Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 21:20

schelpje3 schreef:De grote vraag is Bastiaan: van wie uit begint het nu ?

de genade die we ontvangen hebben is de gave, van Christus.
Bij Hem begint het natuurlijk. Hij begint met te zeggen, Zoek mij en je zult me vinden, zij die mij ernstig zoeken, zullen beloond worden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 12 feb 2011 08:12

Samanthi schreef:Ik het reformatorischdagblad las ik dit http://www.refdag.nl/nieuws/ds_meeuse_geen_heilig_avondmaal_in_ziekenhuis_1_532617

Ik vraag me sterk af of dit bijbels gegrond is.
Wie heeft daar een iedee over

Laten we er de bijbel eens bijpakken,

Openbaring 3:20
Zie , ik staat aan de deur en Ik klop.
Indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opendoet, zal ik bij hem binnenkomen en maaltijd bij hem houden, en hij met Mij.

Ben benieuwd wat dit soort voorgangers daar op te zeggen heeft, ipv aan te komen met kerkordes, synodes, kerkeraden en hierarchistische machtsverhoudingen.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 feb 2011 09:30

Bastiaan30 schreef:
Samanthi schreef:Ik het reformatorischdagblad las ik dit http://www.refdag.nl/nieuws/ds_meeuse_geen_heilig_avondmaal_in_ziekenhuis_1_532617

Indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opendoet, zal ik bij hem binnenkomen en maaltijd bij hem houden, en hij met Mij.

Ben benieuwd wat dit soort voorgangers daar op te zeggen heeft, ipv aan te komen met kerkordes, synodes, kerkeraden en hierarchistische machtsverhoudingen.

die voorgangers, waar jij overigens een tikkeltje verachtelijk over spreekt :( , houden zich precies aan wat jij hierboven in je eigen post schrijft. niet meer en niet minder. het kan ook niet met meer.....maar zeker ook niet met minder.Het is hun taak in Chritus naam de tafel schoon te houden van lieden die met hun leven beleiden geen christen te zijn. dat maakt het H.A. dus ook een sacrament van (plaatselijke)gemeenten,want ik kan van een vreemdeling tenslotte niets weten. je wordt overigens alleen geweerd wanneer je een openlijk zondig leven leid.

en ondanks het feit dat jij anders denkt, zou wat eerbied voor reformatorische voorgangers je sieren. ze zijn tenslotte ook je broeders in de HEERE. :wink:

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 12 feb 2011 09:49

Horeb schreef:
Bastiaan30 schreef:

die voorgangers, waar jij overigens een tikkeltje verachtelijk over spreekt :( , houden zich precies aan wat jij hierboven in je eigen post schrijft. niet meer en niet minder. het kan ook niet met meer.....maar zeker ook niet met minder.Het is hun taak in Chritus naam de tafel schoon te houden van lieden die met hun leven beleiden geen christen te zijn. dat maakt het H.A. dus ook een sacrament van (plaatselijke)gemeenten,want ik kan van een vreemdeling tenslotte niets weten. je wordt overigens alleen geweerd wanneer je een openlijk zondig leven leid.

en ondanks het feit dat jij anders denkt, zou wat eerbied voor reformatorische voorgangers je sieren. ze zijn tenslotte ook je broeders in de HEERE. :wink:

Horeb, ik neem ieder woord letterlijk en de strekking van " een ieder beproeve zichzelven" is toch weer wat anders dan een commissie zwarte pakken die heerst ipv dient.
(om het maar wat aan te dikken, want anders schijnt het maar niet door te dringen)
Zo spreekt Op 3 in enkelvoud en spreekt over Jezus die aan de deur klopt, ipv meervoud die naar de kerk komt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 feb 2011 09:57

Horeb schreef:
Bastiaan30 schreef:met alle respect, maar wat zou jij als machthebber van een groot land meer waarderen, dat je onderdanen je gehoorzamen en eren, omdat ze ertoe gehersenspoeld zij, of gedwongen op straffe van...of omdat je ze van een soort chip hebt voorzien, zodat ze robots werden, die alleen doen waartoe ze geprogrammeerd en voorbestemd zijn,

OF omdat de onderdanen van je houden als liefhebbende Vader,( die Zijn eigen Zoon heeft laten lijden om jou te kunnen vergeven) .

Vergeet niet dat de verhouding tussen God en de Gemeente die is als van een huwelijkscontract, en dat is gebaseerd op liefde.

je mag van mij best gelijk hebben. alleen bedriegt een mens zichzelf zo gemakkelijk. mijn eigen ervaring is dat ik iedere dag weer wil afdwalen van God en Zijn geboden.
het wordt dan ook iedere dag een groter wonder dat Hij heeft willen omzien naar MIJ. ik die elke dag nog toedoet aan mijn ongerechtigheid, ik die nou nooit eens alle zonde laten kan, ik die niet volkomen mijn God en naaste kan liefhebben, ik die vaak veel te fel reageer op het forum, ik enz etc.

in mijn ogen blijft onze relatie dus een erg ongelijke. een volmaakte God en liefhebbende Vader maar een wederspannig en weglopend kind.

Triest dat je na zoveel jaar nog zo weerspannig en een weglopend kind bent.
Waarom denk je dat JIJ je naaste moet liefhebben, als je dat zelf kon had de Here Jezus
niet hoeven sterven aan het kruis. Aan het kruis daar was jij ook, als het goed is heb je
dat geestelijk gezien rom.8 staat, de wet der zonde is veroordeeld in het vlees, zo kan de eis
er wet vervuld worden in ons, die niet naar het vlees wandelen.
Als je in je vlees probeert te wandelen zoals God het wil, zal je dat nooit lukken.
Als je wandelt naar de Geest kan God in je overwinnen.

De wet der zonde is de dood
De wet van de Geest des levens heeft ons in Jezus vrijgemaakt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 feb 2011 10:03

Het is hun taak in Chritus naam de tafel schoon te houden van lieden die met hun leven beleiden geen christen te zijn. dat maakt het H.A. dus ook een sacrament van (plaatselijke)gemeenten,want ik kan van een vreemdeling tenslotte niets weten. je wordt overigens alleen geweerd wanneer je een openlijk zondig leven leid.

En daar zit hem nou het probleem. Want als het niet openlijk is? Maar heel verborgen?
Een mens die in de kerkenraad zit, die respect afdwingt door wijze besluiten, kortom, een voorbeeld is in christelijke levenswandel... maar tegelijkertijd zijn dochter misbruikt. (historisch!)
Die zou bij uitstek niet aan de Tafel des Heren mogen komen volgens jouw redenatie. Alleen: niemand wist het, en erger nog: hij had, als kerkenraadslid het recht mensen van het HA te weren.

Kortom: het is een kwestie van de mens zelf om te beslissen aan te gaan en niet aan een ander.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 feb 2011 10:13

We hebben van habibti gehoord over Dina en haar vader die zo moeten lijden
om Jezus wil, als deze gelovigen dus in jouw kerk terecht kwamen mogen ze
niet mee doen met avondmaal omdat ze vreemdelingen zijn?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 10:13

In hoeverre kan men een H. Avondmaal vieren als men niet meer tot een kerkgemeenschap behoort, maar doe-het-zelver is geworden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 feb 2011 10:42

Riska schreef:
Het is hun taak in Chritus naam de tafel schoon te houden van lieden die met hun leven beleiden geen christen te zijn. dat maakt het H.A. dus ook een sacrament van (plaatselijke)gemeenten,want ik kan van een vreemdeling tenslotte niets weten. je wordt overigens alleen geweerd wanneer je een openlijk zondig leven leid.

En daar zit hem nou het probleem. Want als het niet openlijk is? Maar heel verborgen?
Een mens die in de kerkenraad zit, die respect afdwingt door wijze besluiten, kortom, een voorbeeld is in christelijke levenswandel... maar tegelijkertijd zijn dochter misbruikt. (historisch!)
Die zou bij uitstek niet aan de Tafel des Heren mogen komen volgens jouw redenatie. Alleen: niemand wist het, en erger nog: hij had, als kerkenraadslid het recht mensen van het HA te weren.

Kortom: het is een kwestie van de mens zelf om te beslissen aan te gaan en niet aan een ander.

je heb gelijk voor zover dat mogelijk is. wij kunnen niet meer zien als voor ogen is, God ziet het hart aan. David pleegde overspel en vermoorde Uria. toch was hij van zichzelf gewoon aan de tafel gekomen!!! pas toen God hem wees op zijn zonde door Nathan.......kwam hij tot inkeer.
dat is nu niet anders. God zal zelf rekenschap nemen van degene die als huichelaars leven. dat neemt m.i.nog niet weg dat je Gods sacrament gezuiverd dient te houden van mensen die niet oprecht voor God leven. uiterlijk welteverstaan. en dat is geen eenvoudige taak mijn beste Riska,geloof dat maar zeker

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 feb 2011 10:42

Het is hun taak in Chritus naam de tafel schoon te houden van lieden die met hun leven beleiden geen christen te zijn

dus dan moet je iemand van een andere kerk maar weren , die mag uberhaupt niet aangaan tenslotte is de persoon die iemand weert lid van de enige ware kerk.. anders was hij wel lid geweest van een andere kerk maar dat is hij niet omdat hij lid is van gemeentestrooming X ... En zo kan je dat dus ook zeggen van leden van gemeente Y en Z die hetzelfde beweren... dus gaat er uberhaupt maar een kleine groep aan volgens deze uitspraak

dat maakt het H.A. dus ook een sacrament van (plaatselijke)gemeenten,want ik kan van een vreemdeling tenslotte niets weten

Denk je dan alles te kunnen weten van je eigen gemeenteleden, zedenmisbruik, inteelt, of overspel, bezit van een TV , komen overal voor ook in zwaardere kerken maar lang niet iederen weet het het. En mogen we dan niet vertrouwen op een andere maar moeten we die maar wantrouwen en eigenlijk zeg je indirect dus maar veroordelen wat je doet omdat je niks van hem weet ?

je wordt overigens alleen geweerd wanneer je een openlijk zondig leven leid

dus voor de rest mogen gelovige (en de een gelooft groter. de ander kleiner, de een twijfelt , de ander vecht voor zijn geloof , en ook dat is niet altijd uiterlijk zichtbaar ) wel aan tafel gaan door deze uitspraak.

Volgens mij waakt en oordeelt Christus over het aangaan aan het avond maal en worden we niet geoordeeld door een dictatuur van de kerkeraad , die zichzelf verheffen tot God door een oordeel te geven en mensen te weren van het woord en de bediening van God. Ze zouden zich diep moeten schamen. bah mij zie je niet meer in dit topic ...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 12 feb 2011 10:43

Optimatus schreef:In hoeverre kan men een H. Avondmaal vieren als men niet meer tot een kerkgemeenschap behoort, maar doe-het-zelver is geworden?

Op 3:20b al gelezen?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 feb 2011 10:49

Optimatus schreef:In hoeverre kan men een H. Avondmaal vieren als men niet meer tot een kerkgemeenschap behoort, maar doe-het-zelver is geworden?

mooie manier van uitspraak :wink:
doe-het -zelvers doen alles zoals ze zelf willen. er is dan in mijn beleving ook geen sprake meer van een H.A. hoogstens kun je van een A. spreken. :P
op het moment dat we als gelovige ons niet meer wensen te onderwerpen aan kerkelijk of gemeentelijk gezag of als dit nodig is tucht......onttrekken we ons ook aan God zelf.
alle vrome praatjes worden dan niet anders als een zelf verzonnen Godsdienst. die blijkbaar ook de toets van onderzoek niet meer kan weerstaan.
het is Gods eigen bijbelse inzetting dat gelovigen onder gezag staan van een raad. het is nodig dat die over de gemeente regeren tot heil van die zielen zelf. het is geen best teken als we die "last" van ons af willen werpen. dat geldt ook voor de viering van het H.A.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 11:06

Kan ik in het kort concluderen dat je het H. Avondmaal uitsluitend in een gemeenschap met Christus èn andere gelovigen kunt vieren?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 feb 2011 13:09

Optimatus schreef:Kan ik in het kort concluderen dat je het H. Avondmaal uitsluitend in een gemeenschap met Christus èn andere gelovigen kunt vieren?

dat was zoals Jezus het instelde i.i.g. Hij met Zijn jongeren

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2011 14:56

Maar Spons, waarom maak jij hier zo'n issue van ?? Je weet het hele jaar vantevoren wanneer het H.A. gevierd wordt in eigen gemeente. Dan is dat toch genoeg ? Ben je "toevallig" een weekend weg en zit je in een vreemde kerk, blijf je toch gewoon zitten ? In veel kerken is het 4 x per jaar, is dat niet genoeg voor je ?
Je kunt ook vromer dan de paus worden.
Maar ja, ik lees wel gekkere dingen hier :?

Terug naar “Archief”