"Berjan" schreef:
Jullie snijden de messias af van de bron: Israel.
De christenen hebben Jezus van de bodem van Israel losgerukt! Volgens Paulus werd Hij een Dienaar van Besneden. Dus niet van
onbesnedenen.Dat dachten de Joden namelijk, de messias was er voor het volk Israel. En niet voor de volkeren rondom. Maar ach, het is waarschijnlijk veel te moeilijk om eens bij jullie buren in de keuken te kijken, en te vragen wat geleerde rabbi's ervan vinden. Die mensen zijn immers verblind, tot redding van de heidenen? Dat denken jullie althans...
Nee, Hij werd volgens zijn eigen woorden, slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels.
Ik heb liever iemand hier die kritisch is, of zelfs ongelovig, dan eentje die onzin verkoopt als zijnde: DE waarheid !
Dat vind ik pas gevaarlijk, het lijkt erop, zo op het 1e gezicht, maar het is het niet ! Voor de "zuigelingen" in het geloof kan dat zeer verwarrend zijn.
Er worden maar al te gemakkelijk 'waarheden' uit de Bijbel afgeleid.
Ik denk dat iedereen zijn/haar waarheid heeft, en die wil verkondigen. Waarom zou de orthodoxe mening van een Christen wel mogen, maar een "nieuw" idee niet? Enkel omdat de kerk dit niet zo ziet? Leef je nog in de middeleeuwen of wat? Wil je Strootman nu eigenlijk muilkorven, verbannen of zelfs stenigen?
De Bijbel wordt véél en véél te weing bestudeerd. Dat maak ik uit de reacties op!
Och Schelpje, deze (Stroot)man is al wel een beetje in zijn hokje gezet. Hij mag niet veel topic openen en mag ook niet in ieder willekeurig topic over zijn reïncarnatietheorieën beginnen.
Ik beweer volstrekt niet, dat ik ide Bijbel voor honderd procent juist verklaar, maar het evangelie van Paulus heeft nooit ingang gevonden. Zelf schreef hij aan Timotheus:
'Dit weet gij, dat allen zich van mij afgewend hebben'Dat waren, contextueel gezien, zowel gelovige Joden alsook 'gelovige' heidenen.
Ik ben het niet overal met Strootman eens (mij teveel op Israël gericht, wat in mijn ogen maar een woestijnvolkje was dat veel bij hun buurlanden heeft afgekeken) maar reïncarnatie was in die tijd OVERAL bekend. Alle landen, dus ook Israel beleden deze werkelijkheid. Sterker nog, in de tweede eeuw voor Christus kwamen mensen van heinde en verre bijeen in Alexandrie, waar ze hun religies bundelden. En daar hoorden ook Joodse Mystici bij. Nu staan mystici zo ie zo veel meer open voor elkaars denkbeelden dan het gewone volk. Is toch jammer dat mensen reincarnatie afwijzen, omdat het zogenaamd niet in de Bijbel staat. Je kan ook Bijbelwetenschappers volgen, of mensen die iets weten van die tijd.
Ik ben juist
niet op Israel gericht. Waaruit maakt u dat op?
De Essenen geloofden in reïncarnatie en de Farizeeërs ook. En dat waren de belangrijkste groepen in Israël.
Dat reincarnatie een geloofswaarheid zou zijn, ontken ik, want de mens kan geloven, wat hij maar wilt. Een gemeentelid zei eens tegen zijn predikant, dat hij heel gelovig was. Als voorbeeld gaf hij de volgende verklaring:
Ik geloof vast en zeker, dat Jona door de vis werd opgeslokt. En als het er andersom zou staan, zou ik het alsnog geloven! Er zijn dan ook volop bewijzen in de bijbel, dat de mens steeds weer opnieuw geboren wordt. Onze persoonlijkheid is echter eenmalig! Één voorbeeld: In Hebr. 11.39 en 40 wordt van de gestorvenen uit het Oude Testamend gezegd:
'Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben de vervulling der belofte niet verkregen, daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen' De
lezers waren dus dezelfden als de gestorvenen uit het Oude Testament. Voorbeeld: De discipelen vroegen an Jezus of Johannes de Doper Elia was, waarop Jezus antwoordde:
'Indien gij het aanvaarden wilt: Hij is Elia'