Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Die laatste opmerking kan ik, gezien onze PB-wisseling, wel plaatsen. In zekere zin heb je gelijk.
meribel schreef:@ riska,
wat ik bedoel te vragen is; in de bijbel was dat nog niet, dat belijdenis doen toch? hoe is dat precies ontstaan in onze huidige kerken.
Riska schreef:Je wordt als kind gedoopt en daarbij belijden de ouders hun geloof.
Zij voeden hun kind(eren) op in Godsvrucht.
Dan komt de dag dat het kind belijdenis doet en dat worst binnen de kerk gezien als een antwoord op de doop als kind: dat het belijdt dat het inmiddels zelf gelooft. En dat is de bede van iedere ouder dat het gebeurt en een groot verdriet voor ouders die hun kinderen niet die geloofsweg zien gaan.
meribel schreef:interessante discussie,
alhoewel ik een "kinderdoper" ben ( dat klinkt gewoon crimineel...)
vraag ik me wel af hoe bij ons de belijdenis eigenlijk is ontstaan.
dat is een soort vervanging van een volwassendoop,
heeft iemand een idee?
Riska schreef:Je wordt als kind gedoopt en daarbij belijden de ouders hun geloof.
Zij voeden hun kind(eren) op in Godsvrucht.
Dan komt de dag dat het kind belijdenis doet en dat worst binnen de kerk gezien als een antwoord op de doop als kind: dat het belijdt dat het inmiddels zelf gelooft. En dat is de bede van iedere ouder dat het gebeurt en een groot verdriet voor ouders die hun kinderen niet die geloofsweg zien gaan.
Speedy schreef:meribel schreef:@ riska,
wat ik bedoel te vragen is; in de bijbel was dat nog niet, dat belijdenis doen toch? hoe is dat precies ontstaan in onze huidige kerken.
Jawel, er werd belijdenis gedaan bij degenen die van het heidendom overgingen naar het jodendom, waarna de proselietendoop volgde.
Risca schreef:Nee, ik ga mijn standpunt niet verdedigen, niet met en niet zonder Bijbelse teksten.
Ik weet mij getroost dat mijn kinderen gedoopt zijn.
't Verbond met Abraham zijn vrind,
bevestigt Hij van kind tot kind...
Risca schreef:En laat ik daar duidelijk over zijn: de doop op zich is niet zaligmakend, reddend.
Maar het teken van het Verbond staat onvervreemdbaar, onuitwisbaar op hun voorhoofd.
En zondags hoor ik altijd weer bij votum en groet de woorden dat God niet loslaat (laat varen) het werk dat Zijn hand begon. Dáár houd ik mij aan vast. Dát is mijn grote troost waar mijn kinderen in ieder geval niet kerkelijk zijn. De deur naar geloven staat op een minuscuul klein kiertje en soms slaat die deur weer helemaal dicht.
Risca schreef:Ik heb, in diep geloof en afhankelijkheid van God mijn kinderen destijds laten dopen, staande in de traditie van eeuwen. Tegenwoordig schijnt alles wat zoveel eeuwen gedaan werd aangevallen te moeten worden en on-Bijbels genoemd. Ik behoor tot de oudere generatie. Ben best bereid over bepaalde zaken in gesprek te gaan, maar wat voor mij kostbaar is en heilig - daarbij trek ik mij terug. Het bezeert mij en als ik nou echt iets niet verwacht had was dat juist op een reformatorisch forum de kinderdoop zo zou worden aangevallen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten