Zijn christenen gewoon?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2011 13:05

Christenen gewoon, maar ook een beetje schijnheilig

Naar aanleiding van dit artikel de vraag aan mijn niet-christelijke medeforummers: hoe zien jullie de christenen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 16:29

TheKeimpe schreef:Christenen gewoon, maar ook een beetje schijnheilig

Naar aanleiding van dit artikel de vraag aan mijn niet-christelijke medeforummers: hoe zien jullie de christenen?

Oei, een gevaarlijk onderwerp omdat het moeilijk is te generaliseren. Laat ik vooropstellen dat ook ik denk dat de christenen die ik ken hele gewone, aardige mensen zijn. Ik heb me altijd prima vermaakt op de uitjes die via het forum waren georganiseerd. Er is dan ook een verschil tussen christenen 'in het wild' en christenen hier op het forum, maar dat is te verwachten.

Verder heb ik het idee dat het voor christenen best lastig kan zijn in de moderne maatschappij staande te blijven. Helaas zorgt de reactie vaak dat men heel erg naar binnen keert onder het mom "wel in de wereld maar niet van de wereld'. Nou, ik denk dat dat 'in de wereld' erg tegenvalt als je eerlijk bent.

Ik ben persoonlijk door en door liberaal en in dat opzicht is de strenge christelijke moraal best bedreigend. Men moet vrijheid hebben te kiezen in alles, vind ik, omdat alleen dan de mogelijkheid bestaat ergens niet voor te kiezen. Dat botst wel eens met de doorsnee christelijke houding die het liefst alles wil verbieden, zo lijkt het wel. In extreme gevallen slaat het door naar principieel willen zijn over de ruggen van anderen.

Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.

En dan zal ik niet beginnen over de militante anti-wetenschappelijke christenen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jan 2011 16:43

Mortlach schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.

Daar kon je wel eens gelijk in hebben!

1 Joh 4,20
Als iemand zou zeggen: Ik heb God lief, en hij zou zijn broeder haten, dan is hij een leugenaar. Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 24 jan 2011 17:22

Mortlach schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.

en daar hoor ik toch echt bij :?

een christen KAN niet anders als God boven alles zetten. anders ben je gewoonweg geen christen. het gaat juist verkeerd met mijn geloof als ik de naaste telkens weer boven God zet. dus precies andersom als jij zegt :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 17:52

Horeb schreef:

een christen KAN niet anders als God boven alles zetten. anders ben je gewoonweg geen christen. het gaat juist verkeerd met mijn geloof als ik de naaste telkens weer boven God zet. dus precies andersom als jij zegt :D

je bedoelt dat jij niet anders kan. Het hele feit dat je (blijkbaar) verschil ziet tussen God en je naasten is tekenend voor mij dan. Christen ben je in mijn ogen niet op een eilandje, maar op het marktplein.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2011 19:11

In het uiterste geval zou ik ook voor God kiezen, ten nadele van mijn medemens. Mortlach geeft denk ik ook het meest om de mensen die hem het meest dierbaar zijn. Zo is voor veel christenen (en anders zijn ze niet op hun plek) God de meest dierbare die er is. Dus Hij staat voorop.
Echter, hun keuze om God voorop te zetten impliceert dat zij de naaste hoog hebben staan. Anders zijn ze ook niet op hun plek. "Zo veel als mogelijk, houd vrede met alle mensen," zegt Paulus ergens. Jezus zegt: "Zegent hen die u vervloeken. Heb je vijanden lief."
Jezus zelf bad aan het kruis: "Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen." Stefanus bad het Hem na, toen hij gestenigd werd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 21:16

TheKeimpe schreef:In het uiterste geval zou ik ook voor God kiezen, ten nadele van mijn medemens.

Ben ik dan weer zo radicaal als ik denk dat dat helemaal niet kan; voor je medemens kiezen IS voor God kiezen, en ten nadele van je medemens kiezen IS ten nadele van God kiezen.

Mortlach geeft denk ik ook het meest om de mensen die hem het meest dierbaar zijn. Zo is voor veel christenen (en anders zijn ze niet op hun plek) God de meest dierbare die er is. Dus Hij staat voorop.

Niets menselijks is mij vreemd natuurlijk, en je de theorie verschilt nog wel eens van de praktijk, maar ik heb het nu over de theorie. Dat we die praktijk niet altijd kunnen waarmaken is interessant, maar niet relevant.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2011 21:20

Ben ik dan weer zo radicaal als ik denk dat dat helemaal niet kan; voor je medemens kiezen IS voor God kiezen, en ten nadele van je medemens kiezen IS ten nadele van God kiezen.

Uhm, ik denk dat je in vrijwel alle gevallen gelijk hebt. Voor een uitzondering denk ik aan het verhaal van David en Goliath. Goliath lasterde God, niet zomaar, maar tot in het extreme. Dat maakte dat David hem te lijf ging. (Overigens speelt dit wel in een oorlogssituatie, dat maakt het ook weer anders.)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 21:29

TheKeimpe schreef:Uhm, ik denk dat je in vrijwel alle gevallen gelijk hebt. Voor een uitzondering denk ik aan het verhaal van David en Goliath. Goliath lasterde God, niet zomaar, maar tot in het extreme. Dat maakte dat David hem te lijf ging. (Overigens speelt dit wel in een oorlogssituatie, dat maakt het ook weer anders.)

Zelfs in die situatie had David medelijden/mededogen moeten hebben met Goliath, en indien mogelijk hem laten inzien dat wat hij deed on-wijs en niet-behulpzaam was voor hemzelf. Door dat te doen zou David zowel God als Goliath hebben gediend, terwijl hij nu God diende ten koste van Goliath; iets dat in mijn visie onmogelijk is.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 25 jan 2011 08:23

Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:Uhm, ik denk dat je in vrijwel alle gevallen gelijk hebt. Voor een uitzondering denk ik aan het verhaal van David en Goliath. Goliath lasterde God, niet zomaar, maar tot in het extreme. Dat maakte dat David hem te lijf ging. (Overigens speelt dit wel in een oorlogssituatie, dat maakt het ook weer anders.)

Zelfs in die situatie had David medelijden/mededogen moeten hebben met Goliath, en indien mogelijk hem laten inzien dat wat hij deed on-wijs en niet-behulpzaam was voor hemzelf. Door dat te doen zou David zowel God als Goliath hebben gediend, terwijl hij nu God diende ten koste van Goliath; iets dat in mijn visie onmogelijk is.

Er is in de bijbel sprake van Twee Machten.
De Almacht van De Drie-Enige God
En de macht van de satan
God heeft Zijn dienaars en Satan heeft zijn dienaars

Steeds staan satan en God tegenover elkaar...
Voorbeelden van mannen naar Gods Hart: David, Job, Henoch, Noach, Petrus, Paulus Johannes...
Voorbeelden van mannen naar het hart van satan:
Kain, Ezau, Saul, Herodes ten tijde van Jezus, Stalin, Judas. Hitler, Khomeiny etc.
Vanuit hun oorsprong leven ze en doen ze--

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 jan 2011 09:40

Horeb schreef:

Jesaja 58 (zie ook Matheus 23 en 25)
2 Zeker, ze zoeken mij dag aan dag,
vol verlangen om te ontdekken wat ik wil,
zoals een vreemd volk dat rechtvaardig leeft
en het recht van zijn goden niet verzaakt.
En ze vragen naar mijn rechtvaardige voorschriften
en verlangen naar Gods nabijheid.
3 ‘Waarom ziet u niet dat wij vasten,
en merkt u niet op dat wij ons onthouden?’
Omdat jullie op je vastendagen nog handeldrijven
en jullie arbeiders afbeulen,
4 omdat jullie onder het vasten strijden en ruziën
en vol vuur met elkaar op de vuist gaan.
Als je op die manier vast,
wordt je stem niet gehoord in de hemel.
5 Zou dat het vasten zijn dat ik verkies?
Is dat een dag van onthouding:
dat iemand het hoofd buigt als een riet
en zich met een rouwkleed neerlegt in het stof?
Noemen jullie dat soms vasten,
is dat een dag die de HEER behaagt?

6 Is dit niet het vasten dat ik verkies:
misdadige ketenen losmaken,
de banden van het juk ontbinden,
de verdrukten bevrijden,
en ieder juk breken?
7 Is het niet: je brood delen met de hongerige,
onderdak bieden aan armen zonder huis,
iemand kleden die naakt rondloopt,
je bekommeren om je medemensen?
8 Dan breekt je licht door als de dageraad,
je zult voorspoedig herstellen.
Je gerechtigheid gaat voor je uit,
de majesteit van de HEER vormt je achterhoede.

God heeft niets aan woordelijk geloof alleen. Geloof uit zich in liefde tot de ander (Levinas: Ander)

@discipel2011: de bijbel spreekt nergens over het concept van Drie-eenheid. God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest zijn een dogma. (4e eeuw)

bijbels is: (Deuteronomium hoofdstuk 6 vers 4): Hoor Israël, De HERE is onze God de HERE is één!.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 10:21

Mortlach schreef:Ben ik dan weer zo radicaal als ik denk dat dat helemaal niet kan; voor je medemens kiezen IS voor God kiezen, en ten nadele van je medemens kiezen IS ten nadele van God kiezen.

Niks radicaler dan het vers wat ik je toonde waar staat dat iemand die zijn broeder niet liefheeft God niet kan liefhebben.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 10:22

Horeb schreef:

Als jij je broeder niet liefhebt die je hebt gezien, hoe kan je God dan liefhebben die je niet hebt gezien?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 10:23

mohamed schreef:
Mortlach schreef:Ben ik dan weer zo radicaal als ik denk dat dat helemaal niet kan; voor je medemens kiezen IS voor God kiezen, en ten nadele van je medemens kiezen IS ten nadele van God kiezen.

Niks radicaler dan het vers wat ik je toonde waar staat dat iemand die zijn broeder niet liefheeft God niet kan liefhebben.

Ja, dat bedoel ik ook. Toch komen er dan ineens een hoop 'mits-en' en 'maar-en'.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 10:29

Het kan er om gaan dat je mens zo liefhebt, bijna een afgod van maak
dan kan het niet kloppen met het woord, dan heb je iemand boven God
gesteld. Dat is denk ik wat er bedoeld word.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”