Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 00:40

pol schreef:ken de documentaire niet, wel het "voor en tegen Jezus", en dat we Hem moeten volgen. En dit volgen betekent dingen doen, maar ook dingen nalaten. En als ik bepaalde teksten lees van K3, heb ik niet het idee dat ik Jezus met die muziek volg. Dan zijn er betere artiesten en teksten die ze wel mogen luisteren en waarin wel de oproep in klinkt om Jezus te volgen. En ik bedoel hier echt niet oubollige muziek mee!

Ik wilde maar zeggen dat op die leeftijd kids bijzonder goed weten wat papa en mama ergens van zouden vinden. Met God heeft dat verder voor hen nog helemaal niks te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 12:22

Mortlach schreef:
pol schreef:Om weer effe terug te komen op K3, onze dochters 6 en 4 mogen ook geen K3 luisteren. En ze willen (tot nu toe) het niet, maar zijn bar verontwaardigd dat iedereen uit de klas het wel luistert terwijl het "niet van de Heere God" houdt!

Het staat je uiteraard geheel vrij je kinderen op te voeden hoe je het het beste lijkt, maar ik krijg hier toch een beetje kriebels van. Ken je de documentaire Jesus Camp? Daar doet het me een beetje aan denken...

Als iemand schrijft dat ze maar een beetje aanrommelen af en toe met de opvoeding, kom je met een scherpe opmerking en terecht !
Als iemand schrijft dat ze trachten hun kinderen in de vreze des Heeren op te voeden, krijg je de kriebels :?
Zo komt het over dat je commentaar geeft OM het commentaar, ik hoop dat ik het mis heb :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 12:31

schelpje3 schreef:Als iemand schrijft dat ze maar een beetje aanrommelen af en toe met de opvoeding, kom je met een scherpe opmerking en terecht !

Ik vind het prima als ze maar een beetje aanrommelen. Voor het opvoeden van kinderen bestaat immers geen handleiding.

Als iemand schrijft dat ze trachten hun kinderen in de vreze des Heeren op te voeden, krijg je de kriebels :?
Zo komt het over dat je commentaar geeft OM het commentaar, ik hoop dat ik het mis heb :D

Heb je de docu JesusCamp gezien? (te vinden op youtube). Dat laat zien wat de Vreeze des Heeren kan doen met jonge kinderen. Maar zoals ik zeg, ik heb daar verder geen commentaar op. Ik kan alleen aangeven welk gevoel ik daarbij heb. Van die dreumesen die bloedserieus met God bezig zijn (lees: precies weten wat papa en mama van hen verwachten) ... ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 12:46

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Als iemand schrijft dat ze maar een beetje aanrommelen af en toe met de opvoeding, kom je met een scherpe opmerking en terecht !

Ik vind het prima als ze maar een beetje aanrommelen. Voor het opvoeden van kinderen bestaat immers geen handleiding.

Heb je de docu JesusCamp gezien? (te vinden op youtube). Dat laat zien wat de Vreeze des Heeren kan doen met jonge kinderen. Maar zoals ik zeg, ik heb daar verder geen commentaar op. Ik kan alleen aangeven welk gevoel ik daarbij heb. Van die dreumesen die bloedserieus met God bezig zijn (lees: precies weten wat papa en mama van hen verwachten) ... ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

Nee, die ken ik niet en ga dat ook niet zien, want bij zoiets krijg ik ook de kriebels.
maar jij krijgt de kriebels als iemand K3 verbiedt ! Terwijl toch inmiddels duidelijk is waarom veel ouders dit doen.
Als je iemand wil drillen om te geloven, kind of volwassen, werkt dat averechts.
Als je zo jong al bezig bent hiermee, leg je daarmee de basis dat het kind op latere leeftijd afhaakt en logisch !
Het moet FIJN zijn om te mogen geloven en niet eng of lastig.
Tuurlijk heb je als kind het wel eens moeilijk, dat je bepaalde dingen niet mag, maar dat went, tenminste dat vind ik wel.
Ik wist niet beter. Mijn hervormde vriendinnetje had tv, wij niet, mijn gereformeerde vriendinnetje mocht fietsen op zondag, dat waren logische verschillen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 12:54

schelpje3 schreef:Nee, die ken ik niet en ga dat ook niet zien, want bij zoiets krijg ik ook de kriebels.
maar jij krijgt de kriebels als iemand K3 verbiedt ! Terwijl toch inmiddels duidelijk is waarom veel ouders dit doen.
Als je iemand wil drillen om te geloven, kind of volwassen, werkt dat averechts.

De praktijk wijst uit dat het anders prima werkt in de meeste gevallen.

Tuurlijk heb je als kind het wel eens moeilijk, dat je bepaalde dingen niet mag, maar dat went, tenminste dat vind ik wel.
Ik wist niet beter. Mijn hervormde vriendinnetje had tv, wij niet, mijn gereformeerde vriendinnetje mocht fietsen op zondag, dat waren logische verschillen

Ik vond de illusie wel grappig dat mensen blijkbaar denken dat hun kinderen echt met God bezig zijn in plaats van dat ze proberen het hun ouders naar de zin te maken...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2011 13:19

Mortlach, je stelling zul je toch wel moeten onderbouwen. Waaruit blijkt dat kinderen het alleen maar voor hun ouders doen?

Als mensen in God kunnen geloven, en dat ontken je toch niet, dan kunnen kinderen dat toch ook? Waar wil je de grens leggen?

Je stelling impliceert dat kinderen van ouders die het geloof niet serieus nemen, het geloof ook niet serieus kunnen nemen, het is immers pleasegedrag naar de ouders toe?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 jan 2011 14:16

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:

Nee, die ken ik niet en ga dat ook niet zien, want bij zoiets krijg ik ook de kriebels.
Als je zo jong al bezig bent hiermee, leg je daarmee de basis dat het kind op latere leeftijd afhaakt en logisch !

Schelpje, je haalt een Christelijk opvoeding en een wettische opvoeding door elkaar. Dat lijkt me niet de bedoeling.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 14:18

Nou dat is gewoon niet waar. Soms wel, soms niet. Soms zijn kinderen bang voor hun ouders, voor God. Als er altijd gedreigd wordt met de hel, wordt een kind natuurlijk bang. Het is een misvatting dat dit in alle refogezinnen voorkomt. Als je je kind laat dopen, beloof je nl iets. Dat je op zult voeden in de voorzeide leer. Een kind tot een bepaalde leeftijd kan zelf niet kiezen en verantwoordelijkheid dragen, dus doen de ouders dit. Een kleuter snapt uiteraard de teksten van K3 niet, althans wat het gevaar er in is. En zo zijn er veel meer zaken, die je als kind niet begrijpt, als je volwassen bent geworden zie je het vaak wel. Ik ging als kind heel graag naar de zondagsschool, voor de mooie verhalen en echt niet omdat ik moest ! Of om mijn ouders te pleasen, ik wist niet eens wat dat was.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 14:22

Schipje schreef:

Ik wist niet beter. Mijn hervormde vriendinnetje had tv, wij niet, mijn gereformeerde vriendinnetje mocht fietsen op zondag, dat waren logische verschillen[/quote]
Schelpje, je haalt een Christelijk opvoeding en een wettische opvoeding door elkaar. Dat lijkt me niet de bedoeling.[/quote]

Wettisch :shock:
Met andere woorden, als mensen op zondag niet fietsen of geen tv in huis willen hebben, is dat niet christelijk, maar wettisch ?
Ik mocht heel veel dingen niet, heb dat nooit als wettisch ervaren, achteraf nog niet ! Ik heb diep respect voor mijn ouders die er in voorleefden ! Dat is wat anders als stomweg verbieden met de zin: nou daarom niet, omdat ik het zeg ! Dat zeiden mijn ouders nooit ! Er werd altijd uitleg gegeven en ondanks ik verschillende dingen niet ben nagevolgd (het fietsen op zondag bijv) heb ik diep respect voor mensen die bepaalde dingen doen of laten omdat zij dat zo voelen. Uit de Bijbel halen dus.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 jan 2011 14:40

Niks wettisch. Onze kinderen mogen gewoon tv/dvd/film kijken, maar ik ga wel erbij zeggen en als er iets is wat NIET volgens de christelijke norm is, kunnen we dat gelijk uitleggen. Heel eenvoudig toch. Komt K3 dan gaat de tv gewoon uit en kunnen ze iets anders kiezen,
En kinderen zijn heel eerlijk hoor, God is een Persoon in hun ogen waar je alles aan kunt vragen, een God die Liefde is, maar die wel gediend wil worden. Dus niks hel en verdoemenisverhalen.... gewoon uitleggen!
En om een kind nu al angstige films en dingen zoals geesten en spoken en enge griezelsprookjes te laten zien. Waarom moet je ze vermoeien en bang laten maken door sprookjes die niet bestaan.... Ik zou het niet weten!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 jan 2011 14:47

Ik vind bambi al griezelig en zielig voor de kids, maar ja, ik ben dan ook wel een jankerd :( :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 14:50

jamillah schreef:Ik vind bambi al griezelig en zielig voor de kids, maar ja, ik ben dan ook wel een jankerd :( :D

Nou ik woon ook dicht bij het water hoor :cry:
Dat is zo'n zielig verhaal. Maar ook Heidi en alleen op de wereld pfffft.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 jan 2011 14:54

schelpje3 schreef:Wettisch :shock:
Met andere woorden, als mensen op zondag niet fietsen of geen tv in huis willen hebben, is dat niet christelijk, maar wettisch ?

Alle wetten die niet in de Bijbel staan en toch opgelegd worden, dat heet wetticisme. Niet fietsen op zondag heeft weinig meer met Jezus volgen te maken. Sterker nog, Jezus bleef zelf echt niet binnen op de Sabbat. Een tv is persoonlijk, maar je kan niet zeggen dat het per definitie wel of niet 'mag', nogmaals, dat is persoonlijk.
Ik mocht heel veel dingen niet, heb dat nooit als wettisch ervaren, achteraf nog niet ! Ik heb diep respect voor mijn ouders die er in voorleefden ! Dat is wat anders als stomweg verbieden met de zin: nou daarom niet, omdat ik het zeg ! Dat zeiden mijn ouders nooit !

Ik begrijp niet waarom je het gelijk je persoonlijk aantrekt. Ik heb het toch niet over jouw ouders persoonlijk? Hoe zou dat kunnen, ik ken ze niet eens. Veel mensen zien op een of andere manier een associatie tussen wetticisme en boosaardig gedrag ('nou daarom niet, omdat ik het zeg' bijv.) Ik vind dat onzin. Je kunt hele lieve opvoeders zijn en toch enorm wettisch.
Er werd altijd uitleg gegeven en ondanks ik verschillende dingen niet ben nagevolgd (het fietsen op zondag bijv) heb ik diep respect voor mensen die bepaalde dingen doen of laten omdat zij dat zo voelen. Uit de Bijbel halen dus.

Nogmaals, deze regels zijn niet uit de Bijbel te halen, het draait dus alleen om een bepaald 'gevoel' en totaal niet meer om feitelijk goed of kwaad. De meeste kinderen die puber worden willen toch graag dingen uitgelegd krijgen: 'waarom mag ik dat niet?' dan klinkt: 'ik heb er geen goed gevoel bij' wel erg magertjes vind ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 15:01

Schipje schreef:
schelpje3 schreef:Wettisch :shock:

Alle wetten die niet in de Bijbel staan en toch opgelegd worden, dat heet wetticisme. Niet fietsen op zondag heeft weinig meer met Jezus volgen te maken. Sterker nog, Jezus bleef zelf echt niet binnen op de Sabbat. Een tv is persoonlijk, maar je kan niet zeggen dat het per definitie wel of niet 'mag', nogmaals, dat is persoonlijk.
Ik mocht heel veel dingen niet, heb dat nooit als wettisch ervaren, achteraf nog niet ! Ik heb diep respect voor mijn ouders die er in voorleefden ! Dat is wat anders als stomweg verbieden met de zin: nou daarom niet, omdat ik het zeg ! Dat zeiden mijn ouders nooit !

Ik begrijp niet waarom je het gelijk je persoonlijk aantrekt. Ik heb het toch niet over jouw ouders persoonlijk? Hoe zou dat kunnen, ik ken ze niet eens. Veel mensen zien op een of andere manier een associatie tussen wetticisme en boosaardig gedrag ('nou daarom niet, omdat ik het zeg' bijv.) Ik vind dat onzin. Je kunt hele lieve opvoeders zijn en toch enorm wettisch.
Er werd altijd uitleg gegeven en ondanks ik verschillende dingen niet ben nagevolgd (het fietsen op zondag bijv) heb ik diep respect voor mensen die bepaalde dingen doen of laten omdat zij dat zo voelen. Uit de Bijbel halen dus.

Nogmaals, deze regels zijn niet uit de Bijbel te halen, het draait dus alleen om een bepaald 'gevoel' en totaal niet meer om feitelijk goed of kwaad. De meeste kinderen die puber worden willen toch graag dingen uitgelegd krijgen: 'waarom mag ik dat niet?' dan klinkt: 'ik heb er geen goed gevoel bij' wel erg magertjes vind ik.

Schipje: het klinkt badinerend dat een opvoeding wettisch is als er bepaalde regels zijn. Natuurlijk staan veel regels niet letterlijk in de Bijbel, ik zou bijna zeggen: duh :wink: K3 kwam toen ook nog niet voor !
Het gaat er mij om dat je iemand moet respecteren in zijn/haar regels, ook al vindt jij dat maar nonsens. In de Bijbelse tijd hadden ze nog geen fietsen, dus dat slaat ook nergens op.
Het fietsen op zondag kwam hiervandaan, nl dat de zonde een hellend vlak is, het is eerst fietsen naar de kerk, dan wordt het hier en daarheen en vervolgens een hele zondag voor de lol gaan fietsen in het bos. DAAR komt dat vandaan.
Wij hebben ook tv, maar weet dat veel forummers hem niet hebben, geen denken aan dat ik hen daarover aanspreek ! Sommige zaken kunnen heel teer liggen ! Ik zie niet zo heel veel bezwaar in sprookjes, (een naam, weet ff niet meer wie, dus heb hem weggehaald :D ) wel, prima ! Ik kan het me nog voorstellen ook. Maar daarmee vind ik hem nog niet wettisch.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 jan 2011 15:22

We moeten Jezus volgen en daar horen natuurlijk ook dingen laten bij. Maar ik denk dat je moet uitkijken dat je jezelf geen 'juk' laat opleggen door mensen zoals dat in de Bijbel staat. Er zijn al heel wat ortodoxe christenen de joden gelijk met hun 600-nog-wat wetjes.

Terug naar “Archief”