Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2011 16:04

P. Strootman schreef:Wellicht toen zij nog niet tot geloof gekomen waren! Hoe kan een apostel der Besnijdenis nu ooit het evangelie der Besnijdenis aan een onbesneden heiden verkondigen?

Als Petrus aan de joden schreef voordat zij een volk waren en tot geloof kwamen, dan schreef hij niet aan joden maar een Hebreeën die niet besneden waren.
Wie zouden die verstrooiden anders moeten zijn? Heidenen in een heidens land zijn toch geen verstrooiden. Een Nederlander is in Nederland toch geen verstrooide Nederlander?

Petrus schreef dat zijn gehoor een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters waren (1 Petr 2,9) en Mozes heeft de stam Juda (joden) nooit in verband gebracht (Heb 7,14) met priesters.
Je schijnt toch wel enórm veel moeite te hebben met twéé totaal verschillende evangelien, mohamed!

Heeft u een betere suggestie? Deze beschuldiging heb ik ondertussen wel gehoord.

Toen Petrus zijn brieven schreef was Juda nog een land (Mat 2,6) en de joden dus allerminst verstrooid. Probeert u toch de feiten eens kloppend te krijgen i.p.v. mij elke keer te vermoeien met uw stokpaardje! Waar ik moeite mee heb zijn de hiaten in uw betoog, spijker die eerst maar eens dicht en dan praten we weer.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 07 feb 2011 16:20

De moordenaar aan het kruis was een heiden, het dochtertje van Jairus wat opgewekt is was van een heiden, de overspelige vrouw bij de bron van Jakob was een heidin, enz. Jezus is De Heiland voor de hele wereld, opdat een ieder, die Hem gelooft en Zich volledig aan Hem, de Levende toevertrouwt, eeuwig Leven en vergeving van zijn of haar zonden ontvangt..
Opstanding van Lazarus, en Jezus Christus loochenen is nogmaals de geest van de Anti-Christ en daar moet de christen zich van afscheiden, het zijn de apostelen van Satan die een schijnrede van wijsheid bezitten maar de Kracht van de God van Jezus Christus loochenen door de lichamelijke opstanding van Christus te liegen...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2011 17:36

discipel2011 schreef:het zijn de apostelen van Satan die een schijnrede van wijsheid bezitten maar de Kracht van de God van Jezus Christus loochenen door de lichamelijke opstanding van Christus te liegen...

De farizeeërs dachten ook dat Jezus bezeten was, maar als je mijn bijdragen had gelezen kon je weten dat ik geloof in de fysieke opstanding van Christus.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 feb 2011 17:52

Er blijkt sprake te zijn van twee Evangeliën
Luc 2,11
U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
Voor welke van de twee evangeliën uit deze discussie zijn deze woorden van toepassing?[/quote]
Strootman:
Ontwijfelbaar alleen voor het volk Israel, de besnedenen! Dat kunt u nooit tegenspreken. U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.

Pasker:
Deze tekst is volgens u dus NIET voor de heidenen.[/quote]
Strootman:
Het staat in het evangelie der Besnijdenis.
Zeg u het maar: Voor wie is het dan bestemd?

Pasker:
Het gaat nog steeds over onderstaande tekst:
Luc 2,11
U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.

Als deze tekst volgens u NIET voor de heidenen is, waaruit en uit welke tekst blijkt dan volgens u het Evangelie voor de heidenen?
Ik hoop toch wel dat u nu zelf het antwoord weet en niet weer de vraag terugspeelt.

Strootman:
Dat blijkt uit het evangelie van Paulus! Paulus verkondigde niet de persóón van Jezus aan ons, niet-joden, maar de Geest die in Jezus was en die God ook in onze (niet-joden) harten uitzond.

Pasker:
Als ik u nu goed begrijp (u geeft immers geen andere tekst) dan wilt u nu beweren dat het Evangelie van Paulus is gebaseerd op de tekst van het Evangelie aan de besnedenen, met name:

Strootman:
Jazeker! Paulus predikte de Géést van Jezus, voor ons, niet-joden.

Pasker:
En dat ondanks zo als u hier boven aangaf dat het Evangelie met de bewuste tekst:

slechts , , , , een tekst voor besnedenen was.

Als Paulus nu zijn Evangelie aan de zelfde Evangelie Tekst ontleend dan is er toch maar één Evangelie>

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 07 feb 2011 17:55

Geen ander Evangelie Galaten 1:
6 Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 07 feb 2011 21:48

discipel2011 schreef:De moordenaar aan het kruis was een heiden, het dochtertje van Jairus wat opgewekt is was van een heiden, de overspelige vrouw bij de bron van Jakob was een heidin, enz. Jezus is De Heiland voor de hele wereld, opdat een ieder, die Hem gelooft en Zich volledig aan Hem, de Levende toevertrouwt, eeuwig Leven en vergeving van zijn of haar zonden ontvangt..
Opstanding van Lazarus, en Jezus Christus loochenen is nogmaals de geest van de Anti-Christ en daar moet de christen zich van afscheiden, het zijn de apostelen van Satan die een schijnrede van wijsheid bezitten maar de Kracht van de God van Jezus Christus loochenen door de lichamelijke opstanding van Christus te liegen...

Beste schrijver: U weet niet, wat u zegt, want in de Bijbel is een antichristus (grondtekst), iemand die loochent, dat de Christus als Gods Geest, in de mens woont. Ook al gelooft hij dat de Christus wél in Jezus was, maar niet in ieder mens, dan is hij toch nog een antichrist. Heeft u ooit bericht gehad, dat Jezus lichamelijk opgestaan is. Nooit! Nee, ik bedoel dit niet spottend, maar dit evangelie is nu eenmaal niet aan ons geschreven! Het staat eenvoudig in een evangelie dat volstrekt niet aan ons geadresseerd is.Let wel, het verhaal van Jezus heeft ook voor mij een diepe betekenis, maar ik lees het als niet aan mij gericht. Ik zie Hem als het unieke Voorbeeld als de ware Zoon van God, aan Wiens beeld wij gelijkvormig moeten worden. En dan komen we niets meer tekort! Nee, dan moeten we bij Paulus zijn, want die verkondigde niet Jezus van Nazareth en geen opstanding van Lazerus, of een dochtertje van Jairus, dat opstond, maar de dood, en opstanding van de Christus als Gods Geest. En wat uw geloof betreft, al gelooft u, dat alles wat in de bijbel staat, 'echt gebeurd' is en u gelooft niet, dat de Geest, die in Jezus woont, óók in uzelf woont, dan baat het u niets!
Laatst gewijzigd door P. Strootman op 08 feb 2011 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2011 00:37

P. Strootman schreef:Nee, dan moeten we bij Paulus zijn, want die verkondigde niet Jezus van Nazareth en geen opstanding van Lazerus, of een dochtertje van Jairus, dat opstond, maar de dood, en opstanding van de Christus als Gods Geest. En wat uw geloof betreft, al gelooft u, dat alles wat in de bijbel staat, 'echt gebeurd' is en u gelooft niet, dat de Geest, die in Jezus óók in uzelf woont, dan baat het u niets!

Is het u opgevallen dat Paulus de opstanding in de toekomst plaatste?

2 Tim 2,18
Die van de waarheid zijn afgeweken, zeggende, dat de opstanding reeds geschied is, en keren het geloof van sommigen om.

Hieruit kunnen we concluderen dat er sowieso twee opstandingen waren, de fysieke opstanding van Jezus Christus waar Paulus inderdaad niet over schreef en de geestelijke opstanding van de gemeente, die het lichaam van Christus (Ef 4,12) is. Bedoelt u dat misschien?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Er is c1 Naam en 1 Evanglie Jezus Gekruisigd en Opgestaan¦

Berichtdoor discipel2011 » 08 feb 2011 07:10

De houding jegens de dwaalleraars 2 Timotheus 2
14 Breng deze dingen voortdurend in herinnering en bezweer hun, ten overstaan van de Heere, dat zij geen woordenstrijd voeren, die nergens toe dient dan tot de ondergang van de hoorders.
15 Beijver u om uzelf welbeproefd voor God te stellen, als een arbeider die zich niet hoeft te schamen en die het Woord van de waarheid recht snijdt.
16 Maar ontwijk onheilige, inhoudsloze praat. Want zij die dat doen, zullen steeds meer in goddeloosheid toenemen.
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af
.
19 Toch blijft het vaste fundament van God staan, met dit zegel: De Heere kent wie van Hem zijn, en: Ieder die de Naam van Christus noemt, moet zich ver houden van de ongerechtigheid.
20 Maar in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en aardewerk. Sommige zijn voor eervol, maar andere voor oneervol gebruik.
21 Als iemand zich dan van deze dingen reinigt, zal hij een voorwerp zijn voor eervol gebruik, geheiligd en van veel nut voor de Heere, voor elk goed werk gereedgemaakt.
22 Maar ontvlucht de begeerten van de jeugd. Jaag rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede na, samen met hen die de Heere aanroepen uit een rein hart.
23 En verwerp de dwaze en onverstandige strijdvragen, in het besef dat zij conflicten voortbrengen.
24 Een dienstknecht van de Heere moet geen ruzie maken, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te onderwijzen, en iemand die de kwaden kan verdragen.
25 Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen
26 en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen.

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

Het leven, sterven en de opstanding van Jezus Christus en Zijn levende verschijning aan de apostelen en de velen getuigen is de enige en Unieke bijbelse boodschap waarvan ook Petrus en Paulus getuigen in hun brieven.2 Petrus 3:
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
16 zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

P. Strootman

Re: Er is c1 Naam en 1 Evanglie Jezus Gekruisigd en Opgestaan¦

Berichtdoor P. Strootman » 08 feb 2011 12:45

discipel2011 schreef:De houding jegens de dwaalleraars 2 Timotheus 2
14 Breng deze dingen voortdurend in herinnering en bezweer hun, ten overstaan van de Heere, dat zij geen woordenstrijd voeren, die nergens toe dient dan tot de ondergang van de hoorders.
15 Beijver u om uzelf welbeproefd voor God te stellen, als een arbeider die zich niet hoeft te schamen en die het Woord van de waarheid recht snijdt.
16 Maar ontwijk onheilige, inhoudsloze praat. Want zij die dat doen, zullen steeds meer in goddeloosheid toenemen.
17 En hun woord zal zich uitzaaien als kanker; onder hen bevinden zich Hymeneüs en Filetus.
18 Zij zijn van de waarheid afgeweken door te beweren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden, en breken het geloof van sommigen af
.
19 Toch blijft het vaste fundament van God staan, met dit zegel: De Heere kent wie van Hem zijn, en: Ieder die de Naam van Christus noemt, moet zich ver houden van de ongerechtigheid.
20 Maar in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en aardewerk. Sommige zijn voor eervol, maar andere voor oneervol gebruik.
21 Als iemand zich dan van deze dingen reinigt, zal hij een voorwerp zijn voor eervol gebruik, geheiligd en van veel nut voor de Heere, voor elk goed werk gereedgemaakt.
22 Maar ontvlucht de begeerten van de jeugd. Jaag rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede na, samen met hen die de Heere aanroepen uit een rein hart.
23 En verwerp de dwaze en onverstandige strijdvragen, in het besef dat zij conflicten voortbrengen.
24 Een dienstknecht van de Heere moet geen ruzie maken, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te onderwijzen, en iemand die de kwaden kan verdragen.
25 Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen
26 en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen.

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV
Het leven, sterven en de opstanding van Jezus Christus en Zijn levende verschijning aan de apostelen en de velen getuigen is de enige en Unieke bijbelse boodschap waarvan ook Petrus en Paulus getuigen in hun brieven.2 Petrus 3:
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
16 zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

Wat wilt u hiermee nu allemaal zeggen? Ik heb het idee, dat u er wat omheen draait. Ik heb met de Bijbel aangetoond, dat het voor ons, niet-joden, helemaal niet om de lichamelijke opstanding van Jezus gaat. Maar daar gaat u niet op in!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 12:50

P. Strootman schreef:
discipel2011 schreef:De moordenaar aan het kruis was een heiden, het dochtertje van Jairus wat opgewekt is was van een heiden, de overspelige vrouw bij de bron van Jakob was een heidin, enz. Jezus is De Heiland voor de hele wereld, opdat een ieder, die Hem gelooft en Zich volledig aan Hem, de Levende toevertrouwt, eeuwig Leven en vergeving van zijn of haar zonden ontvangt..

Beste schrijver: U weet niet, wat u zegt, want in de Bijbel is een antichristus (grondtekst), iemand die loochent, dat de Christus als Gods Geest, in de mens woont. Ook al gelooft hij dat de Christus wél in Jezus was, maar niet in ieder mens, dan is hij toch nog een antichrist. Heeft u ooit bericht gehad, dat Jezus lichamelijk opgestaan is. Nooit! Nee, ik bedoel dit niet spottend, maar dit evangelie is nu eenmaal niet aan ons geschreven! Het staat eenvoudig in een evangelie dat volstrekt niet aan ons geadresseerd is.Let wel, het verhaal van Jezus heeft ook voor mij een diepe betekenis, maar ik lees het als niet aan mij gericht. Ik zie Hem als het unieke Voorbeeld als de ware Zoon van God, aan Wiens beeld wij gelijkvormig moeten worden. En dan komen we niets meer tekort! Nee, dan moeten we bij Paulus zijn, want die verkondigde niet Jezus van Nazareth en geen opstanding van Lazerus, of een dochtertje van Jairus, dat opstond, maar de dood, en opstanding van de Christus als Gods Geest. En wat uw geloof betreft, al gelooft u, dat alles wat in de bijbel staat, 'echt gebeurd' is en u gelooft niet, dat de Geest, die in Jezus woont, óók in uzelf woont, dan baat het u niets!

Meneer Strootman: als u beweert dat de Heere Jezus niet lichamelijk is opgestaan, maar slechts als symbool, bent u voor mij een dwaalleraar (nou ja, leraar) en moeten wij verre van u blijven, u eigenlijk compleet negeren !
Deze discussie volg ik eigenlijk niet, val er zo tussen, maar is deze tot eer van de Heere ???
Pas toch op wat u aan het doen bent !

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 feb 2011 13:16

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:Nee, dan moeten we bij Paulus zijn, want die verkondigde niet Jezus van Nazareth en geen opstanding van Lazerus, of een dochtertje van Jairus, dat opstond, maar de dood, en opstanding van de Christus als Gods Geest. En wat uw geloof betreft, al gelooft u, dat alles wat in de bijbel staat, 'echt gebeurd' is en u gelooft niet, dat de Geest, die in Jezus óók in uzelf woont, dan baat het u niets!

2 Tim 2,18
Die van de waarheid zijn afgeweken, zeggende, dat de opstanding reeds geschied is, en keren het geloof van sommigen om.
Hieruit kunnen we concluderen dat er sowieso twee opstandingen waren, de fysieke opstanding van Jezus Christus waar Paulus inderdaad niet over schreef en de geestelijke opstanding van de gemeente, die het lichaam van Christus (Ef 4,12) is. Bedoelt u dat misschien?

mohamed:Het gaat m.i. in de Bijbel eigenlijk helemaal niet over een lichamelijke dood en opstanding. Zoals je weet, gaat het om de eerste opstanding, d.w.z. dat we deze opstandingen niet als na elkaar gebeurend moeten zien, want de eerste opstanding is degeestelijke opstanding! Wat de lichamelijke opstanding betreft, zei Jezus dat God geen God van doden is, maar van levenden. Voor Hem leven zij allen. Het is alleen de uiterlijke mens die sterft, de innerlijke gaat 'gewoon' door. Ik denk daarom, dat we bij 'dood en opstanding' in de Bijbel, bijna altijd moeten denken, aan wat Jezus in Johannes 5.24 zei, dat wie in Hem gelooft, die Hem gezonden had, eeuwig leven hééft, want hij is dan overgegaan uit de dood in het leven. De mens is dan uit zijn geestelijke dood opgestaan, wat natuurlijk een mystieke dood en opstanding is. Dit zou dus plaats moeten vinden vóórdat de lichamelijke dood intreedt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2011 13:40

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:

2 Tim 2,18

mohamed:Het gaat m.i. in de Bijbel eigenlijk helemaal niet over een lichamelijke dood en opstanding.

Jawel, leest u de evangeliën maar, daar kunnen we luid en duidelijk uit opmaken dat Jezus Christus fysiek is opgestaan uit de dood. Als u dat wilt ontkennen gaat u uw gang maar, doch heb ik genoeg gelezen om daar absoluut zeker van te zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 14:58

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:

2 Tim 2,18

mohamed:Het gaat m.i. in de Bijbel eigenlijk helemaal niet over een lichamelijke dood en opstanding.

Jawel, leest u de evangeliën maar, daar kunnen we luid en duidelijk uit opmaken dat Jezus Christus fysiek is opgestaan uit de dood. Als u dat wilt ontkennen gaat u uw gang maar, doch heb ik genoeg gelezen om daar absoluut zeker van te zijn.[/quote]

Nee Mohamed, ga NIET uw gang maar. Deze man dwaalt. Gaat tegen alles in, hij ging niet in op mijn posting. Dus probeer ik het nog een keer.
Stop met deze dingen te posten, u brengt wankele gelovigen op een dwaalspoor.
Wat doet u dan met de tekst: steek uw hand in Mijn zijde ?? Tegen Thomas.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 feb 2011 15:24

Thomas staat in een van de Evangeliën.

De oudste bronnen over de opstanding van Jezus (de brieven van paulus) spreken alleen over opstanding.
= opgewekt door God en in de hemel opgenomen (evt aan zijn rechterhand).

Paulus heeft het nergens over een leeg graf of hemelvaart.

de grote vraag is: Wat is het dwaalspoor? Markus (die ook niet spreekt over verschijningen en hemelvaart = geharmoniseerd met Matheus) is het oudste evangelie. (de nbv geeft al niet eens meer het 'gestolen' slot. Ongeveer 50 jaar na Jezus geschreven.
Dan ben ik van mening dat Paulus een authentiekere weergave geeft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 15:34

blijblij schreef:Thomas staat in een van de Evangeliën.

De oudste bronnen over de opstanding van Jezus (de brieven van paulus) spreken alleen over opstanding.
= opgewekt door God en in de hemel opgenomen (evt aan zijn rechterhand).

Paulus heeft het nergens over een leeg graf of hemelvaart.

de grote vraag is: Wat is het dwaalspoor? Markus (die ook niet spreekt over verschijningen en hemelvaart = geharmoniseerd met Matheus) is het oudste evangelie. (de nbv geeft al niet eens meer het 'gestolen' slot. Ongeveer 50 jaar na Jezus geschreven.
Dan ben ik van mening dat Paulus een authentiekere weergave geeft.

Ik vroeg het aan Strootman, nu weet ik het nog niet :(

Terug naar “[Religie] - Open forum”