Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 feb 2011 18:09

schelpje3 schreef:
Bastiaan30 schreef:
Cathy schreef:Wees eerlijk Bastiaan, je wilt niet horen, zien, lezen en/of een poging doen om andermans standpunt te begrijpen.

Natuurlijk wel.Ik snap heel goed dat vele mensen zich lekker makkelijk een theologische constructie laten aanpraten , die gebaseerd op aannames een (vals) gevoel van gerustheid geeft, en ons erin luist.
Want echt, God komt niet naar je toe, met de doop.
Dat staat nergens
Wij moeten terug naar God toe.
bekeert u en wees ijverig.
Neem Hem aan.Doe boete en veroordeel jezelf.
Heeft daar dan werkelijk niemand behoefte aan ?

Waarom vraag je dat ?? Ik lees van diverse forummers dat ze dit graag zouden doen, maar onmachtig vaak.
Kun jij instemmen met: we liggen dood in de zonden en misdaden ?
Of is het bij jou bewusteloos = tijdelijk en op te lossen met behandeling door mensen.

Natuurlijk, wie zichzelf niet veroordeelt, zal veroordeeld worden.
De doop geeft je die gelegenheid.de belijdenis van de leer van een kerk is niet genoeg, wij moeten ons oude zonde leven kruisigen, ijverig zijn na onze bekering, strijden om in te gaan.
Zoals God geheel rechtvaardig en goed is, zo door en door rot is de mens , ieder molecuul is verdorven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2011 18:26

Cathy schreef:Wees eerlijk Bastiaan, je wilt niet horen, zien, lezen en/of een poging doen om andermans standpunt te begrijpen.

Men legge een ander geen zwaarder juk op dan hij dragen kan. De Gammagelovige timmert gaarne zelf wat in elkaar, omdat de Praxisprotestant enkele citaten uit de H. Schrift sleurt, daarbij context en samenhang woest verscheurend; vervolgens botst de Karweiklusser met allen, die proberen de gehele H. Schrift na te leven. De Doelanddrammer verzandt dan al fluks in een heilloos herhalen en zijn CAPSLOCKcredo wordt slechts door hemzelve nog gehoond.

(excuses voor de sluikreclame)

Hoe sta jij zelf tegenover kinderdoop?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 19:24

elbert schreef: En ik wil dan wel de tekst horen uit de Bijbel die zegt: "gij zult uw kinderen niet laten dopen".
De conclusies die getrokken worden, zijn gebaseerd een theologische interpretatie van bepaalde teksten. Daar is niets mis mee, zolang je dat maar eerlijk onderkent.

De geloofsdoop kent helemaal geen interpretatie. Het staat er gewoon: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden. En iedereen zelfs een kind kan begrijpen dat dit niet voor een baby geld omdat die geen bewustzijn heeft op: wie geloofd zal hebben.

elbert schreef: Zeggen dat de Bijbel de doop van kinderen van gelovigen verbiedt, en dan aankomen met bijv. 1 Petr. 3:21 als onderbouwing, vormt ook zo'n theologische interpretatie.

Wij zeggen niet dat de Bijbel het dopen van kinderen verbied maar dat het voor volwassenen geld ook al zijn daar baby’s bij. Die baby’s zijn er wel bij maar worden dan meer opgedragen i.p.v. gedoopt want zij begrijpen het nog niet.

elbert schreef: Want wat zegt dat vers eigenlijk over kinderen?

Heeft u de kanttekenaren er al op na gekeken? Die zeggen dat dit inderdaad op volwassen doop betrekking heeft.

elbert schreef: Als je naar vers 20 kijkt (het behoud van Noach en zijn gezin door het water heen), waarvan de doop een tegenbeeld is, kun je immers net zo goed de conclusie trekken dat hier de gezinsdoop wordt aangeduid. Het gaat hier om Noach met zijn gezin, ook al waren zijn kinderen dan al volwassen.

Even u antwoord herhalen dat juist is: ook al waren zijn kinderen dan al volwassen. Waarom zouden daar geen kinderen bij geweest zijn ?? dat is toch een logische vraag. Het antwoord hoop ik van u te krijgen.
elbert schreef: Maar stel dat Noach een baby had gehad, had hij die dan moeten laten verdrinken? De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Nee die baby hoeft niet te verdrinken die hoort er gewoon bij want die was in inclusief in Noach zijn gezin begrepen. Die baby was dan in de ouders begrepen tot dat die baby volwassen zou zijn en eigen verantwoordelijkheid draagt.

elbert schreef: Daarnaast gaat het in vers 21 niet zozeer over de waterdoop op zich, maar op waar de doop naar wijst. De doop is immers een teken (een beeld) van iets inwendigs. En dan is jouw conclusie: bij elke doop is de doop het teken (of nog sterker: de bevestiging) van wat er inwendig in de gedoopte leeft. De doop is dan een stempel van goedkeuring op iemands geloof.

Dat is juist. De doop is een bevestiging van jezelf en laat zien wat er in jezelf leeft, het is een amen op je verkregen geloof. En het was nogal geen plasje water waar die ark van behoudenis in dreef zeg! Dat alleen al is een teken van onderdompeling in plaats van drupjes. Maar goed die drupjes kunnen ook wel alleen op een volwassen gelovige want dat kan een baby niet.

elbert schreef: Maar dat kun je zo niet zeggen.

Wat krijgen we nou. Kun je niet zeggen dat Christus in je leeft na wedergeboorte en doop? Dat is je reinste ongeloof!

elbert schreef: Kun je dat bijv. ook van Simon de tovenaar zeggen, die gedoopt is en de gave van de Heilige Geest voor geld wilde kopen? (Hand. 8 ). Nee, ook bij gedoopten geldt dat ze alleen in de weg van het ware geloof hun doop verstaan.

In de weg van het ware geloof kun je gedoopt worden. Bij Simon de tovenaar zien we een hypocriet aan het werk en de straf die daar op volgt.

elbert schreef: Dat kan van tevoren zijn, maar dat kan ook achteraf.

Dat is on-Bijbels want die gelooft zal hebben en…… enz.

elbert schreef: En het kan ook zo zijn dat iemand wel gedoopt is, maar er geen snars van begrijpt of zal begrijpen.

Dat is ongetwijfeld standaard zo bij de babydoop, bij een geloofsdoop hebben wij dan met een huichelaar te maken die uiteraard ook bij geloofsdoop voor zal komen.

elbert schreef: Daarmee is de doop niet ongeldig, maar zo iemands geloof wel.

Met een dusdanig iemand kunnen we medelijden hebben. Hij denk wel te geloven maar helaas.

elbert schreef: Naast 1 Petr. 3:21 kun je trouwens 1 Korinthe 10:2 leggen, waar de doop wordt vergeleken met de doortocht van Israel door de Schelfzee. Waren daar soms geen baby's bij?

Precies, dat was en plas water die Schelfzee, enorm. Hoewel het echt gebeurd is is het nu een symbolisch teken van onderdompeling. Natuurlijk waar daar baby’s bij maar weet je wie daar ook bij waren? Precies hun ouders! En daar waren die baby’s in begrepen. Hoe zouden die baby’s door dat pad gegaan zijn als hun ouders hen niet er niet door gedragen hadden? Dan waren zij er niet door gekomen!

Wat is het intense verschil tussen geloofsdoop en verbondsdoop versus volwassendoop en babydoop? Dat de besnijdenis (wat ziet op de kinderdoop) vervult en afgeschaft is in Christus het zelfde als alle andere ceremonieën w.o. offers enz. enz. die niet opnieuw zijn ingesteld na de komst van Christus. Wel is met de komst van Christus de geloofsdoop ingesteld waarvan Hij zelf het voorbeeld gegeven heeft om zich te laten dopen (na Zijn baby besnijdenis) door Johannes. Christus sloot het oudeverbond af met zijn eigen bloed en stelde een nieuwverbond in met de zelfde betekenis maar een ander symbool namelijk de onderdompeling.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 feb 2011 19:26

Optimatus schreef:Hoe sta jij zelf tegenover kinderdoop?

Bedoel je mij?

Cathy om een uur of 5 schreef:Persoonlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat gelovige ouders hun kinderen mogen laten dopen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2011 19:28

Dat is een goede zaak!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 19:49

Optimatus schreef:

Men legge een ander geen zwaarder juk op dan hij dragen kan. De Gammagelovige timmert gaarne zelf wat in elkaar, omdat de Praxisprotestant enkele citaten uit de H. Schrift sleurt, daarbij context en samenhang woest verscheurend; vervolgens botst de Karweiklusser met allen, die proberen de gehele H. Schrift na te leven. De Doelanddrammer verzandt dan al fluks in een heilloos herhalen en zijn CAPSLOCKcredo wordt slechts door hemzelve nog gehoond.

Als we het over Gammagelovige Karweiklusser-gelovige hebben moeten we toch eerst bij de RKK zijn. Dat had Luther wel in de peiling. Maar jou doelgroep ‘geloofdopers’ heeft niets in elkaar getimmerd nog zijn bij een doe-het-zelvers geweest. Gewoon lezen in de Bijbel zonder dogma’s of wat dies meer zij. Kinderdoop dat zijn eerder overblijfselen vanuit de RKK doe-het-zelver en verzinselen waar Luther nog zijn 96e stelling aan toe had moeten voegen. Dat moeten de geloofsdopers nu nog doen en dat begrijpen ze niet meer na zo’n indoctrinatie van babydoop.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2011 19:56

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:

Als we het over Gammagelovige Karweiklusser-gelovige hebben moeten we toch eerst bij de RKK zijn. Dat had Luther wel in de peiling. Maar jou doelgroep ‘geloofdopers’ heeft niets in elkaar getimmerd nog zijn bij een doe-het-zelvers geweest. Gewoon lezen in de Bijbel zonder dogma’s of wat dies meer zij. Kinderdoop dat zijn eerder overblijfselen vanuit de RKK doe-het-zelver en verzinselen waar Luther nog zijn 96e stelling aan toe had moeten voegen. Dat moeten de geloofsdopers nu nog doen en dat begrijpen ze niet meer na zo’n indoctrinatie van babydoop.

Volgens mij kan ook de Formidogelovige anders flink de plank mis slaan. De zinsnede "die gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn" staat wel in een zekere context, namelijk het zendingsbevel. Contextloos Bijbellezen heeft als ultiem gevolg dat je Psalm 14:1b tot dogma verheft...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2011 20:06

De BigBossbijbelvorsers hebben zich blindgestaard op de RKK, maar daarbij vergeten ze wat er in de Bijbel staat. Haat verblindt, wordt wel gezegd. Wellicht dat met pinksteren toch even de rode kazuifels in de sacristie moeten blijven hangen, ze trekken op de een of andere manier steeds kuddes losgeslagen en dwalende stieren aan.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 feb 2011 22:19

@T Keimpe;
Ach ja zo zeggen sommigen ook dat er staat U en uw kinderen komt de beloften toe.(hand 2:39)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2011 08:48

Jantjes schreef:De geloofsdoop kent helemaal geen interpretatie. Het staat er gewoon: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden. En iedereen zelfs een kind kan begrijpen dat dit niet voor een baby geld omdat die geen bewustzijn heeft op: wie geloofd zal hebben.
1. De doop van kinderen is ook geloofsdoop, d.w.z. ze worden in een gelovig gezin geboren en ze worden dus samen met de andere gezinsleden gedoopt. In die zin worden ze als gelovigen behandeld.
2. Als ik jouw opmerking hier interpreteer, kunnen babys niet zalig worden omdat ze geen bewustzijn hebben. Iets anders kan ik er niet van maken.

Jantjes schreef:Wij zeggen niet dat de Bijbel het dopen van kinderen verbied maar dat het voor volwassenen geld ook al zijn daar baby’s bij. Die baby’s zijn er wel bij maar worden dan meer opgedragen i.p.v. gedoopt want zij begrijpen het nog niet.
1. Opdragen is een onbijbels ritueel, dat als gelegenheidsoplossing is verzonnen omdat ouders met hun kinderen toch iets willen in de gemeente. Het is een zgn. droogdoop.
2. Het argument: ze mogen niet gedoopt worden, want ze kunnen niet geloven, vind ik niet in de Bijbel terug. Jij wel? Ik lees wel: laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet, want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.

Jantjes schreef:Heeft u de kanttekenaren er al op na gekeken? Die zeggen dat dit inderdaad op volwassen doop betrekking heeft.
De kanttekeningen noemen het als mogelijkheid, maar ook al is dat zo, dan mag je de kinderen er nog bij inbegrepen beschouwen. Als ik als ouder iets geloof en doe, dan geldt dat ook voor mijn kinderen, want ze horen bij mij. Als ik naar de tandarts ga, gaan mijn kinderen mee, ook al zien ze het nut er niet van in dat er ook naar hun tanden en kiezen gekeken wordt.

Jantjes schreef:Even u antwoord herhalen dat juist is: ook al waren zijn kinderen dan al volwassen. Waarom zouden daar geen kinderen bij geweest zijn ?? dat is toch een logische vraag. Het antwoord hoop ik van u te krijgen.
Omdat Noachs kinderen zelf nog geen kinderen hadden (d.w.z. dus waarschijnlijk jongvolwassenen waren)? Iets anders zoek ik daar niet achter. Het bevel om in de ark te gaan, kwam tot Noach: "Ga gij, en uw ganse huis in de ark" (Gen. 7:1). Een huistekst uit het OT.

Jantjes schreef:
elbert schreef: Maar stel dat Noach een baby had gehad, had hij die dan moeten laten verdrinken? De vraag stellen, is hem beantwoorden.
Nee die baby hoeft niet te verdrinken die hoort er gewoon bij want die was in inclusief in Noach zijn gezin begrepen. Die baby was dan in de ouders begrepen tot dat die baby volwassen zou zijn en eigen verantwoordelijkheid draagt.
Precies. Daarom worden onze kinderen gedoopt, totdat ze, als ze volwassen zijn, de verantwoordelijkheid voor hun eigen doop nemen.
Vergelijk dit met hun spaarbankboekje. Bij de geboorte van onze kinderen, hebben we een bankrekening voor ze geopend en daar geld op gestort. We beheren die rekening, tot ze groot genoeg zijn om die zelf te beheren. Zo is het bij de doop in zekere zin ook: de rekening is geopend en daar is een enorm bedrag op gestort (door God). Als de kinderen groot genoeg zijn om dit te begrijpen, kunnen ze daar eeuwig van leven. Of ze kunnen het in ongeloof verwaarlozen en er alsnog door verloren gaan.

Jantjes schreef:Dat is juist. De doop is een bevestiging van jezelf en laat zien wat er in jezelf leeft, het is een amen op je verkregen geloof. En het was nogal geen plasje water waar die ark van behoudenis in dreef zeg! Dat alleen al is een teken van onderdompeling in plaats van drupjes. Maar goed die drupjes kunnen ook wel alleen op een volwassen gelovige want dat kan een baby niet.
Het water wat over je heen gaat, is zelf geen bevestiging van wat er in jezelf leeft. Die bevestiging heb je alleen door het geloof, dat niet naar binnen is gericht (jezelf), maar naarbuiten, naar Christus. De doop zelf (het water) wijst niet naar jou (tenzij dan dat je in zonden ontvangen en geboren bent), maar naar Christus. Want de doop is als sacrament een zichtbare Woordverkondiging.

Jantjes schreef:Wat krijgen we nou. Kun je niet zeggen dat Christus in je leeft na wedergeboorte en doop? Dat is je reinste ongeloof!
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het feit dat er water over je heen is gegaan, op zichzelf nog niets zegt over jouw geloof. Het is andersom: door het geloof versta je waar de doop op wijst.

Jantjes schreef:In de weg van het ware geloof kun je gedoopt worden. Bij Simon de tovenaar zien we een hypocriet aan het werk en de straf die daar op volgt.
Daarmee zeg je hetzelfde als ik: dat de waterdoop op zich geen bevestiging is van iemands geloof.

Jantjes schreef:
elbert schreef: Dat kan van tevoren zijn, maar dat kan ook achteraf.

Dat is on-Bijbels want die gelooft zal hebben en…… enz.
Hier wordt geen volgorde aangeduid, maar een orde (dat blijkt trouwens ook uit het grieks). En zoals TheKeimpe opmerkt: deze tekst staat in de context van het zendingsbevel.

Jantjes schreef:
elbert schreef: Naast 1 Petr. 3:21 kun je trouwens 1 Korinthe 10:2 leggen, waar de doop wordt vergeleken met de doortocht van Israel door de Schelfzee. Waren daar soms geen baby's bij?

Precies, dat was en plas water die Schelfzee, enorm. Hoewel het echt gebeurd is is het nu een symbolisch teken van onderdompeling. Natuurlijk waar daar baby’s bij maar weet je wie daar ook bij waren? Precies hun ouders! En daar waren die baby’s in begrepen. Hoe zouden die baby’s door dat pad gegaan zijn als hun ouders hen niet er niet door gedragen hadden? Dan waren zij er niet door gekomen!
Pas dat nu maar toe op de doop: daarom worden onze kinderen ook gedoopt. We dragen ze het doopwater in en uit!
O ja, weet je wie van al die gedoopte Israëlieten uiteindelijk het beloofde land Kanaän bereikten? Alleen de kinderen onder de 18. De anderen haalden het niet vanwege hun ongeloof.

Jantjes schreef:Wat is het intense verschil tussen geloofsdoop en verbondsdoop versus volwassendoop en babydoop? Dat de besnijdenis (wat ziet op de kinderdoop) vervult en afgeschaft is in Christus het zelfde als alle andere ceremonieën w.o. offers enz. enz. die niet opnieuw zijn ingesteld na de komst van Christus.
Waarom kom je dan met de mikwe aan als bewijs voor de volwassendoop? Want de mikwe is gebaseerd op de rituele (ceremoniële) baden die door de thora werden voorgeschreven.

Jantjes schreef:Wel is met de komst van Christus de geloofsdoop ingesteld waarvan Hij zelf het voorbeeld gegeven heeft om zich te laten dopen (na Zijn baby besnijdenis) door Johannes.
De doop van Christus is uniek en wordt niet herhaald door ons. Ik hoop dat je inziet dat we niet gedoopt worden "om alle gerechtigheid te vervullen" (zoals Christus) en ook zal er geen stem uit de hemel komen die zegt "Deze is Mijn Zoon" en evenmin zal dan de Heilige Geest in de gedaante van een duif op je neerdalen. Wel heeft Christus de ene christelijke doop ingesteld, inderdaad.

Bastiaan30 schreef:Petrus vergelijkt hier de doop met de behoudende ark van Noach.
De doop in de Schelfzee kwam na Egypte, na het bloed aan de deurposten met Pesach.
Zie je daarin niet de voorafschaduwing van een doop na een geestelijk egypte, (slavernij aan de zonde)etc?
Jazeker, maar daarvan zijn de kinderen niet uitgesloten, zoals Jer. 31:34 zegt: "van hun kleinste af zullen ze Mij kennen". Er zit dus geen ondergrens qua leeftijd aan dat kennen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 08:50

Bastiaan30 schreef:@T Keimpe;
Ach ja zo zeggen sommigen ook dat er staat U en uw kinderen komt de beloften toe.(hand 2:39)

En wat is de context van dit verhaal?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 10:05

beste Elbert,
Waarom zeg jij dat opdragen een onbijbels ritueel is? :shock:
Lucas 2:22-39.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 10:06

TheKeimpe schreef:
Bastiaan30 schreef:@T Keimpe;

En wat is de context van dit verhaal?

Dat sommigen zeggen dat hier letterlijk kinderen mee werd bedoeld in plaats van nakomelingen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2011 10:18

Bastiaan30 schreef:beste Elbert,
Waarom zeg jij dat opdragen een onbijbels ritueel is? :shock:
Lucas 2:22-39.
Het opdragen zoals dat momenteel in evangelische gemeenten gebeurt, heeft niets met het voorstellen van de eerstgeborene (en alleen hij/zij !) in de tempel te maken. Dat kun je eenvoudig nagaan, door er de gedeelten uit Exodus, Numeri en Leviticus naast te leggen (want daarnaar wordt verwezen in Lukas 2):

Ex. 13:2 Heilig voor Mij alle eerstgeborenen: alles wat de baarmoeder opent onder de Israëlieten, van de mensen en van het vee, dat behoort Mij toe.
Numeri 18:15 Alles wat de baarmoeder opent, van alle vlees dat zij de HEERE zullen aanbieden, onder de mensen en onder de dieren, zal voor u zijn. Alleen moet u de eerstgeborenen van de mensen zeker vrijkopen. Ook de eerstgeborenen van de onreine dieren moet u vrijkopen.
16 Wat betreft de dieren die vrijgekocht worden, u moet die vanaf een maand oud vrijkopen, tegen een door u bepaalde waarde, voor het bedrag van vijf sikkel, gerekend volgens de sikkel van het heiligdom; die is twintig gera waard.
17 Maar het eerstgeborene van een rund, of het eerstgeborene van een schaap, of het eerstgeborene van een geit mag u niet vrijkopen: ze zijn heilig. Hun bloed moet u op het altaar sprenkelen en hun vet moet u in rook laten opgaan, als een vuuroffer, als een aangename geur voor de HEERE.

Verder is in dit verband de wet op de reiniging van kraamvrouwen van toepassing uit Leviticus 12:
1 De HEERE sprak tot Mozes:
2 Spreek tot de Israëlieten en zeg: Wanneer een vrouw nageslacht voortbrengt en een jongetje heeft gebaard, dan is zij zeven dagen onrein. Zij is dan even onrein als tijdens de dagen van afzondering als zij ongesteld is.
3 En op de achtste dag moet het vlees van zijn voorhuid besneden worden.
4 Vervolgens moet zij drieëndertig dagen blijven in het bloed van haar reiniging. Niets wat heilig is, mag zij aanraken, en zij mag niet naar het heiligdom komen, totdat de dagen van haar reiniging voorbij zijn.
5 Maar als zij een meisje baart, dan is zij twee weken onrein zoals tijdens haar afzondering. Daarna moet zij zesenzestig dagen blijven in het bloed van haar reiniging.
6 Wanneer de dagen van haar reiniging voor een zoon of een dochter voorbij zijn, moet zij een lam van een jaar oud als brandoffer en een jonge duif of tortelduif als zondoffer bij de priester brengen, bij de ingang van de tent van ontmoeting.
7 Die moet het voor het aangezicht van de HEERE aanbieden, en verzoening voor haar doen. Dan is zij rein van haar bloedvloeiing. Dit is de wet voor haar die een jongetje of meisje baart.
8 Maar als haar vermogen niet toereikend is voor een lam, dan mag zij twee tortelduiven of twee jonge duiven nemen, een als brandoffer en een als zondoffer. Zo zal de priester verzoening voor haar doen en is zij rein.

Als je op basis van deze bijbelgedeelten vindt dat je kinderen mag opdragen, dan moet je het wel goed doen: alleen de eerstgeborene (dus geen broertjes of zusjes!) en ook de eerstgeboren dieren in je huis. En dan moet er ook geofferd worden. Ik heb in geen enkele evangelische gemeente deze invulling gezien. In plaats daarvan is het opdragen als vervanging van de doop gaan functioneren, in die zin dat ouders toch wat met hun pasgeboren kinderen willen in de eredienst. Opdragen is een droogdoop: een soort doop zonder water.
Ik vind het trouwens merkwaardig dat de gedachte dat er een doorgaande lijn tussen besnijdenis en doop is, wordt afgewezen (omdat dat vervangingstheologie zou zijn), maar tegelijkertijd wel opdragen wordt gerechtvaardigd met een verwijzing naar Lukas 2 (wat weer naar de hierboven gegeven bijbelgedeelten verwijst). Is dat dan opeens geen vervangingstheologie?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 10:35

Ik ben het met je eens dat Jezus werd opgedragen in de tempel omdat Hij joods was en gewoon de wet vervulde.
Zo ook met Zijn besnijdenis en het priesterambt wat Hij aanvaardde op Zijn dertigste.
Waarom pinkstergemeenten hun kids opdragen is denk ik verbonden met het aan God voorstellen van een nieuw mens.
Dat lijkt me een heel wat onschuldiger gebaar (bijbels of niet), dan iets een doop noemen, wat het niet kan zijn, en er dan later een belijdenis voor in de plaats laten komen, die wel bijbels klinkt, maar ik kan er geen voorbeeld van vinden in de Schrift,
Behalve dan dus de doop, die in de bijbel de belijdenis was,
Niet van de leer, maar van het zondige oude leven.
Waarom is er toch zo'n weerstand tegen het terugkeren naar de bijbelse gewoonten en opdrachten?

Terug naar “Archief”