Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
TheKeimpe schreef:Christenen gewoon, maar ook een beetje schijnheilig
Naar aanleiding van dit artikel de vraag aan mijn niet-christelijke medeforummers: hoe zien jullie de christenen?
Mortlach schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.
Mortlach schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.
Horeb schreef:
en daar hoor ik toch echt bij![]()
een christen KAN niet anders als God boven alles zetten. anders ben je gewoonweg geen christen. het gaat juist verkeerd met mijn geloof als ik de naaste telkens weer boven God zet. dus precies andersom als jij zegt
TheKeimpe schreef:In het uiterste geval zou ik ook voor God kiezen, ten nadele van mijn medemens.
Mortlach geeft denk ik ook het meest om de mensen die hem het meest dierbaar zijn. Zo is voor veel christenen (en anders zijn ze niet op hun plek) God de meest dierbare die er is. Dus Hij staat voorop.
Ben ik dan weer zo radicaal als ik denk dat dat helemaal niet kan; voor je medemens kiezen IS voor God kiezen, en ten nadele van je medemens kiezen IS ten nadele van God kiezen.
TheKeimpe schreef:Uhm, ik denk dat je in vrijwel alle gevallen gelijk hebt. Voor een uitzondering denk ik aan het verhaal van David en Goliath. Goliath lasterde God, niet zomaar, maar tot in het extreme. Dat maakte dat David hem te lijf ging. (Overigens speelt dit wel in een oorlogssituatie, dat maakt het ook weer anders.)
Mortlach schreef:TheKeimpe schreef:Uhm, ik denk dat je in vrijwel alle gevallen gelijk hebt. Voor een uitzondering denk ik aan het verhaal van David en Goliath. Goliath lasterde God, niet zomaar, maar tot in het extreme. Dat maakte dat David hem te lijf ging. (Overigens speelt dit wel in een oorlogssituatie, dat maakt het ook weer anders.)
Zelfs in die situatie had David medelijden/mededogen moeten hebben met Goliath, en indien mogelijk hem laten inzien dat wat hij deed on-wijs en niet-behulpzaam was voor hemzelf. Door dat te doen zou David zowel God als Goliath hebben gediend, terwijl hij nu God diende ten koste van Goliath; iets dat in mijn visie onmogelijk is.
Horeb schreef:Mortlach schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.
een christen KAN niet anders als God boven alles zetten. anders ben je gewoonweg geen christen. het gaat juist verkeerd met mijn geloof als ik de naaste telkens weer boven God zet. dus precies andersom als jij zegt
Mortlach schreef:Ben ik dan weer zo radicaal als ik denk dat dat helemaal niet kan; voor je medemens kiezen IS voor God kiezen, en ten nadele van je medemens kiezen IS ten nadele van God kiezen.
Horeb schreef:Mortlach schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.
mohamed schreef:Mortlach schreef:Ben ik dan weer zo radicaal als ik denk dat dat helemaal niet kan; voor je medemens kiezen IS voor God kiezen, en ten nadele van je medemens kiezen IS ten nadele van God kiezen.
Niks radicaler dan het vers wat ik je toonde waar staat dat iemand die zijn broeder niet liefheeft God niet kan liefhebben.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten