Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Spons » 09 feb 2011 20:18

nee Marnix bedoelt dat de Gastheer de maaltijdganger wel zal laten aangaan maar dat de kerkeraad het verbiedt en dus eigenlijk geen gastheerschap biedt (cru gezegd zeer ongastvrij is ) het beter is een tafel te zoeken waarbij men wel welkom is en gastvrij is.

en op deze manier onthoudt je dus mensen van het avondmaal want als ze dat echt met bv de TV zouden doortrekken (al dan niet via uitzending gemist ) en consequent zouden zijn dan kan je denk ik zeker een kwart van de jongeren (en dan doel ik maar even op de grootste doelgroep ) uitschrijven uit de zwaardere kerk !

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 09 feb 2011 20:25

Op zich kan ik me hierin wel aansluiten bij thekeimpe.

Aan de ene kant is het natuurlijk waar dat iedereen die gelooft in Jezus Christus als Zijn redder van harte welkom is aan het Avondmaal, ook als hij niet als lid, maar als gast in de kerk is.

Aan de andere kant wordt in de bijbel door Paulus wel heel duidelijk een link gelegd tussen levenswandel en Avondmaal vieren. Het lijkt me dus logisch dat je Avondmaal viert met je de medebroeders en zusters en dat je weet van elkaars geloof en de invloed die je geloof heeft op je levenswandel.

Beide punten in overweging nemende is in onze kerk de regel dat gasten het Avondmaal mee mogen voeren mits zij:
- dit netjes van te voren aan de kerkenraad melden
- belijdend lid zijn van het kerkgenootschap waar ze deel van uitmaken
- niet onder censuur staan
- en de belangrijkste natuurlijk, dat ze een levend geloof in de Heere Jezus Christus hebben

Ikzelf heb verkering met een vrouw die belijdend lid is van een gereformeerde bondsgemeente (PKN), zij is dus van harte welkom om bij ons het Avondmaal mee te vieren en andersom ben ik in de kerk waar zij lid is, dus ook van harte welkom om daar het Avondmaal mee te vieren.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 20:38

Op zich wel. Aan de andere kant schrijft de Bijbel ook zelfbeproeving voor als het gaat om Avondmaal dus ik denk dat men er wel heel terughoudend mee moet zijn en die censuur niet om redenen in de categorie "tv-gebruik" bijv. moet toepassen. Sowieso moet de kerkenraad kijken dus niet voor eigen gastheer gaan spelen. Het zelfde geldt voor christenen uit andere kerkverbanden, dan moet je de verantwoordelijkheid volgens mij ook bij hen laten. Met die kanttekeningen sluit ik me verder bij je aan. Als de kerkenraad iemand op Bijbelse gronden afhoudt mag zo iemand inderdaad niet aangaan. Maar als Spons in een GG wordt geweigerd gaat er volgens mij al ergens iets mis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 feb 2011 20:44

met het 1e punt en 3e punt heb ik mijn vragen ! Immers wordt men in de bijbel duidelijk uitgenodigd (met uitleg waarom enzo ) om aan te gaan aan het avondmaal ! dus is het onzin om daar even te overleggen met de kerkeraad want dan gaan ze zich gedragen al Jezus discipelen die de kinderen tegen hielden.

En cencuur heb je denk ik eerder alleen in zwaardere kerken.. komt op mij eerder over als dictatuurschap want als ze de cencuur consequent doortrekken blijft er weinig over van de zwaardere kerken... (oftewel.. soms is het verkeerd om het onderste uit de kan te willen hebben.

Met punt 2 en 4 ben ik het eens, maar het 4e punt is zo subjectief als het maar zjin kan. en daar kan je wel een apart topic voor openen bij wijze van spreken.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 feb 2011 20:47

Marnix schreef:Op zich wel. Aan de andere kant schrijft de Bijbel ook zelfbeproeving voor als het gaat om Avondmaal dus ik denk dat men er wel heel terughoudend mee moet zijn en die censuur niet om redenen in de categorie "tv-gebruik" bijv. moet toepassen. Sowieso moet de kerkenraad kijken dus niet voor eigen gastheer gaan spelen. Het zelfde geldt voor christenen uit andere kerkverbanden, dan moet je de verantwoordelijkheid volgens mij ook bij hen laten. Met die kanttekeningen sluit ik me verder bij je aan. Als de kerkenraad iemand op Bijbelse gronden afhoudt mag zo iemand inderdaad niet aangaan. Maar als Spons in een GG wordt geweigerd gaat er volgens mij al ergens iets mis.

ja dan mag men zich wel eens heel erg achter de oren krabben lijkt mij , en dat punt is nu duidelijk gemaakt ! het kan immers zo zijn dat je door omstandigheden ergens anders kerkt omdat je bv ergens logeerd of op vakantie bent.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik bv in het buiteland ben. Dan kan ik ten kerke gaan (ik kan redelijk duits en engels ) en zou daar bv naar een kerk kunnen gaan. Niet dat ik dan alles meteen snap... of moet ik dan maar niet naar de kerk gaan ? Lijkt me overigens wel mooi om gezangen en psalmen bv in het duits of engels te zingen (ik hou van zingen , en als mijn stem mee zit (die zit soms niet lekker in zijn vel ) kan ik echt genieten , kreeg daar laast een complimentje over , en dat doet me dan toch goed !

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 09 feb 2011 20:58

Wat je censurabel stelt is natuurlijk weer een hele andere:

volgens mij hoort censuur of tucht alleen toegepast te worden op openbare grove zonden (overspel, diefstal, moord, leugen etc etc)
TV en open internet censurabel stellen kan ik dus niet bij. Gelukkig bevindt ik mij ook in een kerkverband waarin dit soort zaken niet censurabel worden gesteld. Dat heeft namelijk niets meer te maken met hoe de bijbel spreekt over Avondmaal.

Tucht en censuur mogen niets te maken hebben met iemand binnen de lijntjes van de kerk houden (ordinaire machtspolitiek), maar hoort alles te maken te hebben met een "afgedwaald schaap" weer proberen dichter bij Jezus Christus te brengen.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 21:24

Spons schreef:
Marnix schreef:Op zich wel. Aan de andere kant schrijft de Bijbel ook zelfbeproeving voor als het gaat om Avondmaal dus ik denk dat men er wel heel terughoudend mee moet zijn en die censuur niet om redenen in de categorie "tv-gebruik" bijv. moet toepassen. Sowieso moet de kerkenraad kijken dus niet voor eigen gastheer gaan spelen. Het zelfde geldt voor christenen uit andere kerkverbanden, dan moet je de verantwoordelijkheid volgens mij ook bij hen laten. Met die kanttekeningen sluit ik me verder bij je aan. Als de kerkenraad iemand op Bijbelse gronden afhoudt mag zo iemand inderdaad niet aangaan. Maar als Spons in een GG wordt geweigerd gaat er volgens mij al ergens iets mis.

ja dan mag men zich wel eens heel erg achter de oren krabben lijkt mij , en dat punt is nu duidelijk gemaakt ! het kan immers zo zijn dat je door omstandigheden ergens anders kerkt omdat je bv ergens logeerd of op vakantie bent.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik bv in het buiteland ben. Dan kan ik ten kerke gaan (ik kan redelijk duits en engels ) en zou daar bv naar een kerk kunnen gaan. Niet dat ik dan alles meteen snap... of moet ik dan maar niet naar de kerk gaan ? Lijkt me overigens wel mooi om gezangen en psalmen bv in het duits of engels te zingen (ik hou van zingen , en als mijn stem mee zit (die zit soms niet lekker in zijn vel ) kan ik echt genieten , kreeg daar laast een complimentje over , en dat doet me dan toch goed !

Klopt, ik heb in Istanbul bijv. ook het avondmaal meegevierd, en in andere kerkverbanden in Nederland. Erg fijn, en goed voor de onderlinge eenheid, door alle verdeeldheid heen. Het gaat om het samen gedenken van het offer van onze Heer, Jezus Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2011 21:30

In mijn wijkgemeente wordt eenieder uitgenodigd aan te gaan.
Dat wil zeggen: eenieder die "gelooft in het verzoenend werk van onze Heer en Heiland en Hem oprecht liefheeft". Daarna wordt het aan de kerkganger en de bezoeker overgelaten wat hij/zij doet.
En zo hoort het ook, want de kerk is niet een naar binnengerichte club...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 22:05

Spons schreef:nee Marnix bedoelt dat de Gastheer de maaltijdganger wel zal laten aangaan maar dat de kerkeraad het verbiedt en dus eigenlijk geen gastheerschap biedt (cru gezegd zeer ongastvrij is ) het beter is een tafel te zoeken waarbij men wel welkom is en gastvrij is.

en op deze manier onthoudt je dus mensen van het avondmaal want als ze dat echt met bv de TV zouden doortrekken (al dan niet via uitzending gemist ) en consequent zouden zijn dan kan je denk ik zeker een kwart van de jongeren (en dan doel ik maar even op de grootste doelgroep ) uitschrijven uit de zwaardere kerk !

O ja, nee dat is een reden, whellup, wellicht gaat een kwart van de jongeren weg (moet ik nog zien overigens) dus passen we gewoon de regels aan.
Simpel zeg :-&

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 22:19

Nee, want die jongeren gaan niet zomaar weg dan, ze gaan weg omdat er dingen worden verboden die de Bijbel niet verbiedt. Daarom moeten de regels dan aangepast worden, omdat ze niet Bijbels zijn. Zijn ze dat wel, dan moet je je inderdaad niet aanpassen omdat mensen het graag anders zien. De kerkregels zijn niet autonomisch maar ook niet democratisch. De Bijbel moet centraal staan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 22:24

Dat is niet wat spons schreef.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 feb 2011 22:25

schelpje3 schreef:
Spons schreef:nee Marnix bedoelt dat de Gastheer de maaltijdganger wel zal laten aangaan maar dat de kerkeraad het verbiedt en dus eigenlijk geen gastheerschap biedt (cru gezegd zeer ongastvrij is ) het beter is een tafel te zoeken waarbij men wel welkom is en gastvrij is.

O ja, nee dat is een reden, whellup, wellicht gaat een kwart van de jongeren weg (moet ik nog zien overigens) dus passen we gewoon de regels aan.
Simpel zeg :-&

Schelpje , ik zette ook BV voor TV he :) maar ik weet ook dat door het in rechtse flanken stellen van , het dreigen met / intimideren door .. regels bij het avondmaal dat er mensen bewust weg zijn gegaan uit de rechtse flank. Riska verwoorde heel mooi hoe het wel zou moeten zijn !

En nee je moet niet de regels aanpassen , maar je hebt om in kleuren taal te spreken... wit en zwart... en daartussen zitten heel veel tinten grijs... die neigen naar wit.. of naar zwart :) hopelijk snap je deze metamofoor !

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 08:38

En nog geef je geen klip en klaar antwoord op mijn vraag, ik zal hem nog iets scherper maken:
Mag iemand die terecht onder censuur staat deelnemen aan het avondmaal?

We zouden een ander topic kunnen openen over de vraag wanneer je terecht onder censuur staat, als ik daarin mee ga doen dan zul je gauw bemerken dat de TV voor mij geen breekpunt is (en overigens ook niet voor de GG-landelijk, hoewel men er beslist niet gelukkig mee is, wat ik ook kan begrijpen).

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 10 feb 2011 10:54

TheKeimpe schreef:

En nog geef je geen klip en klaar antwoord op mijn vraag, ik zal hem nog iets scherper maken:
Mag iemand die terecht onder censuur staat deelnemen aan het avondmaal?

We zouden een ander topic kunnen openen over de vraag wanneer je terecht onder censuur staat, als ik daarin mee ga doen dan zul je gauw bemerken dat de TV voor mij geen breekpunt is (en overigens ook niet voor de GG-landelijk, hoewel men er beslist niet gelukkig mee is, wat ik ook kan begrijpen).

Nee .

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 feb 2011 11:07

schelpje3 schreef:Lieve Riska, fijn om te lezen, echt waar ! Je bent hier heel oprecht in, maar wat als je nu geen ruzie hebt ?
Maar het gaat om een bepaalde zonde in je leven, je weet dat het niet mag, maar ach, je kunt er niet mee stoppen,of een bepaalde onverschilligheid jegens alles, dat kan ook met Gods kinderen hoor !
De Hemel kan van koper zijn, zoals men dat vroeger zei en dat ligt alles aan onze kant hoor, nooit aan die van de Heere.

@Schelpje3: een bepaalde zonde schrijf je. Maar iedereen zondigt! We belijden zelfs dat we niet alleen zonde doen, maar dat we zelfs zonde ZIJN!
En nu heeft de Here JUIST voor die mensen het Avondmaal ingesteld. Om de twijfelmoedigen te versterken!
Als ik jouw reacties zo lees dan wacht je op een of andere ervaring waarin God tegen je zegt dat je mag aangaan.
"Kom tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik ZAL u rust geven!"
Hij belooft het Zelf!
Vermoeid en belast. Waarmee vermoeid? Je getob of je wel goed (of slecht) genoeg bent om aan te gaan. Waarmee belast? Belast met de vraag of je wel echt genoeg zonde kent.

Weet je: JUIST dat mag je bij Hem brengen. Al je twijfelmoedigheid, al je zonde, al je ongeloof, al je getob en gezwoeg om ellende te kennen, om dit, om dat etc...
Aan de Tafel wil Hij ons kleine geloof versterken.
Zie, de Meester is daar, en Hij roept u!
Hij roept OOK jou. Zo je Zijn stem dan heden hoort: Geloof (!!) Zijn heil- en troostrijk Woord. Verhard je niet (dat kan ook op een heel vrome manier), maar laat je leiden.

Ik hoop en bid dat je ook zover mag komen dat je van het Avondmaal niet meer maakt dan zoals het door Christus Zelf is bedoeld. En dat je aan Zijn Tafel mag "proeven en smaken" dat Hij goed is.
"Komt, smaakt nu en beschouwt, De goedheid van d' Alzegenaar." (Ps 34:4)
In de Nieuwe Berijming uit 1968 zingt vers 4 het duidelijker: "Komt nadert, ziet en proeft, opdat men smake naar waardij, Des Heren goedheid, zalig hij die veilig bij Hem toeft."
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”