Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2011 12:39

Ja ik lees veel opbouwende boeken, maar de bijbel dat is voor mij een dikke brief
van God, en die is voor mij het allerbelangrijkst. Daar lees ik de Waarheid over
wie ik was en wie ik nu ben in Jezus.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 12:43

schaapje schreef:Ja ik lees veel opbouwende boeken, maar de bijbel dat is voor mij een dikke brief
van God, en die is voor mij het allerbelangrijkst. Daar lees ik de Waarheid over

Nee ik vroeg niet naar boeken, ik vroeg naar de formulieren achter in je Bijbel !
Dat leerden wij op de catechisatie.
De Bijbel is DE belangrijkste leidraad, en DAARNAAST heb je de andere opgestelde "regels".
Heilzaam en duidelijk.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 feb 2011 12:45

TheKeimpe schreef:Op deze toon hoeft het voor mij niet. Maar herlees je woorden aan Spons maar. :cry:

beter, want het was toch niets geworden. de woorden aan spons zijn waar..........en de waarheid staat boven alles

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2011 12:47

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Ja ik lees veel opbouwende boeken, maar de bijbel dat is voor mij een dikke brief

Nee ik vroeg niet naar boeken, ik vroeg naar de formulieren achter in je Bijbel !
De Bijbel is DE belangrijkste leidraad, en DAARNAAST heb je de andere opgestelde "regels".
Heilzaam en duidelijk.

Nee ik weet niets van regels en formulieren of wat dan ook.
De apostelen hebben het goed uitgelegd, is niet mis te verstaan dacht ik zo.
Ik ben vrij en ik laat me niet meer knechten door allerlei later bedachtte regeltjes.
Onze ouderlingen houden zich ook nauwgezet aan wat er in de bijbel staat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 12:52

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:

Heilzaam en duidelijk.

Ik ben vrij en ik laat me niet meer knechten door allerlei later bedachtte regeltjes.

Hoe zijn dan jouw kinderen gedoopt ?
Heb je belijdenis afgelegd ?
Avondmaal gevierd ?
Dat kan alleen als je deze formulieren onderschrijft en kent !
Weet je dan wel waar je mee bezig bent als je aan de Tafel zit ? Wat wordt er dan vooraf gelezen in de kerk ?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 feb 2011 12:53

Optimatus schreef:
Horeb schreef:
TheKeimpe schreef:@Horeb: op Wiens stoel zit jij?

niet beter te weten op die van mezelf :wink:
heb je moeite met wat ik schrijf?...........kom maar op!

Dit is de verkeerde manier van het voeren van een geloofsgesprek. Je probeert "te winnen" (The Keimpe moet zijn ongelijk toegeven).

Als je ècht een geloofsgesprek wilt aangaan, moet je het niet doen voor de "winst" voor jezelf, maar voor het uitleggen van wat jij gelooft dat de Waarheid het meest nabij is. Het is ook precies wat we zien bij de doe-het-zelf-gelovigen, hobbytheologen en Bijbelvorsers (die zich Jehovah's Getuigen plegen te noemen): ze willen iets winnen. Ze zetten zich op een totaal onbeschaafde, soms zelfs waanzinnige wijze af tegen andere kerkgemeenschappen (vooral Rome vinden ze op z'n minst heel eng) en vaak worden er wat losse Bijbelteksten uit de Schrift gescheurd om het eigen gelijk te "bewijzen".

Een geloofsgesprek is iets anders dan een geloofsdebat. De Kerk is niet de Tweede Kamer, maar een gemeenschap.

ben het met je posting eens, maar niet met het feit dat ik probeer te winnen en dus verkeerd post. ik verwacht van de schoolmeester eerst een INHOUDELIJK deel, waarin hij aangeeft dat ik op een verkeerde stoel zit.
dat is iets anders als commentaar geven zonder de inhoud te bediscusseren. dat lijkt op schoolwerk nakijken en dan tegen de leerling zeggen "het is fout omdat ik het zeg".
dus optimatus.........je geeft een verkeerde voorstelling van zaken.bovendien ben ik niet iemand die overal en altijd de dialoog zoekt. sommige dingen zijn gewoon zoals de schrift deze spreekt,ongeacht wat andere mensen daar van denken of zeggen. ik leg over mijn woorden rekenschap af......dat zeker.......maar niet altijd andere forumgebruikers. ik vind dat ook niet nodig

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2011 13:00

[quote

Code: Selecteer alles

[code][/code]
="schelpje3"]
schaapje schreef:
schelpje3 schreef:

Heilzaam en duidelijk.

Avondmaal gevierd ?
Weet je dan wel waar je mee bezig bent als je aan de Tafel zit ? Wat wordt er dan vooraf gelezen in de kerk ?[/quote]

Bij ons zijn het meestal tieners die vragen om een doop, toevallig hebben we binnenkort
een doop die is 25 jaar dacht ik.
Mijn dochter is samen met haar man gedoopt op latere leeftijd.
Mijn zoon was 18
Heilig avondmaal is toegestaan als je zeker weet dat je je bekeerd heb tot God.
Met de doop vertellen de meeste iets over hun bekering, hoe het gegaan is b.v.
We weten heel goed waar we mee bezig zijn omdat we alles zien en doen vanuit
Gods Woord.
Met Heilig avondmaal wordt de tekst gelezen van de Here Jezus hoe Hij het opdroeg.
Wel wordt er gewaarschuwd om niet deel te nemen als er iets is tussen jouw en God.
Een heel enkele keer is er iemand die niet "aangaat "

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2011 13:25

schelpje3 schreef:Nou gelukkig dan, dat ik dat nog mag lezen, men staat met LEGE handen, ik zie zo vaak handen die vol zijn, met eigen werk, eigendunk, eigen geloof.
En echt, als het zo gaat, zal het je op een dag uit handen worden geslagen ! DAAR wil ik voor waarschuwen (...)

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Blijft echter staan dat een ieder dit voor zich moet beproeven, en wij niet voor een ander.
En ook blijft staan dat wij niet pas welkom zijn als onze handen zo goed leeg zijn... Want dan zitten ze weer boordevol.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 feb 2011 16:54

Ik lees hier een beetje dat het H. Avondmaal in bepaalde kringen verworden is tot: Über-heilig-bijna-niet-aan-te-komen-avondmaal.
Onze Heiland heeft gezegd: Doe dit tot Mijn gedachtenis.
Hij zei niet: "Als u diep doorgeleid bent, gekropen hebt voor Mijn Vader, den berge Gilboa afdalende terecht bent gekomen in het dal van Achor en in een komkommerhof hebt verkeerd in een nachthutje en als u uw zonden hebt leren kennen in de weg van diepe vernedering, u wenend over de aardbodem wentelt, alleen zwarte, of op zijn minst zeer donker gekleurde, kleding draagt en alleen uw bekering met dag, uur en minuut hebt kunnen aantonen, DAN moge het u eens vergund komen staan te wezen om aan den dis te komen staan te zitten."
Ik overdrijf wat, maar helaas is dit wel de praktijk in vele gemeenten en kerkelijke (splinter)groeperingen.

ZELFS Petrus kreeg het Avondmaal bediend.
Petrus, die kort daarop een moord wilde begaan (hij trok zijn zwaard niet om Malchus een slecht zittend haartje bij te werken...!) en even daarna met de meest vreselijke vloeken en bezweringen ontkende dat hij Jezus kende.
Petrus, die het helemaal niet meer wist, toen Jezus Zich omdraaide en hem aanzag. Petrus, die naar buiten ging en bitter weende....
Je hoeft niet tot en met verzekerd te zijn, lees het formulier maar eens: Dit alles wordt ons niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen de vrijmoedigheid te ontnemen, alsof niemand tot het Avondmaal gaan mag dan wie zonder enige zonde is.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2011 16:57

Horeb schreef:(...) de schoolmeester (...)

:-k

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 16:58

Onze ouderlingen houden zich ook nauwgezet aan wat er in de bijbel staat.[/quote]
Avondmaal gevierd ?
Weet je dan wel waar je mee bezig bent als je aan de Tafel zit ? Wat wordt er dan vooraf gelezen in de kerk ?[/quote]

Bij ons zijn het meestal tieners die vragen om een doop, toevallig hebben we binnenkort
een doop die is 25 jaar dacht ik.
Mijn dochter is samen met haar man gedoopt op latere leeftijd.
Mijn zoon was 18
Heilig avondmaal is toegestaan als je zeker weet dat je je bekeerd heb tot God.
Met de doop vertellen de meeste iets over hun bekering, hoe het gegaan is b.v.
We weten heel goed waar we mee bezig zijn omdat we alles zien en doen vanuit
Gods Woord.
Met Heilig avondmaal wordt de tekst gelezen van de Here Jezus hoe Hij het opdroeg.
Wel wordt er gewaarschuwd om niet deel te nemen als er iets is tussen jouw en God.
Een heel enkele keer is er iemand die niet "aangaat "[code][/code][/quote]

Dan zit je dus in een heel andere kerk dan ik.
Klinkt nogal "vrij".
Alles ook nogal ruim. Hoe weet je nu of er iets is tussen jou en God ?

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 08 feb 2011 18:24

@schelpje3, even een aantal pagina's terug in de discussie, je gaf aan dat er ogenblikken kunnen zijn dat Gods kinderen niet aan het Avondmaal kunnen aangaan.
Dat roept bij mij verbazing op. Zou je kunnen uitleggen waarom je als kind van God niet altijd aan het Avondmaal kunt gaan? (hiermee doel ik even buiten het feit dat je niet kunt aangaan als je in onmin leeft met je naaste, of in andere grove openbare zonden bent gevallen en er dus eerst een schuld belijden moet zijn).
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 08 feb 2011 18:29

schelpje schreef:
Nou gelukkig dan, dat ik dat nog mag lezen, men staat met LEGE handen, ik zie zo vaak handen die vol zijn, met eigen werk, eigendunk, eigen geloof.
En echt, als het zo gaat, zal het je op een dag uit handen worden geslagen ! DAAR wil ik voor waarschuwen en niet schaapje !dat ik graag vast wil houden aan een soort cultuur of weet ik wat, maar je moet scherp blijven, jezelf niet bedriegen, vals geloof aanhangen

Oké maar dan?
Als de Heere er naar vraagt?
Wat zeg je dan
Ik bleef zitten en kwam tenminste niet met volle handen?
Ik deed het goed, maar je blijft wel onbekeerd!
Je weet zo goed hoe het moet en nog beter hoe het niet moet.
Maar je blijft onbekeerd!
Schelpje de Heere zegt Bekeert u bekeert u want waarom zult gij sterven o huis van Jacob.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 18:50

Race406 schreef:Ik lees hier een beetje dat het H. Avondmaal in bepaalde kringen verworden is tot: Über-heilig-bijna-niet-aan-te-komen-avondmaal.
Onze Heiland heeft gezegd: Doe dit tot Mijn gedachtenis.
Hij zei niet: "Als u diep doorgeleid bent, gekropen hebt voor Mijn Vader, den berge Gilboa afdalende terecht bent gekomen in het dal van Achor en in een komkommerhof hebt verkeerd in een nachthutje en als u uw zonden hebt leren kennen in de weg van diepe vernedering, u wenend over de aardbodem wentelt, alleen zwarte, of op zijn minst zeer donker gekleurde, kleding draagt en alleen uw bekering met dag, uur en minuut hebt kunnen aantonen, DAN moge het u eens vergund komen staan te wezen om aan den dis te komen staan te zitten."
Ik overdrijf wat, maar helaas is dit wel de praktijk in vele gemeenten en kerkelijke (splinter)groeperingen.

ZELFS Petrus kreeg het Avondmaal bediend.
Petrus, die kort daarop een moord wilde begaan (hij trok zijn zwaard niet om Malchus een slecht zittend haartje bij te werken...!) en even daarna met de meest vreselijke vloeken en bezweringen ontkende dat hij Jezus kende.
Petrus, die het helemaal niet meer wist, toen Jezus Zich omdraaide en hem aanzag. Petrus, die naar buiten ging en bitter weende....
Je hoeft niet tot en met verzekerd te zijn, lees het formulier maar eens: Dit alles wordt ons niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen de vrijmoedigheid te ontnemen, alsof niemand tot het Avondmaal gaan mag dan wie zonder enige zonde is.

Goeie post.

bij het eerste gedeelte (met die tale kanaans-achtige tekst)kwam de bijbeltekst over ''geveinsde nederigheid"" ineens voorbij waaien....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2011 18:52

Persoonlijk houd ik niet zo van dat nagedane tale Kanaäns...

Terug naar “Archief”