Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
schelpje3 schreef:Maar wie zegt ons dat de slang vroeger geen pootjes had ?
schelpje3 schreef:Ik ben bang dat het een valse rust is !
schelpje3 schreef:Maar waar denk jij naar toe te gaan, na dit leven ?
schaapje schreef:@filosoof,
Ik herken en heb ook nog vragen maar ik kan ze los laten, want ik zie Gods verlossingsplan.
Nu zeg je dat je de waarheid hebt gevonden, is dat ..dat er niets is? geen God?
Ik snap dat je het abject en onrechtvaardig vindt, maar dan vraag ik me af of ik je mening nu zo serieus moet nemen. After all: het is niet meer dan jouw mening, gebaseerd op jouw beperkte inzichten.Filosoof schreef:elbert schreef:Maar het boek Job heeft nu juist een heel andere spits: het leert ons om ook in de moeilijkste momenten van het leven bij God aan te kloppen, ook al begrijpen we niets van Hem en ook al zijn we het er niet mee eens wat er gebeurt. Dat is een kenmerk van het ware geloof.
Ik begrijp de intentie en boodschap van het Bijbelboek ook wel, maar vind het gewoon abject. Je moet niet over het hoofd zien dat God toestemming verleende aan de duivel om Jobs kinderen om te brengen, zijn vee te doden en zijn bezit af te nemen. Dat zijn geen dingen die je van een liefdevolle God verwacht. En ik kan er weinig rechtvaardigheid in vinden dat je iemands kinderen laat ombrengen om te laten zien dat de vader in kwestie je trouw is.
Je vergeet namelijk optie 3: God is en almachtig en alwetend en rechtvaardig en transcendent en soeverein.Filosoof schreef:Er zijn betrekkelijk weinig opties, vrees ik:
1- God is niet almachtig en niet alwetend, want dan had Hij de zondeval ongetwijfeld voorkomen.
2- God is wel almachtig en wel alwetend, maar niet rechtvaardig. Hij wist immers dat de mens van de verboden vrucht zou eten en hij wist dat er van de vrije wil ellende zou komen. Toch schiep hij Adam en Eva (zonder dat zij daar zelf voor gekozen hadden) en strafte hen voor iets waar Hij van tevoren kennis van had.
Punt 1 is in strijd met de Bijbel. Daarin staat immers dat God wel degelijk almachtig en alwetend is. Bovenstaande Bijbelteksten onderschrijven dit.
Dus blijft punt 2 over. Maar dat is óók in strijd met de Bijbel! Er staat immers geschreven dat God wel rechtvaardig is!
bevat daarbij niet alleen hetzelfde euvel, maar ook nog eens de gedachte dat iedereen wel zou zien dat God rechtvaardig is, als Hij dat zou zijn. Welnu, dat staat nergens in de Bijbel, integendeel: het is een juistere conclusie om op basis van de Bijbel te concluderen dat niet iedereen het juiste zicht op God heeft gekregen. Er is een onderscheid tussen Gods kinderen, die het wel zien, en anderen, die dat overduidelijk niet zien. In welke categorie val jij?Filosoof schreef:Concluderen dat dit wel mogelijk is, maar dat de mens eenvoudigweg niet in staat is om Gods wegen te verstaan, is niet plausibel sinds een rechtvaardige, goedwillende God Zijn kinderen niet nodeloos laat dwalen in een labyrint van paradoxen en dilemma’s. De claim dat God wel rechtvaardig is, maar dat wij niet in staat zijn om Hem te begrijpen, gaat eveneens mank wanneer we in 1 Koningen 22:22 lezen dat God leugengeesten naar de aarde zendt om verwarring te strooien. Een dergelijke daad begaat Hij in 2 Tessalonicensen 2:11, waarin Hij ‘een kracht der dwaling’ stuurt om leugens over de aarde te verspreiden. Deze teksten laten zien dat God er Zijn hand niet voor omdraait om verwarring onder Zijn kinderen te zaaien.
Heb je wel bewijs voor deze "waarheid" dan? Ik vind het namelijk een prachtige contradictio in terminis. Hoe bewijs je dat je het niet kunt weten?Filosoof schreef:De waarheid is dat wij niet kunnen weten of er iets is, omdat wij daar geen bewijs voor hebben.
schelpje3 schreef:Door wie ?
elbert schreef:Ik snap dat je het abject en onrechtvaardig vindt, maar dan vraag ik me af of ik je mening nu zo serieus moet nemen. After all: het is niet meer dan jouw mening, gebaseerd op jouw beperkte inzichten.
Feitelijk probeer je God nu door de koker van je eigen opvattingen te persen en dat gaat niet. Immers: het feit dat je geen goede redenen kunt bedenken waarom God iets laat gebeuren, betekent nog niet dat er geen goede reden is. Deze gelijkstelling tussen wat je vindt/denkt en wat volgens jou de feiten zijn, kenmerkt dan je hele denkpatroon.
elbert schreef:Je vergeet namelijk optie 3: God is en almachtig en alwetend en rechtvaardig en transcendent en soeverein.
elbert schreef:Waarom is dat laatste zo belangrijk? Wel, hetzelfde als wat ik hierboven al aanvoerde: je baseert de inhoud van "rechtvaardig" op wat je zelf rechtvaardig vindt: als je iets niet rechtvaardig kunt vinden, dan is het volgens jou ook niet rechtvaardig. Dat kun je vinden, maar misschien denkt je buurman/vrouw er wel heel anders over. Wie heeft er dan gelijk?
elbert schreef:En bovendien ga je er voetstoots vanuit dat als God zowel almachtig en rechtvaardig is, je dat direct zou kunnen inzien. Met andere woorden: God is niet zo transcendent en soeverein dat Zijn besluiten en beweegredenen voor je verborgen kunnen blijven. Hoe kom je aan die gedachte?
elbert schreef:maar ook nog eens de gedachte dat iedereen wel zou zien dat God rechtvaardig is, als Hij dat zou zijn. Welnu, dat staat nergens in de Bijbel, integendeel: het is een juistere conclusie om op basis van de Bijbel te concluderen dat niet iedereen het juiste zicht op God heeft gekregen. Er is een onderscheid tussen Gods kinderen, die het wel zien, en anderen, die dat overduidelijk niet zien. In welke categorie val jij?
elbert schreef:Heb je wel bewijs voor deze "waarheid" dan? Ik vind het namelijk een prachtige contradictio in terminis. Hoe bewijs je dat je het niet kunt weten?
2 opmerkingen:Filosoof schreef:Beweer je hier eveneens mee dat er ergens buiten jouw referentiekader een soort goddelijke sanctie bestaat die het rechtvaardigt dat baby's, onschuldige kinderen en geestelijk gehandicapten verpletterd worden door de vuist Gods, omdat hun naasten in de omgeving verderfelijke praktijken zouden handhaven? Ik ben er namelijk voor 100% zeker van overtuigd dat er geen excuus bestaat voor de vernietiging van onschuldige wezens. Ook dieren neem ik mee in deze overweging, net zo goed als baby's, kinderen en verstandelijk beperkten.
Welnee, waarom zou dat moeten? Dat moet helemaal niet en God moet dat nog minder.Filosoof schreef:elbert schreef:Je vergeet namelijk optie 3: God is en almachtig en alwetend en rechtvaardig en transcendent en soeverein.
Ik heb net al uitgelegd dat dit de logica overtreedt. Als het op een of andere goddelijke manier echter toch te harmoniseren viel, had God ons die goddelijke manier gewoon uit moeten leggen, i.p.v. de halve wereld met dergelijke vraagstukken te laten worstelen en het zo te poneren dat het tegen de logica indruist.
Fijn dat je dit vindt, maar wat moet ik ermee? Diezelfde conclusie trek ik niet voetstoots en wel om de eenvoudige reden dat het weleens net iets anders (complexer) kan liggen dan je het voorstelt, zoals bijv. in Psalm 137, waar je ongetwijfeld op doelt.Filosoof schreef:Een moraal handhaven die het vernietigen van baby's propageert, lijkt me ronduit ziekelijk.
Dat is een herhaling van wat je eerder zei, maar niet een verklaring waarom je Gods motieven tot op de bodem zou kunnen doorzien. In jouw Godsbeeld is Zijn transcendentie en soevereiniteit volstrekt buitenspel gezet, met als gevolg dat je de conclusie trekt dat Hij wel onrechtvaardig moet zijn. Die conclusie kan ik ook wel trekken, net zoals iemand de conclusie kan trekken dat een auto zonder wielen niet kan rijden. Maar ja, als het om een auto met wielen gaat, kan het wel eens anders liggen.Filosoof schreef:Dat is in mijn vorige post al uitgelegd. Als Hij almachtig en alwetend is, betekent dit dat Hij alles weet en alles kan. Oftewel: Hij schiep de mens (en diens gebreken), zette de slang en de boom des kennis in de Hof, en dat alles terwijl Hij wist (als alwetende) dat het mis zou gaan en uit zou lopen in een wereldwijde catastrofe.elbert schreef:En bovendien ga je er voetstoots vanuit dat als God zowel almachtig en rechtvaardig is, je dat direct zou kunnen inzien. Met andere woorden: God is niet zo transcendent en soeverein dat Zijn besluiten en beweegredenen voor je verborgen kunnen blijven. Hoe kom je aan die gedachte?
Je kunt het zeggen, maar je kunt niet met dezelfde zekerheid zeggen dat je het "ziet" en daar "zeker" van bent. Niet alleen ga je daarmee in tegen je zelfverklaarde agnosticisme, maar bovendien kun je niet bewijzen dat wat je ziet de juiste inschatting is. Het voelt misschien wel juist, maar hoeft dat niet te zijn.Filosoof schreef:Ik zie dat Hij niet rechtvaardig is. En ik leg uit waarom. Ik kan tenminste zeggen dat ik het bizar vindt dat God het zaad van Amalek wil uitroeien, vrouwen wil laten misbruiken, kinderen wil laten doden, ouders wil laten kapotslaan, houtsprokkelaars wil laten stenigen, de dochter van Jefta wil ombrengen, en ik kan nog een hele waslijst aan misstanden noemen.
Ik ga zeker niet het postmodernistische pad op, maar ik wijs je erop dat de zekerheden die je hier wel poneert, helemaal niet zo zeker zijn. Daaronder zijn: je opvattingen over wat rechtvaardig is, wat liefdevol is, wat waarheid is enzovoorts. Die blijken allemaal gebaseerd te zijn op je eigen vooronderstellingen. Dat is juist postmodern.Filosoof schreef:elbert schreef:Heb je wel bewijs voor deze "waarheid" dan? Ik vind het namelijk een prachtige contradictio in terminis. Hoe bewijs je dat je het niet kunt weten?
Je gaat nu het post-modernistische pad op. Oudheid-scepticisme in een nieuw jasje.
Filosoof schreef:mohamed schreef:of Job historisch is doet feitelijk niet ter zake, want we kunnen het toch niet controleren en ooit met zekerheid zeggen. Wat wel als een paal boven water staat is dat Job de pineut was en aan den lijve ondervond dat God het kwaad evenals het goede schept. Deze geschiedenis herhaalt zich in zekere zin als iemand kanker krijgt die gelovig is en doodgaat voor zijn tijd gekomen is. Dat is niet eerlijk en we hebben er veel verdriet over, dus daarom is Job wat mij betreft niet alleen historisch, maar actueel en ook van toepassing op de toekomst.
Allereerst: je betoog een paar posts hierboven is indrukwekkend. Ik zie dat je een ontwikkeling hebt doorgemaakt in je geloof die, wat mij betreft, heel positief is. Je geeft zelf aan dat het er niet om gaat of God het kwaad schept, maar waarom hij dat doet.
Daar is geen logisch antwoord op te vinden. Althans, vooralsnog heeft de theologie dat niet voor elkaar gekregen.
Want als je het kwaad niet hoéft te scheppen, waarom zou je dan? Kan daar een rechtvaardige reden voor zijn? Ik denk het niet.
elbert schreef:2 opmerkingen:
1. Ik sluit niets uit over wat er buiten mijn referentiekader kan bestaan. Een echte agnost zou trouwens hetzelfde doen, maar dat ben je niet.
2. Als je agnost bent, kun je niet ergens 100% van overtuigd zijn.
elbert schreef:Fijn dat je dit vindt, maar wat moet ik ermee? Diezelfde conclusie trek ik niet voetstoots en wel om de eenvoudige reden dat het weleens net iets anders (complexer) kan liggen dan je het voorstelt
elbert schreef:Toegepast: Iemand met een bovenmenselijk verstand kan dan ook bovenmenselijke keuzes maken, die het verstand van de mens te boven gaan. En als Hij dan ook nog eens een soeverein God is, die helemaal niet verplicht is om ons in detail uit te leggen waarom Hij dingen doet of niet doet, dan past ons als mens terughoudendheid.
elbert schreef:Je kunt het zeggen, maar je kunt niet met dezelfde zekerheid zeggen dat je het "ziet" en daar "zeker" van bent. Niet alleen ga je daarmee in tegen je zelfverklaarde agnosticisme, maar bovendien kun je niet bewijzen dat wat je ziet de juiste inschatting is. Het voelt misschien wel juist, maar hoeft dat niet te zijn.
elbert schreef:Ik ga zeker niet het postmodernistische pad op, maar ik wijs je erop dat de zekerheden die je hier wel poneert, helemaal niet zo zeker zijn. Daaronder zijn: je opvattingen over wat rechtvaardig is, wat liefdevol is, wat waarheid is enzovoorts. Die blijken allemaal gebaseerd te zijn op je eigen vooronderstellingen. Dat is juist postmodern.
mohamed schreef:Nee waarom God het kwaad schiep weet ik ook niet, maar wat ik wel weet is dat hij het licht goed noemde en dat iemand die zijn leven voor zijn vrienden geeft niet onrechtvaardig kan zijn.
Filosoof schreef:schaapje schreef:@filosoof,
Ik herken en heb ook nog vragen maar ik kan ze los laten, want ik zie Gods verlossingsplan.
Nu zeg je dat je de waarheid hebt gevonden, is dat ..dat er niets is? geen God?
Ik hoefde de vragen niet los te laten, omdat ik de antwoorden vond. In de Bijbel zelf.
De waarheid is dat wij niet kunnen weten of er iets is, omdat wij daar geen bewijs voor hebben.
Kortom: het blijft suggestief en dus subjectief.
Dat is de reden dat ik agnost ben. Het kan dat er een metafysische entiteit is - of die nu transcendent en deistisch is of immanent en theistisch is - maar zolang daar geen bewijs voor is, blijft het een subjectieve aanname en zie ik dus geen reden erin te geloven.
Maar zelfs al zou ik 100% zeker weten dat de bijbelse God bestaat, dan nog zou ik Hem niet aanbidden.
Eetsmakelijk trouwens.
Filosoof schreef:mohamed schreef:Nee waarom God het kwaad schiep weet ik ook niet, maar wat ik wel weet is dat hij het licht goed noemde en dat iemand die zijn leven voor zijn vrienden geeft niet onrechtvaardig kan zijn.
En iemand die de kinderen van zijn vriend laat afslachten, zijn bezit wegneemt en hem slaat met ziekten? Is dat wel rechtvaardig? Zulke vrienden heb ik gelukkig niet in mijn sociale kring rondlopen. En als dat wel zo was, zaten ze nu veilig achter slot en grendel.
schelpje3 schreef:Waarom smijt je zo met wetenschappelijke termen ? Het laat erg zien dat je boven de MBOer of HBOer of anderszins,, verheven bent![]()
Jammer, je hebt het niet nodig !
schelpje3 schreef:Jouw vrienden kunnen je niet bewaren voor het eeuwig verderf !
Ik heb moeten ervaren dat menselijke vriendschap eindig is
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten