Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor mohamed » 27 jan 2011 12:30

De christenen hebben onze jaartelling wel op nul gezet,maar dat er tóen iets Nieuws begonnen is, moet naar het rijk der fabelen verwezen worden.

De mens Jezus heeft de Vader aan de gelovigen uit de Joden verklaard (Joh 1,18) en ergens heeft u zeker een punt dat het geen nieuw gebod was (1 Joh 2,7) doch werd er wel gedronken op het nieuwe verbond (Mar 14,24) door de Geest van Christus zelf tijdens de korte tijd dat hij vlees was. Een ieder die niet belijdt dat de Geest van Christus vlees is geworden (al hoe kort en onbenullig dat mag lijken in het licht van de eeuwigheid) is niet (1 Joh 4,3) uit God.

1 Joh 4,2
Hieraan kent gij de Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 28 jan 2011 10:46

mohamed schreef:
De christenen hebben onze jaartelling wel op nul gezet,maar dat er tóen iets Nieuws begonnen is, moet naar het rijk der fabelen verwezen worden.

De mens Jezus heeft de Vader aan de gelovigen uit de Joden verklaard (Joh 1,18) en ergens heeft u zeker een punt dat het geen nieuw gebod was (1 Joh 2,7) doch werd er wel gedronken op het nieuwe verbond (Mar 14,24) door de Geest van Christus zelf tijdens de korte tijd dat hij vlees was. Een ieder die niet belijdt dat de Geest van Christus vlees is geworden (al hoe kort en onbenullig dat mag lijken in het licht van de eeuwigheid) is niet (1 Joh 4,3) uit God.

1 Joh 4,2
Hieraan kent gij de Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

Inderdaad! En wie Jezus niet belijdt, die is ook niet uit God. Toen Johanes dit schreef, liet hij de naam 'Christus' achterwege. Hij wilde er dus mee zeggen, dat Gods Geest in ieder mens woont.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 28 jan 2011 10:54

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:

1 Joh 4,2

Inderdaad! En wie Jezus niet belijdt, die is ook niet uit God. Toen Johanes dit schreef, liet hij de naam 'Christus' achterwege. Hij wilde er dus mee zeggen, dat Gods Geest in ieder mens woont.

Alle mensen zijn door de zonde van Adam onderworpen aan satan en de dood. alleen door de Christus en het geloof in Hem wordt/is een mens uit deze dood getrokken en levendgemaakt en in die gelovigen woont de Geest vAN GOD, DUS NOOIT BUITEN GOLGOTHA EN HET OPEN GRAF OM, DAT IS EEN AARDS EVANGELIE VAN DE GNOSTIEK, WAARBIJ EEN IEDER Z.G. VERLICHT IS, MAAR DAT IS DUISTERNIS.
DIE HEM NIET GELOOFT HEEFT GOD TOT EEN LEUGENAAR GEMAAKT. JEZUS IS DE WEG DE WAARHEID EN HET LEVEN

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 29 jan 2011 17:25

discipel2011 schreef:
Alle mensen zijn door de zonde van Adam onderworpen aan satan en de dood. alleen door de Christus en het geloof in Hem wordt/is een mens uit deze dood getrokken en levendgemaakt en in die gelovigen woont de Geest vAN GOD, DUS NOOIT BUITEN GOLGOTHA EN HET OPEN GRAF OM, DAT IS EEN AARDS EVANGELIE VAN DE GNOSTIEK, WAARBIJ EEN IEDER Z.G. VERLICHT IS, MAAR DAT IS DUISTERNIS.
DIE HEM NIET GELOOFT HEEFT GOD TOT EEN LEUGENAAR GEMAAKT. JEZUS IS DE WEG DE WAARHEID EN HET LEVEN

Misschien stelt u het niet helemaal juist, want wat bedoelt u met uw uitspraak, dat alleen door de Christus en het geloof in Hem, de mens uit de dood getrokken en levendgemaakt wordt? Denkt u werkelijk, dat we dit allemaal ontvangen, als we dat geloven? En wat bedoelt met 'buiten Golgotha' om? En hoe kan de mens Jezus de Weg zijn, als Hij pas 2000 jaarr geleden geleefd heeft? Hoe konden de mensen dan, vóórdat Hij geboren werd, behouden worden? Dat kan toch onmogelijk! En Wie bedoelt u met de Christus: Gods Geest, of de mens Jezus?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 29 jan 2011 18:39

@Strootman

Christus is van eeuwigheid, zie b.v. in Genesis 1., "Laat ONS mensen maken etc.
De Zoon is in de hemel en is het Vleesgeworden Woord(Spreken van God) en heeft tijdelijk
Zich vernederd om Mens te worden, doende de Wil van Zijn Vader en heeft zo letterlijk als Mens
geleefd geleden, ja is gekruisigd met Bloedvloeiing is Hij gestorven en in het oude testament zijn er al velen die Zijn Dag hebben aanschouwd in geloof en openbaring waaronder Mozes, Jesaja, Ezechiel, Zacharia enz. En in 1 kor. 10 beschrijft Paulus de Christus als de Steenrots, Die meeging met het Volk van Israel in de woestijn en lees Hebr. 11 maar eens...
Door wedergeboorte versta je de bedoelingen van de Vader en de Zoon en de Geest.
Zonder die wedergeboorte blijft veel verborgen en wordt veel gezien en beleefd als dwaasheid(1 Kor1 en 2)
Hij als Straf voor onze zonden is het Zoenoffer en door Zijn opstanding is er Leven tot in eeuwigheid.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 30 jan 2011 09:34

discipel2011 schreef:@Strootman
Christus is van eeuwigheid, zie b.v. in Genesis 1., "Laat ONS mensen maken etc.
De Zoon is in de hemel en is het Vleesgeworden Woord(Spreken van God) en heeft tijdelijk
Zich vernederd om Mens te worden, doende de Wil van Zijn Vader en heeft zo letterlijk als Mens
geleefd geleden, ja is gekruisigd met Bloedvloeiing is Hij gestorven en in het oude testament zijn er al velen die Zijn Dag hebben aanschouwd in geloof en openbaring waaronder Mozes, Jesaja, Ezechiel, Zacharia enz. En in 1 kor. 10 beschrijft Paulus de Christus als de Steenrots, Die meeging met het Volk van Israel in de woestijn en lees Hebr. 11 maar eens...
Door wedergeboorte versta je de bedoelingen van de Vader en de Zoon en de Geest.
Zonder die wedergeboorte blijft veel verborgen en wordt veel gezien en beleefd als dwaasheid(1 Kor1 en 2)
Hij als Straf voor onze zonden is het Zoenoffer en door Zijn opstanding is er Leven tot in eeuwigheid.

We moeten onderscheiden tussen de Christus als Gods Geest, die óók Zoon van God genoemd wordt. Jezus was de Zoon van God, maar de Christus als Gods Geest, is de eniggeboren Zoon van God. En het gaat óók over de opstanding van de Christus als Gods Geest. De lichamelijke opstanding wordt in een evangelie vermeld, dat niet aan ons, heidenen, gericht is. Ook in Johannes 3.16 gaat het niet over Jezus, maar over de eniggeboren Zoon van God, namelijk Gods Geest! Paulus kende de Christus als de mens Jezus, namelijk de Christus wat het vlees betreft, maar hij raadde ons aan, om Hem niet meer als de mens Jezus te kennen, maar als Gods Geest. (2 Kor.5.16)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jan 2011 11:18

P. Strootman schreef:Hoe konden de mensen dan, vóórdat Hij geboren werd, behouden worden? Dat kan toch onmogelijk! En Wie bedoelt u met de Christus: Gods Geest, of de mens Jezus?

De uitverkorenen hadden de Geest van Christus reeds voordat het woord vlees werd en de Vader aan de mensheid verklaarde.

1 Petr 1,11
Onderzoekende, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende.

Het leiden wat op Christus zou komen was het lijden van de mensheid, de Geest van God werd eenmaal mens om op dezelfde manier verzocht te worden als degenen die onder de wet waren. De wet is de kracht van de zonde immers, dus hoe groter de macht van de wet, des te zondiger de mens die daar onder is. Toen Christus op aarde kwam liepen de Joden letterlijk krom door het immer drukkende juk. Doch niet allen wilden genezen worden en niet allen wilden het evangelie horen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 30 jan 2011 21:42

één evangelie:

De Here Jezus zeide tot hen: Gij zijt getuigen geweest van Mijn leven van opoffering ten bate van de wereld. Gij hebt Mijn moeiten voor Israël gezien. En al wilde Mijn volk niet tot Mij komen opdat zij zouden leven, al deden de priesters en oversten met Mij naar hun goeddunken, of­schoon zij Mij hebben verworpen, zo zal hun toch nog een andere gelegenheid geboden worden om de Zoon van God aan te nemen. Gij hebt gezien dat Ik allen die met belijdenis van hun zonden tot Mij komen, gaarne aanneem.
Hij die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Aan u, Mijn discipelen, geef Ik deze genadeboodschap. Gij moet deze brengen aan Joden zowel als aan heidenen, aan Israël het eerst en daarna aan alle naties, talen en volkeren. Allen die geloven, zullen tot één gemeente worden vergaderd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 jan 2011 10:13

marin schreef:één evangelie:

De Here Jezus zeide tot hen: Gij zijt getuigen geweest van Mijn leven van opoffering ten bate van de wereld. Gij hebt Mijn moeiten voor Israël gezien. En al wilde Mijn volk niet tot Mij komen opdat zij zouden leven, al deden de priesters en oversten met Mij naar hun goeddunken, of­schoon zij Mij hebben verworpen, zo zal hun toch nog een andere gelegenheid geboden worden om de Zoon van God aan te nemen. Gij hebt gezien dat Ik allen die met belijdenis van hun zonden tot Mij komen, gaarne aanneem.
Aan u, Mijn discipelen, geef Ik deze genadeboodschap. Gij moet deze brengen aan Joden zowel als aan heidenen, aan Israël het eerst en daarna aan alle naties, talen en volkeren. Allen die geloven, zullen tot één gemeente worden vergaderd.

Kunt u aangeven, waar dit allemaal staat in de Bijbel?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 31 jan 2011 13:02

P. Strootman schreef:
marin schreef:één evangelie:

Kunt u aangeven, waar dit allemaal staat in de Bijbel?

Beste Strootman, er is 1 evangelie aan de Joden en aan de wereld, alleen de Joden (en dat kan ik best begrijpen) waren en dat dachten zij gebonden aan de wetten van Mozes.
En daar hadden/hebben ze moeite mee om die vervulling door de Here Jezus te aanvaarden.

Hij zei hun dat zij de vervulling van deze profe­tieën moesten beschouwen als een onbetwijfelbare toezegging van de kracht die hen bij hun toekomstige arbeid zou leiden.

”Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen. Én Hij zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, en dat in Zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen Dij Jeruzalem", En hij voegde eraan toe: „Gij zijt getuigen van deze dingen.” (Luc.24:45-48)

Lucas 24:
45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.
46 En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage;
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.
48 [b]En gij zijt getuigen van deze dingen.[/b]
49 En ziet, Ik zende de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.

Gedurende de dagen die Jezus met Zijn discipelen doorbracht, be­leefden zij een nieuwe ervaring.

Toen zij de Here Jezus de Schriften hoorden verklaren in het licht van alle gebeurtenissen die hadden plaatsgehad, werd hun geloof in Hem ten volle bevestigd.
Op dat moment konden ze zeggen: “Want ik weet, op wie ik mijn vertrou­wen heb gevestigd." (2 Tim.1:12)
Zij werden zich bewust van de aard en de uit­gebreidheid van hun werk en begrepen dat zij de waarheden die hun waren toevertrouwd, aan de wereld moesten verkondigen. De gebeurte­nissen in het leven van Christus, Zijn dood en opstanding, de profe­tieën die naar deze gebeurtenissen heenwezen, de verborgenheden van het verlossingsplan, de macht van Jezus om zonden te vergeven, van al deze dingen waren zij getuigen geweest, en zij moesten ze aan de wereld bekendmaken. Zij moesten het evangelie van vrede en verlossing door berouw en de macht van de Heiland verkondigen.

Matt 28:
18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
20 En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.

Het was niet nodig voor hen om verder in de toekomst te schouwen dan dat Zijn openbaringen voor hen mogelijk hadden gemaakt.
Het was hun zaak de evangelieboodschap te verkondigen.
Christus' zichtbare tegenwoordigheid zou spoedig aan de discipelen worden onttrokken, maar een nieuwe gave van kracht zou de hunne worden.
De Heilige Geest zou hun in Zijn volheid worden geschonken, om hen tot hun werk te bevestigen. De Heiland zei: „Ik doe de belofte Mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit de hoge.” (Luc.24:49) “Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze", „Gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult Mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.” (Hand.1: 5,8)
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 jan 2011 21:27

Pasker,

Ik zie nog uit naar uw verklaringen!

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 feb 2011 12:58

Ik ken Strootman wat langer uit discussies elders. Met zijn benaming "evangelie van Paulus"ben ik het nooit eens geweest. Er is één evangelie in verschillende vormen, en Paulus schreef brieven met daarin vele persoonlijke opvattingen en getuigenissen. Met minder gezag dan Jezus zelf; derhalve legde Paulus ons geen geboden op, naar mijn mening. Verder is het wel opmerkelijk, dat Paulus nergens schrijft over het geboorteverhaal, over door Jezus verrichte wonderen, over het Opstandingsverhaal in letterlijke zin. De opvatting, dat het over de Geest van Christus gaat. die in ons allen woont, maar die wel wel toegang moeten geven in ons spreken en handelen, deel ik. Dat er al snel meningsverschillen waren, is duidelijk uit meerdere teksten uit het NT. Ook kan ik niet geloven, dat allen die Christus nooit aanvaard hebben (ook zij die nooit kennis van Hem konden nemen), verloren zijn. De discussie over wat onder Israël verstaan moet worden, is een andere en maakt het begrijpen er niet simpeler op. Kortom: in grote lijnen geloof ik net zo als Strootman, maar ook hier zie je weer, dat de verschillende vertalingen uit de grondtekst tot allerlei strijd en verwarring kunnen leiden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 feb 2011 13:02

Over die verlorenen: ik bedoel dus bijv. alle omgekomen Joden in de Holocaust, de miljoenen omgekomenen in Afrika of Azië door honger of andere rampen, de kinderen, waar ook ter wereld die nog te jong waren om tot een waar geloof te komen, enz. Daarover is ook veel gedebatteerd, met soms verbijsterende meningen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 feb 2011 15:08

marin schreef:
Beste Strootman, er is 1 evangelie aan de Joden en aan de wereld, alleen de Joden (en dat kan ik best begrijpen) waren en dat dachten zij gebonden aan de wetten van Mozes.
En daar hadden/hebben ze moeite mee om die vervulling door de Here Jezus te aanvaarden.

U 'ziet' het niet! Alles wat u citeert is uit het evangelie der Besnijdenis en daar is niets, maar dan ook niets van uitgekomen, omdat het volk Israel het als Heilsnatie voor de volkeren, door ongeloof liet afweten. Lucas schreef in Handelingen 28.26 en 27:
'Ga heen tot dit volk en zeg:Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan en ziende zult gij zien en het geenszins opmerken; want het hart van dit volk is vet geworden en hun ogen hebben zij toegesloten, dat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren en Ik hen zou genezen'
En moest Jezus dan tóch nog tot dit volk zeggen:
''Gaat dan henen, maakt alle volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes'?
Dat kan toch onmogelijk, nu het volk Israel het als Heilsnatie voor de volken,liet afweten.En hoe kunt u zeggen, dat er maar één evangelie is, als Paulus aan ons, heidenen, schrijft:
'Dit alleen zou ik van u wilen weten:Hebt gij de Geest ontvangen tengevolge van werken der wet (het evangelie der Besnijdenis),of van de prediking van geloof?
Het evangelie van Paulus! Paulus noemt hier zondermeer 2 verschillende evangelien!En als Petrus en Paulus samen afspreken, dat Petrus het evangelie der Besnijdenis zou gaan prediken onder het volk Israel, en Paulus dat der Voorhuid onder de heidenen, zijn dit dan geen twéé totaal verschillende Boodschappen?
Nu u weer!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 feb 2011 15:11

jaapo schreef:Ik ken Strootman wat langer uit discussies elders. Met zijn benaming "evangelie van Paulus"ben ik het nooit eens geweest. Er is één evangelie in verschillende vormen, en Paulus schreef brieven met daarin vele persoonlijke opvattingen en getuigenissen. Met minder gezag dan Jezus zelf; derhalve legde Paulus ons geen geboden op, naar mijn mening. Verder is het wel opmerkelijk, dat Paulus nergens schrijft over het geboorteverhaal, over door Jezus verrichte wonderen, over het Opstandingsverhaal in letterlijke zin. De opvatting, dat het over de Geest van Christus gaat. die in ons allen woont, maar die wel wel toegang moeten geven in ons spreken en handelen, deel ik. Dat er al snel meningsverschillen waren, is duidelijk uit meerdere teksten uit het NT. Ook kan ik niet geloven, dat allen die Christus nooit aanvaard hebben (ook zij die nooit kennis van Hem konden nemen), verloren zijn. De discussie over wat onder Israël verstaan moet worden, is een andere en maakt het begrijpen er niet simpeler op. Kortom: in grote lijnen geloof ik net zo als Strootman, maar ook hier zie je weer, dat de verschillende vertalingen uit de grondtekst tot allerlei strijd en verwarring kunnen leiden.

En als Paulus nu zélf zegt:
'....naar mijn evangelie'??
Bent u het dan nóg niet eens?

Terug naar “[Religie] - Open forum”