Maar kinderen van gelovigen zijn heilig, schreef Marnix.
Wat moeten wij dan met dit gedeelte uit de 10 geboden ??
Mijn vader was gelovig, mijn opa ook, maar mijn overgrootvader-betovergrootvader ?
Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Dat erop aanspreken, weet iedereen dat ? In het algemeen krijg je als reactie: waar bemoei jij je mee ?
elbert schreef:... En nu kun je het een goede, maar niet-bijbels onderbouwde, gewoonte noemen, maar dan is wel mijn vraag: hoe is dit opdragen oorspronkelijk ontstaan? Is het echt zo dat het oorspronkelijk de functies had die je noemt, of is het zo dat het uit een soort van verlegenheid ontstaan is? Veel evangelische gemeentes zijn ontstaan door leden die uit andere kerken komen waar ze wel hun kinderen dopen. Goed, men is tot de conclusie komen dat hun doop blijkbaar niet de bedoeling is, en komt dan over in een gemeente die niet de kinderen laat dopen. Is dan echt de verleiding niet groot om met een alternatief te komen?
Waarom heeft het opdragen in deze gemeenten vrijwel dezelfde vanzelfsprekendheid als de kinderdoop dat heeft in andere gemeenten? Zijn er uberhaupt wel evangelische gemeenten waar kinderen niet opgedragen worden? Als je de kinderdoop afwijst, moet je denk ik ook hier consequent zijn: als je vindt dat het niet geboden is in de Bijbel, moet je dat ook helemaal niet doen.
schelpje3 schreef:Maar kinderen van gelovigen zijn heilig, schreef Marnix.
Mijn vader was gelovig, mijn opa ook, maar mijn overgrootvader-betovergrootvader ?
Bastiaan30 schreef:Marnix schreef:Maar kinderen van gelovigen zijn wel heilig, zegt Paulus in 1 Kor 7. De lijn van verbond met ouders en hun kinderen is een geloof, daarom zegt Paulus dat de kinderen van gelovige ouders heilig zijn. Gods beloften zijn er voor de gelovigen en hun kinderen, niet voor 1 heel volk, de nakomelingen van Abraham. De belofte gold voor Izaak en zijn nageslacht en niet voor Ismael. Jij zegt: De bloedlijn bestaat niet meer dus er is helemaal geen lijn voor kinderen, ze moeten eerst tot geloof komen en dan horen ze ook bij het verbond. Paulus zegt echter: 6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte.
Beste Marnix,
Als de man of de vrouw van de gelovige al geheiligd is door de ander, is er dus geen sprake van bloedlijn, maar geloof alleen.
De belofte die voor Izak gold, is dat uit zijn geslacht Jezus geboren zou worden.
Jezus de Zaligmaker IS de belofte.
Marnix schreef:schelpje3 schreef:Maar kinderen van gelovigen zijn heilig, schreef Marnix.
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden. Dat en de verbondslijn via het geloof (kinderen van gelovigen zijn heilig) willen zeggen dat je niet bang hoeft te zijn dat je gestraft wordt ongeloof van een betovergrootvader.Bastiaan30 schreef:Marnix schreef:Maar kinderen van gelovigen zijn wel heilig, zegt Paulus in 1 Kor 7. De lijn van verbond met ouders en hun kinderen is een geloof, daarom zegt Paulus dat de kinderen van gelovige ouders heilig zijn. Gods beloften zijn er voor de gelovigen en hun kinderen, niet voor 1 heel volk, de nakomelingen van Abraham. De belofte gold voor Izaak en zijn nageslacht en niet voor Ismael. Jij zegt: De bloedlijn bestaat niet meer dus er is helemaal geen lijn voor kinderen, ze moeten eerst tot geloof komen en dan horen ze ook bij het verbond. Paulus zegt echter: 6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte.
Beste Marnix,
Als de man of de vrouw van de gelovige al geheiligd is door de ander, is er dus geen sprake van bloedlijn, maar geloof alleen.
De belofte die voor Izak gold, is dat uit zijn geslacht Jezus geboren zou worden.
Jezus de Zaligmaker IS de belofte.
Klopt. Maar er is wel een lijn van ouders op kinderen door dat geloof, als ik Paulus mag geloven.
Je moet dit natuurlijk wel zien in het licht van de bewering dat de doop van kinderen niet in de Bijbel voor zou komen en dus niet mag. Als je dit argument serieus wilt volhouden (en blijkbaar wil je dat niet), moet je deze stelregel op meer zaken van toepassing achten. En dan is het opdragen van kinderen natuurlijk een issue.Swimmie schreef:Het laatste wat je schrijft (als je vindt dat als iets niet geboden is in de Bijbel, dat je dat dan ook helemaal niet moet doen) slaat natuurlijk nergens op.
elbert schreef:Je moet dit natuurlijk wel zien in het licht van de bewering dat de doop van kinderen niet in de Bijbel voor zou komen en dus niet mag. Als je dit argument serieus wilt volhouden (en blijkbaar wil je dat niet), moet je deze stelregel op meer zaken van toepassing achten. En dan is het opdragen van kinderen natuurlijk een issue.Swimmie schreef:Het laatste wat je schrijft (als je vindt dat als iets niet geboden is in de Bijbel, dat je dat dan ook helemaal niet moet doen) slaat natuurlijk nergens op.
Overigens ben ik van mening dat er weldegelijk bijbelse redenen zijn voor de doop van kinderen. Daar gaat dit topic dan ook over.
Hoewel ik weet dat anderen daar anders over denken: ja, ook geadopteerde kinderen. Als we de huisteksten in de Bijbel serieus nemen, dan ben ik van mening dat de geadopteerde kinderen inbegrepen zijn in het gezin en dus ook in het 'huis'.Bastiaan30 schreef:Ook geadopteerde kinderen?
elbert schreef:Hoewel ik weet dat anderen daar anders over denken: ja, ook geadopteerde kinderen. Als we de huisteksten in de Bijbel serieus nemen, dan ben ik van mening dat de geadopteerde kinderen inbegrepen zijn in het gezin en dus ook in het 'huis'.Bastiaan30 schreef:Ook geadopteerde kinderen?
Nee, waarom? In Joh. 1:12,13 wordt niet gesproken over een huis.Bastiaan30 schreef:Maar denk je niet dat het huis geen kinderen kan bevatten, wanneer je Joh 1:12,13 ernaast legt?
Er wordt wel gesproken over wie er in aanmerking komen om kinderen van God te worden.Is dat in het geval van de aanname dat er ook kinderen gedoopt zouden zijn, niet een van toepassing zijnde beschrijving?elbert schreef:Nee, waarom? In Joh. 1:12,13 wordt niet gesproken over een huis.Bastiaan30 schreef:Maar denk je niet dat het huis geen kinderen kan bevatten, wanneer je Joh 1:12,13 ernaast legt?
Bastiaan30 schreef:Er wordt wel gesproken over wie er in aanmerking komen om kinderen van God te worden.Is dat in het geval van de aanname dat er ook kinderen gedoopt zouden zijn, niet een van toepassing zijnde beschrijving?elbert schreef:Nee, waarom? In Joh. 1:12,13 wordt niet gesproken over een huis.Bastiaan30 schreef:Maar denk je niet dat het huis geen kinderen kan bevatten, wanneer je Joh 1:12,13 ernaast legt?
In Joh. 1:12,13 wordt niet gesproken over voorwaarden voor de doop. Daar gaat het in deze verzen gewoon niet over.Bastiaan30 schreef:Er wordt wel gesproken over wie er in aanmerking komen om kinderen van God te worden.Is dat in het geval van de aanname dat er ook kinderen gedoopt zouden zijn, niet een van toepassing zijnde beschrijving?elbert schreef:Nee, waarom? In Joh. 1:12,13 wordt niet gesproken over een huis.Bastiaan30 schreef:Maar denk je niet dat het huis geen kinderen kan bevatten, wanneer je Joh 1:12,13 ernaast legt?
Race406 schreef: Deze tekst staat niet in relatie tot de doop, en is derhalve volkomen en volledig uit zijn verband gerukt.
Jouw mening respecteer ik ten volle, maar ramsj nu niet allerlei teksten bij elkaar om je gelijk aan te tonen.
Erken nu eens dat er mensen zijn die de Bijbel wat anders lezen. En zolang men niet de Godheid van Christus ontkent o.i.d. KUNNEN en MOGEN 2 meningen naast elkaar staan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten