Als je kon kiezen...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 17:58

Pasker schreef:Mortlach:
Ik merk soms namelijk een nogal sterke focus op het naar de hemel willen, op zich niet zo heel vreemd als je daar in gelooft, maar soms lijkt het dat al het andere daaraan ondergeschikt wordt gemaakt.

Gelukkig kunnen we kiezen en mijn voorkeur gaat uit naar een leven op deze aarde volgens de schepping van God. Want God heeft deze aarde ter bewoning geschapen voor de mens en als mens van deze aarde voel ik mij hier op thuis.
Voor mij dus geen hiernamaals maar een hiernanogmaals.

Waar heb je dat gelezen???
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 18:01

discipel2011 schreef:Paulus en Mozes waren je hier in al voor maar God zal dit "gebed" niet kunnen verhoren, omdat de christen(het kind van God) dan verloren zou kunnen gaan en dan is God "onbetrouwbaar" en verloochent Hij Zichzelf...

Wat is er aan de hand met jou?
Waarom ga je niet in op het onderwerp, maar bombardeer je allerlei zaken waar het nu niet om gaat???
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 18:04

Hallo heeft iedereen in de gaten dat er hier iemand verwarring en onrust zaait, daar zit duisternis achter.
Of gedragen of verwijderen van dit forum, dit kan niet dit hoeven we niet te toloreren.
We hoeven niet met ons te laten sollen.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 31 jan 2011 18:32

Antoinette schreef:
discipel2011 schreef:Paulus en Mozes waren je hier in al voor maar God zal dit "gebed" niet kunnen verhoren, omdat de christen(het kind van God) dan verloren zou kunnen gaan en dan is God "onbetrouwbaar" en verloochent Hij Zichzelf...

Waarom ga je niet in op het onderwerp, maar bombardeer je allerlei zaken waar het nu niet om gaat???

Ik bombardeer niets, maar reageer op reacties van anderen.
Mozes en Paulus waren kinderen van God en ingeschreven in het Boek des Levens.
Daaruit word je nooit verwijderd, omdat God mij als Zijn kind heeft gewassen door het Bloed van Zijn Zoon en ik wil Hem nimmer meer kwijt.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Ook al zou je voor anderen je z.g. willen laten verwijderen om hen te redden, dan is daar antwoord van God:
Exodus 32:
32 Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.

Toen zei de HEERE tot Mozes: Dien zou Ik uit Mijn boek delgen, die aan Mij zondigt.
34 Doch ga nu heen, leid dit volk,

Ik weet dat Hij mij eerst liefhad voordat ik Hem liefhad, Hij heeft voor mij gekozen in overgave van Zijn Zoon.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 19:43

discipel2011 schreef:
Antoinette schreef:

Ik bombardeer niets, maar reageer op reacties van anderen.
Mozes en Paulus waren kinderen van God en ingeschreven in het Boek des Levens.
Daaruit word je nooit verwijderd, omdat God mij als Zijn kind heeft gewassen door het Bloed van Zijn Zoon en ik wil Hem nimmer meer kwijt.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Ook al zou je voor anderen je z.g. willen laten verwijderen om hen te redden, dan is daar antwoord van God:
Exodus 32:
32 Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.

Toen zei de HEERE tot Mozes: Dien zou Ik uit Mijn boek delgen, die aan Mij zondigt.
34 Doch ga nu heen, leid dit volk,

Ik weet dat Hij mij eerst liefhad voordat ik Hem liefhad, Hij heeft voor mij gekozen in overgave van Zijn Zoon.

Dat kan allemaal kloppen, maar je gooit van alles door elkaar heen!
Heel verwarrend!
De vraag was of je bereid bent om je plekje in de hemel op te geven voor een ander en dus je redding mis te lopen, en je dus voor eeuwig verloren zou willen gaan zodat een ander gered is....????

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 jan 2011 20:06

He Antoinette, volgens mij is hier weer sprake van het "discipel2011-probleem". We zijn met zijn allen gewend dat hij Bijbelteksten plant, zonder te kijken of er wel een juiste voedingsbodem voor is.

Alleen dit keer snijden zijn opmerkingen wel enig hout. De vraag is zinloos, zo toont hij aan. Twee mensen hebben de vraag namelijk al beantwoord: Mozes en Paulus, en in beide gevallen gaf de Heere aan dat Hij zo niet werkt. En daarmee kunnen we over de vraag spreken, maar heeft dit geen zin.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2011 22:46

TheKeimpe schreef:He Antoinette, volgens mij is hier weer sprake van het "discipel2011-probleem". We zijn met zijn allen gewend dat hij Bijbelteksten plant, zonder te kijken of er wel een juiste voedingsbodem voor is.

Alleen dit keer snijden zijn opmerkingen wel enig hout. De vraag is zinloos, zo toont hij aan. Twee mensen hebben de vraag namelijk al beantwoord: Mozes en Paulus, en in beide gevallen gaf de Heere aan dat Hij zo niet werkt. En daarmee kunnen we over de vraag spreken, maar heeft dit geen zin.

Natuurlijk wel, het antwoord zegt toch enkel iets over jezelf en hoe radicaal je in je naastenliefde wilt/kunt/durft te zijn? Dat is toch volledig onafhankelijk van of het ook zou kunnen. Ik schreef toch dat het een hypothetische stelling was?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 31 jan 2011 23:15

Allerlei zinloze vragen door niet-christenen be-antwoord ik niet, omdat zij alleen maar uit zijn op discussie en het Woord van God en Christus ter discussie te stellen in hun zoeken naar een alibi voor hun onbekeerlijkheid

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 feb 2011 02:30

Mortlach schreef:Stel* dat je je plek in de hemel kon opgeven en dat dan 2 of 10 of 100 mensen, het aantal is niet zo belangrijk, die anders niet naar de hemel zouden gaan, dat wél zouden doen, zou je dat dan doen? En laat je dan met je ziel gebeuren wat je gelooft dat er dan gebeurt?

Maar goed, wat zou jij kiezen, en waarom?

Deze vraag heeft mij eigelijk best wel aan het denken gezet. Ik weet wel dat de verzekerdheid dat ik straks bij Hem mag zijn niet kan ruilen voor 2,10 of 100 andere zielen, maar goed dat geef je zelf ook al aan. Los van het feit dat het niet kan, toch een antwoord.

Om deze vraag te beantwoorden moest ik terug naar de vraag waarom ik naar de hemel wou/wil, en waarom die andere 2,10 of 100 mensen graag naar de hemel willen.
Voor mij was, is & blijft het antwoord: om voor altijd bij Hem te zijn en Hem volmaakt te dienen, datgene waarin ik nu alleen maar tekort schiet.
In gesprekken met andere mensen (bont gezelschap van (naam)christenen en niet gelovigen) hoor ik vaak als antwoord op deze vraag: omdat ik het verdiend heb, ik wil komen op een plek waar alles goed is, ik niet geloof dat er een hel bestaat (dus automatisch in de hemel kom), enz. enz.
Laat ik het zo zeggen: voor deze mensen ruil ik mijn leven bij mijn Heiland dus echt niet in! Puur alleen omdat deze mensen Hem de eer niet geven die Hem toekomt! Wel bij Iemand willen wonen, maar Hem niet willen kennen & dienen gaat er bij mij niet in. Hun eigen belang gaat voorop...

Mocht ik mijn zaligheid 'in moeten leveren' voor 2 mensen die Hem alle eer willen geven die Hem toekomt, dan zou ik er serieus over willen nadenken! Al wil ik dan nu nog niet stilstaan bij de eeuwige Godverlatenheid en pijn die mij dan te wachten staat.

Maar gelukkig is het Vaderhart zo groot, en de armen van mijn Heiland zo wijd dat er zoveel mensen inpassen en welkom zijn, dat ik mijn zaligheid niet in hoef te leveren. Maar samen met die eventuele 2,10 of 100 mensen mij bij de Grote Schare hierboven voegen mag om Hem voor altijd oprecht en volmaakt te dienen! En zolang ik bij nog niet bij die Schare voegen mag, voel ik mij wel met hen verbonden en zing ik regelmatig: 'daarboven juicht een grote schaar!'
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 01 feb 2011 07:43

Christus heeft de hemel verlaten om onze straf en vernedering te dragen, Hij heeft Zich voor allen gegeven, opdat allen door Hem zouden behouden worden.
Hij heeft Zich in onze plaats gegeven, dan behoeven wij ons niet(meer) te laten offeren voor de ander, Zijn Offer is voldoende voor de gehele wereld.
Het ongeloof is de grote anti-bron, waardoor mensen Hem en Zijn Weg(Offer) ontwijken met diepzinnige verhalen en inbeeldingen, om de mensen te laten afwijken van de eenvoud van Christus en het kruis.
Wie anders dan de Vorst der duisternis heeft deze bedoeling om de mensen listig weg te houden bij De Waarheid, Jezus Christus en Die gekruisigd voor de zondige mens

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 01 feb 2011 07:55

Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:He Antoinette, volgens mij is hier weer sprake van het "discipel2011-probleem". We zijn met zijn allen gewend dat hij Bijbelteksten plant, zonder te kijken of er wel een juiste voedingsbodem voor is.

Natuurlijk wel, het antwoord zegt toch enkel iets over jezelf en hoe radicaal je in je naastenliefde wilt/kunt/durft te zijn? Dat is toch volledig onafhankelijk van of het ook zou kunnen. Ik schreef toch dat het een hypothetische stelling was?

Dat maakt op zich niet uit. Dan moet het ook geplaatst worden buiten de context van het christelijk geloof. Net zoals discipel2011 en TheKeimpe al zeggen: Het is zinloos om hierover te praten. Zeker als je belijdt dat je van nature niet wil, maar dat het Gods genade is dat een mens bekeerd en behouden wordt. Dan blijft er weinig naastenliefde meer over.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 09:01

Mortlach schreef:

Maar jij bent goed genoeg geschoold in de logica om te weten dat een uitspraak: "onzin impliceert waarheid" altijd waar is!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2011 10:30

Mortlach schreef:
Marnix schreef:Mortlach, volgens mij is de keuze niet relevant. Door het geloof in Jezus Christus worden we gered. Ik kan niet mijn geloof opgeven om anderen te laten geloven. Dat zou een vreemde constructie zijn. Het enige wat ik kan doen is getuigen van dat geloof en anderen proberen te overtuigen. Het is dan ook wat lastig voor me om me te verplaatsen in een situatie waarin dit wel mogelijk zou zijn, omdat het een ondenkbare en onmogelijke keuze is. Ik geloof in God en heb Hem lief. Daarom wil ik ook eeuwig bij Hem zijn. En ik wil ook dat anderen Hem leren kennen en dat toekomstperspectief in Hem ontdekken. De Bijbel leert ons God en je naaste lief te hebben, daarom wil ik het eeuwig bij Hem zijn niet opgeven omdat ik Hem lief heb.... maar ook niet dat anderen Hem niet leren kennen. En daarom hoeven we denk ik die keuze ook niet te maken. God biedt iedereen genade en leven aan in Christus.

Er is wel meer onderhandeld met God, al weet ik niet meer precies door wie. (bij de vernietiging van Sodom? of door Noach?).

Maar goed, de stelling was dan ook hypothetisch en een vraag naar hoever je wilt gaan in die naastenliefde, hoe men omgaat met de wens naar de hemel te komen. Dat komt blijkbaar niet goed over of de stelling is onvoorstelbaar voor sommigen. Dat begrijp ik verder wel.

Dat was bij de vernietiging van Sodom en Gomorra, maar dat was geen "zelfopoffering". En ja, het is lastig voor te stellen, het evangelie van de Bijbel stelt geloof als eis... en dan is er onbeperkt plaats... "mag ik mijn plekje opgeven voor iemand anders" is dan niet aan de orde. Gelukkig niet. Ik zou het nogmaals een onmogelijke keuze vinden, als ik moest kiezen voor zelf altijd bij God zijn en een ander altijd zonder Hem, of andersom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2011 11:04

Bedankt voor de antwoorden, allemaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”