Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2011 12:17

Cicero schreef:Nee, maar er is een goed antwoord op: als het gaat om het goede te doen en de wil van God te volgen, maakt het niet uit of je jood of Griek, man of vrouw, slaaf of vrije bent. Maar dat betekent niet dat die sociale rollen opeens opgeheven zijn. Integendeel, Paulus wil juist dat de gemeenten zich conformeren aan wat gebruikelijk is. Dus vrouwen mogen niet in het openbaar spreken.

Ik ben het met je eens, in Christus is er geen onderscheid, maar op aarde is dat er zeker wel en dat kunnen we beter maar accepteren. Doch merkte Paulus op dat geroepen slaven de kans om vrij te worden zeker moesten benutten (1 Kor 7,21) als deze zich voordeed.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 22 jan 2011 17:19

mohamed schreef:
Cicero schreef:Nee, maar er is een goed antwoord op: als het gaat om het goede te doen en de wil van God te volgen, maakt het niet uit of je jood of Griek, man of vrouw, slaaf of vrije bent. Maar dat betekent niet dat die sociale rollen opeens opgeheven zijn. Integendeel, Paulus wil juist dat de gemeenten zich conformeren aan wat gebruikelijk is. Dus vrouwen mogen niet in het openbaar spreken.

Ik ben het met je eens, in Christus is er geen onderscheid, maar op aarde is dat er zeker wel en dat kunnen we beter maar accepteren. Doch merkte Paulus op dat geroepen slaven de kans om vrij te worden zeker moesten benutten (1 Kor 7,21) als deze zich voordeed.

Maakt niet uit, zo lang Christus maar een man, dus het Hoofd en naar ik aan mag nemen is de Bruid van Christus een vrouw. Maar mischien is dat ook al niks voor deze tijd en zal de |Bruid ook wel een "man" kunnen zijn, moeten kunnen tegenwoordig.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 17:59

Bla bla bla bla bla en 2 uur later bla bla bla en jaren later... bla bla bla en dan ineens is Christus daar..
maar wij hebben toch in uw tegenwoordigheid geleerd, gegeten, gedronken, kerkgang bedreven, ge discussiëerd, ge bekvecht, de bijbel verscheurd, het ongeloof gevoed met eigen overleggingen..
dan zal Hij hen zeggen, gaat weg van Mij, I k heb je nooit gekend, je hart is niet in mijn hart opgenomen en dan zijn Wij vreemden voor elkaar

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 18:17

discipel2011 schreef:Bla bla bla bla bla en 2 uur later bla bla bla en jaren later... bla bla bla..

Ik wist niet dat Christus' schaapjes zo ongelooflijk uit hun nek konden blaten als jij.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 18:27

Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 18:29

discipel2011 schreef:Bla bla bla bla bla en 2 uur later bla bla bla en jaren later... bla bla bla en dan ineens is Christus daar..
maar wij hebben toch in uw tegenwoordigheid geleerd, gegeten, gedronken, kerkgang bedreven, ge discussiëerd, ge bekvecht, de bijbel verscheurd, het ongeloof gevoed met eigen overleggingen..
dan zal Hij hen zeggen, gaat weg van Mij, I k heb je nooit gekend, je hart is niet in mijn hart opgenomen en dan zijn Wij vreemden voor elkaar

Moet je ook vertellen van de schat die wij meekrijgen.
De 1 begraaft hem, doet er niks mee, de ander zorgt dat er rente bij komt :)

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 20:26

Sommigen ruilen die schat in voor wereldgenot en wereldwijsheid, maar ben je eenmaal de schat kwijt door verkoop of verwaarlozing dan blijf je straatarm achter....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2011 20:47

Pasker schreef:Maakt niet uit, zo lang Christus maar een man, dus het Hoofd en naar ik aan mag nemen is de Bruid van Christus een vrouw. Maar mischien is dat ook al niks voor deze tijd en zal de |Bruid ook wel een "man" kunnen zijn, moeten kunnen tegenwoordig.

De bruid van Christus is inderdaad een vrouw.

Openbaring 12,1
Er verscheen in de hemel een indrukwekkend teken: een vrouw, bekleed met de zon, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd.

Openbaring 12,6
De vrouw zelf vluchtte naar de woestijn. God had daar een plaats voor haar gereedgemaakt, waar twaalfhonderdzestig dagen lang voor haar gezorgd zou worden.

Openbaring 12,13
Toen de draak zag dat hij op de aarde gegooid was, achtervolgde hij de vrouw die een zoon gebaard had.

De vrouw is de gemeente en de gemeente zijn de mensen en we weten wie de zoon des mensen is. In openbaring is de vrouw superieur aan de het mannelijke geslacht, daar is geen ontkennen aan.

Ook is er een kwade vrouw die veel macht bezit aanwezig:

Openbaring 17,6
Ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen en het bloed van hen die van Jezus hadden getuigd. Ik was ontzet toen ik haar zag.

Deze vrouw duidt zonder meer op de Joodse leiders van destijds waarover we ook lezen in Handelingen, de priesters en andere Farizeeërs die de christenen naar het leven stonden en waar Paulus ooit toebehoorde. Dergelijken hebben honderden christenen vermoord en daar hoor je geen humanist over! Hoe krom is het toch gesteld met de diep gezonken mensheid!

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 20:53

Amen!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 jan 2011 18:16

Mohamed:
De bruid van Christus is inderdaad een vrouw.

Kunnen dus nooit zonen van God zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2011 19:24

Ik vind het... laat ik zeggen 'bijzonder' dat er gemeenten zijn die door gebrek aan mannelijke ambtsdragers langzaam maar zeker kapot gaan, maar dat verkiezen boven het aantrekken van een vrouwelijke ambtsdrager. Naar mijn idee gaat er dan iets goed mis met de houding ten opzichte van de leer.

Toen de tempel werd verwoest, moesten de Joden hun geloof ook opnieuw uitvinden om het sterk, levend en behulpzaam te houden. Het zou wat zijn geweest als ze destijds hadden gezegd: "ach, geen tempel meer om erediensten in te houden... nou ja, jammer, dan maar niet."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 10:19

Mortlach schreef:Ik vind het... laat ik zeggen 'bijzonder' dat er gemeenten zijn die door gebrek aan mannelijke ambtsdragers langzaam maar zeker kapot gaan, maar dat verkiezen boven het aantrekken van een vrouwelijke ambtsdrager. Naar mijn idee gaat er dan iets goed mis met de houding ten opzichte van de leer.

Toen de tempel werd verwoest, moesten de Joden hun geloof ook opnieuw uitvinden om het sterk, levend en behulpzaam te houden. Het zou wat zijn geweest als ze destijds hadden gezegd: "ach, geen tempel meer om erediensten in te houden... nou ja, jammer, dan maar niet."

Gemeentes gaan niet kapot door het gebrek aan een mannelijke ambtsdrager hoor. Daar liggen heel andere redenen aan ten grondslag !
Het begint veel eerder, nl dat mensen ontrouw worden, elders gaan kerken, "slapende" leden worden.
Dan krimpt de gemeente in, er komt weinig nieuwe aanwas omdat het voor nieuwe leden niet meer aantrekkelijk is, te weinig jeugd e.d. en dan gaat het dramatisch hard. Maar met vrouwen, als dat zou mogen, komt dat dan ook niet meer goed.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jan 2011 10:47

schelpje3 schreef:Gemeentes gaan niet kapot door het gebrek aan een mannelijke ambtsdrager hoor. Daar liggen heel andere redenen aan ten grondslag !
Het begint veel eerder, nl dat mensen ontrouw worden, elders gaan kerken, "slapende" leden worden.
Dan krimpt de gemeente in, er komt weinig nieuwe aanwas omdat het voor nieuwe leden niet meer aantrekkelijk is, te weinig jeugd e.d. en dan gaat het dramatisch hard. Maar met vrouwen, als dat zou mogen, komt dat dan ook niet meer goed.

Of dat er in de kerk zulke hoge eisen worden gesteld aan wanneer een mans nu eindelijk eens oprecht bekeerd is, dat er geen ouderlingen te vinden zijn, en slechts 1 of 2 diakenen. Nee, DAN ben je lekker bezig...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 12:01

Race406 schreef:
schelpje3 schreef:Gemeentes gaan niet kapot door het gebrek aan een mannelijke ambtsdrager hoor. Daar liggen heel andere redenen aan ten grondslag !

Of dat er in de kerk zulke hoge eisen worden gesteld aan wanneer een mans nu eindelijk eens oprecht bekeerd is, dat er geen ouderlingen te vinden zijn, en slechts 1 of 2 diakenen. Nee, DAN ben je lekker bezig...!

Ouderling is geen bijbaantje ! Het is een ambt en wanneer iemand daartoe niet geroepen wordt, MAG je het niet eens doen. Lees het formulier maar eens ! En wij zien de mens aan, de uiterlijkheden, op grond daarvan acht je iemand geschikt, maar God ziet het hart aan !

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jan 2011 12:06

schelpje3 schreef:
Race406 schreef:

Ouderling is geen bijbaantje ! Het is een ambt en wanneer iemand daartoe niet geroepen wordt, MAG je het niet eens doen. Lees het formulier maar eens ! En wij zien de mens aan, de uiterlijkheden, op grond daarvan acht je iemand geschikt, maar God ziet het hart aan !

Eensch. Maar de uiterlijkheden zijn in bepaalde gevallen ZO belangrijk, en ZO tot in de puntjes voorgeschreven, dat weinigen tot geen daaraan (menen te) kunnen voldoen.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”