Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 20:09

Cathy schreef:
schelpje3 schreef:Ik weet niet wat schadelijker is, te blijven zitten als je eigenlijk 'moet" aangaan of aangaan, terwijl dat eigenlijk niet geoorloofd is.
Denk erom, als je er zit terwijl je er niet hoort, onderzoek jezelf nauw hierin !, zul je jezelf een oordeel eten en drinken.
Dus, eigenlijk kun je beter blijven zitten.

Denk je, dat wanneer je blijft zitten, je een oordeel kunt ontlopen?

NEE !

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 feb 2011 20:16

schelpje3 schreef:
Cathy schreef:
schelpje3 schreef:Ik weet niet wat schadelijker is, te blijven zitten als je eigenlijk 'moet" aangaan of aangaan, terwijl dat eigenlijk niet geoorloofd is.
Denk erom, als je er zit terwijl je er niet hoort, onderzoek jezelf nauw hierin !, zul je jezelf een oordeel eten en drinken.
Dus, eigenlijk kun je beter blijven zitten.

Denk je, dat wanneer je blijft zitten, je een oordeel kunt ontlopen?

NEE !

Maar waarom denk je dan dat het beter is om te blijven zitten?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 20:16

Horeb schreef:
TheKeimpe schreef:@Horeb: op Wiens stoel zit jij?

niet beter te weten op die van mezelf :wink:
heb je moeite met wat ik schrijf?...........kom maar op!

Dit is de verkeerde manier van het voeren van een geloofsgesprek. Je probeert "te winnen" (The Keimpe moet zijn ongelijk toegeven).

Als je ècht een geloofsgesprek wilt aangaan, moet je het niet doen voor de "winst" voor jezelf, maar voor het uitleggen van wat jij gelooft dat de Waarheid het meest nabij is. Het is ook precies wat we zien bij de doe-het-zelf-gelovigen, hobbytheologen en Bijbelvorsers (die zich Jehovah's Getuigen plegen te noemen): ze willen iets winnen. Ze zetten zich op een totaal onbeschaafde, soms zelfs waanzinnige wijze af tegen andere kerkgemeenschappen (vooral Rome vinden ze op z'n minst heel eng) en vaak worden er wat losse Bijbelteksten uit de Schrift gescheurd om het eigen gelijk te "bewijzen".

Een geloofsgesprek is iets anders dan een geloofsdebat. De Kerk is niet de Tweede Kamer, maar een gemeenschap.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 20:17

Bah, weer een nieuwe pagina, nu heb ik nog geen antwoord van Schelpje.

Ik schreef: Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag: Waarom zou een kind van God niet aan het Avondmaal deel kunnen nemen, uitgezonderd het vallen in grove, openbare en nog niet beleden zonden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 20:23

TheKeimpe schreef:Bah, weer een nieuwe pagina, nu heb ik nog geen antwoord van Schelpje.

Ik schreef: Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag: Waarom zou een kind van God niet aan het Avondmaal deel kunnen nemen, uitgezonderd het vallen in grove, openbare en nog niet beleden zonden?

Omdat er tijden kunnen zijn dat de Heere zich terugtrekt. Een kind van God kan tijdelijk "afgezonderd" zijn, dat is ook een kenmerk, lees de bijbel maar. Het is niet, ik geloof, ik ben aangenomen, dus allemaal is het goed, voor altijd !
Nee ! Het is een voortdurende strijd om in te gaan, ook voor bekeerden ! Dat lees ik hier zo zelden, dat is jammer. De duivel is er juist bij de wedergeborenen, als de kippen bij en het lukt hem ook, maar nooit voorgoed.
Ik wil jullie waarschuwen voor het ingeslapen zijn, ik weet dit, ik ben bevestigd in dat, dus het is goed ! Nee, strijd om in te gaan, bekeerd of onbekeerd.
Satan is erop uit om zelfs de uitverkorenen te verleiden en ik lees hier steeds weer een soort ingeslapenheid, achterover leunen, maar dat kan niet.Hier beneden iig niet. Zien jullie dit nu niet ????

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 20:32

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:Bah, weer een nieuwe pagina, nu heb ik nog geen antwoord van Schelpje.

Omdat er tijden kunnen zijn dat de Heere zich terugtrekt. Een kind van God kan tijdelijk "afgezonderd" zijn, dat is ook een kenmerk, lees de bijbel maar. Het is niet, ik geloof, ik ben aangenomen, dus allemaal is het goed, voor altijd !
Nee ! Het is een voortdurende strijd om in te gaan, ook voor bekeerden ! Dat lees ik hier zo zelden, dat is jammer. De duivel is er juist bij de wedergeborenen, als de kippen bij en het lukt hem ook, maar nooit voorgoed.
Ik wil jullie waarschuwen voor het ingeslapen zijn, ik weet dit, ik ben bevestigd in dat, dus het is goed ! Nee, strijd om in te gaan, bekeerd of onbekeerd.
Satan is erop uit om zelfs de uitverkorenen te verleiden en ik lees hier steeds weer een soort ingeslapenheid, achterover leunen, maar dat kan niet.Hier beneden iig niet. Zien jullie dit nu niet ????

Sterker nog, ik ontken het niet.
Maar, geloof je dat het mogelijk is dat mensen wel verzekerd zijn van hun geloof. En dat ze dan niet meer twijfelen aan hun staat voor de eeuwigheid, hoewel er een voortdurende strijd is tegen de zonde en het ongeloof? Waar lees ik dat Paulus twijfelt of Hij wel een kind van God is? Nergens. Ik lees wel over strijd, strijd en nog een strijd bij deze man.
En wat nu als de gevoelige omgang met de Heere gemist wordt? (Een vraag tussendoor: ken je dit uit ervaring, of vanuit de verhalen van anderen?) Als de Heere zich terugtrekt, zoals je het noemt? Wat dan? Juist dan, dan is daar het Avondmaal. O wonder, de Heere heeft niet alleen een hoorbaar, maar ook een zichtbaar evangelie gegeven!
Laat toch de Bijbel ons leiden, psalm 77:
1 Een psalm van Asaf, voor den opperzangmeester, over Jedúthun.
2 Mijn stem is tot God, en ik roep; mijn stem is tot God, en Hij zal het oor tot mij neigen.
3 Ten dage mijner benauwdheid zocht ik den Heere; mijn hand was des nachts uitgestrekt, en liet niet af; mijn ziel weigerde getroost te worden.
4 Dacht ik aan God, zo maakte ik misbaar; peinsde ik, zo werd mijn ziel overstelpt. Sela.
5 Gij hieldt mijn ogen wakende; ik was verslagen, en sprak niet.
6 Ik overdacht de dagen van ouds, de jaren der eeuwen.
7 Ik dacht aan mijn snarenspel; in den nacht overlegde ik in mijn hart, en mijn geest onderzocht:
8 Zal dan de Heere in eeuwigheden verstoten, en voortaan niet meer goedgunstig zijn?
9 Houdt Zijn goedertierenheid in eeuwigheid op? Heeft de toezegging een einde, van geslacht tot geslacht?
10 Heeft God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhartigheden door toorn toegesloten? Sela.
11 Daarna zeide ik: Dit krenkt mij; maar de rechterhand des Allerhoogsten verandert.
12 Ik zal de daden des HEEREN gedenken; ja, ik zal gedenken Uw wonderen van ouds her;
13 En zal al Uw werken betrachten, en van Uw daden spreken

Laat Asaf ons voorbeeld hierin zijn!

Schelpje, er is zoveel bij Hem te krijgen, zo ontzettend veel! En wij (ik zonder mijzelf niet uit) doen het zo vaak met de kruimeltjes. Waarom dan toch?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 20:35

refdag.nl schreef:Het betekent volgens ds. Meeuse niet dat alleen verzekerde gelovigen aan het avondmaal mogen gaan. „Het sacrament is gegeven tot verzekering van het geloof. Het gaat niet om een gewis geloof, maar om de gewisse beloften van God. Het geloof is niet volkomen, maar de gerechtigheid van Christus is volkomen.”

Voor het volledige artikel, past goed bij dit onderwerp:
refdag.nl

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 feb 2011 20:43

ik moest opeens denken aan het verhaal van Petrus en de haan ... was hij ook niet overtuigd van zijn geloof voor Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 20:43

Spons schreef:ik moest opeens denken aan het verhaal van Petrus en de haan ... was hij ook niet overtuigd van zijn geloof voor Christus.

Dat klopt, maar wat wil je hier mee zeggen?

Overigens, maar dat gaat ver off-topic, was hij niet overtuigd van zijn geloof, of zag hij niet over de consequenties van het belijden ervan heen?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2011 20:51

Ik weet dat schelpje wel eens hunkert naar zekerheid in geloof, maar ik krijg
sterk de indruk dat ze alle aangeleerde onzekerheden vast houdt uit angst om verandert
te worden. Want de Bijbel zegt dat je je leven eerst moet verliezen om het te vinden.

Mat.16. 25
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 feb 2011 20:52

schelpje3 schreef:Ik wil jullie waarschuwen voor het ingeslapen zijn, ik weet dit, ik ben bevestigd in dat, dus het is goed ! Nee, strijd om in te gaan, bekeerd of onbekeerd.
Ik begrijp het wel schelpje en ik hou ook niet zo van gearriveerde gelovigen. Gelovigen die alvast lijken te staan 'voorgesorteerd' voor de eeuwigheid. Vaak is dat echter schijn en als je verder vraagt....
En zeker is er een strijd, dagelijks, om jezelf steeds maar weer los te laten en alles van Hem te verwachten en alleen op Hem te vertrouwen.
Dat is nu juist het mooie van het Avondmaal; je mag komen met lege handen. Juist als je het allemaal niet meer zo goed weet en klem loopt in je eigen gedachten en overwegingen van te weinig zondenkennis, je niet ellendig genoeg voelen en niet genoeg uit de dankbaarheid leven enz.
Dan is daar toch van Zijn kant: Komt, want alle dingen zijn gereed..
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2011 22:00

Wie wil strijden voor een kerk
Heeft zijn hele leven werk
Maar wie last heeft van zijn zonden
Heeft een zaak gevonden
Breng die kwestie bij Christus kruis
Dan ben je je leven lang thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 22:01

Cathy schreef:
schelpje3 schreef:Ik wil jullie waarschuwen voor het ingeslapen zijn, ik weet dit, ik ben bevestigd in dat, dus het is goed ! Nee, strijd om in te gaan, bekeerd of onbekeerd.
Ik begrijp het wel schelpje en ik hou ook niet zo van gearriveerde gelovigen. Gelovigen die alvast lijken te staan 'voorgesorteerd' voor de eeuwigheid. Vaak is dat echter schijn en als je verder vraagt....
En zeker is er een strijd, dagelijks, om jezelf steeds maar weer los te laten en alles van Hem te verwachten en alleen op Hem te vertrouwen.
Dat is nu juist het mooie van het Avondmaal; je mag komen met lege handen. Juist als je het allemaal niet meer zo goed weet en klem loopt in je eigen gedachten en overwegingen van te weinig zondenkennis, je niet ellendig genoeg voelen en niet genoeg uit de dankbaarheid leven enz.

Nou gelukkig dan, dat ik dat nog mag lezen, men staat met LEGE handen, ik zie zo vaak handen die vol zijn, met eigen werk, eigendunk, eigen geloof.
En echt, als het zo gaat, zal het je op een dag uit handen worden geslagen ! DAAR wil ik voor waarschuwen en niet schaapje !dat ik graag vast wil houden aan een soort cultuur of weet ik wat, maar je moet scherp blijven, jezelf niet bedriegen, vals geloof aanhangen

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2011 22:10

schelpje3 schreef:
Cathy schreef:

Nou gelukkig dan, dat ik dat nog mag lezen, men staat met LEGE handen, ik zie zo vaak handen die vol zijn, met eigen werk, eigendunk, eigen geloof.
En echt, als het zo gaat, zal het je op een dag uit handen worden geslagen ! DAAR wil ik voor waarschuwen en niet schaapje !dat ik graag vast wil houden aan een soort cultuur of weet ik wat, maar je moet scherp blijven, jezelf niet bedriegen, vals geloof aanhangen

Ik geloof dat de Here Jezus voor mijn zonden gestorven is...en dat noem je "vals geloof" schelpje
dat is nog al wat.
Ik kan met geen mogelijkheid begrijpen wat je bedoelt, en Cathy ook niet , gearriveerd,
voorgesorteerd, ik kan mijn ogen niet geloven, jullie durven nogal wat te zeggen.
Ik geloof wat God zegt in de Bijbel en Hij is het die mijn leven verandert, wat is daar verkeerd aan?
Als ik de Hemel kom, dan is dat op grond wat HIJ voor mij heeft gedaan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 22:13

Spons schreef:ik moest opeens denken aan het verhaal van Petrus en de haan ... was hij ook niet overtuigd van zijn geloof voor Christus.

de ogen waren hem nog niet geopend op dat moment.

Terug naar “Archief”