Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Berjan

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Berjan » 22 jan 2011 12:16

Dat is altijd welkom ja!

De Statenvertaling. Kun je mij een vers tonen waarin God de duisternis goed noemt?

Bij mij in de Bijbel, en de online statenvertaling staat:

31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.

Als God ook de duisternis gemaakt heeft (en ja in Jesaja staat dit toch zeer duidelijk!) dan was dat ook zeer goed.

Niet mee eens.

Heb je ook een reden waarom je het er niet mee eens bent?

Dat weet ik, wat ik bedoel is dat het gebod wat God aan Adam oplegde het begin was van de zonde. Immers, als geen enkele boom verboden was zou de satan ook geen aanleiding gehad hebben om Eva te verleiden.

Dat is waar.

Dat ene gebod niet overtreden was moeilijker dan jij lijkt te denken, want de oorzaak van de zonde is het gebod! Denk daar maar eens over na.

Daar lees ik niets van in de Bijbel.

Dit begrijp ik niet, van een Christen. Christenen kunnen toch heel goed uit Ezechiel en andere hoofdstukken de val van de Engel lezen, de oorlog in de Hemel en satan die op Aarde neergeworpen werd? (dit is overigens bekend bij bijna ALLE religies, het duidelijkst bij de Veda's en de Chinese geschriften). Waarna hij in en slang kroop, en Eva verleidde. Je gelooft wel dat satan Eva verleidde? Dat kan ik tenminste aflezen aan twee drie opmerkingen hierboven. Hoe zie jij dit dan? Ik begrijp namelijk niks van je geloof. Sorry.

Ik kan me nog zo herinneren de kinderbijbel waarin dit beweert werd, en de dominees die daarover preekten. Hebben deze mensen het dan fout, ook vanuit Christelijk standpunt.

Er staat dat je je naaste moet liefhebben als jezelf.

Ja, en wat heeft dat te maken met satan die onszelf is? De mens met de gebreken en "zonden"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jan 2011 12:22

@Berjan

Jij hebt de vrije wil om de mens blavatsky te geloven. Is kennelijk aannemelijker voor je
dan God te geloven want die zegt dat je een zondaar bent. Dat is de moeilijkheid voor
alle ongelovigen.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2011 12:41

Berjan schreef:Bij mij in de Bijbel, en de online statenvertaling staat:

31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.

Als God ook de duisternis gemaakt heeft (en ja in Jesaja staat dit toch zeer duidelijk!) dan was dat ook zeer goed.

Ik doelde meer op deze passage:

1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op de afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was

Wie het kwaad heeft geschapen leert Jesaja duidelijk, maar merk ook op dat God een afkeer heeft van degenen die een ander kwaad doen (Zacharia 8,17) dus hij schept beide goed en kwaad, maar laat ook zijn voorkeur duidelijk blijken. Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor, want ik weiger een eenzijdige visie te ontwikkelen.
Heb je ook een reden waarom je het er niet mee eens bent?

Ja maar dat wordt me een te lang verhaal wat me te weinig boeit, dus laat maar.
Dit begrijp ik niet, van een Christen. Christenen kunnen toch heel goed uit Ezechiel en andere hoofdstukken de val van de Engel lezen, de oorlog in de Hemel en satan die op Aarde neergeworpen werd? (dit is overigens bekend bij bijna ALLE religies, het duidelijkst bij de Veda's en de Chinese geschriften). Waarna hij in en slang kroop, en Eva verleidde. Je gelooft wel dat satan Eva verleidde? Dat kan ik tenminste aflezen aan twee drie opmerkingen hierboven. Hoe zie jij dit dan? Ik begrijp namelijk niks van je geloof. Sorry.

Ik ben hervormd van huis uit, dat wil zeggen dat we nooit over het geloof spraken en eveneens nimmer naar de kerk gingen. Ik ken al die verhalen dus niet die er door christenen later bij zijn verzonnen dus niet, althans ik heb ze natuurlijk wel gehoord toen ik eenmaal op fora actief werd en met andere christenen in gesprek ging, maar ik kende ze niet, geloof ze niet en zie er ook helemaal niets van in Ezechiel. Het zijn spannende sprookjes die men liever tot zich neemt dan de Schrift zelf.

Ik gebruik meestal aanduidingen in de algemene betekenis om verwarring te voorkomen, maar eigenlijk geloof ik niet dat de duivel een op zichzelf staand wezen is.
De slang in eden is denk ik God zelf die wil dat het plan wat hij met de mensheid heeft ten uitvoer komt. Immers, de dieren waren nog niet geschapen toen God aan Adam het gebod oplegde (Gen 2,17-18) dus kon de slang ook niet weten wat God met Adam afgesproken had, mits de slang God zelf was, of Adam.
Ik kan me nog zo herinneren de kinderbijbel waarin dit beweert werd, en de dominees die daarover preekten. Hebben deze mensen het dan fout, ook vanuit Christelijk standpunt.

Naar mijn idee hebben ze het absoluut hartstikke fout. Wat dergelijke vraagstukken betreft is het jodendom een ware eyeopener voor mij geweest, door mij te verdiepen daarin heb ik veel meer inzicht in de Bijbel gekregen en met name ook in het Nieuwe Testament.
Ja, en wat heeft dat te maken met satan die onszelf is? De mens met de gebreken en "zonden"

Dat wij van nature even slecht zijn en net zo kritisch naar elkaar als naar onszelf kijken.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 14:10

schaapje schreef:Als Jezus zoals de Bijbel zegt Zijn vijanden lief heeft en daarom voor Zijn vijanden gestorven is,
betekent dat Hij niet wil dat mensen verloren gaan. Dat betekent niet dat Hij ze naar de hel stuurt.

Hij zegt: je bent voor mij of je gaat naar de hel. Dat is geen goede basis voor vriendschap.

schaapje schreef:Zie adam en eva vluchtten en verborgen zich voor God nadat ze een slecht geweten hadden.

Dat slechte geweten hadden zij verkregen door van de Boom te eten (die door God geplant was). De reden dat zij van die Boom aten, was omdat hun harten gebrekkig waren (en die gebrekkigheid had God in hun harten geïnjecteerd) en de Slang hen verleidde (de slang kreeg toestemming van God in de Hof rond te kruipen en hen te verleiden). Dit alles terwijl God al wist dat Adam en Eva niet konden opboksen tegen de charme van de duivel.
Vervolgens gaan ze één keertje in de fout, en besluit God maar gelijk om iedereen doe ooit geboren wordt te straffen, de aarde in een poel van ellende te werpen voor vele duizenden jaren en miljarden mensen in de hel te werpen.

En dat allemaal omdat Eva van één vruchtje at, terwijl ze nog niet eens besefte wat goed en kwaad was (die kennis kon ze namelijk pas hebben wanneer ze van de boom at [Boom des Kennis]).

schaapje schreef:En God had spijt het rouwde Hem in Zijn hart toen Hij de mensen zag moorden en vreselijke
daden zag doen.

Hoe kon God spijt hebben van iets, als hij én volmaakt is, én al lang van tevoren weet dat 't gaat gebeuren? Dat moorden deed Hij overigens zelf ook, dus de pot verwijt te ketel, dunkt me.

schaapje schreef:Dat is nog al wat, als je hoort via de media waar mensen toe in staat zijn
kan ik misschien een kleine voorstelling maken hoe erg het was.

Ik heb genoeg uitzendingen meegemaakt om het aan den lijve te ondervinden. En door al die jaren heen ben ik telkens maar tot één conclusie gekomen: de mens is niet slecht, enkel zijn daden. Jammer dat God daar anders tegenaan kijkt.

schaapje schreef:Iemand schreef al, het is een ongelijke strijd, maar satan is zo hoogmoedig dat hij dat niet
zien kan hij dacht slim te zijn door de Zoon van God te vermoorden, maar het werd hem zijn
ondergang.

God prijst Zichzelf in de Bijbel om Zijn almacht en alwetendheid, maar ondertussen maakt Hij twee volstrekt mislukte mensen, moet Hij de aarde volledig onder water zetten omdat er geen beginnen meer aan is, is Hij 'genoodzaakt' hele volkeren af te slachten door de ganse Thora heen en uiteindelijk nagelt Hij Zijn Eigen Zoon aan een kruis om de ellende een beetje te beperken.

Klinkt dat jou zo almachtig en alwetend in de oren? Mij niet, namelijk.
Als Hij almachtig en alwetend was, dan zouden Adam en Eva nog steeds op hun gemak door het paradijs wandelen, stond daar geen Boom van Kennis, want beproeving is niet nodig wanneer je al weet dat het niet mis kan gaan, waren de harten van Adam en Eva niet gebrekkig, zou er geen slang zijn omdat Lucifer nooit gevallen was, etc.

schaapje schreef:Wij kunnen nooit met ons beperkte verstand God begrijpen het enige wat Hij vraagt is
geloof je Mij.

Nee. Het enige wat hij zegt is: Geloof in mij, of anders zul je mijn eeuwige wraak voelen.
Het is hemel of hel. God of duivel. Wit of zwart. Er is geen middenweg. Dat maakt het tot een keten, een gevangenis, een dwangsom.

schaapje schreef:satan zal altijd een mens dwingen, maar bij God gaat het bij ons om onze liefde en vrije wil.

Dus als God zegt: als je niet in mij gelooft zul je eeuwig tandenknarsen in een poel van verzengend vuur, dan noem jij dat liefde en vrije wil? Ik noem dat bittere dwang. Hij zet mensen onder grote druk en dreigt met de gruwelijkste eeuwige marteling die je je maar kunt voorstellen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 14:11

mohamed schreef:Nee dat is zo, maar houd jij God dan verantwoordelijk als iemand je een oorvijg geeft?

Wel als God daartoe de opdracht had gegeven, ja. Maar een oorvijg lijkt me niet echt een passende metafoor.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 14:15

schaapje schreef:Ik word er moe van als mensen zo over God denken, en eigenlijk wil ik de discussie
niet aangaan. Want het is; of je kent God en je hebt een bepaald beeld (zover dat kan)
of je kent Hem niet, en dan probeer je Hem belachelijk te maken en Hem zeker de
schuld van alles te geven.

Altijd hoor je weer; als er een God bestaat waarom is er dan zoveel ellende in de wereld,
Als je het probeert uit te leggen zijn er maar weinigen die het aannemen, de mensen zijn
gewoon geestelijk blind.

Hoezo geestelijk blind? God hééft de mensheid verdronken tijdens de zondvloed, God hééft de volkeren in de woestijn laten slachten door het volk van Israël, God hééft de dochter van Jefta omgebracht om niks, God hééft een houtsprokkelaar laten stenigen om niks, God hééft... Nu ja, het lijkt me niet nodig om nog langer door te gaan.

Dat is niet geestelijk blind. Dat is gewoon hard bewijs uit de Schrift zelf.
Ik probeer God niet belachelijk te maken. Ik probeer jou en andere mensen uit te leggen dat je niet voorbij kunt gaan aan het feit dat de God die jij aanbidt deze dingen heeft gedaan én dat daar onschuldige mensen en dieren het slachtoffer van zijn geworden.
-Friedrich Nietzsche-

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jan 2011 14:43

@Filisoof,
Hoe kun je zeggen dat de daden van mensen slecht zijn, maar de mens zelf niet?
Ik zie en hoor om me heen dat mensen zich volkomen over geven aan het kwaad met een waanzinnige haat die voor een normaal denkend mens niet te begrijpen valt. Ik denk dat
iedereen wel eens verbaast en geschokt is wat ons teroren komt via de media.
Het is dus mogelijk je helemaal over te geven aan een "duivelse' boosheid en dat niet zal er niet
opeens zo zijn, dat begint langzaam in zo'n leven vorm te nemen, daar geef je je bewust aan over.

Het valt me op filosoof dat je heel éénzijdig naar God kijkt, en totaal zijn verlossingsplan
niet wil zien. God zelf heeft geleden en is gemarteld om ons uit de klauwen van satan te
redden. En als je dat niet ziet dan ben je geestelijk blind.

Jij zocht God met je verstand...Ik heb God gezocht met mijn hart en heb Hem gevonden.
En nogmaals Hij heeft zichzelf aan mij bewezen.
Ik ben blij dat de chaos en verschikkingen in deze wereld eindig zullen zijn.
Als alles zal blijven zoals het is ... dan is er geen hoop voor de mensheid.

Ik kan niet anders zeggen mijn geloof in een liefdevolle God staat als een huis op een rots,
wat voor rampen er ook komen, het zal niet instorten en ook door de vragen die ik heb niet.
Ik mag als een kind zijn en gewoon vertrouwen op God.

Maar ik besef dat het heel moeilijk voor een aantal mensen kan zijn om je als een kind op te stellen.

m.v.g.
Laatst gewijzigd door schaapje op 22 jan 2011 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 14:54

schaapje schreef:@Filisoof,
Hoe kun je zeggen dat de daden van mensen slecht zijn, maar de mens zelf niet?

Hoe mensen uiteindelijk worden, wanneer ze opgroeien, is afhankelijk van allerlei factoren. Genen, opvoeding, leefomgeving, tijdsbeeld, ervaringen, sociale kring, etc. Laat een kind grootbrengen door wolven, en het kind wordt een wolf. Laat het grootbrengen door Hitler en het wordt een overtuigd antisemiet. Laat het opgroeien in een moslimgezin en het wordt een moslim.
Mensen zelf zijn niet slecht. Enkel hun daden. En hun daden worden gevormd door allerlei externe factoren. De psychologie van de mens is heel complex, maar je moet er rekening mee houden dat een moslimterrorist écht denkt dat hij datgene doet wat goed is, dat Somalische piraten over het algemeen niets, maar dan ook niets te verliezen hebben en schepen kapen om te 'overleven', dat de rebellen in Modagishu begin jaren 90 gewoon datgene deden wat ze heel hun leven hadden geleerd: vechten.
Ik kan je nog talloze voorbeelden noemen die onderbouwen dat de mens gevormd wordt door externe factoren, niet door een ingeplante slechtheid. En dat die slechtheid enkel in daden bestaat en niet in mensen, lijkt me helder.

schaapje schreef:Het valt me op filosoof dat je heel éénzijdig naar God kijkt, en totaal zijn verlossingsplan
niet wil zien. God zelf heeft geleden en is gemarteld om ons uit de klauwen van satan te
redden. En als je dat niet ziet dan ben je geestelijk blind.

Ik zie dat wel, maar het klopt niet. Waarom is er een verlossingsplan nodig, als je alwetend bent? Als God alwetend is, had hij al lang die zondeval zien aankomen en was dat hele verlossingsplan nergens voor nodig, want dan had hij de mens wat minder gebrekkig gemaakt. Dat betekent dus dat God Lucifer schiep, wist dat die de fout in zou gaan, vervolgens de mens schiep, wist dat die de zonde zou begaan, vervolgens de mens een kans gaf, wist dat hij de boel zou moeten verzuipen, om het vervolgens weer in de soep te laten lopen en Zijn Zoon te moeten sturen.
Vervolgens is Zijn Zoon eindelijk gestuurd, en dan is er alsnog een wederkomst nodig om uiteindelijk een Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde te stichten waar mensen alsnog geen vrije wil hebben, omdat hun lot bezegeld is.
Waarom eerst een mislukte aarde en daarna pas een goede aarde? Waarom die onnodige omweg? God is toch alwetend? Dan had hij het beter in één keer goed kunnen doen.

schaapje schreef:Jij zocht God met je verstand...Ik heb God gezocht met mijn hart en heb Hem gevonden.

Ik zocht God evengoed met mijn hart, maar heb Hem de rug toegekeerd omwille van moraal. En moraal zit in het hart. Althans, wel bij mij.

schaapje schreef:Ik mag als een kind zijn en gewoon vertrouwen op God.

En volgens jouw God moet ik straks voor eeuwig branden. Ik ben blij dat mijn vader niet zo is.

schaapje schreef:Maar ik besef dat het heel moeilijk voor een aantal mensen kan zijn om je als een kind op te stellen.

Ik zie daar geen enkele reden toe. Ik ben volwassen, kan volwassen denken en ga mezelf niet verlagen tot kinderlijk emotioneel niveau omdat het geloof anders niet houdbaar is.
-Friedrich Nietzsche-

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jan 2011 15:04

@filosoof
Ik vind alles wat je zegt eigenlijk een soort inlegkunde.
Eva had b.v. eerst een heel gesprek met de slang, zij wist heel goed dat God gezegt had
gij zult niet eten want dan zal je sterven, dus moet ze geweten hebben wat sterven was.
God heeft de mens geschapen met een vrije wil, anders zouden er alleen maar robotten
zijn. Dat argument zul je wel vaker gehoord hebben.
Het is juist de slang die de gelegenheid kreeg om begeerte in haar hart te leggen
en dat was niet God.

En daar was nog de mogelijkheid ondanks de begeerte in haar hart nee te zeggen
tegen de verleiding, waarom denk je dat ze niet tegen satan op kon, allemaal inlegkunde
vooronderstellingen, die m.i. nergens op gebasseerd zijn.
Maar goed eva wilde als God zijn kennende het goed en kwaad daar koos zij voor.

En wij en ik kunnen daar niets aan doen dat zij die keuze maakte, ik kan het niet
helpen dat ik "in zonde "geboren ben, jij toch ook niet.
Maar er is mij een weg gegeven om weer in vrede met God te leven en ik
heb die met beide handen aangenomen, en ik heb het niet nodig om op alle vragen
een antwoord te hebben, net zomin als ik of anderen op jouw vragen een antwoord
kunnen geven.

m.v.g.
Laatst gewijzigd door schaapje op 22 jan 2011 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jan 2011 15:09

@ filosoof

eigenlijk zeg je dat jouw moraal hoger is dan die van God.
Maar ik heb elbert jou daar al antwoorden op zien geven, het lijkt erop dat je alles
naast je neerlegt.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 15:10

God heeft de mens geschapen met een vrije wil en een goede relatie met Hem en Hij met hen.
Hij is God en is dus boven Zijn schepsel verheven en daarom zijn de mensen(Adam en Eva) grenzen gesteld, waarbij God's Soevereiniteit blijkt, want alleen Hij weet wat goed en kwaad is.
God had ook opdracht gegeven om van De Boom der kennis van goed en kwaad niet te eten, want dan zou de mens Den Dood sterven, terwijl die dood er vóór hun daad van ongehoorzaamheid nog niet was in de toenmalige wereld..
In de verzoeking door de slang(duivel) hadden Adam en Eva vast moeten houden aan God's gebod uit Liefde en bescherming gegeven en ter toetsing van hun gehoorzaamheid aan Hem als God.
Zij hadden met deze vraag van satan, om wel van de boom te eten enz. direct naar hun Schepper en Vader moeten gaan, maar dat deden ze niet, maar beslisten zelf, "onafhankelijk" over hun ongehoorzaamheid aan God en dus het luisteren naar Satan.
Kenmerk is dat satan altijd net doet of hij de "waarheid" met mensen voor heeft, maar het is altijd leugen, want Hij is De vader der leugen, halve teksten en verdraaide uitleg en zó werkt hij nog steeds.
Dus de mens was en is geen marionet of robot maar was een wezen, dat God vrijwillig liefhad, maar door die vrijwillige ongehoorzaamheid hebben ze daardoor De Dood over zich afgeroepen en verdreven uit het paradijs door hun eigen ongehoorzaamheid.
En als familie delen allen in deze veroordeling, want er is niemand goed op aarde, behalve de Zoon des mensen, Jezus Christus enz....

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 22 jan 2011 15:14

schaapje schreef:@ filosoof

Maar ik heb elbert jou daar al antwoorden op zien geven, het lijkt erop dat je alles
naast je neerlegt.

dat is meestal met dit soort mensen. :( ze presenteren de "Letter van de Ketter". inhoudelijke argumenten ketsen af op de onwil. jammer naar de mens gezien........maar voor God niet onbereikbaar gelukkig :P

verder valt het me op dat zoveel mensen zo vreselijk veel tijd hebben om hier te schrijven. hoeven we niet te werken meer tegenwoordig?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 15:17

Wandelen in het Evangelie is mijn Werk, mijn Lust en mijn Leven!

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:18

Horeb schreef:verder valt het me op dat zoveel mensen zo vreselijk veel tijd hebben om hier te schrijven. hoeven we niet te werken meer tegenwoordig?

Ik ben momenteel bezig aan een project om Italiaanse mariniers op te leiden tot verkenners. Dat is bijzonder vermoeiend, kan ik je vertellen. Ik werk dan ook op zeer onregelmatige tijden.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 22 jan 2011 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 15:21

Horeb schreef:
schaapje schreef:@ filosoof

naast je neerlegt.

dat is meestal met dit soort mensen. :( ze presenteren de "Letter van de Ketter". inhoudelijke argumenten ketsen af op de onwil. jammer naar de mens gezien........maar voor God niet onbereikbaar gelukkig :P

verder valt het me op dat zoveel mensen zo vreselijk veel tijd hebben om hier te schrijven. hoeven we niet te werken meer tegenwoordig?

Ik heb zelfs een dubbele baan ! Ik werk parttime en ben manager van the mansion :wink:
Maarre... ik ga zo aan de slag hoor en heb tussendoor al heel wat gedaan :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”