Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor P. Strootman » 06 feb 2011 13:24

marin schreef:Strootman, nu val je door de mand! In een antwoord gaf je aan dat:

Niemand gaat onmiddelijk na zijn sterven naar een hemel of een hel, maar word opnieuw geboren.
De Pali-traditie vertegenwoordigt een tamelijk vroege fase in de ontwikkeling van het Boeddhistisch denken. Zij bevestigen de algemeen aanvaardde opvattingen omtrent de dood, maar gaan er vanuit, dat de geestelijke componenten vanwege hun immateriele hoedanigheid, niet gebonden zijn aan ruimte en tijd en zij dus ook geen weerstand ontmoeten nij het overbruggen van afstand, zoals een matereel lichaam. Er verloopt dus geen tijd tussen het moment van sterven en een nieuwe incarnatie. Dood en wedergeboorte, in de vorm van conceptie, volgen elkaar op zonder onderbreking. Zo zei Jezus, wat ik u al eerder schreef, dat er voor God géén doden zijn, want voor Hem leven zij allen!
Zeker ik geloof ook dat bij het sterven er geen zieltje of naar de hemel of hel gaat (dat is een onderwerp op zich), maar...om dan maar een nieuwe component als incarnatie er in te gooien.
Volgens mij geloof je ook niet de opstanding van Lazarus en het dochterje van Jairus en in zovelen.

Nee, ik geloof beslist niet dat dit allemaal echt gebeurd is! Van mij mag u het gerust wél geloven, maar wat schiet u ermee op? Wij worden tot 'slechts' één geloof opgeroepen, en dat is het geloof in Christus Jezus. Want dan geloven we, dat de Geest die in de mens Jezus woonde, óók in onszélf woont!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 06 feb 2011 14:06

M'n beste strootman,

Geeft de waarde aan de Here Jezus wat hem toekomt, die volkomen mens is geworden om elk mens weer bij God te brengen door Zijn Verlossing, en geloof in het evangelie tot behoudenis door onze Heiland, er is geen behoudenis door Paulus of Petrus of Johannes of wat voor godsdienstige stromingen je ook mag volgen, want diegenen waren kleine lichtjes naar het grote Licht.
Paulus zegt: Maar..., ik ben van Christus!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 feb 2011 17:25

marin schreef:M'n beste strootman,
Geeft de waarde aan de Here Jezus wat hem toekomt, die volkomen mens is geworden om elk mens weer bij God te brengen door Zijn Verlossing, en geloof in het evangelie tot behoudenis door onze Heiland, er is geen behoudenis door Paulus of Petrus of Johannes of wat voor godsdienstige stromingen je ook mag volgen, want diegenen waren kleine lichtjes naar het grote Licht.
Paulus zegt: Maar..., ik ben van Christus!

Dank voor uw reactie me'n beste marin! Maar legt u dan de woorden van Jezus eens uit, toen Hij zei:
'Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'?
En legt u zijn gebed eens uit, toen Hij in Johannes 17 bad:
'Niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U'
Namelijk alleen het volk Israel!
En legt voor mij Galaten 4.4 en 5 eens uit, waar Paulus aan ons, heidenen, schreef:
'Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren vrij te kopen, opdat wij (heidenen) het recht van zonen verkrijgen zouden'
Zegt u dit niets? God zond zijn Geest (die óók Zoon genoemd wordt), dank zij het Offer van Jezus' lichaam voor puur zijn eigen volk, toen ook in ónze harten uit? Nogmaals de vraag: Zegt u dit niets? Heeft u Johannes 3.16 wel eens heel goed gelezen? Daar schreef Johannes over de Geest, waarvan Paulus schreef, dat Hij Hem in onze harten uitgezonden heeft:
'Want alzo lief heeft God wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon (zijn Geest) gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven hééft'
Wilt u daar de mens Jezus ook nog bij hebben, die alleen voor het volk Israel kwam?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 06 feb 2011 17:48

Twee evangeliën?

Er blijkt sprake te zijn van twee Evangeliën
Luc 2,11
U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.

Voor welke van de twee evangeliën uit deze discussie zijn deze woorden van toepassing?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 feb 2011 19:37

Pasker schreef:
Twee evangeliën?

Luc 2,11
U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
Voor welke van de twee evangeliën uit deze discussie zijn deze woorden van toepassing?

Ontwijfelbaar alleen voor het volk Israel, de besnedenen! Dat kunt u nooit tegenspreken. Ja, u kunt het wel tegenspreken, maar in de Bijbel wordt het volstrekt niet gezegd. Integendeel zelfs, Hij werd volgens zijn eigen woorden, slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels (Mattheus 15.24b) Dat u deze tekst tegenspreekt, moet u helemaal zelf weten! Voor ons, heidenen, geldt de Geest die in Jezus was, want die zond God ook in ónze harten uit. En om Die Geest gaat het voor ons, niet-joden. Het heeft dus wel betekenis voor ons, maar niet die betekenis, die over het algemeen aangenomen wordt. Nee, Paulus raade ons aan, om de Christus niet meer naar het vlees (als Jezus) te kennen en dan kunt u het zelf wel verder invullen!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 06 feb 2011 19:55

P. Strootman schreef:

Dank voor uw reactie me'n beste marin! Maar legt u dan de woorden van Jezus eens uit, toen Hij zei: 'Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'?

De Bijbel legt zichzelf uit.

Matt.10: 6 Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Hand.3: God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Denzelven eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegenen zou, daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheden.

Handelingen 13:26, 46
26 Mannen broeders, kinderen van het geslacht Abrahams, en die onder u God vrezen, tot u is het woord dezer zaligheid gezonden.

46 Maar Paulus en Bárnabas, vrijmoedigheid gebruikende, zeiden: Het was nodig, dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden; doch nademaal gij hetzelve verstoot, en uzelven des eeuwigen levens niet waardig oordeelt, ziet, wij keren ons tot de heidenen.

Na zijn doop ging Jezus naar Galilea "om het evangelie Gods te prediken, en Hij zeide: De tijd is vervuld." Marcus 1: 14,15."En hij zal het verbond voor velen zwaar maken, een week lang." Dat is de zeventigste week, de laatste zeven jaar van de periode die voor de Joden `bepaald' was.
In deze periode tussen 27 en 34 na Chr. richtte Jezus Zich eerst zelf en daarna door zijn discipelen in het bijzonder tot de Joden met de evangelieboodschap.
Toen de apostelen vertrokken om het goede nieuws van het Koninkrijk te verspreiden, zei Jezus: "Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen: begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls." Matt. 10: 5, 6."In de helft van de week zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden."
In 31 na Chr., drie en een halfjaar na zijn doop, werd Christus gekruisigd.
Met het grote offer van Golgotha kwam er ook een einde aan de offers die vierduizend jaar lang hadden gewezen op het Lam van God. Het beeld werd door zijn tegenbeeld vervangen en daardoor kwam er ook een einde aan "slachtoffer en spijsoffer" van de ceremoniële wetgeving. De zeventig profetische weken of 490 letterlijke jaren die vooral voor het Joodse volk waren `bepaald', eindigden dus in 34 na Chr. In dat jaar bezegelde het volk zijn verwerping van het evangelie door het optreden van het Sanhedrin, waardoor Stefanus werd gestenigd en de volgelingen van Christus werden vervolgd.

Toen werd de reddingsboodschap niet meer alleen aan het uitverkoren volk, maar aan de hele wereld gebracht.
De discipelen moesten vanwege de vervolgingen in Jeruzalem de stad verlaten. "Zij dan, die verstrooid werden, trokken het land door, het evangelie verkondigende." "En Filippus daalde af naar de stad van Samaria en predikte hun de Christus." Petrus werd door de Heilige Geest geleid toen hij "het goede nieuws" aan de hoofdman uit Ceasarea, de godvrezende Cornelius, bracht. En de vurige Paulus, die bekeerd werd, moest het goede nieuws "ver weg, naar de heidenen" brengen. Handelingen 8: 4, 5 en 22: 21.

Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en de heilige stad, om de overtreding te voleindigen, de zonde af te sluiten, de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid te brengen, gezicht en profeet te bezegelen en iets allerheiligst te zalven." Daniël 9: 24.
Aan het einde van de 70 weken zou overtreding, zonde en ongerechtigheid voleindigd, afgesloten en verzoend worden door de dood van de Messias. (Hebreeën 1: 2, 3).
Een eeuwige gerechtigheid, de Messias, zou gebracht worden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 06 feb 2011 20:49

Handelingen als echte geschiedenis zien :lol:

Het is geschreven als een van de laatste geschriften (van de geschriften die in de Bijbel opgenomen zijn) om Paulus achter de orthodoxe clan te krijgen. Paulus was toen allang het hoekje om, dus die kon niet meer tegenstribbelen.

Maar toch heeft hij in een brief iets gezegd, wat in tegenspraak is met Handelingen. Namelijk dat Paulus niet bij mensen van vlees en bloed ten rade is gegaan, maar METEEN naar de heidenen. En niet zoals Handelingen beweerd meteen naar de apostelen, waar hij dan mee in de synagoge ging praten met de Joden en de Joden wezen hem af.

Ook wordt er in Handelingen beweerd dat Paulus op de weg naar Damascus ineens een licht zag, en Jezus zag IN de Hemel en zijn stem hoorde. Terwijl Paulus verteld dat de Zoon IN hem geopenbaard is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 06 feb 2011 23:22

P. Strootman schreef:
Pasker schreef:
Twee evangeliën?

Luc 2,11

Ontwijfelbaar alleen voor het volk Israel, de besnedenen! Dat kunt u nooit tegenspreken. Ja, u kunt het wel tegenspreken, maar in de Bijbel wordt het volstrekt niet gezegd. Integendeel zelfs, Hij werd volgens zijn eigen woorden, slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels (Mattheus 15.24b) Dat u deze tekst tegenspreekt, moet u helemaal zelf weten! Voor ons, heidenen, geldt de Geest die in Jezus was, want die zond God ook in ónze harten uit. En om Die Geest gaat het voor ons, niet-joden. Het heeft dus wel betekenis voor ons, maar niet die betekenis, die over het algemeen aangenomen wordt. Nee, Paulus raade ons aan, om de Christus niet meer naar het vlees (als Jezus) te kennen en dan kunt u het zelf wel verder invullen!

Deze tekst is volgens u dus NIET voor de heidenen.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 07 feb 2011 08:45

Pasker schreef:

Het staat in het evangelie der Besnijdenis.
Zeg u het maar: Voor wie is het dan bestemd?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 feb 2011 09:59

P. Strootman schreef:Pasker schreef:

Het gaat nog steeds over onderstaande tekst:
Luc 2,11

Als deze tekst volgens u NIET voor de heidenen is, waaruit en uit welke tekst blijkt dan volgens u het Evangelie voor de heidenen?
Ik hoop toch wel dat u nu zelf het antwoord weet en niet weer de vraag terugspeelt.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 07 feb 2011 11:16

Pasker schreef:
P. Strootman schreef:Pasker schreef:

Luc 2,11

Als deze tekst volgens u NIET voor de heidenen is, waaruit en uit welke tekst blijkt dan volgens u het Evangelie voor de heidenen?
Ik hoop toch wel dat u nu zelf het antwoord weet en niet weer de vraag terugspeelt.

Dat blijkt uit het evangelie van Paulus! Paulus verkondigde niet de persóón van Jezus aan ons, niet-joden, maar de Geest die in Jezus was en die God ook in onze (niet-joden) harten uitzond. Het evangelie van Jezus Christus heeft dus wel betekenis voor ons, maar 'Jezus van Nazareth' blijft uitsluitend voor het volk, waaruit Hij geboren werd. Dat hij niet 'Jezus van Nazareth' aan ons verkondigde, blijkt o.a. uit Galaten 1.15-21, waar hij aan ons schreef:
'Maar toen het Hem, die mij van de moederschoot aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou......'
En bestudeer de volgens teksten, dan zult u zien, dat die Zoon die in hem geopenbaard was, niet de mens Jezus van Nazareth was, maar Gods Geest, die ook Zoon van God genoemd wordt. Dat Gods Geest ookk Zoon genoemd wordt, blijkt o.a. uit Romeinen 8.3, waar Paulus schreef:
'God zond zijn Zoon(zijn Geest)in een vlees(in Jezus), aan dat der zonde gelijk'

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 feb 2011 12:00

P. Strootman schreef:
Pasker schreef:
P. Strootman schreef:Het staat in het evangelie der Besnijdenis.

Luc 2,11

Dat blijkt uit het evangelie van Paulus! Paulus verkondigde niet de persóón van Jezus aan ons, niet-joden, maar de Geest die in Jezus was en die God ook in onze (niet-joden) harten uitzond. Het evangelie van Jezus Christus heeft dus wel betekenis voor ons, maar 'Jezus van Nazareth' blijft uitsluitend voor het volk, waaruit Hij geboren werd.

Als ik u nu goed begrijp (u geeft immers geen andere tekst) dan wilt u nu beweren dat het Evangelie van Paulus is gebaseerd op de tekst van het Evangelie aan de besnedenen. Met name:

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 07 feb 2011 13:28

Jazeker!Paulus predikte de Géést van Jezus, voor ons, niet-joden. God zond zijn Geest immers óók in de harten van alle heidenen, uit! We zouden het als volgt mogen stellen:
In het evangelie Besnijdenis werd de mens JezusChristus gepredikt, die alleen bestemd was voor het volk Israel. En in het evangelie van Paulus, wordt die Geest gepredikt, die in Jezus was en ook in ieder mens.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2011 14:33

P. Strootman schreef:mohamed schreef:
Heeft u het allereerste vers van Petrus zijn eerste brief niet eens gelezen?

'Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, verstrooid in Pontus, Galátië, Kappadócië, Azië en Bithynië,' (1 Petr 1,1)

Jazeker, mohamed, deze tekst heb ik al ik-weet-niet-hoe-vaak gelezen. Maar Petrus schreef hier absoluut niet aan heidenen, maar aan de verstrooide Joden onder de volkeren. Geloof je nu werkelijk, dat Petrus, een apostel der Besnijdenis het evangelie der Besnijdenis hier aan onbesneden heidenen verkondgde?
Nee, ik begrijp je niet meer!

Petrus richtte zich tot de vreemdelingen in de verstrooiing, doch of zij ook allen joden waren vraag ik mij af, want hij schreef hen namelijk ook:

'...u, die voorheen geen volk was' (1 Petr 2,10)

Wanneer waren de joden geen volk?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 07 feb 2011 15:35

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:mohamed schreef:
Heeft u het allereerste vers van Petrus zijn eerste brief niet eens gelezen?

'Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, verstrooid in Pontus, Galátië, Kappadócië, Azië en Bithynië,' (1 Petr 1,1)

Jazeker, mohamed, deze tekst heb ik al ik-weet-niet-hoe-vaak gelezen. Maar Petrus schreef hier absoluut niet aan heidenen, maar aan de verstrooide Joden onder de volkeren. Geloof je nu werkelijk, dat Petrus, een apostel der Besnijdenis het evangelie der Besnijdenis hier aan onbesneden heidenen verkondgde?
Nee, ik begrijp je niet meer!

Petrus richtte zich tot de vreemdelingen in de verstrooiing, doch of zij ook allen joden waren vraag ik mij af, want hij schreef hen namelijk ook:

'...u, die voorheen geen volk was' (1 Petr 2,10)

Wanneer waren de joden geen volk?

Wellicht toen zij nog niet tot geloof gekomen waren! Hoe kan een apostel der Besnijdenis nu ooit het evangelie der Besnijdenis aan een onbesneden heiden verkondigen? Wie zouden die verstrooiden anders moeten zijn? Heidenen in een heidens land zijn toch geen verstrooiden. Een Nederlander is in Nederland toch geen verstrooide Nederlander? Je schijnt toch wel enórm veel moeite te hebben met twéé totaal verschillende evangelien, mohamed!

Terug naar “[Religie] - Open forum”