Jantjes schreef:De geloofsdoop kent helemaal geen interpretatie. Het staat er gewoon: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden. En iedereen zelfs een kind kan begrijpen dat dit niet voor een baby geld omdat die geen bewustzijn heeft op: wie geloofd zal hebben.
1. De doop van kinderen is ook geloofsdoop, d.w.z. ze worden in een gelovig gezin geboren en ze worden dus samen met de andere gezinsleden gedoopt. In die zin worden ze als gelovigen behandeld.
2. Als ik jouw opmerking hier interpreteer, kunnen babys niet zalig worden omdat ze geen bewustzijn hebben. Iets anders kan ik er niet van maken.
Jantjes schreef:Wij zeggen niet dat de Bijbel het dopen van kinderen verbied maar dat het voor volwassenen geld ook al zijn daar baby’s bij. Die baby’s zijn er wel bij maar worden dan meer opgedragen i.p.v. gedoopt want zij begrijpen het nog niet.
1. Opdragen is een onbijbels ritueel, dat als gelegenheidsoplossing is verzonnen omdat ouders met hun kinderen toch iets willen in de gemeente. Het is een zgn. droogdoop.
2. Het argument: ze mogen niet gedoopt worden, want ze kunnen niet geloven, vind ik niet in de Bijbel terug. Jij wel? Ik lees wel: laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet, want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
Jantjes schreef:Heeft u de kanttekenaren er al op na gekeken? Die zeggen dat dit inderdaad op volwassen doop betrekking heeft.
De kanttekeningen noemen het als mogelijkheid, maar ook al is dat zo, dan mag je de kinderen er nog bij inbegrepen beschouwen. Als ik als ouder iets geloof en doe, dan geldt dat ook voor mijn kinderen, want ze horen bij mij. Als ik naar de tandarts ga, gaan mijn kinderen mee, ook al zien ze het nut er niet van in dat er ook naar hun tanden en kiezen gekeken wordt.
Jantjes schreef:Even u antwoord herhalen dat juist is: ook al waren zijn kinderen dan al volwassen. Waarom zouden daar geen kinderen bij geweest zijn ?? dat is toch een logische vraag. Het antwoord hoop ik van u te krijgen.
Omdat Noachs kinderen zelf nog geen kinderen hadden (d.w.z. dus waarschijnlijk jongvolwassenen waren)? Iets anders zoek ik daar niet achter. Het bevel om in de ark te gaan, kwam tot Noach: "Ga gij, en uw ganse huis in de ark" (Gen. 7:1). Een huistekst uit het OT.
Jantjes schreef:elbert schreef: Maar stel dat Noach een baby had gehad, had hij die dan moeten laten verdrinken? De vraag stellen, is hem beantwoorden.
Nee die baby hoeft niet te verdrinken die hoort er gewoon bij want die was in inclusief in Noach zijn gezin begrepen. Die baby was dan in de ouders begrepen tot dat die baby volwassen zou zijn en eigen verantwoordelijkheid draagt.
Precies. Daarom worden onze kinderen gedoopt, totdat ze, als ze volwassen zijn, de verantwoordelijkheid voor hun eigen doop nemen.
Vergelijk dit met hun spaarbankboekje. Bij de geboorte van onze kinderen, hebben we een bankrekening voor ze geopend en daar geld op gestort. We beheren die rekening, tot ze groot genoeg zijn om die zelf te beheren. Zo is het bij de doop in zekere zin ook: de rekening is geopend en daar is een enorm bedrag op gestort (door God). Als de kinderen groot genoeg zijn om dit te begrijpen, kunnen ze daar eeuwig van leven. Of ze kunnen het in ongeloof verwaarlozen en er alsnog door verloren gaan.
Jantjes schreef:Dat is juist. De doop is een bevestiging van jezelf en laat zien wat er in jezelf leeft, het is een amen op je verkregen geloof. En het was nogal geen plasje water waar die ark van behoudenis in dreef zeg! Dat alleen al is een teken van onderdompeling in plaats van drupjes. Maar goed die drupjes kunnen ook wel alleen op een volwassen gelovige want dat kan een baby niet.
Het water wat over je heen gaat, is zelf geen bevestiging van wat er in jezelf leeft. Die bevestiging heb je alleen door het geloof, dat niet naar binnen is gericht (jezelf), maar naarbuiten, naar Christus. De doop zelf (het water) wijst niet naar jou (tenzij dan dat je in zonden ontvangen en geboren bent), maar naar Christus. Want de doop is als sacrament een zichtbare Woordverkondiging.
Jantjes schreef:Wat krijgen we nou. Kun je niet zeggen dat Christus in je leeft na wedergeboorte en doop? Dat is je reinste ongeloof!
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het feit dat er water over je heen is gegaan, op zichzelf nog niets zegt over jouw geloof. Het is andersom: door het geloof versta je waar de doop op wijst.
Jantjes schreef:In de weg van het ware geloof kun je gedoopt worden. Bij Simon de tovenaar zien we een hypocriet aan het werk en de straf die daar op volgt.
Daarmee zeg je hetzelfde als ik: dat de waterdoop op zich geen bevestiging is van iemands geloof.
Jantjes schreef:elbert schreef: Dat kan van tevoren zijn, maar dat kan ook achteraf.
Dat is on-Bijbels want die gelooft zal hebben en…… enz.
Hier wordt geen volgorde aangeduid, maar een orde (dat blijkt trouwens ook uit het grieks). En zoals TheKeimpe opmerkt: deze tekst staat in de context van het zendingsbevel.
Jantjes schreef:elbert schreef: Naast 1 Petr. 3:21 kun je trouwens 1 Korinthe 10:2 leggen, waar de doop wordt vergeleken met de doortocht van Israel door de Schelfzee. Waren daar soms geen baby's bij?
Precies, dat was en plas water die Schelfzee, enorm. Hoewel het echt gebeurd is is het nu een symbolisch teken van onderdompeling. Natuurlijk waar daar baby’s bij maar weet je wie daar ook bij waren? Precies hun ouders! En daar waren die baby’s in begrepen. Hoe zouden die baby’s door dat pad gegaan zijn als hun ouders hen niet er niet door gedragen hadden? Dan waren zij er niet door gekomen!
Pas dat nu maar toe op de doop: daarom worden onze kinderen ook gedoopt. We dragen ze het doopwater in en uit!
O ja, weet je wie van al die gedoopte Israëlieten uiteindelijk het beloofde land Kanaän bereikten? Alleen de kinderen onder de 18. De anderen haalden het niet vanwege hun ongeloof.
Jantjes schreef:Wat is het intense verschil tussen geloofsdoop en verbondsdoop versus volwassendoop en babydoop? Dat de besnijdenis (wat ziet op de kinderdoop) vervult en afgeschaft is in Christus het zelfde als alle andere ceremonieën w.o. offers enz. enz. die niet opnieuw zijn ingesteld na de komst van Christus.
Waarom kom je dan met de mikwe aan als bewijs voor de volwassendoop? Want de mikwe is gebaseerd op de rituele (ceremoniële) baden die door de thora werden voorgeschreven.
Jantjes schreef:Wel is met de komst van Christus de geloofsdoop ingesteld waarvan Hij zelf het voorbeeld gegeven heeft om zich te laten dopen (na Zijn baby besnijdenis) door Johannes.
De doop van Christus is uniek en wordt niet herhaald door ons. Ik hoop dat je inziet dat we niet gedoopt worden "om alle gerechtigheid te vervullen" (zoals Christus) en ook zal er geen stem uit de hemel komen die zegt "Deze is Mijn Zoon" en evenmin zal dan de Heilige Geest in de gedaante van een duif op je neerdalen. Wel heeft Christus de ene christelijke doop ingesteld, inderdaad.
Bastiaan30 schreef:Petrus vergelijkt hier de doop met de behoudende ark van Noach.
De doop in de Schelfzee kwam na Egypte, na het bloed aan de deurposten met Pesach.
Zie je daarin niet de voorafschaduwing van een doop na een geestelijk egypte, (slavernij aan de zonde)etc?
Jazeker, maar daarvan zijn de kinderen niet uitgesloten, zoals Jer. 31:34 zegt: "van hun kleinste af zullen ze Mij kennen". Er zit dus geen ondergrens qua leeftijd aan dat kennen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)