P. Strootman schreef:marin schreef:één evangelie:
De Here Jezus zeide tot hen: Gij zijt getuigen geweest van Mijn leven van opoffering ten bate van de wereld. Gij hebt Mijn moeiten voor Israël gezien. En al wilde Mijn volk niet tot Mij komen opdat zij zouden leven, al deden de priesters en oversten met Mij naar hun goeddunken, ofschoon zij Mij hebben verworpen, zo zal hun toch nog een andere gelegenheid geboden worden om de Zoon van God aan te nemen. Gij hebt gezien dat Ik allen die met belijdenis van hun zonden tot Mij komen, gaarne aanneem.
Hij die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Aan u, Mijn discipelen, geef Ik deze genadeboodschap. Gij moet deze brengen aan Joden zowel als aan heidenen, aan Israël het eerst en daarna aan alle naties, talen en volkeren. Allen die geloven, zullen tot één gemeente worden vergaderd.
Kunt u aangeven, waar dit allemaal staat in de Bijbel?
Beste Strootman, er is 1 evangelie aan de Joden en aan de wereld, alleen de Joden (en dat kan ik best begrijpen) waren en dat dachten zij gebonden aan de wetten van Mozes.
En daar hadden/hebben ze moeite mee om die vervulling door de Here Jezus te aanvaarden.
Hij zei hun dat zij de vervulling van deze profetieën moesten beschouwen als een onbetwijfelbare toezegging van de kracht die hen bij hun toekomstige arbeid zou leiden.
”Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen. Én Hij zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, en dat in Zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen Dij Jeruzalem", En hij voegde eraan toe: „Gij zijt getuigen van deze dingen.” (Luc.24:45-48)
Lucas 24:
45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.
46 En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage;
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden,
onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.
48
[b]En gij zijt getuigen van deze dingen.[/b]
49 En ziet, Ik zende de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.
Gedurende de dagen die Jezus met Zijn discipelen doorbracht, beleefden zij een nieuwe ervaring.
Toen zij de Here Jezus de Schriften hoorden verklaren
in het licht van alle gebeurtenissen die hadden plaatsgehad, werd hun geloof in Hem ten volle bevestigd. Op dat moment konden ze zeggen: “Want ik weet, op wie ik mijn vertrouwen heb gevestigd." (2 Tim.1:12)
Zij werden zich bewust van de aard en de uitgebreidheid van hun werk en begrepen
dat zij de waarheden die hun waren toevertrouwd,
aan de wereld moesten verkondigen. De gebeurtenissen in het leven van Christus, Zijn dood en opstanding, de profetieën die naar deze gebeurtenissen heenwezen, de verborgenheden van het verlossingsplan, de macht van Jezus om zonden te vergeven, van al deze dingen waren zij getuigen geweest,
en zij moesten ze aan de wereld bekendmaken. Zij moesten het evangelie van vrede en verlossing door berouw en de macht van de Heiland verkondigen.
Matt 28:
18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Gaat dan henen,
onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
20 En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.
Het was niet nodig voor hen om verder in de toekomst te schouwen dan dat Zijn openbaringen voor hen mogelijk hadden gemaakt.
Het was hun zaak de evangelieboodschap te verkondigen.
Christus' zichtbare tegenwoordigheid zou spoedig aan de discipelen worden onttrokken, maar een nieuwe gave van kracht zou de hunne worden.
De Heilige Geest zou hun in Zijn volheid worden geschonken, om hen tot hun werk te bevestigen. De Heiland zei: „Ik doe de belofte Mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit de hoge.” (Luc.24:49) “Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze", „Gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult Mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria
en tot het uiterste der aarde.” (Hand.1: 5,8)
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.