Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 20:17

mohamed schreef:
discipel2011 schreef:Vrouwen hebben geen pech, maar zijn uniek elk met hun gaven, zo is het ook in de bijbel, waarbij Jezus vrouwen niet als minderwaardig of iets dergelijks behandelt, maar hoe lees je? Door een wereldse bril of door de bril van het geloof door de Geest?

Het is toch erg frappant dat je je hier voordoet als een Bijbelvaste christen die anderen de les wel even zal lezen, terwijl in diezelfde Bijbel staat geschreven dat er bij God geen aanneming van de persoon is (Deut 10:17; 2 Kron 19:7; Job 34:19; Hand 10:34; Rom 2:11; Gal 2:6; Efez 6:9; Kol 3:25; 1 Petr 1:17) er is geen onderscheid (Hand 15:9; Rom 3:22; Rom 10:12.) '....Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen.' (Rom 10:12b)

Kortom, mannen en vrouwen zijn van gelijke snit en de wet spreekt niet tot de man, maar tot de vrouw, welke is de gemeente bestaande uit mannen en vrouwen.

Romeinen 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen. 5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; 6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Ik ben een kind van God, die zich laat leiden door de Geest en dan is Zijn Woord mij dierbaar.
Alleen Hij openbaart de juiste inzichten m.b.t. de Schriften en door die Geest kan de christen, die ik ook ben, onderscheiden wat zuiver en waar is, of wat namaak is of leugen....
Dan ga je de verbanden in de Schriften zien, door ze ook met elkaar te verbinden.
Dát is de vrucht van het lijden en sterven van Christus en Zijn Opstandingskracht en door het geloof ontvang je toegang tot de verborgenheden van het Woord.
Ik beveel iedereen aan een paspoort op Golgotha te halen om zo ook deze toegang te ontvangen....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2011 20:54

Ik twijfel niet aan je geloof en ook niet aan je oprechtheid.

Ik heb alleen wel de indruk dat je in deze kwestie van teveel eenzijdigheid getuigt. Ik zal de teksten van Mo. niet herhalen - aan herhaling hebben we niets - maar volgens mij heeft Mo. wel een punt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 21:10

God zij dank is er voor een ieder redding mogelijk in Christus en in Christus is het wezenlijk onderscheid, zoals op aarde nog wel heerst, verdwenen, dan wel ondergeschikt aan de heerschappij van Christus.
Of je nu Jood, Nederlander, Amerikaan etc, professor of dakloze bent of bedelaar, voor een ieder is er de redding door het geloof in De Gekruisigde..
De Gemeente is de Bruid van de Bruidegom Christus.
Romeinen 7 handelt over het oude 'leven" van de mens buiten Christus, ook in de christen nog aanwezig als de oude mens....
Maar ik ben gestorven met Christus en gekruisigd(mijn oude mens) al is ie nog zo godsdienstig, zoals bij Saulus vóórdat Jezus Christus hem ter aarde wierp en zie:" Paulus bidt en verkondigt "terstond" Christus, die hij eerst vervolgde..."
Een radicale omkeer door het genadig handelen van Christus, Die Overwinnaar is.
Romeinen 7 heeft uiteindelijk niet als proriteit het huwelijk op aarde te verduidelijken, maar het geestelijk huwelijk met Christus, waarbij de christen gehuwd is in het geloof met Christus als de Bruidegom...
Zó de Schriften te verstaan, is een rijkdom, die de wereld niet kent of geven kan...
De Vrede God's Die alle verstand te boven gaat

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 jan 2011 23:49

Filosoof schreef:
Pasker schreef:Filosoof:
Het punt wat jij aanhaalt, Pasker, is dat de vrouw haar onderwijzende kwaliteiten niet zou mogen toepassen op het andere geslacht.
Zou een moeder dan moeten zwijgen over de christelijke ethiek tegen haar zoon? En een vrouw tegen haar man? Een dochter tegen haar vader? Een docente tegen haar leerlingen? Dat lijkt me stug.

De hoofdzaak is dat het de Wet van God is die toch gisteren en heden de zelfde is. Verder is de man verantwoordelijk voor zijn vrouw en staat de vrouw onder de de Wet van de man en de man onder de Wet van God.

Probeer eens wat helderder op mijn vraag te reageren, als je wilt. Ik ben wel benieuwd of jij daadwerkelijk vindt dat vrouwen het andere geslacht niet over de wet mogen onderwijzen.

Mijn mening is helemaal niet belangrijk want volgens mij is iedereen voor zich zelf verantwoordelijk.
Maar ik vraag mij wel af; wat wil een vrouw, als priester of dominee ons leren over de Wet der Tien geboden die toch duidelijk aan de man gericht zijn?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jan 2011 00:13

De kern van het H. Evangelie, de opstanding van onze Heer Jezus Christus, werd door vrouwen aan mannen bericht.
En terwijl de mannen in slaap vielen of Jezus verrieden, bleven de vrouwen Jezus wel trouw.

Dàt zou wellicht eens wat meer benadrukt mogen worden. De vrouw is eeuwenlang onrecht aangedaan, door haar zo te kleineren en tot zwijgen te brengen. De mening dat vrouwen emotioneel niet in staat zouden zijn om onderwijs te geven, grenst aan het krankzinnige.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 01:03

Pasker schreef:Mijn mening is helemaal niet belangrijk want volgens mij is iedereen voor zich zelf verantwoordelijk.
Maar ik vraag mij wel af; wat wil een vrouw, als priester of dominee ons leren over de Wet der Tien geboden die toch duidelijk aan de man gericht zijn?

Ik heb het moeders tegen zoons, vrouwen tegen hun echtgenoot, docentes tegen haar leerlingen, etc. Niet perse over priesters of voorgangers.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 01:04

Optimatus schreef:De kern van het H. Evangelie, de opstanding van onze Heer Jezus Christus, werd door vrouwen aan mannen bericht.
En terwijl de mannen in slaap vielen of Jezus verrieden, bleven de vrouwen Jezus wel trouw.

Dàt zou wellicht eens wat meer benadrukt mogen worden. De vrouw is eeuwenlang onrecht aangedaan, door haar zo te kleineren en tot zwijgen te brengen. De mening dat vrouwen emotioneel niet in staat zouden zijn om onderwijs te geven, grenst aan het krankzinnige.

Dit is een prachtig, helder betoog. 100% waar!
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 20 jan 2011 09:02

Filosoof schreef:
Optimatus schreef:De kern van het H. Evangelie, de opstanding van onze Heer Jezus Christus, werd door vrouwen aan mannen bericht.

Dit is een prachtig, helder betoog. 100% waar!

Alleen jammer dat het niets zegt over de plaats van de vrouw in de Bijbel, dus door de ogen van God
gezien. En dat is dan weer jammer want dan blijben die krankzinnige meningen waar Optimatus het over heeft bestaan.
Het gaat toch nog steeds over de vrouw in het ambt en zo als ik al schreef: wat wil een vrouw, als priester of dominee ons leren over de Wet der Tien geboden die toch duidelijk aan de man gericht zijn?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2011 09:26

schaapje schreef:Ik heb geleerd dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, zoals in de Bijbel staat.
Maar dat geldt alleen dus als ze een man heeft, getrouwd is.
Ze hoeft niet onderdanig te zijn aan alle mannen, dat staat niet in de Bijbel.
Dus als ze niet getrouwd is kan ze een ambt uitoefenen, dan is er geen gelegenheid
dat ze haar eigen man moet leren.

m.v.g.

Tja, ik heb er eens goed over nagedacht en heb mij het volgende wijs laten maken.

Als eerste moeten we terug gaan naar de Griekse grondtekst. Het woord dat Paulus gebruikt voor vrouwen, ‘gunaikas’, slaat meestal op een getrouwde vrouw. Het woord dat in onze bijbel wordt vertaald met de man, namelijk het Griekse woord ‘andros’, kan ook zeer goed vertaald worden met ‘haar man’. Als we de tekst zo lezen, ontstaat er een heel ander beeld: “Een (getrouwde) vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over haar man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.”

Paulus doelt op het feit dat binnen een huwelijksverbond de man het hoofd van de vrouw is. Daarom is het niet goed dat een vrouw ‘de baas’ over haar eigen man is of hem onderricht geeft, want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Net zo liet God het wel toe dat Priscilla ondericht gaf aan Apollos, maar niet dat zij onderricht zou geven aan haar man, Aquila.

Ik kan geen grondteksten, maar blijkt wel belangrijk te zijn.

.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jan 2011 09:40

discipel2011 schreef:Ik ben een kind van God, die zich laat leiden door de Geest en dan is Zijn Woord mij dierbaar.
Alleen Hij openbaart de juiste inzichten m.b.t. de Schriften en door die Geest kan de christen, die ik ook ben, onderscheiden wat zuiver en waar is, of wat namaak is of leugen....
Dan ga je de verbanden in de Schriften zien, door ze ook met elkaar te verbinden.
Dát is de vrucht van het lijden en sterven van Christus en Zijn Opstandingskracht en door het geloof ontvang je toegang tot de verborgenheden van het Woord.
Ik beveel iedereen aan een paspoort op Golgotha te halen om zo ook deze toegang te ontvangen....

Ik kan je wel volgen, maar pas wel op dat je niet tussen jouw overtuiging en kind van God een = teken zet. Met andere woorden: Ik ben kind van God, ik heb inzicht gekregen in de Schrift dus een ieder die iets anders vindt is fout bezig.
Kinderen van God leggen de Bijbel op diverse manieren uit, soms zelfs op tegenstrijdige manieren, maar komen elkaar straks Boven toch echt wel tegen hoor!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 11:57

God schiep eerst de man, DAARNA de vrouw, ALS HULP TEGENOVER hem. De man kan het dus niet alleen ! Ze hebben elkaar nodig. De vrouw is geschapen uit de rib van de man, vlakbij zijn hart ! Niet uit zijn schedel, zodat zij over hem zou kunnen heersen, als zijnde uit het hoofd genomen, nocht uit een bot in zijn been, zodat hij haar zou kunnen vertrappen. Maar na de zondeval zei de Heere tegen hen: ...en tot uw man zal uw begeerte zijn, en zij zal over u HEERSCHAPPIJ HEBBEN ! Dat is dus een bevel van God, hoe zouden wij dit met ons nietige verstand en onmachtig kunnen veranderen ?
Dat vrouwen vertrapt zijn en nog steeds worden, is waar, maar NIET BIJBELS !
Er zijn vele vrouwen in de Bijbel die een bijzondere plaats innemen. Deborah, Esther, Lydia, Maria, Martha, het dochtertje van Jairus.... en ga maar door. Vrouwen zijn niet vergeten en doen er wel degelijk toe !
De scheppingsorde is duidelijk, dat de emancipatie (de wereld dus) heeft bepaald dat het allemaal maar eens omgegooid moet worden, is dus eigenlijk zonde !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 12:20

Ik krijg altijd een beetje het zuur als mensen met dit soort eigen inlegkunde aankomen dat de man het DUS niet alleen kan.
En dat er een rib is genomen, vlakbij het hart en niet uit de schedel en niet uit het been. Wat een lariekoek!
God had het met een vingernagel kunnen doen en zelfs zonder.
Maar ik neem aan dat we dan weer prachtige andere verklaring hadden bedacht.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2011 12:48

discipel2011 schreef:
mohamed schreef:
discipel2011 schreef:Vrouwen hebben geen pech, maar zijn uniek elk met hun gaven, zo is het ook in de bijbel, waarbij Jezus vrouwen niet als minderwaardig of iets dergelijks behandelt, maar hoe lees je? Door een wereldse bril of door de bril van het geloof door de Geest?

Het is toch erg frappant dat je je hier voordoet als een Bijbelvaste christen die anderen de les wel even zal lezen, terwijl in diezelfde Bijbel staat geschreven dat er bij God geen aanneming van de persoon is (Deut 10:17; 2 Kron 19:7; Job 34:19; Hand 10:34; Rom 2:11; Gal 2:6; Efez 6:9; Kol 3:25; 1 Petr 1:17) er is geen onderscheid (Hand 15:9; Rom 3:22; Rom 10:12.) '....Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen.' (Rom 10:12b)

Kortom, mannen en vrouwen zijn van gelijke snit en de wet spreekt niet tot de man, maar tot de vrouw, welke is de gemeente bestaande uit mannen en vrouwen.

Romeinen 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen. 5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; 6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Ik ben een kind van God, die zich laat leiden door de Geest en dan is Zijn Woord mij dierbaar.

Ik heb je vele teksten laten zien waar staat dat er bij God geen onderscheid en geen aanneming van de persoon is, maar daar ga je met geen woord op in! Of ben je misschien gepest door vrouwen en zoek je slechts een reden om hen te onderdrukken? ;)

Bovendien is er geen paspoort nodig voor het koninkrijk wat ik op het oog heb, want daarin komen vlees (1 Kor 15,50) en bloed niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2011 12:56

Jantjes schreef:
schaapje schreef:Ik heb geleerd dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, zoals in de Bijbel staat.
Maar dat geldt alleen dus als ze een man heeft, getrouwd is.
Ze hoeft niet onderdanig te zijn aan alle mannen, dat staat niet in de Bijbel.
Dus als ze niet getrouwd is kan ze een ambt uitoefenen, dan is er geen gelegenheid
dat ze haar eigen man moet leren.

m.v.g.

Tja, ik heb er eens goed over nagedacht en heb mij het volgende wijs laten maken.

Als eerste moeten we terug gaan naar de Griekse grondtekst. Het woord dat Paulus gebruikt voor vrouwen, ‘gunaikas’, slaat meestal op een getrouwde vrouw. Het woord dat in onze bijbel wordt vertaald met de man, namelijk het Griekse woord ‘andros’, kan ook zeer goed vertaald worden met ‘haar man’. Als we de tekst zo lezen, ontstaat er een heel ander beeld: “Een (getrouwde) vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over haar man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.”

Paulus doelt op het feit dat binnen een huwelijksverbond de man het hoofd van de vrouw is. Daarom is het niet goed dat een vrouw ‘de baas’ over haar eigen man is of hem onderricht geeft, want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Net zo liet God het wel toe dat Priscilla ondericht gaf aan Apollos, maar niet dat zij onderricht zou geven aan haar man, Aquila.

Ik kan geen grondteksten, maar blijkt wel belangrijk te zijn.

.

Adam is een voorafbeelding van Jezus en Eva staat voor de gemeente (Ef 5,32) dus de verschillen tussen man en vrouw welke de Bijbel leert hebben betrekking op Christus en de gemeente. Wij moeten allen onderdanig aan Christus zijn, dus de vrouw is niet onderdanig aan haar man, maar man en vrouw beide (de gemeente) zijn onderdanig aan Jezus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 13:01

@Jantjes

Wat prettig als je oude talen gestudeerd hebt, is toch weer een voordeel. :wink:

Groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”