Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 16:32

schelpje3 schreef:Tja, maar de Katholieken doen wel meer dingen die wij Protestanten niet doen :wink: Bij hen is het nu eenmaal veel uiterlijk vertoon.

Laat de eucharistie nou net geen uiterlijk vertoon zijn.

Qua organisatie hoeft het geen enkel probleem te zijn. Er zijn soms vieringen waar binnen redelijke tijd meer dan een miljoen mensen ter eucharistie gaan (denk bijvoorbeeld aan de wereldjongeren dagen).

Verder vind ik de discussie hier erg interresant om te volgen en kan ik mij zeer goed voorstellen dat men het meer dan 4 maal per jaar wil.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 feb 2011 17:33

Bij ons is iedere twee maand een viering en daarnaast op Witte Donderdag en in de Paaswake van Stille Zaterdag op Paaszondag.
In de vacaturetijd/ ziekte van de predikant deden ook gastpredikanten het. Zij waren daarvoor gevraagd en waren er dus op voorbereid.
Binnen de PKN mag inderdaad geen Avondmaalsviering gedaan worden zonder predikant.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 12 feb 2011 17:41

Riska schreef:Bij ons is iedere twee maand een viering en daarnaast op Witte Donderdag en in de Paaswake van Stille Zaterdag op Paaszondag.
In de vacaturetijd/ ziekte van de predikant deden ook gastpredikanten het. Zij waren daarvoor gevraagd en waren er dus op voorbereid.
Binnen de PKN mag inderdaad geen Avondmaalsviering gedaan worden zonder predikant.

Waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn, is Hij in hun midden ook met een viering van het Avondmaal, waarbij het ten diepste gaat om extra stil te staan bij de dood maar ook het opstaan van onze Heere en Heiland Jezus Christus.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 feb 2011 17:58

discipel2011 schreef:
Riska schreef:Bij ons is iedere twee maand een viering en daarnaast op Witte Donderdag en in de Paaswake van Stille Zaterdag op Paaszondag.

Waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn, is Hij in hun midden ook met een viering van het Avondmaal, waarbij het ten diepste gaat om extra stil te staan bij de dood maar ook het opstaan van onze Heere en Heiland Jezus Christus.

Ja en? Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2011 20:02

meribel schreef:@schelpje,
toch vraag ik me weleens af of dat in onze protesante kerken weer niet te weinig is. dat we als reactie meteen ook al het goeds hebben weggedaan. Ik bedoel alleen al als je in het OT leest hoeveel zaken erbij hoorde bij het geloof ( rituelen, ceremoniën, enz. en hoe bijv de Tempel er uit zag ), dat is allemaal niet meer dat weet ik, maar juist de sacramenten die heilige zichtbaren tekenen en zegels zijn, die er zijn tot versterking van ons geloof, jammer als dan het Avondmaal slechts 4 keer gevierd wordt. Voelt gewoon "magertjes' snap je wat ik bedoel?
Net als het knielen wat de rooms katholieken in de kerk doen, ik vind het persoonlijk echt wel jammer dat we dat in de kerk niet meer doen alleen bij ons huwelijk.

Dat kan wel zijn, maar we moeten natuurlijk wel even nuchter blijven en alles in de context blijven zien.
In Bijbelse tijden hadden ze kennelijk heel andere tijden van werken. Misschien wel minder dan wij nu. Sommige zaken worden doorgetrokken en andere weer niet. Of je trekt alles mee in deze tijd en dan gaat het er heeeeel anders uitzien :mrgreen: of je doet dat niet.
Van ons wordt anno 2011 heel veel gevraagd, de kerk is alleen open als er diensten zijn, dus naar de tempel om ons te verootmoedigen of afzonderen, is er voor ons niet bij ! Ook van de eerste christengemeentes is weinig te bespeuren, waarom zouden wij dan in dit geval ineens na moeten volgen ??
Dan moet je consequent zijn en dan ook er helemaal voor gaan en dan passen we opeens :?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 feb 2011 20:43

Je verootmoedigen (ouderwets woord) en afzonderen doe je in je binnenkamer.
Een tempel hebben we hier niet voor nodig.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 13 feb 2011 08:43

Kerkelijke instituten zijn veelal te vergelijken met clubs, die een gebouw bezitten, waarin de leden en belangstellenden samenkomen of een Mac-Donald's huis waar een ieder consumeert en vervolgens weer vertrekt naar eigen bestemming..

Riska

Berichtdoor Riska » 13 feb 2011 10:38

discipel2011 schreef:Kerkelijke instituten zijn veelal te vergelijken met clubs, die een gebouw bezitten, waarin de leden en belangstellenden samenkomen of een Mac-Donald's huis waar een ieder consumeert en vervolgens weer vertrekt naar eigen bestemming..

Of je komt al in geen tijden meer in de kerk of je komt in een kerk waar geen gemeenschap is.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 09:38

Ik zal jullie niet als wezen achter laten, maar de Trooster, de Heilige Geest is altijd bij mij, als ik slaap, waak of sluimer..
Hij is mijn Here en mijn God,
Habakuk 3:17
Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal;
18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
19 De Heere HEERE is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten.

Wat opvalt is het vele "mijn" in dit bijbelgedeelte, heel persoonlijk, maar ook Onze Vader en dan eerst is dat de gemeenschap met God, Zoon en Geest en dan als dat gebed zuiver is, Onze broeders en zusters....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2011 10:54

schelpje3 schreef:Maar Spons, waarom maak jij hier zo'n issue van ?? Je weet het hele jaar vantevoren wanneer het H.A. gevierd wordt in eigen gemeente. Dan is dat toch genoeg ? Ben je "toevallig" een weekend weg en zit je in een vreemde kerk, blijf je toch gewoon zitten ? In veel kerken is het 4 x per jaar, is dat niet genoeg voor je ?
Je kunt ook vromer dan de paus worden.
Maar ja, ik lees wel gekkere dingen hier :?

In de eerste gemeenten was het bij iedere samenkomst. Maar blijkbaar is wat de Bijbel zegt niet zo belangrijk, als wij de gewoonte hebben het 4x per jaar te doen is het toch prima? En als je ergens anders bent en Christus nodigt je negeer je Zijn stem toch gewoon want de kerkenraad vind dat je niet welkom bent? En wat de kerkenraad vindt is dat veel belangrijker dan wat Hij vindt?

Ik lees hier ook erg gekke dingen.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 10:59

Kerkelijke instellingen en hun leden hebben tradities en vaak de naam dat zij leven, maar zijn eigenlijk "dood" ...
Daarom ook is er "leegloop", want waar geen eten is en geen Herder en Leraar, daar "verwildert" het volk en wordt "opgevangen" door de wereld....

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 feb 2011 19:32

Niet op de persoon spellen a.u.b.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 15 feb 2011 09:47

@ Wullempie

Ik speel niet op de persoon en vind daarom jouw reactie niet relevant richting mij, tenzij je duidelijk aangeeft, wie ik dan
persoonlijk zou hebben kunnen beledigd of verkeerd heb behandeld...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 feb 2011 09:59

discipel2011 schreef:@ Wullempie

Ik speel niet op de persoon en vind daarom jouw reactie niet relevant richting mij, tenzij je duidelijk aangeeft, wie ik dan

Ik denk dat wullimpie dacht dat jouw bericht tegen Marnix was,
maar volgens mij was dat niet zo hè.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 feb 2011 19:20

discipel2011 schreef:@ Wullempie

Was naar aanleiding van een aantal verwijderde berichten.

* wijst nog eens naar zijn onderschrift * :-oo
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”