Moderator: Moderafo's
schaapje schreef:Ja ik lees veel opbouwende boeken, maar de bijbel dat is voor mij een dikke brief
van God, en die is voor mij het allerbelangrijkst. Daar lees ik de Waarheid over
wie ik was en wie ik nu ben in Jezus.
TheKeimpe schreef:Op deze toon hoeft het voor mij niet. Maar herlees je woorden aan Spons maar.
schelpje3 schreef:schaapje schreef:Ja ik lees veel opbouwende boeken, maar de bijbel dat is voor mij een dikke brief
van God, en die is voor mij het allerbelangrijkst. Daar lees ik de Waarheid over
Nee ik vroeg niet naar boeken, ik vroeg naar de formulieren achter in je Bijbel !
Dat leerden wij op de catechisatie.
De Bijbel is DE belangrijkste leidraad, en DAARNAAST heb je de andere opgestelde "regels".
Heilzaam en duidelijk.
schaapje schreef:schelpje3 schreef:schaapje schreef:Ja ik lees veel opbouwende boeken, maar de bijbel dat is voor mij een dikke brief
Nee ik vroeg niet naar boeken, ik vroeg naar de formulieren achter in je Bijbel !
De Bijbel is DE belangrijkste leidraad, en DAARNAAST heb je de andere opgestelde "regels".
Heilzaam en duidelijk.
Nee ik weet niets van regels en formulieren of wat dan ook.
De apostelen hebben het goed uitgelegd, is niet mis te verstaan dacht ik zo.
Ik ben vrij en ik laat me niet meer knechten door allerlei later bedachtte regeltjes.
Onze ouderlingen houden zich ook nauwgezet aan wat er in de bijbel staat.
Optimatus schreef:Horeb schreef:TheKeimpe schreef:@Horeb: op Wiens stoel zit jij?
niet beter te weten op die van mezelf![]()
heb je moeite met wat ik schrijf?...........kom maar op!
Dit is de verkeerde manier van het voeren van een geloofsgesprek. Je probeert "te winnen" (The Keimpe moet zijn ongelijk toegeven).
Als je ècht een geloofsgesprek wilt aangaan, moet je het niet doen voor de "winst" voor jezelf, maar voor het uitleggen van wat jij gelooft dat de Waarheid het meest nabij is. Het is ook precies wat we zien bij de doe-het-zelf-gelovigen, hobbytheologen en Bijbelvorsers (die zich Jehovah's Getuigen plegen te noemen): ze willen iets winnen. Ze zetten zich op een totaal onbeschaafde, soms zelfs waanzinnige wijze af tegen andere kerkgemeenschappen (vooral Rome vinden ze op z'n minst heel eng) en vaak worden er wat losse Bijbelteksten uit de Schrift gescheurd om het eigen gelijk te "bewijzen".
Een geloofsgesprek is iets anders dan een geloofsdebat. De Kerk is niet de Tweede Kamer, maar een gemeenschap.
Code: Selecteer alles
[code][/code]
schaapje schreef:schelpje3 schreef:schaapje schreef:Ja ik lees veel opbouwende boeken, maar de bijbel dat is voor mij een dikke brief
Heilzaam en duidelijk.
Nee ik weet niets van regels en formulieren of wat dan ook.
De apostelen hebben het goed uitgelegd, is niet mis te verstaan dacht ik zo.
Ik ben vrij en ik laat me niet meer knechten door allerlei later bedachtte regeltjes.
Onze ouderlingen houden zich ook nauwgezet aan wat er in de bijbel staat.
Code: Selecteer alles
schelpje3 schreef:Nou gelukkig dan, dat ik dat nog mag lezen, men staat met LEGE handen, ik zie zo vaak handen die vol zijn, met eigen werk, eigendunk, eigen geloof.
En echt, als het zo gaat, zal het je op een dag uit handen worden geslagen ! DAAR wil ik voor waarschuwen (...)
Horeb schreef:(...) de schoolmeester (...)
schelpje schreef:
Nou gelukkig dan, dat ik dat nog mag lezen, men staat met LEGE handen, ik zie zo vaak handen die vol zijn, met eigen werk, eigendunk, eigen geloof.
En echt, als het zo gaat, zal het je op een dag uit handen worden geslagen ! DAAR wil ik voor waarschuwen en niet schaapje !dat ik graag vast wil houden aan een soort cultuur of weet ik wat, maar je moet scherp blijven, jezelf niet bedriegen, vals geloof aanhangen
Race406 schreef:Ik lees hier een beetje dat het H. Avondmaal in bepaalde kringen verworden is tot: Über-heilig-bijna-niet-aan-te-komen-avondmaal.
Onze Heiland heeft gezegd: Doe dit tot Mijn gedachtenis.
Hij zei niet: "Als u diep doorgeleid bent, gekropen hebt voor Mijn Vader, den berge Gilboa afdalende terecht bent gekomen in het dal van Achor en in een komkommerhof hebt verkeerd in een nachthutje en als u uw zonden hebt leren kennen in de weg van diepe vernedering, u wenend over de aardbodem wentelt, alleen zwarte, of op zijn minst zeer donker gekleurde, kleding draagt en alleen uw bekering met dag, uur en minuut hebt kunnen aantonen, DAN moge het u eens vergund komen staan te wezen om aan den dis te komen staan te zitten."
Ik overdrijf wat, maar helaas is dit wel de praktijk in vele gemeenten en kerkelijke (splinter)groeperingen.
ZELFS Petrus kreeg het Avondmaal bediend.
Petrus, die kort daarop een moord wilde begaan (hij trok zijn zwaard niet om Malchus een slecht zittend haartje bij te werken...!) en even daarna met de meest vreselijke vloeken en bezweringen ontkende dat hij Jezus kende.
Petrus, die het helemaal niet meer wist, toen Jezus Zich omdraaide en hem aanzag. Petrus, die naar buiten ging en bitter weende....
Je hoeft niet tot en met verzekerd te zijn, lees het formulier maar eens: Dit alles wordt ons niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen de vrijmoedigheid te ontnemen, alsof niemand tot het Avondmaal gaan mag dan wie zonder enige zonde is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten