Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Samanthi

Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Samanthi » 07 feb 2011 13:39

Ik het reformatorischdagblad las ik dit http://www.refdag.nl/nieuws/ds_meeuse_geen_heilig_avondmaal_in_ziekenhuis_1_532617

Ik vraag me sterk af of dit bijbels gegrond is.
Wie heeft daar een iedee over

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 14:00

Samanthi schreef:Ik het reformatorischdagblad las ik dit http://www.refdag.nl/nieuws/ds_meeuse_geen_heilig_avondmaal_in_ziekenhuis_1_532617

Ik vraag me sterk af of dit bijbels gegrond is.
Wie heeft daar een iedee over

Ja daar heb ik wel een idee over.

Een ieder beproeve zichzelf. (ipv een hierarchisch kerkelijk tuchtprogramma ondergaan)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 feb 2011 14:13

Ik snap niet goed waarom er geen diensten in het ziekenhuis gehouden kunnen worden (d.w.z. inclusief ambtelijke leiding).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 14:15

elbert schreef:Ik snap niet goed waarom er geen diensten in het ziekenhuis gehouden kunnen worden (d.w.z. inclusief ambtelijke leiding).

Geheel mee eens.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 07 feb 2011 14:39

Als aanvulling op de bovenstaande reacties dacht ik zelf aan dit stukje uit handelingen

42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.
43 En een vreze kwam over alle ziel; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.
46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.

Tja dat is dan ook niet in de kerk.
Ik kan bepaalde denkwijze heel goed begrijpen, maar als iemand langdurig opgenomen is zou het toch moeten kunnen met idd ambtsbroeders erbij.
Dit is toch bijbels?
Of zie ik dit verkeerd.
Je kunt een eigen mening hebben, maar ik denk toch dat de bijbel je richtsnoer moet zijn en dat je niet zomaar alles aan de kant mag gooien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 15:01

Ik denk niet dat het H.A. om thuis in gezinsverband te vieren.
Ik las het in de vragenrubriek ook, eentje zei zelfs dit elke week te doen :shock:
Ik zou er bijna om lachen, ik zag het voor me.
Hoe zien en beleven sommigen het H.A. in vredesnaam ? Als een etentje ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 15:11

schelpje3 schreef:Ik denk niet dat het H.A. om thuis in gezinsverband te vieren.
Ik las het in de vragenrubriek ook, eentje zei zelfs dit elke week te doen :shock:

Hoezo om te lachen? Misschien wel dichter bij de praktijk uit Handelingen dan het "laten-we-het-maar-niet-te-vaak-doen-anders-wordt-het-zo-gewoon" standpunt in veel reformatorische kerken.
Dat zeggen we van ons dagelijks voedsel ook, we eten maar ééns per drie dagen, dan wordt het niet zo gewoon. :?: Maar van het geestelijk Avondmaal vinden we dit blijkbaar heel gewoon...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 15:24

TheKeimpe schreef:
schelpje3 schreef:Ik denk niet dat het H.A. om thuis in gezinsverband te vieren.

Hoezo om te lachen? Misschien wel dichter bij de praktijk uit Handelingen dan het "laten-we-het-maar-niet-te-vaak-doen-anders-wordt-het-zo-gewoon" standpunt in veel reformatorische kerken.
Dat zeggen we van ons dagelijks voedsel ook, we eten maar ééns per drie dagen, dan wordt het niet zo gewoon. :?: Maar van het geestelijk Avondmaal vinden we dit blijkbaar heel gewoon...

Dagelijks voedsel is iets totaal anders dan het H.A.!!
M.i. onteren velen zich, die onterecht aangaan.
Jongeren hebben belijdenis gedaan en vatten dit meteen op als een toegangsbewijs.
De kerken worden leger, de tafels voller.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 15:30

Onze kerk wordt niet leger, onze tafels wel voller.

Sorry, maar ik kan hier zo verdrietig van worden, dat veroordelen van het die wel aangaan.

Het Heilig Avondmaal is veel meer dan de aardse maaltijd, ja. Maar waarom is die drempel zo hoog? Het is het medicijn voor de zieken, waarom denken mensen dan dat ze te ziek zijn? Het is het voedsel voor de hongerigen, waarom, waarom, waarom zijn er dan mensen met een grote geestelijke honger die niet komen, om allerlei redenen?

Waarom zijn er mensen die achter blijven, en durven oordelen over hen die wel aangaan? Laat ze bij zichzelf beginnen. Waarom ga je niet aan? Waarom acht je het bloed van Christus onrein? Waarom belijd je metterdaad dat je GEEN deel hebt aan Christus? Waarom zeg je met Petrus: Ik ken Hem niet? (Ik weet niet of dit op jou van toepassing is, daar ik niet weet of je deelneemt aan het Heilig Avondmaal.)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 15:36

TheKeimpe schreef:Onze kerk wordt niet leger, onze tafels wel voller.

Sorry, maar ik kan hier zo verdrietig van worden, dat veroordelen van het die wel aangaan.

Het Heilig Avondmaal is veel meer dan de aardse maaltijd, ja. Maar waarom is die drempel zo hoog? Het is het medicijn voor de zieken, waarom denken mensen dan dat ze te ziek zijn? Het is het voedsel voor de hongerigen, waarom, waarom, waarom zijn er dan mensen met een grote geestelijke honger die niet komen, om allerlei redenen?

Waarom zijn er mensen die achter blijven, en durven oordelen over hen die wel aangaan? Laat ze bij zichzelf beginnen. Waarom ga je niet aan? Waarom acht je het bloed van Christus onrein? Waarom belijd je metterdaad dat je GEEN deel hebt aan Christus? Waarom zeg je met Petrus: Ik ken Hem niet? (Ik weet niet of dit op jou van toepassing is, daar ik niet weet of je deelneemt aan het Heilig Avondmaal.)

Alleen VERZEKERDE gelovigen dienen aan te gaan ! Daarmee zeg ik niet dat ALLEN verkeerd zijn, maar ik zie wat er gebeurt, i.i.t. pakweg 20/30 jaar geleden. Dus het H.A. is niet als geestelijk dagelijks voedsel bedoeld.
En ik word verdrietig als ik zie hoe "makkelijk" men schijnbaar aangaat. Bij de voorbereiding uit blijft slapen en in de middagdienst ook hun plaats leeglaten. Als je dan werkelijk zo "hongerig" bent, moet je daar toch de vruchten van kunnen zien EN horen ?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 15:45

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:

Dagelijks voedsel is iets totaal anders dan het H.A.!!
M.i. onteren velen zich, die onterecht aangaan.
Jongeren hebben belijdenis gedaan en vatten dit meteen op als een toegangsbewijs.
De kerken worden leger, de tafels voller.

Het is goed om te merken dat mensen zich niet meer door de kerkelijke cultuur laten afhouden van de nodiging van Christus. En ik vind het goed dat ook in ziekenhuizen het Heilig Avondmaal bediend worden. Het zou natuurlijk nogal onvoorstelbaar zijn dat mensen die aan het ziekbed gekluisterd zijn, niet kunnen deelnemen aan het Avondmaal.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 15:47

We zijn toch niet Rooms ????
Daar komt pastoor met zn ouweltjes aan huis.
Gelukkig zijn wij daar niet van afhankelijk.
Ik ken heel wat mensen die lange tijd ziek waren of zijn, maar dit is nimmer een echt issue.
Ze missen natuurlijk de gang naar God's huis, 1 dag in Uw Huis is mij meer dan 1000 waar ik U ontbeer, maar de Heere kan heel goed aanwezig zijn bij een ziekbed !!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2011 15:49

schelpje3 schreef:We zijn toch niet Rooms ????
Ik ken heel wat mensen die lange tijd ziek waren of zijn, maar dit is nimmer een echt issue.
Ze missen natuurlijk de gang naar God's huis, 1 dag in Uw Huis is mij meer dan 1000 waar ik U ontbeer, maar de Heere kan heel goed aanwezig zijn bij een ziekbed !!

Gods huis????
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 15:53

schelpje3 schreef:We zijn toch niet Rooms ????

En als je nu wel heel graag het lijden en sterven van Christus wilt gedenken (doe dit tot Mijn gedachtenis), maar jij ligt na een ernstig ongeluk (bijvoorbeeld een brand) een jaar in het ziekenhuis, moet je dan maar wachten tot je eindelijk dat hospitaal verlaten hebt? Het is toch buitengewoon triest als je door fysiek ongemak niet in de kerk kunt komen en daardoor niet aan het H. Avondmaal kunt deelnemen.

Als je verder bedenkt dat waar twee of drie mensen in Naam van Jezus bijeen zijn, Jezus daar ook is, dan is er geen enkel beletsel om het H. Avondmaal op de vierde etage, kamer 25 van het plaatselijke Dr. Pleisterziekenhuis in Gipsenburg te vieren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 16:14

Nee, ik zie dat niet zo. De Heere is aan tijd noch plaats gebonden, dan leg je toch teveel gewicht op dat H.A. an sich. En let wel: daar moet gewicht op, maar ik bedoel dat anders. M.i. wordt er IN HET ALGEMEEN gesproken te makkelijk aangegaan, hoe meer naar links, hoe voller de tafels.
Sommige kerken hebben geeneens tafels meer, maar geven het in de 1e banken door.
Ja zelfs kinder-versies zijn er. Ik word er triest van.
Ik zie al weer van alles over me heenkomen, maar dat zij dan zo :-&

Terug naar “Archief”