Sjaakje schreef:Je gelooft niet in alternatieven, prima, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal naar de prullenbak kunnen worden verwezen. Argumenten daarvoor?
150 jaar praktijk...?
Ik heb best wel wat informatie gelezen over het e-coli experiment, maar niet dat het helemaal geen e-coli meer is. Heb je daar een bron voor?
De test om te zien of een bacterie tot de e-coli of tot de salmonella-groep behoort is kijken of ie overleeft op een dieet van citraat. Als de bacterie uitsterft, was het e-coli. een van de gedefinieerde eigenschappen van e-coli is dat het geen citraat kan verwerken. En nu hebben we ineens een e-coli bacterie die dit wél kan...
Bovendien is er een ander soort bacterie misschien ontstaan, dit is echter geen argument dat uit deze bacterie uiteindelijk de mens is ontstaan. En, al vind ik het experiment interessant, het is onder laboratoriumomstandigheden.
Ah, we gaan ineens van soortvorming naar 'van bacterie naar mens'. Dat had ik wel verwacht, maar het is fijn dat het even wordt uitgesproken.
Wat is er trouwens mis met laboratoriumomstandigheden? Wat in een lab gebeurt kan niet in de natuur gebeuren? Het enige wat er in principe gebeurt is dat het dieet van de bacterie wordt bepaald. De bacterie merkt verder geen verschil hoor, of ie nou in een reageerbuisje zit of in een plasje water in de natuur.
Inderdaad, je kunt hooguit zaken controleren met de werkelijkheid, maar zaken die over vroeger gaan blijken nogal moeilijk te controleren.
Hoezo? Zijn daar geen sporen van terug te vinden in bijvoorbeeld de grond? Wat doen al die archeologen dan toch de hele dag?
Wiskunde die voor ons lastig is, hoeft nog niet onelegant te zijn. Ik zie niet in wat simpelheid met elegantie te maken heeft. Het pleit ook voor een almacht als zaken zo ingewikkeld zijn dat ze voor een niet-almacht moeilijk te bevatten zijn en waarvan de elegantie voor een niet-almacht moeilijk te ontdekken valt. Dat ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt.
Dat vind ik wat vergezocht, maar vooruit, we laten het rusten.
Iets wat ik op wetenschapsforum vond:
Wetenschapsforum schreef:1. Hoe oud is de aarde en op welk empirisch bewijs steunt het antwoord op deze vraag binnen het creationisme?
2. Hoe is het leven op aarde ontstaan?
3. Hoe is de mens in het bijzonder ontwikkeld tot zijn huidige status?
4. Hoe heeft ander leven naast de mens zich ontwikkeld (bijvoorbeeld: andere zoogdieren, vissen, vogels etc.)?
1 Geen empirische bewijs binnen het creationisme of welke andere theorie dan ook.
2. Idem
3. Idem
4. Idem
kort samengevat er is nergens empirische bewijs te vinden om jouw vragen te beantwoorden.
Creationisme en Evolutionisme zijn daarom niet voor de volle 100% wetenschappelijk.
Creationisme is wel de meest eerlijke omdat ze daar ook ronduit voor uitkomen.
Waarom zou alleen empirisch bewijs iets wetenschappelijk maken? Als je zo streng aan de eis van empirie vasthoudt, bewijs dan eens dat de Romeinen in Engeland zijn geweest. Ja, als je gaat graven vind je allemaal romeinse artefacten en er staat een dikke muur ergens tussen engeland en schotland, maar dat is alleen maar empirisch bewijs dat er artefacten in de grond zaten, niet hoe ze daar zijn terechtgekomen. En die muur, Hadrians Wall, die kan iedereen wel hebben gebouwd.
Is er daarom twijfel of de Romeinen ooit in Engeland zijn geweest? Nee, natuurlijk niet. Over de geschiedenis kun je per definitie alleen dingen afleiden, uit de bodemschatten, uit plaatsnamen, uit taal, uit documenten uit de desbetreffende tijd. Maar empirisch iets aantonen wat inherent onherhaalbaar is... hoe zie je dat voor je? Sterker nog, er is geen empirisch bewijs dat de Tweede Wereldoorlog heeft plaatsgevonden.
Maar dat valt voor mij allemaal onder het kopje 'onredelijke twijfel' waar ik het eerder over had.