Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2011 23:13

Die laatste opmerking kan ik, gezien onze PB-wisseling, wel plaatsen. In zekere zin heb je gelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 28 jan 2011 00:35

Optimatus schreef:Die laatste opmerking kan ik, gezien onze PB-wisseling, wel plaatsen. In zekere zin heb je gelijk.

Hoewel gelijk krijgen of iemand ompraten niet de bedoeling is van mijn discussie hier, ben je wel een van de weinigen , die zoiets toe kan geven, het geen je siert.
Sportief.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2011 20:46

Dank je :)

Ik vind het echter wel een goede zaak dat bij kinderdoop op latere leeftijd belijdenis of vormsel is "ingesteld" als antwoord op de kinderdoop. Je zou dan kunnen zeggen dat er een soort geloofsontwikkeling van kind naar volwassenheid plaatsvindt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 28 jan 2011 20:50

Gaaf dat 3 dgn geleden dit topic weer actief is geworden ik ga zeker de discussie nog volgen... :-oo
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jan 2011 20:59

interessante discussie,
alhoewel ik een "kinderdoper" ben ( dat klinkt gewoon crimineel...)
vraag ik me wel af hoe bij ons de belijdenis eigenlijk is ontstaan.
dat is een soort vervanging van een volwassendoop,
heeft iemand een idee?

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2011 22:32

Je wordt als kind gedoopt en daarbij belijden de ouders hun geloof.
Zij voeden hun kind(eren) op in Godsvrucht.
Dan komt de dag dat het kind belijdenis doet en dat worst binnen de kerk gezien als een antwoord op de doop als kind: dat het belijdt dat het inmiddels zelf gelooft. En dat is de bede van iedere ouder dat het gebeurt en een groot verdriet voor ouders die hun kinderen niet die geloofsweg zien gaan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 jan 2011 00:06

@ riska,

wat ik bedoel te vragen is; in de bijbel was dat nog niet, dat belijdenis doen toch? hoe is dat precies ontstaan in onze huidige kerken.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 jan 2011 08:51

meribel schreef:@ riska,

wat ik bedoel te vragen is; in de bijbel was dat nog niet, dat belijdenis doen toch? hoe is dat precies ontstaan in onze huidige kerken.

Jawel, er werd belijdenis gedaan bij degenen die van het heidendom overgingen naar het jodendom, waarna de proselietendoop volgde.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jan 2011 10:57

Riska schreef:Je wordt als kind gedoopt en daarbij belijden de ouders hun geloof.
Dan komt de dag dat het kind belijdenis doet en dat worst binnen de kerk gezien als een antwoord op de doop als kind: dat het belijdt dat het inmiddels zelf gelooft. En dat is de bede van iedere ouder dat het gebeurt en een groot verdriet voor ouders die hun kinderen niet die geloofsweg zien gaan.

Zo Riska, een aardig stukje dogmatiek :mrgreen:
Hoewel ik ook mijn kleintjes heeft laten dopen ben ik het nu toch niet meer eens met de kinderdoop.
Waarom niet? Hier een uitgebreide internetsite waar je kunt vinden waarom ik niet meer voor de babydoop bent.
http://members.ziggo.nl/peter7/doop/doop.html
Ook zeer interessant is de passage ‘gij en uw huis’ van de stokbewaarder http://members.ziggo.nl/peter7/doop/antw4.html
Degene die zich daarop beroepen als zou zijn gehele gezin gedoopt zijn toch even iets anders gezien moet worden. Makkelijk wordt gezegd dat daar ook kinderen bij geweest zijn maar dat is een vergissing zoals Bastiaan30 dat ook al weerlegt heeft en waar ik het van harte mee eens ben.

.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2011 11:06

meribel schreef:interessante discussie,
alhoewel ik een "kinderdoper" ben ( dat klinkt gewoon crimineel...)
vraag ik me wel af hoe bij ons de belijdenis eigenlijk is ontstaan.
dat is een soort vervanging van een volwassendoop,
heeft iemand een idee?

Ja ik zie belijdenis ook als vervanger en dus een instelling van mensen voor de volwassendoop (na bekering)
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2011 11:08

Riska schreef:Je wordt als kind gedoopt en daarbij belijden de ouders hun geloof.

En dan nu nog hoe het in de bijbel staat en niet hoe het in "de kerk" wordt gedaan..??

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2011 11:12

Speedy schreef:
meribel schreef:@ riska,

Jawel, er werd belijdenis gedaan bij degenen die van het heidendom overgingen naar het jodendom, waarna de proselietendoop volgde.

Heb je bijbeltexten daarover voor mij?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2011 11:49

Nee, ik ga mijn standpunt niet verdedigen, niet met en niet zonder Bijbelse teksten.
Ik weet mij getroost dat mijn kinderen gedoopt zijn.
't Verbond met Abraham zijn vrind,
bevestigt Hij van kind tot kind...

En laat ik daar duidelijk over zijn: de doop op zich is niet zaligmakend, reddend.
Maar het teken van het Verbond staat onvervreemdbaar, onuitwisbaar op hun voorhoofd.
En zondags hoor ik altijd weer bij votum en groet de woorden dat God niet loslaat (laat varen) het werk dat Zijn hand begon. Dáár houd ik mij aan vast. Dát is mijn grote troost waar mijn kinderen in ieder geval niet kerkelijk zijn. De deur naar geloven staat op een minuscuul klein kiertje en soms slaat die deur weer helemaal dicht.

Ik heb, in diep geloof en afhankelijkheid van God mijn kinderen destijds laten dopen, staande in de traditie van eeuwen. Tegenwoordig schijnt alles wat zoveel eeuwen gedaan werd aangevallen te moeten worden en on-Bijbels genoemd. Ik behoor tot de oudere generatie. Ben best bereid over bepaalde zaken in gesprek te gaan, maar wat voor mij kostbaar is en heilig - daarbij trek ik mij terug. Het bezeert mij en als ik nou echt iets niet verwacht had was dat juist op een reformatorisch forum de kinderdoop zo zou worden aangevallen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jan 2011 12:39

Risca schreef:Nee, ik ga mijn standpunt niet verdedigen, niet met en niet zonder Bijbelse teksten.
Ik weet mij getroost dat mijn kinderen gedoopt zijn.
't Verbond met Abraham zijn vrind,
bevestigt Hij van kind tot kind...

Ben je van Joodse afkomst?
Risca schreef:En laat ik daar duidelijk over zijn: de doop op zich is niet zaligmakend, reddend.
Maar het teken van het Verbond staat onvervreemdbaar, onuitwisbaar op hun voorhoofd.
En zondags hoor ik altijd weer bij votum en groet de woorden dat God niet loslaat (laat varen) het werk dat Zijn hand begon. Dáár houd ik mij aan vast. Dát is mijn grote troost waar mijn kinderen in ieder geval niet kerkelijk zijn. De deur naar geloven staat op een minuscuul klein kiertje en soms slaat die deur weer helemaal dicht.

Hoe kan een doop ‘onvervreemdbaar, onuitwisbaar’ op iemand zijn voorhoofd staan als hij dat zelf niet weet? Jij ziet de doop dus als een ‘verbondsteken’ evenals de besnijdenis. Maar hier zit toch een vergissing tussen namelijk dat de besnijdenis in Christus vervult is evenals de offerdiensten die wij ook niet meer doen. Daarom is Godverbond niet afgelopen! We moeten dat verbond wel in de juiste bedelingen zien. De doop is dus niet in de plaats van de besnijdenis gekomen maar vervult in Christus. Als je het zo goed beschouwd zou je de kinderdoop als een verloochening kunnen zien van Christus verzoening, en zo zie ik dat ook.

Risca schreef:Ik heb, in diep geloof en afhankelijkheid van God mijn kinderen destijds laten dopen, staande in de traditie van eeuwen. Tegenwoordig schijnt alles wat zoveel eeuwen gedaan werd aangevallen te moeten worden en on-Bijbels genoemd. Ik behoor tot de oudere generatie. Ben best bereid over bepaalde zaken in gesprek te gaan, maar wat voor mij kostbaar is en heilig - daarbij trek ik mij terug. Het bezeert mij en als ik nou echt iets niet verwacht had was dat juist op een reformatorisch forum de kinderdoop zo zou worden aangevallen

Nou dat is niet waar Risca. Luther was al tegen de kinderdoop.

.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2011 12:54

Jantjes,

Ik kan je geen PB sturen :( jammer :!:

Terug naar “Archief”