Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor blijblij » 08 feb 2011 15:45

Sorry hoor :(
Geef mijn mening over je vraag: de uitroep van thomas wordt gebuikt door de auteur om zijn boodschap (Jezus is opgestaan, leeg graf) kracht bij te zetten.

Ik persoonlijk twijfel erg aan de historiciteit hiervan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 15:52

blijblij schreef:Sorry hoor :(
Geef mijn mening over je vraag: de uitroep van thomas wordt gebuikt door de auteur om zijn boodschap (Jezus is opgestaan, leeg graf) kracht bij te zetten.

Ik persoonlijk twijfel erg aan de historiciteit hiervan.

Je mag je mening wel geven :D maar hoopte nu eens op een antwoord van strootman, snap je ? Maar jij staat daar dus in 1 lijn met hem mee, begrijp ik dat goed ?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 feb 2011 15:57

nee hoor! :lol:
misschien op dit punt, als het over opstanding bij Paulus gaat.

maar als strootman het bv over reincarnatie bij Paulus heeft haak ik af!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 16:02

Ik lees niet alles van strootman, maar wat je nu zegt, schrik ik van, ik zal maar niet vragen waar hij dat zegt, waarom wordt hij dan niet geband :?: :shock:

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 feb 2011 16:04

Dat hoeft toch ook niet weer! iedereen mag toch zeggen wat hij/zij denkt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 16:06

Nee, dat mag niet ! Dan moet je de regels maar eens lezen :D
Enne... een tijdelijke (afkoelings)ban wellicht :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2011 16:26

Och Schelpje, deze (Stroot)man is al wel een beetje in zijn hokje gezet. Hij mag niet veel topic openen en mag ook niet in ieder willekeurig topic over zijn reïncarnatietheorieën beginnen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 16:38

Ik heb liever iemand hier die kritisch is, of zelfs ongelovig, dan eentje die onzin verkoopt als zijnde: DE waarheid !
Dat vind ik pas gevaarlijk, het lijkt erop, zo op het 1e gezicht, maar het is het niet ! Voor de "zuigelingen" in het geloof kan dat zeer verwarrend zijn.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 feb 2011 16:44

Pasker schreef:Er blijkt sprake te zijn van twee Evangeliën
Luc 2,11
U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
Voor welke van de twee evangeliën uit deze discussie zijn deze woorden van toepassing?

Strootman:
Ontwijfelbaar alleen voor het volk Israel, de besnedenen! Dat kunt u nooit tegenspreken. U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.

Pasker:
Deze tekst is volgens u dus NIET voor de heidenen.[/quote]
Strootman:
Het staat in het evangelie der Besnijdenis.
Zeg u het maar: Voor wie is het dan bestemd?

Pasker:
Het gaat nog steeds over onderstaande tekst:
Luc 2,11
U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.

Als deze tekst volgens u NIET voor de heidenen is, waaruit en uit welke tekst blijkt dan volgens u het Evangelie voor de heidenen?
Ik hoop toch wel dat u nu zelf het antwoord weet en niet weer de vraag terugspeelt.

Strootman:
Dat blijkt uit het evangelie van Paulus! Paulus verkondigde niet de persóón van Jezus aan ons, niet-joden, maar de Geest die in Jezus was en die God ook in onze (niet-joden) harten uitzond.

Pasker:
Als ik u nu goed begrijp (u geeft immers geen andere tekst) dan wilt u nu beweren dat het Evangelie van Paulus is gebaseerd op de tekst van het Evangelie aan de besnedenen, met name:

Strootman:
Jazeker! Paulus predikte de Géést van Jezus, voor ons, niet-joden.

Pasker:
En dat ondanks zo als u hier boven aangaf dat het Evangelie met de bewuste tekst:

slechts , , , , een tekst voor besnedenen was.

Als Paulus nu zijn Evangelie aan de zelfde Evangelie Tekst ontleend dan is er toch maar één Evangelie>[/quote]

En toen bleef het stil van de kant van Strootman want dan zou die moeten erkennen dat er maar één Evangelie bestaat voor zowel joden als heidenen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 16:49

Pasker: denk jij dat strootman een bril nodig heeft :wink: :lol:

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 feb 2011 17:05

Ja, en minstens +9

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 feb 2011 19:21

Waarom heeft Paulus aan ons, niet-joden nooit met geen woord geschreven over de opstanding van Jezus? Minder nog, hij heeft nooit iets aangehaald over Hem, ook niet over de prediking van Hem, of over de wonderen en tekenen die Hij verrichtte. Niets van dit alles! Voor Paulus was Hij ook niet in Bethlehem geboren. Hij raadde ons, niet-joden, zelfs aan, om de Christus niet meer naar het vlees (als de mens Jezus) te kennen. Kortom, eigenlijk heeft Hij Hem nooit met name genoemd! Trouwens, wie zal kunnen ontkennen, dat het gehele Verhaal over Jezus niet aan ons gericht is? We verwerpen de woorden van Jezus zélf, als we niet geloven, dat Hij eens sprak, namelijk:
'Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'
Heeft Hij dan gelogen? Wij komen niets, maar dan ook niets tekort, want het gáát om de Geest, die in Jezus was, en die God óók in de harten van álle mensen uitgezonden heeft. Wat zegt u? Die Hij aan de gehele wereld heeft gegeven, opdat een ieder, die in Hem geloofd, niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebben zal. Gods Géést is namelijk de Eniggeboren Zoon van God! Maar daar wordt aan voorbij gezien, terwijl Hij nog wel in ons eigen hart woont. Een prachtig kort verhaal: De Here God zei eens tegen een engel, dat Hij wel eens een keer naar de aarde wilde gaan, maar dat Hij niet wilde dat iemand het wist. Hij zou Zich liever verbergen! Toen zei die engel tegen Hem: Dan moet u Zich verbergen in het hart van de mens, want daar komen zij zélf nooit. En de Schrift zegt: Uit het hart zijn de uitgangen des levens.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 08 feb 2011 19:55

@ P. Strootman,

Ik weet niet hoe jouw brieven van Paulus eruit zien, maar in de brieven van Paulus die in mijn bijbels staan (SV, HSV en NBG51) wordt vele, vele maar dan ook echt vele malen gesproken over Jezus Christus. Dus niet over een Christus die alleen maar een Geest zou zijn. Nee, hij noemt telkenmale de ene persoon Jezus Christus die aan hem als aan een ontijdig geborene is verschenen nadat Hij eerst aan de apostelen was verschenen. Die Jezus Christus of Christus Jezus of Christus of Heere Jezus (verschillende aanspreekvormen van 1 persoon) heeft geleden, is gestorven aan het kruis, tot vergeving van al onze zonden. Korinthe 1:17 is maar 1 voorbeeld dat Christus daadwerkelijk is gekruisigd. Er staan er nog vele meer in de bijbel. Paulus heeft het nooit over Christus als Geest. Nee, als hij over de Geest spreekt gebruikt hij de woorden: "Geest van God" "Heilige Geest" "Geest". Het spreken over de drie-eenheid van God nl Vader, Zoon en Heilige Geest, staat wel niet direct als 1 tekst in de Bijbel, maar is wel degelijk gefundeerd in de Bijbel. Jezus Christus is in het Johannes evangelie heel duidelijk dat Hij Gods Zoon en dus God is en in de apostolische brieven is dit heel duidelijk terug te vinden.

Ik had voorgenomen om niet meer op je te reageren en heb dat ook een hele tijd niet gedaan. Na nogmaals eens dit topic doorgelezen te hebben kon ik het echter toch niet laten om nog 1 reactie te plaatsen. Wat me opvalt is dat je blijft steken in jouw vooronderstelde leer die je over de Bijbel heb heen gelegd, voordat je de Bijbel bent gaan lezen. Meerdere keren heb je in deze discussie aantoonbaar de Bijbel verdraaid teneinde jouw gelijk te halen. In deze hele discussie ben je geen enkele keer echt ingegaan op steekhoudende tegenargumenten die onder andere mohamed jou veelvuldig heeft gegeven. Wil je werkelijk God leren kennen, dan zul je je bril moeten afzetten en eerlijk de Bijbel moeten gaan lezen. Daar wil ik je dan ook van harte toe oproepen, om de hele Heilige Schrift als door God geinspireerd en dus gezaghebbend voor ons te lezen en gezag te laten hebben in je leven. Laat je verrassen door de blijde boodschap die je nu geheel mis loopt!!
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 feb 2011 20:57

Geachte Hazelaar:
Ik denk, dat u zich vergist! Paulus schreef in 2 Korinthe 13.5:
'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of gelooft gij niet, dat Jezus Christus in u is? Anders zijt gij verwerpelijk'
Deze Jezus Christus predikt Paulus! In Galaten 1.1 schreef hij
'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, nóch door een mens, maar door Jezus Christus en God den Vader, die Hem opgewekt heeft uit de doden'
Begrijpelijk, dat dit heel moeilijk begrepen wordt. Paulus heeft het hier echter over de mens als zodanig! Elk mens is in beginsel een 'Jezus Christus' en dáárom verkondigt hij niet 'Jezus van Nazaret' maar de mens als zodanig, die hij in 2 Korinten 13.3 omschreef. U en ik en alle mensen, dus! En dat hij de Christus opgewekt heeft, hiermee wordt de Christus als Gods Geest, bedoeld, die hij ook in 1 Korinthe 15.20 aanhaalde, namelijk:
'Maar nu, Christus is opgewekt, als Eersteling van hen, die ontslapen zijn'
Dit kan toch onmogelijk op de lichamelijke dood van Jezus of onze lichamelijke dood, betrekking hebben.Nee, nogmaals de Christus als Gods Geest, was de Eersteling van hen die de geestelijke dood stierven, want Christus stierf in de mens. En God was, zoals Paulus in 2 Korinte 5.15 schreef, in Christus, Gods Geest, de mens met Zichzelf verzoenende. Ik lees uw post morgen graag nog een keer over, en reageer misschien dan nog verder. Maar ik denk, dat u nu al genoeg heeft om het zelf in de Bijbel na te gaan!

Berjan

Berichtdoor Berjan » 08 feb 2011 20:59

En toen bleef het stil van de kant van Strootman want dan zou die moeten erkennen dat er maar één Evangelie bestaat voor zowel joden als heidenen.

Jullie snijden de messias af van de bron: Israel.

Dat dachten de Joden namelijk, de messias was er voor het volk Israel. En niet voor de volkeren rondom. Maar ach, het is waarschijnlijk veel te moeilijk om eens bij jullie buren in de keuken te kijken, en te vragen wat geleerde rabbi's ervan vinden. Die mensen zijn immers verblind, tot redding van de heidenen? Dat denken jullie althans...

Ik heb liever iemand hier die kritisch is, of zelfs ongelovig, dan eentje die onzin verkoopt als zijnde: DE waarheid !
Dat vind ik pas gevaarlijk, het lijkt erop, zo op het 1e gezicht, maar het is het niet ! Voor de "zuigelingen" in het geloof kan dat zeer verwarrend zijn.

Ik denk dat iedereen zijn/haar waarheid heeft, en die wil verkondigen. Waarom zou de orthodoxe mening van een Christen wel mogen, maar een "nieuw" idee niet? Enkel omdat de kerk dit niet zo ziet? Leef je nog in de middeleeuwen of wat? Wil je Strootman nu eigenlijk muilkorven, verbannen of zelfs stenigen?

Och Schelpje, deze (Stroot)man is al wel een beetje in zijn hokje gezet. Hij mag niet veel topic openen en mag ook niet in ieder willekeurig topic over zijn reïncarnatietheorieën beginnen.

Ik ben het niet overal met Strootman eens (mij teveel op Israël gericht, wat in mijn ogen maar een woestijnvolkje was dat veel bij hun buurlanden heeft afgekeken) maar reïncarnatie was in die tijd OVERAL bekend. Alle landen, dus ook Israel beleden deze werkelijkheid. Sterker nog, in de tweede eeuw voor Christus kwamen mensen van heinde en verre bijeen in Alexandrie, waar ze hun religies bundelden. En daar hoorden ook Joodse Mystici bij. Nu staan mystici zo ie zo veel meer open voor elkaars denkbeelden dan het gewone volk. Is toch jammer dat mensen reincarnatie afwijzen, omdat het zogenaamd niet in de Bijbel staat. Je kan ook Bijbelwetenschappers volgen, of mensen die iets weten van die tijd.

De Essenen geloofden in reïncarnatie en de Farizeeërs ook. En dat waren de belangrijkste groepen in Israël.

Terug naar “[Religie] - Open forum”