Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Horeb » 10 feb 2011 17:10

TheKeimpe schreef:
Kerkenraden mogen besluiten nemen maar niet op eigen houtje, de Bijbel moet hun leidraad zijn. Christus is koning van de kerk en gastheer aan tafel en de kerkenraad moet nodigen wie Hij nodigt en afwijzen wie Hij afwijst. Alleen dan, als men zo beslissingen neemt, mag de kerkenraad dat.

En daarom, om te kunnen nodigen wij Hij nodigt en af te kunnen wijzen wie Hij afwijst, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je even bij de kerkenraad langsgaat als je ziet dat het Avondmaal is in de gemeente waar je te gast bent.

Overigens zou ik het van de gemeente zelf laten afhangen, als het daar gewoonte is om gasten uit te nodigen het Avondmaal mee te vieren, dan denk ik dat ik daar gebruik van zou maken. Is het daar gewoonte van niet, dan zou het voor mij geen halszaak zijn om wel aan te mogen gaan. Uiteindelijk, hoe groot de waarde van het Avondmaal ook is, en dat heb ik in dit topic al duidelijk gemaakt hoe groot dat voor mij is, is het Avondmaal ook weer niet de kern van het geloofsleven.

100% eens. ik onderschrijf dit van harte. (gelukkig TheKeime, ik ben opgelucht :wink: )

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 feb 2011 17:16

Schelpje haalde het al aan van een persoon die door de weeks twee flessen drank dronk en op zondag even nuchter was...

Ben het met haar eens met die posting , en natuurlijk is het nodig dat daar dan terecht op gewezen wordt, Cencuur zoals bv openbare schuld belijden bij bv een ongewenste zwangerschap vindt ik te ver gaan, imho is een gesprek met de dominee en een kerkeraad meer dan voldoende, afgezien van de problemen die dat stel heeft worden ze toch al scheef aangekeken door de rest van een kerk, om maar een voorbeeld te noemen.

mbt de drempel.. die moet te nemen zijn .. niet een waar je zo over heen kan stappen maar ook geen (bijna onneembare vesting ) worden.

voor mijzelf kan ik zeggen dat de heer God in mij werkzaam is. Ik heb ook mijn vragen waarom bv in de Bijbel zo veel geweld is door God toegepast (vooral in het oude testament ) en waarom er nog zo veel onrecht is in de huidige wereld ) maar ook zie ik de mooie dingen, Een pracht van een bruiloft vorig jaar met vele internationale kanten. Een kerkdienst in Culemborg, een inwijding van heilige oliën die me diepst raakte bij het zingen (met letterlijk tranen in de ogen )

mooie discussie's hier in het forum die mij aan het denken zetten (soms wel , soms niet mee eens ) de natuur van Gods schepping waardoor het (en dat bedoel ik niet oneerbiedig ) lijkt of God me even aanraakt. Een goed stel vrienden die me zeer dierbaar zijn geworden waarvan ik weet dat ze er staan als het nodig is, me een glimlach bezorgen of een traan als er zorgen aan hun kant zijn en waarvoor ik zo goed en kwaad als het kan klaar sta als het nodig is.

Of mijn zoon die geheel vrijwillig naar Cathechesatie gaat, ook al is ie autist, en er niet zo veel van op zal pikken als een ander, maar soms met hele scherpe vragen komt die me doen verbazen en dan denk ik.. Ergens diep in je werkt God door alleen zie je het niet zo snel.

Dat wordt steevast ontkend door sommigen. Ik geloof, ik volg Jezus, dus.....
En dat is fijn, maar niet genoeg
nee zo werkt het niet, dat zegt onze dominee ook. ook al zijn je zonden vergeven door het stervan van Jezus Christus dan zal je nog wel moeten werken en het verdienen om in de hemel te komen, en toch ook al gaan we keer op keer de fout in dan staat hij wel voor ons klaar daar waar een ander het al lang opgegeven zou hebben.

@ the keimpe..

nee de avondmaal is geen hoofdzaak, maar meer de manier waarop men denkt het recht te hebben om iemand het avondmaal te ontnemen als een persoon zich geroepen voelt.
Laatst gewijzigd door Spons op 10 feb 2011 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 10 feb 2011 17:16

Spons schreef: Ik kom van oorsprong zelf uit de GG. Mijn vrouw komt er vandaan en toen ik mijn vrouw leerde kennen gingen we om en om naar elkaars kerk. bij het vieren van het avondmaal gingen zeggen en schrijven had men precies 1 tafel die nog niet gevuld was...

Dus de rest van de kerk is dus gedoemd omdat ze niet voldoen aan de eisen die de Kerkeraad hen gesteld heeft, is dus onbekeerd . Moet je oud en doof en bejaard zijn om mischien heel mischien bekeerd te zijn in de ogen van de kerkeraad ?

het komt er op neer dat alleen mensen uit eigen kring aan het avondmaal mogen gaan en men niet vertrouwt op gasten die wel aan het avondmaal willen gaan en die uiteraard weten dat ze belijdenis hebben gedaan !

ik weet nog wel dat ik de 1e keer communie deed in Utrecht, in de O.K.K bij het heiligen van de oliën ! het was een zeer mooie dienst die me letterlijk met tranen vulde. Daarin werd een ieder die geloofde in God, en belijdenis heeft gedaan uitgenodigd om naar voren te komen en dat te vieren en te belijden dat de Here voor onze zonden gestorven is , dat zijn bloed vergoten is tot onze verzoening. Ook al twijfelen we in het leven wij mogen weten dat hij er voor ons was. Hoe uitnodigend ben je dan als je dat vraagt aan je gasten ook al zijn ze niet van de O.K.K. maar wel lid van Gods kerk.

IK ben geen bijbelteksten gooier, maar een gevoelsmens, geen regeltje zus of zo .. er zullen ongetwijfeld forummers zijn die alle bijbelteksten en boeken in huis hebben en er mensen mee weten dood te gooien (figuurlijk ) maar wat zegt je gevoel dan.. Theorie is leuk , mooi , voor een deel nodig. Doet me sterk denken aan het volgende stuk en dat heb ik dus wel even opgezocht !

eerder in een ander topic heb ik je verteld dat meer nodig is om een kind van God te zijn als de uiterlijkheden die je daar noemde. dat werd mij niet door ieder in dank afgenomen. toch blijf ik erbij dat mijn reactie juist was. niet om iemand te veroordelen,maar wel om duidelijk aan te wijzen wat wel en niet een christen is. dat is onze plicht, om het behoud van onze naaste te zoeken.
in jou geval wil ik eens weten of de GG te zwaar is of dat jij dus met minder af kunt als die ouderlingen zeggen?....en zo ja....nodig ik je uit te schrijven in het topic "tekenen van het waar geloof" in Geloofsbeleving

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2011 18:35

schelpje3 schreef:Ik ben het niet met je eens Marnix, je stelt het te simpel.

Waarom? De Bijbel leert dit. Wat is er dan te simpel aan?

schelpje3 schreef:@Spons: ik ben ook niet van de teksten, maar dat wordt vaak verzocht. Teksten uit zn verband doen meer kwaad dan goed. Je schreeuwt het uit in je posting he :D Maar jij verwart toch wel 2 dingen, ben ik bang.
Eerstens zul je je kennis moeten hebben over je zonden, dat betekent dat de Heere in je hart werkzaam is. Kun je dat echter zo niet zeggen, is het H.A. niet bedoeld voor je. Idd, in sommige kerken is de drempel heeeel hoog, en nee, je hoeft niet oud en bejaard te zijn. Maar wel een ander leven kennen !
Dat wordt steevast ontkend door sommigen. Ik geloof, ik volg Jezus, dus.....
En dat is fijn, maar niet genoeg.
Zo hoog als de drempel rechts is, zo laag isie links, sterker nog, hij is er helemaal niet :shock:

Jezus zegt vaak genoeg: Volg mij. Dat dat gevolgen heeft klopt, maar stellen dat er meer nodig is dan in Hem geloven en Hem volgen is onbijbels. De Bijbel (en Jezus zelf ook) leren nergens dat er meer bij moet komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 feb 2011 18:40

uiterlijkheden.... je bent niet goed. als ik geraakt wordt door een psalm, gezang, een uitspraak op het forum of door een discussie met vrienden waarvan je wat opsteekt is dat uiterlijk.. volgens mij raken mensen mij .. niet hoe ze er uit zien als ik geraakt wordt door een pracht landschap of een stel bloemen die opbloeien, in de wetenschap dat God dat geschapen heeft, door bergen waar ik door heen wandel en de stilte die ik ervaar. En hoe klein ik me dan voel door Gods schepping is dat dan uiterlijkheden .. tsja dan is alles wat je ziet uiterlijkheden...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 19:03

eerder in een ander topic heb ik je verteld dat meer nodig is om een kind van God te zijn als de uiterlijkheden die je daar noemde. dat werd mij niet door ieder in dank afgenomen. toch blijf ik erbij dat mijn reactie juist was. niet om iemand te veroordelen,maar wel om duidelijk aan te wijzen wat wel en niet een christen is. dat is onze plicht, om het behoud van onze naaste te zoeken.
in jou geval wil ik eens weten of de GG te zwaar is of dat jij dus met minder af kunt als die ouderlingen zeggen?....en zo ja....nodig ik je uit te schrijven in het topic "tekenen van het waar geloof" in Geloofsbeleving

Je haalt wat dingen door elkaar, Horeb...
a. Het was in dit topic...
b. Het andere forumonderdeel heet geloofsopbouw, niet geloofsbeleving...

En verder: de Bijbel spreekt heel duidelijk uit dat het belijden en aanroepen van Zijn Naam nodig is tot zaligheid, bijv.
Hand 2:21 En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

Het is niet voor niets dat ik het andere topic heb geopend, tot bewustwording dat onze achtergrond invloed heeft op de geloofsbeleving. En daarom kun je niet op basis van een paar woorden van iemand op een forum hem gaan vertellen dat zijn geloof niet juist is. Wel kun je vragen stellen, voedsel aandragen, etc. Maar je kunt het hart van een ander niet wegen en beoordelen. Dan ga je op Gods stoel zitten.
Ik heb ooit op een gezelschap een van huis uit Rooms-Katholieke vrouw (ik weet niet precies waar ze nu kerkt, in ieder geval in "onze hoek") horen vertellen over haar leven met de Heere. Tja, dat klonk iets anders dan dat een doorsnee GerGemmer het zal vertellen. Toch was het zo echt, zo puur. (En daarmee besef ik dat ik nog steeds zie wat voor ogen is, en nog steeds geen hart.)
Wat mij in je reacties zo opvalt is dat je precies kunt vertellen wat een ander nog mist, nodig heeft, etc. Tenzij dat je de "gave des onderscheids" hebt, zou ik je toch op willen roepen hier voorzichtiger in te zijn.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 feb 2011 19:21

Optimatus schreef:
Wullimpie schreef:Je bent inderdaad gast.
Dus dan gedraag je jezelf ook als gast neem ik aan, wat wil zeggen dat je jezelf aanpast aan de gastheer.
En als je het niet eens bent met de gastheer is het misschien beter daar niet meer te gast te zijn.
:wink:

Wat een onzin! Moet ik me dan alleen onder gelijkgestemden begeven?

Nee hoor, maar gedraag je wel als gast.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 feb 2011 19:29

TSja en een gastheer hoort zich gastvrij te gedragen !!! en niet als een gevangenisbewaarder ...slechts op bezoek ofzo komt beter over .. nog even en je beland in de hel als je niet door de mangel van de kerkeraad bent gehaald... over Gastvrij gesproken zeg.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 feb 2011 19:57

Hoe kan iemand gastheer zijn als jij je niet als gast hebt voorgesteld.

Even kort door de bocht:
Spons wandelt op een zonnige zondagochtend de plaatselijke GGiN binnen, en jawel, het Heilig Avondmaal wordt bedient.
Onder het mom van gastvrijheid moet de kerkenraad het dan maar slikken dat jij aanschuift aan de tafel, terwijl jij weet hoe gevoelig dit ligt?
En dan heb ik het nog niet eens over de commotie die dit waarschijnlijk in de gemeente veroorzaakt.

Ik snap werkelijk niet waarom je van een gast niet mag verwachten dat hij zich enigszins aanpast aan de omgeving waar hij te gast is.
Als iemand bij jou thuis (als gast) te eten komt verwacht je toch ook dat hij zich als gast gedraagd.
En als hij het dan niet gewend is om na de maaltijd een stukje uit de bijbel te lezen, mag je verwachten dat hij bij jou gewoon even zijn mond houd, en wacht tot je klaar bent. Ik zou het schandalig vinden dat hij onder het mom van gastvrijheid eist dat je stopt omdat hij dit niet gewend is. (om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen)

Voor de goede orde, ik wil de avondmaalpraktijk in sommige kerken niet goedpraten, maar botweg eisen dat ze iedereen maar toelaten is niet de manier om daar mee om te gaan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 feb 2011 20:16

Als ik gastheer was en ik weet dat iemand honger heeft zal ik hem gaarne aan tafel uitnodigen..

nu komt het over van dat je mag toekijken , het gaat mij niet om het avondmaal op zich wel over de houding van de kerk ten opzichte van eventuele gasten de houding die je indirect uitspreekt naar mijn inziens van de GG is de enige ware kerk en als je van een andere kerk komt moet je wel waarlijk bekeerd zijn wil je uberhaupt aan het avondmaal mogen gaan terwijl in de bijbel toch heel anders staat.

dat noemt men naaste liefde, Bah... ](*,)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 20:40

a. deze houding vind je beslist niet alleen in de GG
b. men spreekt beslist niet uit dat de GG alleen de ware kerk is
c. het lijkt mij dat bekering een noodzakelijke voorwaarde is voor deelname aan het Avondmaal. Maar wat is bekering, wat is geloof? Een gericht zijn op God (en dat is geen vrucht van eigen akker, toch?)

Maar hoe moet de kerk nu weten dat iemand honger heeft, als je niet even bij de kerkenraad langs gaat?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 10 feb 2011 20:44

Spons schreef:Als ik gastheer was en ik weet dat iemand honger heeft zal ik hem gaarne aan tafel uitnodigen..

nu komt het over van dat je mag toekijken , het gaat mij niet om het avondmaal op zich wel over de houding van de kerk ten opzichte van eventuele gasten de houding die je indirect uitspreekt naar mijn inziens van de GG is de enige ware kerk en als je van een andere kerk komt moet je wel waarlijk bekeerd zijn wil je uberhaupt aan het avondmaal mogen gaan terwijl in de bijbel toch heel anders staat.

dat noemt men naaste liefde, Bah... ](*,)

helemaal niet waar. je luistert gewoonweg niet naar andere argumenten dan die van jezelf. dit is geen discussie maar een monoloog van jou.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 10 feb 2011 20:54

TheKeimpe schreef:

Je haalt wat dingen door elkaar, Horeb...
a. Het was in dit topic...
b. Het andere forumonderdeel heet geloofsopbouw, niet geloofsbeleving...

klopt. bedankt voor de correctie
Thekeimpe schreef:En verder: de Bijbel spreekt heel duidelijk uit dat het belijden en aanroepen van Zijn Naam nodig is tot zaligheid, bijv.
Hand 2:21 En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

Het is niet voor niets dat ik het andere topic heb geopend, tot bewustwording dat onze achtergrond invloed heeft op de geloofsbeleving. En daarom kun je niet op basis van een paar woorden van iemand op een forum hem gaan vertellen dat zijn geloof niet juist is. Wel kun je vragen stellen, voedsel aandragen, etc. Maar je kunt het hart van een ander niet wegen en beoordelen. Dan ga je op Gods stoel zitten.

ik heb beslist die intentie niet. ik voel me wel verplicht iemand te wijzen op zijn/haar tekort in het geloofsleven als ik dat op bijbelse gronden kan bemerken. me dunkt dat je het beter hier en nu kunt horen als straks voor de rechterstoel van Christus. hoevelen bedriegen zich voor de eeuwigheid op valse gronden?
een doop,belijdenis,indrukken,mooie natuur, fijn gevoel enz enz zijn geen gronden voor het eeuwig behoud van een mens. jij weet dat ook.
TheKeimpe schreef:Ik heb ooit op een gezelschap een van huis uit Rooms-Katholieke vrouw (ik weet niet precies waar ze nu kerkt, in ieder geval in "onze hoek") horen vertellen over haar leven met de Heere. Tja, dat klonk iets anders dan dat een doorsnee GerGemmer het zal vertellen. Toch was het zo echt, zo puur. (En daarmee besef ik dat ik nog steeds zie wat voor ogen is, en nog steeds geen hart.)
Wat mij in je reacties zo opvalt is dat je precies kunt vertellen wat een ander nog mist, nodig heeft, etc. Tenzij dat je de "gave des onderscheids" hebt, zou ik je toch op willen roepen hier voorzichtiger in te zijn.

ik neem je opmerking ter harte. toch zal ik het niet kunnen nalaten te wijzen naar de weg tot het leven. de rechte weg wel te verstaan. we zullen alle rekenschap moeten af leggen van onze gave........zo ook als het onderscheid werd opgemerkt en niet medegedeeld. het zou onverdragelijk zijn de weg geweten te hebben en niet gegaan en gewezen aan andere.
bedankt voor je reactie :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 20:56

ik heb beslist die intentie niet.

Daar ben ik blij mee, maar het komt zo wel over soms... Vandaar dat ik het toch maar uitgelegd heb.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 10 feb 2011 21:32

Lieve mense
Het is nu pauze bij jij daar, ik raad je van harte aan om de lezing te luisteren of naluisteren, geweldig, het gaat over het komen tot Jezus.
Echt doen, je kunt zo de vraagstelling nog zien op http://www.kijkdaar.nu
Een dikke aanrader.

Terug naar “Archief”