunstuitingen terugkomt. Kunst is immers voor een groot deel de uitbeelding van emoties.

Ik heb soms het idee dat mensen denken dat als ze boosheid uit de kunst weren, dat ze dan de boosheid uit de mens halen. Dat komt op mij over alsof de boosheid niet wordt geaccepteerd. Emoties negeren/wegdrukken is meestal niet het meest geestelijk gezonde dat je kunt doen.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 15 feb 2011 21:44

Het geval wil dat mensen en naar het schijnt ook dieren dan verstijven van angst, zodat ze gemakkelijk
opgepeuzeld kunnen worden. Best cool eigenlijk.

Jah, het is inderdaad boze muziek, of verdriet, het komt er nogal rauw uit en zo is het leven soms ook. En ook als christen kun je soms eh, lijnrecht tegenover God komen te staan, omdat je Hem niet begrijpt/ gewoon kwaad op Hem bent, om wat voor reden dan ook. En juist het gevoel dat daarbij hoort geeft metal een stem.

En inderdaad vaak negeren/onderdrukken mensen deze gevoelens, omdat het toch niet hoort enz. Heb zelf wel gemerkt dat je dit soort dingen maar beter wel kunt uiten.

Verder schoot me nog te binnen: Larry nogwat had een liedje dat heette: Why should the devil have all the good music?
Dit ging dan over rock, maar is misschien ook wel van toepassing op metal.

is het niet gnostisch om te zeggen dat iets of van God of van de duivel is? Zelf denk ik dat een muzieksoort niet in zichzelf verkeerd kan zijn. Hooguit wie het maakt en wat je intentie er mee is. Moet wel toegeven dat ik mbt metal pas net tot dit inzicht ben gekomen, omdat ik het echt niet mooi vind.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2011 22:45

Petra777 schreef:Het geval wil dat mensen en naar het schijnt ook dieren dan verstijven van angst, zodat ze gemakkelijk

Hmm, dat zou vreemd zijn, want dan is verstijven nadelig voor je overlevingskansen (evo-alert!). Het lijkt me aannemelijker dat je verstijft zodat je niet gaat rennen, want daarmee 'trigger' je zeker het jachtinstinct van een grote roofkat als de tijger. Maar goed, we dwalen af.

Jah, het is inderdaad boze muziek, of verdriet, het komt er nogal rauw uit en zo is het leven soms ook. En ook als christen kun je soms eh, lijnrecht tegenover God komen te staan, omdat je Hem niet begrijpt/ gewoon kwaad op Hem bent, om wat voor reden dan ook. En juist het gevoel dat daarbij hoort geeft metal een stem.

Precies. Zo nu en dan wil je toch gewoon heel even heel erg hard kunnen brullen? Daar is metal prima muziek voor, een psalm misschien wat minder.

En inderdaad vaak negeren/onderdrukken mensen deze gevoelens, omdat het toch niet hoort enz. Heb zelf wel gemerkt dat je dit soort dingen maar beter wel kunt uiten.

Inderdaad. Je kunt het beter gecontroleerd uiten dan wegdrukken. We begrijpen allemaal dat willekeurig uiten van boosheid sociaal nogal ongewenst is, maar juist daarom is het ritueel van muziek zo belangrijk. Je schreeuwt eventjes, je bent 5 minuutjes even heel erg boos en dan is het nummer alweer afgelopen, ben jij die druk kwijt en kun je weer gewoon verdergaan als nette burger.

is het niet gnostisch om te zeggen dat iets of van God of van de duivel is? Zelf denk ik dat een muzieksoort niet in zichzelf verkeerd kan zijn. Hooguit wie het maakt en wat je intentie er mee is. Moet wel toegeven dat ik mbt metal pas net tot dit inzicht ben gekomen, omdat ik het echt niet mooi vind.

Ach, het heeft ook ruim 10 jaar geduurd voordat mijn ouders uberhaupt wilden toegeven dat wat ik luister ook muziek is. Ik vermoed trouwens dat mijn vader misschien zelfs al een beetje respect kan opbrengen voor de zangtechniek die metalzangers en -zangeressen beheersen. Het was denk ik een eye-opener dat 'extreme zangtechniek' ook in opera -wat mijn ouders dus luisteren - wordt toegepast. Als je met een aria van de een of andere sopraan, Maria Callas ofzo, naar een stam indianen in de Amazone gaat en heb dat laat horen, vermoed ik dat ze niet zullen geloven dat dat om een menselijke stem gaat.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 16 feb 2011 00:38

Petra777 schreef:
Het geval wil dat mensen en naar het schijnt ook dieren dan verstijven van angst, zodat ze gemakkelijk

Hmm, dat zou vreemd zijn, want dan is verstijven nadelig voor je overlevingskansen (evo-alert!). Het lijkt me aannemelijker dat je verstijft zodat je niet gaat rennen, want daarmee 'trigger' je zeker het jachtinstinct van een grote roofkat als de tijger. Maar goed, we dwalen af.

Andere reden zijn: Niet gezien willen worden, dood zijn acteren (en nog wel meer). Als je er meer over wilt weten: Het word ook wel de fight, flight, fright reponse genoemd

Back on topic :D

Verder schoot me nog te binnen: Larry nogwat had een liedje dat heette: Why should the devil have all the good music?
Dit ging dan over rock, maar is misschien ook wel van toepassing op metal.

Waarschijnlijk bedoel je Larry Norman. Zo ongeveer mijn favoriete artiest.

Even een youtube linkje: http://www.youtube.com/watch?v=6quMD_qTjeY&feature=related

Inderdaad. Je kunt het beter gecontroleerd uiten dan wegdrukken. We begrijpen allemaal dat willekeurig uiten van boosheid sociaal nogal ongewenst is, maar juist daarom is het ritueel van muziek zo belangrijk. Je schreeuwt eventjes, je bent 5 minuutjes even heel erg boos en dan is het nummer alweer afgelopen, ben jij die druk kwijt en kun je weer gewoon verdergaan als nette burger.

Ik vind het ook een geweldig middel om emoties te uiten of over te brengen. Een lied kan meer zeggen en doen dan 1000 woorden. Dat geld trouwens niet alleen voor boosheid, maar ook voor andere emoties.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

MarijnV
Mineur
Mineur

Berichtdoor MarijnV » 16 feb 2011 09:36

rosaatje schreef:nou mijn dochter is muzikaal nogal onderlegd, ze krijgen op school(cns) muziekles. Ze zit op vioolles. Ze zingt in een koor.
Maar toen ze dit hoorde, zei ze direkt, dit is "duivelse" muziek. Tja ik kan er niks aan doen.

Dat kan ook resultaat zijn van de muzikale vorming die ze krijgt.. Ik schrok me toen ik voor het eerst een metalnummer hoorde (in mijn geval was dat Damage Inc. van Metallica) ook helemaal het apezuur :) Maar ik denk dat ik op die leeftijd dezelfde reactie had vertoond als ik iets van Messiaen te horen had gekregen, puur omdat ik alleen traditionele, tonale klassieke muziek gewend was :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2011 11:58

HIER een youtube-filmpje van George Kollias, met grote meerderheid van stemmen de beste professionele brutal metal drummer van dit moment. Ik ben gewoon benieuwd wat mensen ervan vinden. Geen zorgen, het nummer is zonder zang.

Persoonlijk zit ik elke keer weer met grote verwondering te kijken en te luisteren hoe deze man zit te spelen en ontzettend geniet.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 16 feb 2011 12:29

prachtig

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 16 feb 2011 13:21

knap. Alhoewel ik het niet direct mooi vind.

Zelf krijg ik hier meer een kick van:
http://www.youtube.com/watch?v=owAj5LiXG5w&feature=related
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2011 13:35

Mortlach schreef:HIER een youtube-filmpje van George Kollias, met grote meerderheid van stemmen de beste professionele brutal metal drummer van dit moment. Ik ben gewoon benieuwd wat mensen ervan vinden. Geen zorgen, het nummer is zonder zang.

Persoonlijk zit ik elke keer weer met grote verwondering te kijken en te luisteren hoe deze man zit te spelen en ontzettend geniet.

Gaaf hoor, Doet me denken aan de drummer van Metallica
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 16 feb 2011 18:53

Die drummer kan wel drummen al vind ik het muziekstuk oersaai. Begin jaren 70 waren drumsolo's erg in. Ginger Baker, John Bonham. Geweldige drummers maar die drumsolo's gingen over het algemeen binnen 1 minuut al aardig vervelen. Helaas duurden ze meestal een kwartier.

De beste drummer aller tijden is mijns inziens Keith Moon van The Who. Animal uit de Muppets schijnt nog op hem te zijn geinspireerd.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Terug naar “Archief”