Bastiaan30 schreef:@ Faramir
Ik dacht al dat je verder geen locatie zou vinden, gezien je beperkte bijbelkennis als katholiek.
Waarom weer zo'n sneer? Ik tracht gewoon een Bijbels antwoord te zoeken, en schijnbaar wekt dat zulke verbale agressie uit.
Joh 3:23 geeft ook nog een locatie weer.
Dank je.
23 Johannes doopte toen ook, in Enon, dicht bij Salim, een waterrijk gebied. Daar kwamen de mensen naartoe om zich te laten dopen.
Salim is een plaats. Er staat helaas niet bij of het in een zelf gebouwd badje was of dat natuurlijk stromend water. Daar Johannes eerder in de Jordaan doopte kunnen we gerust van het laatste uitgaan.
Maar weet je, zelfs wanneer er nog 3000 voorbeelden waren geweest van onderdompelen ipv besprenkelen (waarvan geen enkel voorbeeld is, nada, niets, nul,nooit) dan zou je wel een bewijs willen om te zien of er een bepaalde zuurstofgraad in het water zou zitten, en zo verzin je altijd weer wat.
Ik heb met geen woord gerept over besprenkelen oid. Laten we eerst dit geheel bijbels onderzoeken. Rookgordijnen opwerpen werkt niet.
Waar staat uberhaupt dat het doopwater stromend moet zijn?
Kijk, dat is nou wel een zinvolle vraag in de context van het gesprek. In alle concrete voorbeelden (en dat is er tot nu toe nog steeds maar een, de Jordaan) die er in de Bijbel te vinden zijn is dat zo.
Ik kan dus met een gerust hart stellen dat de doop moet plaatsvinden in stromend water van de rivier de Jordaan of in de omgeving van Salim.