Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martien
Kapitein
Kapitein

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor martien » 25 jan 2011 11:01

De evolutie ook.
Prachtig!

@Mortlach:
Zeker.
Als ik me goed herinner is er ook iemand die een stoplichten bediening op basis van "mutatie en selectie" heeft laten ontstaan. Dat bleek met name voor speciale omstandigheden (ambulance heeft voorrang bijv.) een goede oplossing gebracht.

Kennelijk is het gebruiken van "harde" programma's minder effectief dan zachte programma's.
Een filosofisch gegeven...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2011 14:48

Mortlach schreef:
martien schreef:Ik begrijp je niet. Van de hele wetenschap is de biologie maar een klein onderdeel. Daar dan weer een onderdeel van is de evolutie biologie. Dus wat bedoel je met "heel de wetenschap"? Wat is er dan nog meer voor wetenschap, volgens jou?

Het mooie van het evolutieconcept is dat het tegenwoordig op veel meer plaatsen wordt toegepast dan alleen in de biologie. Vleugelontwerpen voor nieuwe vliegtuigen worden volledig gegeneerd door evolutionistische computerprogramma's, er is evolutionistische taalkunde, etc, etc.

Hmm, over die vleugels heb ik twee jaar geleden een hele verhandeling met veel differentiaalvergelijkingen gehoord, maar de link met evolutie werd niet gelegd. Wel werd geprobeerd zo goed mogelijk de vleugel van een of ander vliegje na te maken. Tja, een kopie van de schepping is gewoon de beste oplossing :wink:

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 25 jan 2011 19:36

discipel2011 schreef:De schepping is prachtig

Wat wil je hier nu mee zeggen??
*onderschrift verwijderd door moderator*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 21:02

TheKeimpe schreef:Hmm, over die vleugels heb ik twee jaar geleden een hele verhandeling met veel differentiaalvergelijkingen gehoord, maar de link met evolutie werd niet gelegd. Wel werd geprobeerd zo goed mogelijk de vleugel van een of ander vliegje na te maken. Tja, een kopie van de schepping is gewoon de beste oplossing :wink:

Inderdaad, omdat de natuur al 100en miljoenen jaren bezig is de ideale vorm te boetseren. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 25 jan 2011 23:37

Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:Hmm, over die vleugels heb ik twee jaar geleden een hele verhandeling met veel differentiaalvergelijkingen gehoord, maar de link met evolutie werd niet gelegd. Wel werd geprobeerd zo goed mogelijk de vleugel van een of ander vliegje na te maken. Tja, een kopie van de schepping is gewoon de beste oplossing :wink:

Inderdaad, omdat de natuur al 100en miljoenen jaren bezig is de ideale vorm te boetseren. :wink:

Helaas veranderd de ideale vorm steeds ;)

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 26 jan 2011 13:01

Dat is onjuist.

Een straaljager met het vleugelprofiel van een bestaande vogel zou uiterst inefficiënt zijn. Voor vliegtuigen die sneller dan het geluid vliegen zou een bestaand vogelprofiel de vleugel in stukken laten scheuren.

De aerodynamica die zich bezighoudt met vleugelprofielen is een enorm interessant gebied. Ondertussen weten we dat er geen "ideaal" profiel bestaat, maar dat je gegeven de specificaties van de gebruiks omstandigheden een zo goed mogelijk compromis moet zien te sluiten.

Het vleugelprofiel van een F16 aan de vleugel van een zwaan hangen is niet zo'n goed idee. T beest zou onmogelijk kunnen opstijgen. Een zwaan zit tegen de grens aan van wat aan gewicht nog met spierkracht van de grond te krijgen is en heeft vooral heel veel lift nodig van zn vleugelprofiel. Een F16 profiel is daarentegen vooral ontworpen op lage weerstand, om supersoon te kunnen vliegen. Dat die vleugel een veel lagere lift geeft is geen probleem, we landen gewoon met een hoge snelheid en maken de start/landingsbaan extra lang.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2011 13:08

Ik vind het wel mooi dat 'het leven' voor elk probleem wel een oplossing 'verzint'. Sonar bij vleermuizen om eens wat te noemen. Geweldig toch?

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 26 jan 2011 13:45

In die zin is "het leven" ons dik vier miljard jaar voor. Niet slecht....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2011 16:27

martien schreef:

Dat is onjuist.

Een straaljager met het vleugelprofiel van een bestaande vogel zou uiterst inefficiënt zijn. Voor vliegtuigen die sneller dan het geluid vliegen zou een bestaand vogelprofiel de vleugel in stukken laten scheuren.

De aerodynamica die zich bezighoudt met vleugelprofielen is een enorm interessant gebied. Ondertussen weten we dat er geen "ideaal" profiel bestaat, maar dat je gegeven de specificaties van de gebruiks omstandigheden een zo goed mogelijk compromis moet zien te sluiten.

Het vleugelprofiel van een F16 aan de vleugel van een zwaan hangen is niet zo'n goed idee. T beest zou onmogelijk kunnen opstijgen. Een zwaan zit tegen de grens aan van wat aan gewicht nog met spierkracht van de grond te krijgen is en heeft vooral heel veel lift nodig van zn vleugelprofiel. Een F16 profiel is daarentegen vooral ontworpen op lage weerstand, om supersoon te kunnen vliegen. Dat die vleugel een veel lagere lift geeft is geen probleem, we landen gewoon met een hoge snelheid en maken de start/landingsbaan extra lang.

Dit ging ook over een spionagevliegtuigje voor in de bagagehal van Schiphol. Een helikopter maakte teveel herrie, dus is men bezig met het ontwikkelen van een vliegtuigje wat ook stil kan hangen en zelfs als een vlieg tegen het plafond kan landen.

Ik snap ook wel dat je geen 747 aan een vliegenvleugel ophangt, duh...

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 26 jan 2011 18:47

:)
ok....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2011 18:50

Het gebeurt regelmatig dat evolutionaire ontwerpprogramma's met ontwerpen komen waar menselijke ontwerpers nooit opgekomen zouden zijn, maar die toch het beste werken. Ik vind dat fascinerend.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2011 19:41

Wat bedoel je met evolutionair ontwerpprogramma's? Dat wat je in de natuur vindt? Dan zeg ik: wat heeft God het mooi gemaakt.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 jan 2011 20:13

TheKeimpe schreef:Wat bedoel je met evolutionair ontwerpprogramma's? Dat wat je in de natuur vindt?

Een programma dat gebruik maakt van "natuurlijke selectie".

Dan zeg ik: wat heeft God het mooi gemaakt.

Oh ja??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=vMG-LWyNcAs

http://www.youtube.com/watch?v=qN2XMyxAs5o

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 26 jan 2011 20:48

martien schreef:
Sjaakje schreef:
martien schreef:Het deel van de wetenschap wat er zich mee bezig houdt. :wink:

???

Ik begrijp je niet. Van de hele wetenschap is de biologie maar een klein onderdeel. Daar dan weer een onderdeel van is de evolutie biologie. Dus wat bedoel je met "heel de wetenschap"? Wat is er dan nog meer voor wetenschap, volgens jou?

Heel het deel van de wetenschap dat zich bezig houdt met evolutie.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 26 jan 2011 20:53

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef:Deze reactie zou alleen gepast zijn als er voldoende geld was om over te gaan tot het bedenken van een andere, goede theorie.

Wat een kul. Voor het krijgen van een idee is geen geld nodig. Het is wel een beetje een Calimero-reactie hoor: zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk.

Het feit dat er geen goede alternatieve theorie is, ligt niet aan het gebrek aan geld, maar aan het feit dat evolutietheorie gewoon klopt, daar wel eens aan gedacht?

Ja, duh....

Voor het uitwerken van een idee is WEL geld nodig, en niet zo weinig ook. Als die mogelijkheid niet wordt geboden kun je je idee ook niet onderzoeken. Het kan natuurlijk stevig ontkend worden, maar het is zelfs van de zotten om te denken dat het de enige mogelijke theorie is die te bedenken is bij de gedane waarnemingen.

Als je in je laatste aanname gelooft, prima, maar hard te maken valt die niet.

Misschien niet, maar ze begrijpen wel dat je in de echte wereld moet kunnen verantwoorden waar je je echte geld aan uitgeeft.

Prima, maar dat is helemaal niet moeilijk.

Je hele wetenschappelijke carrière gaat door de plee als uitkomt dat je niet kritisch genoeg was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het debacle met die Koreaanse wetenschapper die claimde mensen te hebben gekloond. Je kunt het je gewoon niet veroorloven anders dan kritisch te zijn. Zoals ik zei, je concullega's zijn genadeloos hoor, want als ze jouw idee afslachten hebben zij meer kans op dat onderzoeksgeld.

Uiteraard, dat is ook de bedoeling. Maar de gevallen dat ze niet kritisch genoeg zijn, die hoor je niet, want die komen niet aan het licht.

Ongetwijfeld, en als iemand met een serieus alternatief komt voor soortvorming door mutatie en overerving van eigenschappen zal die best een berg hebben om te beklimmen, omdat evolutie tot nu toe gewoon werkt. Maar als die nieuwe theorie echt beter zou zijn (wat haast onmogelijk is, aangezien we soortvorming gewoon waarnemen), zal die uiteindelijk de dominante theorie worden.

Geweldig! :mrgreen:

Uiteraard, maar ik heb vertrouwen in het zelfreinigende vermogen van de wetenschap, jij blijkbaar niet.

Ik heb daar geen volmaakt vertrouwen in, jij schijnbaar wel.

Leefden we maar in een ideale wereld met oneindige onderzoeksbudgetten...

Laat ik het zo zeggen: als ik een nieuwe auto wil kopen, en ik kan kiezen tussen een auto met een bezinemotor en een auto in ontwikkeling waarvan de bouwer beweert dat ie op lucht rijdt als ik hem maar 20.000 euro geef om het uit te ontwikkelen, dan weet ik wel met welke auto ik naar huis rijd.

Prima, maar dat is heel wat anders dan het doen van onderzoek.

Je noemt me een leugenaar?

Welnee, ik degradeer iets van feit tot mening.

O, ik geloof helemaal niet in een absolute scheiding tussen wetenschap en cultuur, simpelweg omdat ze deel van elkaar uitmaken.

Dan het geloof in de beïnvloeding ervan. Ik geloof daarin, jij schijnbaar niet.

Terug naar “Archief”