Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2011 00:14

Marin, hoe verklaar jij dat veel woestijnvolken besnijden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 07:51

Optimatus schreef:Marin, hoe verklaar jij dat veel woestijnvolken besnijden?

Hetzelfde als veel amerikanen hun jongetjes standaard laten besnijden, hygiene.
de besnijdenis van een woestijnkind heeft net zo weinig met het oude verbond te maken, als dat zijn rondje zwemmen met de doop heeft te maken.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 feb 2011 09:25

Optimatus schreef: Waarom zou je een pasgeboren kind verminken aan het geslacht als het toch geen kennis of besef heeft van geloof of zonde? Pleit dan voor volwassenbesnijdenis. Blijf met je vingers en je messen van kinderen af.
Jantjes schreef:Waarom zeg je op het ander topic (Waarom worden onze kinderen gedoopt?) precies het tegenovergestelde en pleit je voor kinderdoop i.p.v. volwassendoop? Is dat niet hypocriet te noemen (ik boel het niet als uitfoeteren). als baby's gedoopt worden hebben ze ook geen kennis of besef van geloof of zonde? dat geld ommekeerevenredig (besnijdenis <>kinderdoop).
Optimatus schreef: @ Jantjes
Ik ben niet tegen volwassendoop. Zelf ben ik voor kinderdoop, maar ik heb er niets op tegen als iemand liever volwassendoop ziet, zolang men kinderdoop maar niet bestrijdt. Er geldt in dit land godsdienstvrijheid en als groeperingen liever volwassendoop willen plegen, dan moeten ze dat vooral doen, zolang wij onze kinderdoop maar kunnen blijven plegen.

Je bestrijdt zelf de kinderdoop.
En promoot de volwassendoop.
Even afgezien van het fijt dat je besnijdenis verminking vind zeg je dat het pasgeboren kind geen kennis of besef heeft van geloof of zonde. Of dat kind nu besneden of gedoopt wordt veranderd toch niets aan het in deze alinea in vet rood gedrukte fijt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2011 09:35

Dames en heren: ontopic maar weer. Als je het onjuist vindt dat kinderen besneden worden/werden, bespreek dat dan ergens anders en niet in dit topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 09:47

Elbert, het is onmogelijk een leer die de doop in plaats van de besnijdenis plaatst te bespreken, zonder dit aspect van de besnijdenis.
Dat is deel van het geheel.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2011 10:05

In dit topic gaan we ervan uit dat het Bijbels gezien juist is dat kinderen besneden werden. Dat mag je verder voor de discussie over de doop van volwassenen als gegeven hanteren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 10 feb 2011 11:23

Optimatus schreef:Marin, hoe verklaar jij dat veel woestijnvolken besnijden?

Hey Optimatus,
Ik denk maar ik weet het niet precies dat ook omliggende volkeren (woestijnvolken) ook wel "de besnijdenis" toepassen maar misschien voor een andere betekenis (ritueel) als een "teken van een verbond".
Vergeet niet, dat heel veel toe passingen die God heeft ingesteld als tekenen behorende bij de Wil van God om die te doen door andere volkeren en religie's zijn overgenomen, maar voor een andere doel.
En waar ik ook aan denk is dat er volkeren zijn die van "nature doen" wat God van hen vraagt,
die leven zoals God het bedoeld heeft, wij denken vaak dat het altijd op onze manieren van toepassing (huisje,boompje,beestje) een kerk en een bijbel en een refo-forum is, maar ik denk dat God op verschillende manieren zich kenbaar maakt door Zijn Geest.

En als teken van een verbond met Abraham diende de besnijdenis.

De besnijdenis was er dan ook niet op gericht dat zij Gods volk zouden worden, maar juist daarop dat zij Gods volk reeds waren, en de besnijdenis diende daarbij dan ook als belofteteken.

Hoe geheel anders is het gesteld met de doop.

De bekeerlingen laten zich niet dopen omdat zij Gods volk reeds zijn, maar juist omdat zij het niet zijn, naar het door de doop juist zullen worden. Het betreft hier dus — door de doop —een toetreding tot Zijn verbond.

En nu dit, de besnijdenis van het hart kan net zo ingrijpend zijn dan de besnijdenis in vroegere tijden, de besnijdenis van het hart druist tegen ons eigen vlees (zintuigen) in, wandel in de Geest is een opdracht, Geest en vlees staan lijnrecht tegenover elkaar, het vlees moet ons niet de baas worden, zegt Paulus.
De Geest van God kan controle over ons leven hebben als ons hart besneden is.

God schrijft geen wens uit, God zegt wat het feit is!

Optimatus, of heb je een ander idee? Laat maar horen, (lezen)
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 11:25

Dag Marin,

Bedankt voor deze heldere uitleg. Zeer interessant en weldoorwrocht. Ik heb enkele zinsneden genomen en daar op gereageerd.

marin schreef:Ik denk maar ik weet het niet precies dat ook omliggende volkeren (woestijnvolken) ook wel "de besnijdenis" toepassen maar misschien voor een andere betekenis (ritueel) als een "teken van een verbond".

Een huisarts heeft mij (en anderen) eens uitgelegd dat God de Israëlieten allerhande reinheidswetten heeft gegeven om te overleven in de woestijn. De besnijdenis hoort daar als hygiënisch voorschrift bij. Het is ook opvallend dat deze reinheidswetten de joden ten tijde van de pest in de Middeleeuwen behoedden voor grote aantallen besmettingen, terwijl het onhygiënisch levende christenvolk wel bijna te gronde ging. Pas toen de heren theologen vooral Leviticus en Numeri gingen bestuderen, was het snel gedaan met nieuwe besmettingen. Louis Pasteur avant la lettre.

marin schreef:Vergeet niet, dat heel veel toe passingen die God heeft ingesteld als tekenen behorende bij de Wil van God om die te doen door andere volkeren en religie's zijn overgenomen, maar voor een andere doel.
En waar ik ook aan denk is dat er volkeren zijn die van "nature doen" wat God van hen vraagt,
die leven zoals God het bedoeld heeft, wij denken vaak dat het altijd op onze manieren van toepassing (huisje,boompje,beestje) een kerk en een bijbel en een refo-forum is, maar ik denk dat God op verschillende manieren zich kenbaar maakt door Zijn Geest.

Dat zou kunnen, maar hoe rekbaar is dat "verschillende manieren"? De islam gelooft dat ook (voor zover ik weet). Wel is het zo dat het jodendom niet op een eiland leefde en door contact met andere volkeren ongetwijfeld gebruiken heeft overgenomen van die andere volkeren. Dat is een historisch gegeven: waar je mee omgaat, raak je mee besmet.

Voor de rest: ik kan je hierin volgen.

De besnijdenis van het hart: prachtig omschreven, ik ben het er mee eens.
En gelukkig is een fysieke besnijdenis dan ook niet meer nodig.

Bedankt voor je uitleg!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 13 feb 2011 08:57

Er is alleen sprake van een doop volgens geloof en dat geloof kan al vroeg bij een kind gevonden worden en als een kind gelooft
in Jezus Christus, wat voor verhindering is er dan dat dat kind zich laat dopen...?

Terug naar “Archief”