marin schreef:Wie zich dan ook laat dopen, geeft daarmee dus te kennen dat hij met de zonde gebroken heeft, en als herboren verder wil leven naar de wil van God.
En als bevestiging van de bekering volgt de doop, het bad der wedergeboorte.
Door de doop is hij een verbond aangegaan met God.
De Bijbel spreekt er niet over dat
wij een verbond aangaan met God. Nergens, nimmer en nooit.
De Bijbel spreekt erover dat God
Zijn verbond opricht met ons.
Dat is dus de omgekeerde volgorde.
De doop is dus een teken dat God Zijn verbond met ons en onze kinderen opricht.
marin schreef:Ik denk dat je het wel met mij eens bent dat een bewuste keus van de mens die begrepen heeft wie de Here Jezus voor hem/haar betekend en daardoor de bekering door de doop (door onderdompeling) laat bevestigen een ommekeer in een leven is.
Door de Heilige Geest wordt de mens herinnerd aan zijn belofte.
Hoewel een menselijke keuze mooi is, is het ook niet meer dan dat: een menselijke keuze: wankel en als het er op aankomt onvast.
Waar ik steeds meer de waarde van ga inzien, is het gegeven dat God begint in ons leven. Dat begint al bij de conceptie (Ps. 139) en gaat door middels de opvoeding totdat we zelf leren antwoorden op Zijn roep. Maar voordat we een antwoord kunnen geven, is daar het Woord. Het Woord gaat aan het antwoord vooraf. Daar begint het dus en daar ligt de onwrikbare vastheid voor ons. De doop is het Woord in zichtbare vorm en dat spreekt tot ons voordat we zelf iets kunnen zeggen en ook nadat we zelf iets gezegd hebben als antwoord. Door de Heilige Geest wordt de mens bepaald bij dat Woord en gaat de mens ook antwoorden op dat Woord. Dan heeft de doop ook waarde als we zelf weer afgedwaald zijn en het misschien niet meer weten. Dan is daar Gods vaste belofte die Hij aan ons betuigd heeft in de doop. De doop is de bevestiging van wat God doet. Zo functioneert de doop tot versterking van ons geloof. Zo geeft de doop ons ook alle aanleiding om God te loven voor Zijn goedheid: Zijn beginnen met ons (wat op zich al een wonder is), Zijn werk voor ons, Zijn werk in ons en Zijn bewaren van ons bij Hem.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)