Mortlach schreef:Sjaakje schreef:Deze reactie zou alleen gepast zijn als er voldoende geld was om over te gaan tot het bedenken van een andere, goede theorie.
Wat een kul. Voor het krijgen van een idee is geen geld nodig. Het is wel een beetje een Calimero-reactie hoor: zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk.
Het feit dat er geen goede alternatieve theorie is, ligt niet aan het gebrek aan geld, maar aan het feit dat evolutietheorie gewoon klopt, daar wel eens aan gedacht?
Ja, duh....
Voor het uitwerken van een idee is WEL geld nodig, en niet zo weinig ook. Als die mogelijkheid niet wordt geboden kun je je idee ook niet onderzoeken. Het kan natuurlijk stevig ontkend worden, maar het is zelfs van de zotten om te denken dat het de enige mogelijke theorie is die te bedenken is bij de gedane waarnemingen.
Als je in je laatste aanname gelooft, prima, maar hard te maken valt die niet.
Misschien niet, maar ze begrijpen wel dat je in de echte wereld moet kunnen verantwoorden waar je je echte geld aan uitgeeft.
Prima, maar dat is helemaal niet moeilijk.
Je hele wetenschappelijke carrière gaat door de plee als uitkomt dat je niet kritisch genoeg was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het debacle met die Koreaanse wetenschapper die claimde mensen te hebben gekloond. Je kunt het je gewoon niet veroorloven anders dan kritisch te zijn. Zoals ik zei, je concullega's zijn genadeloos hoor, want als ze jouw idee afslachten hebben zij meer kans op dat onderzoeksgeld.
Uiteraard, dat is ook de bedoeling. Maar de gevallen dat ze niet kritisch genoeg zijn, die hoor je niet, want die komen niet aan het licht.
Ongetwijfeld, en als iemand met een serieus alternatief komt voor soortvorming door mutatie en overerving van eigenschappen zal die best een berg hebben om te beklimmen, omdat evolutie tot nu toe gewoon werkt. Maar als die nieuwe theorie echt beter zou zijn (wat haast onmogelijk is, aangezien we soortvorming gewoon waarnemen), zal die uiteindelijk de dominante theorie worden.
Geweldig!
Uiteraard, maar ik heb vertrouwen in het zelfreinigende vermogen van de wetenschap, jij blijkbaar niet.
Ik heb daar geen volmaakt vertrouwen in, jij schijnbaar wel.
Leefden we maar in een ideale wereld met oneindige onderzoeksbudgetten...
Laat ik het zo zeggen: als ik een nieuwe auto wil kopen, en ik kan kiezen tussen een auto met een bezinemotor en een auto in ontwikkeling waarvan de bouwer beweert dat ie op lucht rijdt als ik hem maar 20.000 euro geef om het uit te ontwikkelen, dan weet ik wel met welke auto ik naar huis rijd.
Prima, maar dat is heel wat anders dan het doen van onderzoek.
Je noemt me een leugenaar?
Welnee, ik degradeer iets van feit tot mening.
O, ik geloof helemaal niet in een absolute scheiding tussen wetenschap en cultuur, simpelweg omdat ze deel van elkaar uitmaken.
Dan het geloof in de beïnvloeding ervan. Ik geloof daarin, jij schijnbaar niet.