Refowebkids deel 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 12

Berichtdoor Galateia » 30 jan 2011 14:20

O, maar ze mogen wel 'zeuren', waarnemen en weet ik het wat allemaal. Maar als wij als ouders dan tips geven over hoe ze hem wel erbij kunnen betrekken - namelijk wat meer sturen en niet zo vrijblijvend hem de keus laten - dan 'past dat niet in het pedagogisch beleid'. Ik mag toch aannemen, dat op de kleuterschool daar meer mee gedaan wordt? Kindlief is gewoon een dromer. Maar wij hebben geleerd om bijvoorbeeld te zeggen 'je zit te dromen, maar je moet nu even je boterham opeten'. En dan zegt hij 'o ja, boterham eten' en eet vrolijk zijn boterham op. En soms dan doet hij net alsof hij je niet hoort (ze dachten op de psz zelfs dat hij doof was, maar alle tests zijn goed). Maar dan moet je goed naar zijn ogen kijken, die glimmen ondeugend, hij hoort je echt wel. Maar hij vindt de juffen niet zo boeiend. Hij is heel lief tegen ze en heel netjes, maar hij vindt het geloof ik niet interessant om naar ze te luisteren. Dat vinden wij niet zo vreemd: ze laten hem elke keer de keuze om wel of niet mee te doen. Gewoon stellig zeggen 'jij wilt spelen, maar we gaan nu tekenen. Dalijk mag je weer spelen.' En dan zul je zien, dan gaat hij gewoon tekenen. Maar wat moeilijk is voor de juffen, is dat hij niet vervelend is. Hij is gewoon een heel lief en rustig mannetje. Dus ze kunnen ook niet boos op hem worden, want hij lijkt niets verkeerd te doen. Maar ondertussen is hij ook gewoon een lekkere eigenwijze Nigeriaan, die af en toe even een schop onder zijn kont nodig heeft :mrgreen:

Vanochtend ging hij met papa peuterzwemmen. Vindt hij prachtig, maar als ze dan rondjes gaan zwemmen, dan kijkt hij een beetje om zich heen. En waar de andere kindjes dan 4 rondjes zwemmen, zwemt hij er 2. Manlief moet dan echt tegen hem zeggen, dat hij niet moet vergeten te zwemmen. Maar over het vlot rennen, dat vindt hij dan weer prachtig en dat doet hij dan ook vaker dan de andere kindjes. Daar is dan toch iets minder gelegenheid om bij te dromen en om af te dwalen.

Op de psz maken ze zich ook zorgen om zijn fijne motoriek, want ja, hij 'kan niet tekenen'. Maar toen we voor de tweede adoptieprocedure bij de Kinderbescherming zaten, was de onderzoekster onder de indruk van onze zoon: wat kon hij zich oed concentreren op zijn spel en wat had hij een mooie fijne motoriek. Hij zat namelijk heel geconcentreerd streepjes in allerlei kleuren te tekenen... Maar ja, hoe kwam dat: ik had tegen hem gezegd, dat hij maar even een mooie tekening moest maken, dan konden papa en mama verder praten. Nou, dan gaat hij vrolijk zitten tekenen, hoor.

Grumbeldebumbel. Ik heb gewoon een heerlijk kind. Maar als je niet tegen hem zegt 'jij moet ook zingen in de kring' dan gaat hij inderdaad om zich heen zitten dromen en zitten denken. Maar ondertussen weet hij tot in detail precies wat er om zich heen gebeurt.

Sjonge, hij is 3, en dan leggen ze al zo'n vergrootglas op hem. Ik krijg er de kriebels van. Ik ga weer iets bedenken met de letter A en het getal 0. Want dat vindt hij schit-te-ren-de tekens zeg :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 30 jan 2011 16:34

Galateia schreef:Grumbeldebumbel. Ik heb gewoon een heerlijk kind. Maar als je niet tegen hem zegt 'jij moet ook zingen in de kring' dan gaat hij inderdaad om zich heen zitten dromen en zitten denken. Maar ondertussen weet hij tot in detail precies wat er om zich heen gebeurt.

En jij kent je zoon het beste. Als tegenwoordig een kind even niet iets doet wat alle anderen wel doen of andersom dan is er gelijk iets 'mis'. Straks komen ze er nog mee dat hij ADD heeft ofzo. ](*,)

Tj, hoe is het met Manoël?

Over psz: ik weet nog niet wat ik doe. Wij hebben best veel nichtjes en neefjes dus ze ziet genoeg kinderen, ook al gaat ze niet naar een opvang. Ik vind dat ook niet nodig. Als we straks de tweede mogen hebben en ik wil graag even m'n handen vrij dan kan ik haar altijd nog een half dagje naar de psz doen. Maar zoals ze nu is (ik weet natuurlijk niet hoe dat over een jaar is) dan vind ik het nog niet nodig. Ben het met missf eens.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 30 jan 2011 17:00

Haha, ja, voor je het weet heeft je kind een etiket. Joh, hij is gewoon 3 en lekker zichzelf, wij maken ons echt niet druk om gekke dingen. Mijn moeder ligt er om in een deuk en vertelde, dat ze mij vroeger van de psz heeft gehaald, omdat ze gek werd van de juffen. Ze dachten allemaal dat ik zwakbegaafd was, of een verstandelijke beperking had. Dat dachten ze op het consultatiebureau ook. Nou ja, dat is ook goed gekomen 8)

Voor de duidelijkheid: zelfs al is er iets met kindlief, dan nog is het gewoon een lekker ding, hoor, maar daar zijn we om eerlijk te zijn helemaal niet mee bezig. Hij doet het namelijk prima en snapt echt alles. Ik vind het alleen bizar, dat er kennelijk al allerlei eisen aan die kleintjes gesteld worden. Werkt dat op een kdv ook zo?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 jan 2011 18:59

oooh.. zit met open mond te lezen! galatiea: ze zijn daar echt lekker bezig! neit rekening houdend dat jullie heerlijke mannetje wel een andere start heeft gehad dan alle andere kinderen. Mag hijd an ook even de tijd hebben. En je hebt nu eenmaal lekkere speelkinderen en knutselkinderen. Julia zit hier altijd te puzzen, kleuren, knutselen poppen enkeukentjes daar kijkt zen iet naar om.

Gewoon lekker laten gaan. Overigens zou ik wel uitkijken wat de psz doorgeeft aan de basisschool. Voordat je eht weet kijken zij gekleurd tegen jullie mannetje aan en dan gaat dat gezuer daar weer verder.

missf: Lekker is dat dat de leidsters niet op de hoogte zijn van activiteiten van stagiaires. Ik hoop dat het positief iets is, je kind zal daar maar hangen met een rood gezichtje :( iedereen die eht kan zien. Ze moeten hier dus echt eerst verantworoding afleggen voordat ze wat doen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 jan 2011 20:02

@ Galatiea Vervelend joh dat het zo moet gaan. Op het kdv zijn ze bij ons niet zo. Aankomende woensdag hebben wij wel een ouderavond, waarbij ze beide kinderen op emotioneel en motorisch vlak doornemen. Het fijne vind ik dat ze al ruim 2 jaar dezelfde leidsters hebben die de kinderen door en door kennen. Hierdoor spelen ze echt in op de behoefte van het kind. H wil namelijk soms even rust en dan zetten ze hem apart en C heeft af en toe moeite met in slaap vallen en daar houden ze ook rekening mee. Onze kinderen zijn motorisch niet zo snel, maar lopen qua spraak enorm voor op hun leeftijd.

O ja C ging vandaag ineens staan ( 1x), omdat ze ergens niet bij kon. Ze stond gebukt voor een kist en liet zich gelijk weer zakken toen ze het speeltje te pakken had :lol: Die wandelt net zoals H gewoon op een dag rond zonder te oefenen. Het nadeel is een beetje dat zij zo lang is, zij kan overal op haar knieën nog bij.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 jan 2011 20:39

Schipje schreef:
.
lief dat je er naar vraagt! het gaat nog niet zo lekker! hij hoest nog erg (stikt er soms bijna in) en heeft een loopneus! drinken gaat dan ook erg moeilijk voor hem.. en slapen is helemaal een moeilijk punt =;

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 30 jan 2011 21:03

lammetje schreef:tja als ik eerlijk ben, zegt de Bijbel niet heel duidelijk dat de Heere niet van ALLE kinderen houdt, maar alleen van ZIJN kinderen.... ?
dus ik zing ook: van al Zijn kinderen houdt. Vind het ook niet goed om ze aan te leren dat Jezus alleen liefde is, dan lees je de Bijbel naar mijn mening erg eenzijdig. (natuurlijk moet je ook niet doorslaan naar de andere kant, dan lees je hem (andersom) eenzijdig...)

Beetje late reactie...maar hier wil ik toch nog even op reageren :)

Hoe moet je het evangelie dan aan de kinderen vertellen? God wil je er graag bij hebben, Hij wil niet dat je verloren gaat, maarrr...Hij houdt niet van je? Ik kan hier echt niet bij. Ik heb hier echt zo'n moeite mee! Als ik stage loop op reformatorische scholen moet ik ook zingen: Die van al Zijn kinderen houdt. Maar voor mij klopt dat gewoon niet. Je beperkt God dan in Zijn liefde voor de mensen, moet ik dat de kinderen / mijn kinderen leren? Wanneer houdt God dan wel van je? Als je een kind van Hem bent? Maar dan is die liefde van Hem toch niet onvoorwaardelijk?

God wil niet dat er ook maar één mens verloren gaat. En zeker voor kinderen heeft Hij een zwak, om maar even in mijn woorden te zeggen. Dus dat mag je óók op je eigen kinderen betrekken: God wil niet dat mijn meiden verloren gaan. Maar Hij zou niet van ze houden? Waarom wil Hij dan dat ze niet verloren gaan? Dat zegt Hij toch juist omdát Hij zoveel van ze houdt en ze niet voor het eeuwig verderf over heeft?

Ik bedoel dit absoluut niet aanvallen naar jou, Lammetje, maar ik ben gewoon benieuwd naar de beweegredenen daar achter. Alleen met 'het staat in de Bijbel' neem ik niet echt genoegen :D Want ik lees juist dat God niet wil dat er iemand verloren gaat, dat Hij gekomen is om te redden (Joh 3 : 17, de mooiste tekst uit de Bijbel :D ), dat zegt Hij toch niet als Hij niet met de mens begaan is, als Hij geen liefde tot ze voelt?

Ik kom hier niet echt uit. :-k Mijn dochtertje zit ook op een reformatorische school en die komt dus ook al zingend thuis: 'Die van al Zijn kinderen houdt'. Dan denk ik echt: wat wordt Gods liefde hier vreselijk tekort gedaan!

Nouja, volgens mij is het wel duidelijk wat ik bedoel :wink: Dus nogmaals: vat het aub niet aanvallend op, want dat is absoluut niet zo bedoeld!

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 30 jan 2011 21:28

@Galatiea
Bij ons op de psz hebben ze een dagindeling. Als de peutertjes komen ligt er op de ene talel klei en de andere tafel puzzels. Verder mogen de kids het eerste half uur kiezen wat ze willen doen, daarna gaan de kinderen knutslen(elk kind probeert het), sommige kinderen houden idd niet van kleuren, vieze handen, enz. Maar als ze het elke weer weer even proberen dan wennen ze er toch een beetje aan.
Zo is het ook met boekjes lezen, enz. Elk half uurtje iets anders. Zo is er voor iedereen iets leuks.
Als je een kind vrij laat, doe ie toch hetgene wat ie het leukst vind. Als ik het zo hoor bij jullie, is het allemaal vrije keuze voor een kind.
Volgens mij hebben ze gewoon een screeningslijst in moeten vullen over je kindje. En toen kwamen ze er achter: o dit doet ie (nog) niet, enz. Maar ze zijn idd nog maar 3, komt best goed. Waarschijnlijk past het beleid van de psz niet echt bij jullie, ook niet bij mj trouwens.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 30 jan 2011 22:13

Hm, ja, dat zou best wel eens kunnen, dat ze een soort checklist afgegaan zijn. Hij wordt in mei 4, dus dan nadert de overgang naar school natuurlijk. Maar dat lezen is ook zoiets: hij wil de laatste tijd niet meer naar verhaaltjes luisteren in de kring, of met de andere kinderen. Daar wordt dan de conclusie uit getrokken, dat hij zich niet kan concentreren. Hij komt dan wel af en toe eens kijken en erbij staan, maar ziet dan weer iets anders om mee te spelen.

Maar wat is dat nou voor conclusie? Zeg hem gewoon wat je van hem verwacht. Hij is gewoon een sociaal kind en hij interesseert zich voor anderen en komt altijd even kijken wat anderen doen. Dus ook op de psz. Maar daarna gaat hij weer zijn eigen gang. Maar dat betekent niet, dat hij zich niet kan concentreren. We lagen vanmiddag nog samen op een grote stoel met onze hoofd op de leuning en (mijn) benen over de andere leuning boekjes te lezen. Dat houdt hij echt meer dan een uur vol, dan wil hij alle boekjes met mama lezen. En daarna ging hij ze allemaal rustig aan konijn 'voorlezen'. Dan denk ik eerlijk gezegd niet, dat hij zich niet kan concentreren!

Nee, dat beleid van de psz is niks voor mij. Dat is ook de reden dat we hem naar een 'normale' basisschool doen en niet gekozen hebben voor allerlei onderwijsvormen hier in de buurt. Goede scholen met goede resultaten, maar niks voor deze mama 8)

@TJ: wat is er met je baby aan de hand?! Ik heb geloof ik iets gemist (heb een paar dagen niet helemaal meegelezen).

Over die discussie van het liedje: ik vind het heel moeilijk om nu al alles uit te leggen over Jezus, God en goed en kwaad, zonde, enzo. Komt allemaal later wel. Nu gewoon zingen en klappen en dansen op leuke liedjes. Zijn favoriete woord is 'Halleluja' en bidden vindt hij heel leuk. Dan vouwt hij zijn handen, knijpt zijn ogen dicht en zegt: "Hallo God. Dankjewel voor... die... en die... en die... (en dan wijst hij). Dag God. Amen." Helemaal tevreden. Ik vind het wel best (voor mij is de liefde van God het allerbelangrijkste en ik hoop dat hij dat ook zo in zijn leven mag gaan voelen en ervaren). Zou een zo'n zin nou echt iets uitmaken voor een kindje?

En dan weer iets heel anders: groeien. Kindlief heeft het eerste jaar heel hard gegroeid, maar nu eigenlijk niet meer zo hard. Is dat normaal? Is dat zorgelijk. Echt al een tijdje lijkt hij stil te staan. We hebben morgen wel een afspraak met zijn kinderarts en gaan het zeker ook vragen, maar hoe werkt dit bij kinderen!?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 31 jan 2011 08:17

trijntjejohanna schreef:
Schipje schreef:
.
lief dat je er naar vraagt! het gaat nog niet zo lekker! hij hoest nog erg (stikt er soms bijna in) en heeft een loopneus! drinken gaat dan ook erg moeilijk voor hem.. en slapen is helemaal een moeilijk punt =;

Vervelend TJ! Aan die benauwdheid kan je zo weinig doen. Heeft hij nog oorpijn en koorts?

@ Galateia Volgens mij is het wel normaal hoor dat ze een tijdje stilstaan. Dat zie ik bij H tenminste wel. Dan groeit hij een periode enorm in de lengte en wordt hij echt mager en vervolgens krijgt hij weer bolle wangen en staat een tijdje stil

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 31 jan 2011 14:19

Merisja: helemaal mee eens!
Ik vind dat zo lastig: God heeft de wereld lief? Maar ja, dat kan toch echt niet bedoeld worden. Nee, God heeft Zijn uitverkorenen lief. Jezus is voor alle mensen gestorven? Nee, onmogelijk, daar wordt bedoelt, allerlei mensen.
Ja sorry hoor, het staat er toch gewoon?? Je beperkt daarmee Gods liefde en daar heb ik ernstig moeite mee!!
(en mijn excuses voor deze felle reactie...)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 jan 2011 14:44

merisja, jij verwoordt waar ik niet zo uitkwam, hoe ik het nu tactisch op moest schrijven :)
Want God houdt van al Zijn schepsels. Helaas hoort niet iedereen bij Hem (maar voor iedereen is er wel die mogelijkheid!). Maar dat doet niets af aan Zijn liefde voor de mensen, voor Zijn maaksel! Ik hoop echt dat Jurian later niet thuiskomt met dat liedje, wat hij niet meer mag zingen zoals het geschreven is. Dan hoop ik dat wij hem thuis toch wat anders bij kunnen brengen. En sowieso vind ik de hele gedachtegang van 'Jezus houdt niet van alle kinderen' al krom als ik dan bedenk dat wij moeten leven als Jezus. Dan hoef ik dus mijn naasten die niet in Hem geloven niet lief te hebben. brrr, dat staat toch echt niet in mijn Bijbel gelukkig!

Jurian ligt al een poos in bed, maar slaapt weer eens niet, volgens mij. Al weer een paar dagen niet, en hij is wel gewoon om 8 uur wakker. Het zal nu wel gewoon bij de leeftijd horen, dat dat minder wordt. Al geniet ik nog wel van die korte momentjes dat hij toch op bed ligt 's middags :D Zeker als ik verder ben met de zwangerschap, en ik wel zin krijg in middagdutjes ;) Zo maar eens om een hoekje kijken of hij nu toch slaapt
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 31 jan 2011 17:02

Hoi Galateia,

Ik wil nog even reageren.
Toen ik (in een ver verleden 8) ) naar de PSZ ging zei ik ook geen boe of ba.
Ik zong niet mee, zat ogenschijnlijk alleen maar een beetje te dromen.
Maar als ik later bij mijn moeder op de fiets zat begon ik te zingen.
Toen na een half jaartje mijn buurmeisje in mijn groep kwam zei de juf heel verbaasd tegen mijn moeder; hééééé ze kan praten! :mrgreen:
En... met mij is het ook helemaal goed gekomen :wink:

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 31 jan 2011 17:27

Galateia, pfff, ik zou ook gefrustreerd raken van zulke dingen op de psz hoor ](*,) :-k
Enne, ze werken idd checklists af. Dat doen ze volgens mij elke 3 maanden. Was bij Sophie tenminste wel zo en toen ze naar de basisschool ging, kreeg ze die map mee voor de juf van de kleuters. Heb die map dus braaf aan de juf gegeven, die heeft m ingekeken (en overgenomen?) en weer teruggegeven. Bij Sophie was het enige aandachtspuntje dat ze zo onduidelijk praat. Maar dat zeggen de kleuterjuffen ook nog steeds. Ze zit nu op logopedie dus het zal wel bij trekken, en haar amandelen zijn eruit dus hopelijk is ze minder vaak ziek. Zal vast ook wel schelen. Verder maak ik me er niet zo druk om zelf. Maar t is wel eens lastig dat anderen haar soms slecht verstaan (ligt er ook aan hoeveel moeite ze ervoor willen doen ;)).

Enne, ik pin me niet vast op de Cito hoor! Was alleen benieuwd of je er als ouders uberhaupt een uitslag van krijgt of alleen als de uitslag af zou blijken te wijken. Maar ik meen me iets te herinneren over ouderavonden in februari of nog een huisbezoek van de juf? We zullen het vanzelf wel horen ;)
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 31 jan 2011 18:43

@Galateia: Niet te druk om maken joh :D
het kan ook zijn dat hij zich verveeld onder het verhaaltjes voorlezen,
en dat hij toe is aan meer uitdaging :?:
Wees gewoon trots op je mannetje, en ik weet zeker dat hij er wel komt hoor!

Terug naar “Archief”