Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Faramir » 13 feb 2011 18:35

Jantjes schreef:
Faramir schreef:
Jantjes schreef:Nogmaals babydoop staat nergens in de Bijbel puur room katholiek en naar dat machtsvertoon moet we niet weer terug.

Hoelang ga je deze geschiedkundige leugen nog volhouden?

Door Luther ingesteld en nimmermeer uit te wissen.

Trek maar weer een rookgordijn op. Zolang je maar geen enkele zelfreflectie toe hoeft te passen denk je zeker dat het wel goed zal zijn.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 13 feb 2011 19:25

Jezus Christus spreekt Zelf:" Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden.
Horden theologen etc. haasten zich om vooral oude verbonden te vernieuwen met allerlei sacramenten en instellingen.
Overbodig, menselijke leringen en die leringen veroorzaken de tweestrijd, en scheuringen...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2011 09:14

schaapje schreef:@elbert

Bedankt voor je antwoord, ook al vind ik het nog steeds jammer dat bij baby's
het dopen voor hen onbewust gebeurd. Het is als de kinderen wat ouder zijn
en ze er zelf voor kiezen, voor hen zelf zo,n feest, om het zo maar eens te zeggen.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant is de bediening van de doop zelf niet meer dan een momentopname. Waar ik meer in geïnteresseerd ben is hoe de doop functioneert gedurende ons hele leven. Omdat de doop ons hele leven van kracht is, blijft de waarde van de doop ons hele leven door belangrijk.

schaapje schreef:Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik door dit topic te volgen, meer respect heb
gekregen en heb ik meer antwoorden gekregen waarom kinderen gedoopt worden.
Dat is dan weer winst. :)

Jantjes schreef:Nogmaals babydoop staat nergens in de Bijbel puur room katholiek en naar dat machtsvertoon moet we niet weer terug.
De doop van kinderen is wel katholiek (d.w.z. algemeen christelijk), maar daarmee nog niet specifiek rooms-katholiek. Aangezien de doop aan kinderen werd bediend voordat er sprake was van een rooms-katholieke kerk (daarover spreken we immers pas na de schisma's), hoort hun doop ook tot het algemeen christelijk gebruik, dat blijkens het getuigenis van de kerkvaders uit de 2e en navolgende eeuwen teruggaat op de tijd van de apostelen. Dat is de historische realiteit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 09:21

De doop van kinderen is m.i. een bewust kiezen om de besnijdenis te veranderen in doop , van oude verbond in nieuwe verbond, maar nogmaals nergens is terug te vinden in de Schrift, dat dit door de apostelen of Jezus Christus als " opdracht" is gegeven of opgedragen, maar dat is met meer zaken het geval, waarbij door mensen allerlei inzettingen tot vaste onderdelen worden en zijn gemaakt door ze te voorzien van een "bijbels" etiket.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 14 feb 2011 10:54

@Elbert
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant is de bediening van de doop zelf niet meer dan een momentopname. Waar ik meer in geïnteresseerd ben is hoe de doop functioneert gedurende ons hele leven. Omdat de doop ons hele leven van kracht is, blijft de waarde van de doop ons hele leven door belangrijk.

Dopen betekent dan ook letterlijk onderdompelen.

Wie zich dan ook laat dopen, geeft daarmee dus te kennen dat hij met de zonde gebroken heeft, en als herboren verder wil leven naar de wil van God.
En als bevestiging van de bekering volgt de doop, het bad der wedergeboorte.

Door de doop is hij een verbond aangegaan met God.

Wanneer kan men zich nu laten dopen? Dat is dus wanneer men tot het besef gekomen is dat men een zondaar is en men berouw heeft van de zouden, en tevens dat men de liefde en de genade van God nodig zal hebben om een andere weg te kunnen bewandelen.

De doop weerspiegelt tevens het kruisigen, het begraven en de opstanding van Christus. Door de doop is de mens dan ook met Christus medegekruisigd. Hij heeft daarmee de oude mens afgelegd, en de nieuwe aangedaan. Zo moet hij dan gestorven zijn voor wat de zonde betreft, en als herboren verder leven naar de wil van God.

@Elbert
Waar ik meer in geïnteresseerd ben is hoe de doop functioneert gedurende ons hele leven. Omdat de doop ons hele leven van kracht is, blijft de waarde van de doop ons hele leven door belangrijk.

Ik denk dat je het wel met mij eens bent dat een bewuste keus van de mens die begrepen heeft wie de Here Jezus voor hem/haar betekend en daardoor de bekering door de doop (door onderdompeling) laat bevestigen een ommekeer in een leven is.
Door de Heilige Geest wordt de mens herinnerd aan zijn belofte.

Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kind totdat zij de leeftijd/verstand/kunnen kiezen/kunnen begrijpen wat Jezus voor hem/haar betekend, want kinderen zijn door de gelovige ouders door de doop (door onderdompeling) verbonden hebben met de Here Jezus.

En daardoor krijgt de doop een prachtige betekenis als je kind ook bewust ook voor de Here Jezus kiest door het te bevestigen door de doop (dan is er feest in de hemel voor een kind die zich bekeert).
Wat een feestdag! en vooral op sabbat!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2011 11:37

marin schreef:Wie zich dan ook laat dopen, geeft daarmee dus te kennen dat hij met de zonde gebroken heeft, en als herboren verder wil leven naar de wil van God.

De Bijbel spreekt er niet over dat wij een verbond aangaan met God. Nergens, nimmer en nooit.
De Bijbel spreekt erover dat God Zijn verbond opricht met ons.
Dat is dus de omgekeerde volgorde.
De doop is dus een teken dat God Zijn verbond met ons en onze kinderen opricht.

marin schreef:Ik denk dat je het wel met mij eens bent dat een bewuste keus van de mens die begrepen heeft wie de Here Jezus voor hem/haar betekend en daardoor de bekering door de doop (door onderdompeling) laat bevestigen een ommekeer in een leven is.
Hoewel een menselijke keuze mooi is, is het ook niet meer dan dat: een menselijke keuze: wankel en als het er op aankomt onvast.
Waar ik steeds meer de waarde van ga inzien, is het gegeven dat God begint in ons leven. Dat begint al bij de conceptie (Ps. 139) en gaat door middels de opvoeding totdat we zelf leren antwoorden op Zijn roep. Maar voordat we een antwoord kunnen geven, is daar het Woord. Het Woord gaat aan het antwoord vooraf. Daar begint het dus en daar ligt de onwrikbare vastheid voor ons. De doop is het Woord in zichtbare vorm en dat spreekt tot ons voordat we zelf iets kunnen zeggen en ook nadat we zelf iets gezegd hebben als antwoord. Door de Heilige Geest wordt de mens bepaald bij dat Woord en gaat de mens ook antwoorden op dat Woord. Dan heeft de doop ook waarde als we zelf weer afgedwaald zijn en het misschien niet meer weten. Dan is daar Gods vaste belofte die Hij aan ons betuigd heeft in de doop. De doop is de bevestiging van wat God doet. Zo functioneert de doop tot versterking van ons geloof. Zo geeft de doop ons ook alle aanleiding om God te loven voor Zijn goedheid: Zijn beginnen met ons (wat op zich al een wonder is), Zijn werk voor ons, Zijn werk in ons en Zijn bewaren van ons bij Hem.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 11:42

En degenen die gedoopt zijn en niet(meer) geloven, kennelijk kunnen en willen mensen de Stem van God en de Geest van God wederstaan en Hem verwerpen in ongeloof..ja zelfs kruisigen... ondanks alle beloften en toezeggingen van God..

Riska

Berichtdoor Riska » 14 feb 2011 11:49

Elbert schreef:De Bijbel spreekt er niet over dat wij een verbond aangaan met God. Nergens, nimmer en nooit.

Amen - het is mij uit het hart gegrepen!

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 11:55

En er zijn kinderen, die dat verbond verbreken ja zelfs vernietigen, zoals het volk Israel in de woestijn het verbond zelf vernietigde, dat God met hen gemaakt heeft(had), in trouw, hun Man...maar zij pleegden overspelige afgoderij.. en helaas is er maar een rest, die gelooft in het nieuwe Verbond, Christus, in en buiten Israel.. lees de profeten er maar op na en met name Paulus, maar ook Christus, die weent over Jeruzalem en dat zij, ja zij niet willen, dat Hij koning over hen is en hun tempel hen woest wordt gelaten, totdat zij steeds individueel of gezamenlijk knielen voor Koning Jezus van Golgotha..nu en morgen en totdat Hij wederkomt..

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2011 15:19

elbert schreef:
marin schreef:Wie zich dan ook laat dopen, geeft daarmee dus te kennen dat hij met de zonde gebroken heeft, en als herboren verder wil leven naar de wil van God.

De Bijbel spreekt er niet over dat wij een verbond aangaan met God. Nergens, nimmer en nooit.

marin schreef:Ik denk dat je het wel met mij eens bent dat een bewuste keus van de mens die begrepen heeft wie de Here Jezus voor hem/haar betekend en daardoor de bekering door de doop (door onderdompeling) laat bevestigen een ommekeer in een leven is.
Hoewel een menselijke keuze mooi is, is het ook niet meer dan dat: een menselijke keuze: wankel en als het er op aankomt onvast.
Waar ik steeds meer de waarde van ga inzien, is het gegeven dat God begint in ons leven. Dat begint al bij de conceptie (Ps. 139) en gaat door middels de opvoeding totdat we zelf leren antwoorden op Zijn roep. Maar voordat we een antwoord kunnen geven, is daar het Woord. Het Woord gaat aan het antwoord vooraf. Daar begint het dus en daar ligt de onwrikbare vastheid voor ons. De doop is het Woord in zichtbare vorm en dat spreekt tot ons voordat we zelf iets kunnen zeggen en ook nadat we zelf iets gezegd hebben als antwoord. Door de Heilige Geest wordt de mens bepaald bij dat Woord en gaat de mens ook antwoorden op dat Woord. Dan heeft de doop ook waarde als we zelf weer afgedwaald zijn en het misschien niet meer weten. Dan is daar Gods vaste belofte die Hij aan ons betuigd heeft in de doop. De doop is de bevestiging van wat God doet. Zo functioneert de doop tot versterking van ons geloof. Zo geeft de doop ons ook alle aanleiding om God te loven voor Zijn goedheid: Zijn beginnen met ons (wat op zich al een wonder is), Zijn werk voor ons, Zijn werk in ons en Zijn bewaren van ons bij Hem.

Is dit van uw kant niet een beetje flauw om hierin de uitverkiezing te betrekken. U weet beter.
Natuurlijk bied God Zijn Verbond eenzijdig aan. Deze Verbondsaanbieding is zeker niet beperkt tot gedoopte kinderen. Marin bedoeld dan ook dat de mens in de symboliek van de geloofsdoop God verbond beantwoord.

De doop is het Woord niet in zichtbare vorm. Dat is zeer on-Bijbels en staat ook nergens. Het Woord is de wet in Gods Verbond en daar dient antwoord op te komen van de mens. Dat kan een baby of kind niet maar een mensen tot zijn verstand gekomen wel. En dat antwoord, dat ja van zonden en verlossing in de verbondssluiting laat een gelovige in de symboliek van de geloofsdoop zien.
Het is als het ware een handtekening onder een overeenkomst, inderdaad een eenzijdige aanbieding van Gods kant.

.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2011 15:28

Jantjes schreef:Is dit van uw kant niet een beetje flauw om hierin de uitverkiezing te betrekken.
Uitverkiezing? Waar? Waar ik het over heb, is dat God in alles de eerste is en dat we bij de doop dit niet alleen zien, maar ook God erom loven. Daar gaat het toch om bij de doop, om wat God doet?
Jantjes schreef:Natuurlijk bied God Zijn Verbond eenzijdig aan.
Waar staat dat God Zijn verbond aanbiedt? Het aanbod van genade, daar kan ik inkomen, maar een aanbod van verbond?
Het verbond is geen contract, waar we naar believen al of niet een handtekening onder kunnen zetten.
Jantjes schreef:De doop is het Woord niet in zichtbare vorm. Dat is zeer on-Bijbels en staat ook nergens.
Als de doop een tegenbeeld wordt genoemd (in 1 Petr. 3), is het weldegelijk het Woord in zichtbare vorm. Dat komt ook tot uitdrukking in teksten als "afwassing van zonden" enz. Wat doet het doopwater anders dan ons daarop wijzen?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 15:31

Als er oorlog is en De Sterke Partij biedt een vredesakkoord aan met wapenstilstand en de andere partij laat niets van zich horen integendeel hij voert een guerilja tegen de Sterkere Partij, wat gebeurt er dan uiteindelijk, toch vrede of vernietiging door de Sterkere partij...?
God biedt Zijn genade aan, maar de mens die weigert, al is ie 1000x gedoopt, dan blijft de toorn gelden voor die mens en in eeuwigheid, als die sterft..

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 feb 2011 15:33

Ik lees nogal eens: Rooms dit en Rooms dat. Hoewel ik het lang niet met alles van de Rooms Katholieke Kerk eens ben (ben ook geen RK), wil dat nog niet zeggen dat alles wat Rooms heet per definitie fout is....
Straks Boven kon je weleens meer Roomsen tegenkomen dan je nu lief is.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2011 15:39

Dat zal voor sommigen wel even schrikken zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 feb 2011 15:45

Optimatus schreef:Dat zal voor sommigen wel even schrikken zijn.

Inderdaad.
We komen daar ZELFS kinderdopers tegen.... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”