Oei... met elkaar bidden... spannend!
In mijn refo-jeugd heb ik het zelden meegemaakt, en als het al gebeurde hoorde ik vaak later van mijn ouders dat ze het maar lichtmutserij vonden. En dus is de opmerking dat het als 'evangelisch' gezien wordt wel herkenbaar voor mij.
Toen wij kinderen kregen hebben we ze altijd geleerd zelf in eigen woorden met God te praten. Dus ook als we bij het eten baden. Heerlijk, die gebedjes voor vriendjes enzo.
Tegenwoordig zijn we lid van een gemeente waar vrijwel iedereen op een kring zit. Eens per 2 weken komen we bij elkaar, regelmatig met gezamenlijk eten.
Kringavond wordt gestart met een 'inventarisatie' van gebedspunten. In een schriftje wordt bij gehouden waar we voor bidden. Kun je later terugkijken waar we voor gebeden hebben en danken voor eventuele verhoring (je staat versteld van wat God allemaal verhoort! Als je het niet terug zou zien was je het waarschijnlijk al lang vergeten dat je ervoor gebeden had!)
Gebed is open. Wie wil bidden kan dat doen. Meestal hardop. 2 kringleden uit Iran afkomstig bidden vaak in het farsi, maar zeggen dan achteraf kort waarvoor ze gebeden hebben (farsi klingt voor ons als tongentaal

)
Na de bijbelstudie sluit iemand met gebed af, ook hardop en soms wordt dat door meerderen gedaan.
De reden dat we met gebed beginnen is omdat we voorheen het gebedsgedeelte aan het einde hadden, maar altijd erg uitliepen wat tijd betreft. Nu beginnen we ermee om geen tijdsdruk te ervaren bij het bidden. Heerlijk!
Mijn persoonlijke mening over de schroom bij hardop bidden is dat velen denken dat je dat pas kunt/mag doen als je de 'gepaste' woorden gebruikt. En dus doen ze het maar niet.
Maar God schrijft gelukkig geen 'taal'-cursus voor.
Stel je voor dat mijn kinderen toen ze net begonnen te praten niets zouden gezegd hebben omdat ze bang waren niet de juiste woorden te gebruiken! Nee, we hebben ze aangemoedigd! Zeg het maar! En uit de halfbakken woordjes begrepen we prima wat ze bedoelden!
Zo ook toch bij God!
Bid maar veel met elkaar! Het versterkt de band met elkaar. Zeker in kleinere kring waar je elkaar beter kent en ook persoonlijke zaken durft benoemen!
God zegene jullie erbij!