Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 22:36

pol schreef:Dat klopt dat er bij K3 iets tevoorschijnkomt. Dat is met het liedje: omas aan de top...
http://www.youtube.com/watch?v=GPrFbs5Y ... re=related.

Geen idee wie dit filmpje in elkaar gedraaid heeft, maar het zit niet in het origineel.

http://www.youtube.com/watch?v=EbVlhwSO ... ature=fvwp

Typisch voorbeeldje van dat 7de gebod waar mensen nogal eens moeite mee hebben, lijkt me.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 22:36

Ik zou geen zin hebben in die poppenkast. Het is op zekere wijze vermakelijk als je : mamma se, mamma se, mamma appelsap (?) hoort ? 1 van mijn kinderen liet me dat eens horen, een Engelse tekst die je dan vernederlandst, je hoort iets anders dan ze werkelijk zingen :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 22:38

Even wat zijdelings anders trouwens, omdat het een paar postjes terug ging over meer algemene censuur en boeken waar heksen en/of geesten in voorkomen.

Wat vindt men hier van Shakespeare's Hamlet en of MacBeth? In beide komen of geesten of heksen voor. Wat nou als je 16-jarige deze meesterwerken uit de Westerse literatuur wil lezen voor school of studie? Zeg je dan als ouder 'nee'?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 22:45

Mortlach schreef:Even wat zijdelings anders trouwens, omdat het een paar postjes terug ging over meer algemene censuur en boeken waar heksen en/of geesten in voorkomen.

Wat vindt men hier van Shakespeare's Hamlet en of MacBeth? In beide komen of geesten of heksen voor. Wat nou als je 16-jarige deze meesterwerken uit de Westerse literatuur wil lezen voor school of studie? Zeg je dan als ouder 'nee'?

Nee :lol:
Ik heb er eentje op het gymnasium gehad (niet reformatorisch) maar ook het kind op het reform. onderwijs moet toch wel boeken lezen waarvan ik denk :-k die ook ? Er zit er eentje zich door een middeleeuws boek te worstelen.
Ik moedig altijd aan er over te vertellen. Als moeder van volwassen en opgroeiende kids ben ik intussen het een en ander gewend :oops:
TE beschermend werkt niet, zeker bij kinderen die VWO onderwijs volgen. Je moet leren je mening te vormen.
We kunnen niet onder een steen leven.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 20 jan 2011 23:00

pol schreef:Dat klopt dat er bij K3 iets tevoorschijnkomt. Dat is met het liedje: omas aan de top...
http://www.youtube.com/watch?v=GPrFbs5Y ... re=related.

Maar over dat achterstevoren draaien. Het preciese weet ik er ook niet van, dat is toch ook bij de beatles en het liedje van Led Zeppelin ???

Zelfs bij christelijke liedjes.

http://www.youtube.com/watch?v=NzUIxsv9 ... re=related

Ach ja, als je dingen in iets wil horen zal je dat heust wel lukken. Bij elk liedje wel.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 23:25

Om even wat meer achtergrond te geven over dat 'backmasking'. Het idee is dat je speciaal gewone tekst opneemt, en dat achterstevoren in een geluidsfragment stopt. Van achterstevoren gesproken tekst versta je helemaal niets, het is een verzameling suizen en klikken. (ik heb tijdens mijn studie een paar jaar fonetiek en fonologie (klankleer) gehad) Maar je zou het onderbewust toch verstaan en zo de boodschap doorkrijgen.

Dat je onderbewust meer verstaat dan je denkt klopt wel, zo begon ik ooit na een paar uur luisteren van een death metal cd ineens de tekst mee te praten, terwijl dat alleen maar brul brul brul was, maar die tekst was niet achterstevoren.

Maar goed, terug naar het backmasking. Het is dus niet hetzelfde als woorden die achteruit (met heel veel fantasie) ook herkenbaar zijn als iets. 'Droom' wordt niet simpelweg 'moord'.

Het hele feit dat de tekst in het gelinkte K3-liedje redelijk makkelijke te verstaan is, is al een aanwijzing dat het om een vervalsing gaat, iemand die K3 in diskrediet wil brengen. Of dat het gewoonweg om toeval gaat. Het feit dat de zogenaamde backmasking van Nederlands naar Engels terug naar Nederlands gaat en geen logisch coherent geheel vormt, is ook niet bepaald overtuigend.

Trouwens, als je het hele oeuvre van K3 achteruit afspeelt en nog een keer en nog een keer op zoek naar verborgen boodschappen, dan zit er een behoorlijk steekje aan je los.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 jan 2011 08:35

Mortlach schreef:Trouwens, als je het hele oeuvre van K3 achteruit afspeelt en nog een keer en nog een keer op zoek naar verborgen boodschappen, dan zit er een behoorlijk steekje aan je los.

Nou, inderdaad! Wie doet nou zoiets? Haha, dan spoor je echt niet!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 jan 2011 09:20

Ik vond het zelf ook wel erg vergezocht en dit is dus niet de reden waarom mijn kids niet k3 luisteren.

Wel vind ik het opstapje van K3 naar popmuziek heel klein worden. Als K3 zo christelijk is zou grootnieuwsradio ze ook wel draaien

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 21 jan 2011 09:42

K3 is niet Christelijk, maar vooruit gespeeld lijken mij de nieuwe liedjes vrij onschuldig. Ik hoorde dat de vader van Josje ergens predikant is, dus wie weet heeft zij nog enige invloed op de teksten die ze moet zingen?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 jan 2011 11:09

Er zijn meerdere domineeskinderen popmuzikant geworden, zou die pa nog invloed gehad hebben?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 21 jan 2011 11:16

Mortlach schreef:Even wat zijdelings anders trouwens, omdat het een paar postjes terug ging over meer algemene censuur en boeken waar heksen en/of geesten in voorkomen.

wij hebben macbeth gewoon behandeld op onze refoschool.

ik denk wel dat jij de fout maakt door te zeggen dat als je dingen afkeurt als ouder dat het direct weerstand oproept of beperkend werkt.
ik schep kaders voor mijn kinderen en zolang ze klein zijn, ben ik daarin strenger, wij proberen onze kinderen aan te leren dat verschil zit tussen muziek en muziek, en boeken en boeken.
ze mogen hier dus best popmuziek draaien en fantasy lezen, dl van 11 is nu bezig met LOTR bv en is harry potter fan,
maar ik bespreek wel met ze of het kan als christen, of er geen anti christelijke dingen expliciet in vermeld worden of ondergronds meespelen, bied ze ook alternatieven aan in de stijl die hun aanspreekt,maar waarbij de inhoud en de artiest wel kunnen. en tot nu toe werkt dat goed.

K3 vindt ik de teksten gewoon te vaag, en vaak sexueel getint of in relaties , die nog helemaal niet bij een 3/4 jarige passen. en dan nog wat een herrie :roll:

daarnaast mijn ouders hadden ook wel regels, en ik kan me niet herinneren dat ik daar nou vreselijk uit de band ben gesprongen later, en ook met mn fantasie is niks mis

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 13:43

Ja precies Gempa! Het is heel gezond om je mening te kunnen vormen, dat gaat niet als je overal vandaan wordt gehouden als jongere. Zo langzamerhand dienen ze hun eigen keuzes te maken en evt tegen zaken op te lopen, daar leer je nl van.
1 van mijn zoons (student) is vandaag naar het Malieveld, ik vroeg: jongen zou je dat nu wel doen ? Zeker toen ik hoorde dat de politie verwacht dat er zich van die radicalen tussen de menigte zullen voegen. Ik zie als moeder meteen leeuwen en beren :(
Maar hij heeft met zn medestudenten afgesproken om te gaan, zij zien hun financiele toekomst met zorg tegemoet, dus vooruit maar.
Ik heb nog wel ff gezegd vanmorgen, dat wij van de SGP niet echt van de barricades zijn :mrgreen:

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 21 jan 2011 15:21

K3 mag niet en Harry Potter wel? Belachelijk.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 jan 2011 15:54

Bumba schreef:K3 is niet Christelijk, maar vooruit gespeeld lijken mij de nieuwe liedjes vrij onschuldig. Ik hoorde dat de vader van Josje ergens predikant is, dus wie weet heeft zij nog enige invloed op de teksten die ze moet zingen?

Ik denk dat K3 niet zelf hun muziek schrijven ;)
*onderschrift verwijderd door moderator*

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 21 jan 2011 17:00

Kris schreef:K3 mag niet en Harry Potter wel? Belachelijk.

Ik vind Harry Potter niet kunnen hoor!

Terug naar “Archief”