Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor Pasker » 17 jan 2011 23:56

Strootman:
Als u zo met de Bijbel omgaat, kunt hem beter dicht laten! Hoe wilt u dan 'controleren'of alles wel waar is? Of moeten we datgene schrappen, wat ons niet aanstaat, of wat ons niet uitkomt? Paulus heeft vanaf het begin al heel veel tegenstand ontmoet.

Jezus is toch de vervulling van de Wet en het Oude Testament. Hoe vaak heeft Jezus niet gezegd tegen de kenners van het Oude Testament; Er staat geschreven , , , ,

Maar u mag het van mij gerust bij de Galaten brief houden als dat voor u het Evangelie is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 jan 2011 12:38

marin schreef:
marin schreef:P.Strootman, door deze antwoorden leg je het versluierd denken bloot, het is verschrikkelijk moeilijk om dit via een forum te ontrafelen als de wil er is komen we er wel uit.
Ik heb regelmatig gelezen via googlen dat je veel afwijkende meningen hebt die ongeacht door anderen diepgaand worden uitgelegd maar toch blijft vasthouden aan je gelijk, dan probeer steeds verbanden te leggen door een andere tekst aan te halen die op andere groep of denken toepasbaar zijn, op zich erg verwarrend.
Als ik een moment heb zal ik later op de avond op je antwoorden in gaan.

mijn beste hr.strootman
Ik zie er van af om u verder te antwoorden op uw aanhalingen omdat ik zo uitgebreidt mijn inziens wat het Verlossingsplan van de Here Jezus voor elk mens redding brengt en gelukkig maakt en daardoor zijn leven inricht verwachtende de komst van de Here Jezus.

Ik heb niet gelijk, maar Paulus heeft gelijk, want hij predikt geen
Jezus, maar de Geest die in Jezus was en die ook in u is. En daar ziet u radicaal aan voorbij.Toen een heidense vrouw Jezus eens aansprak met:
'Here, Zoon van David'' keerde Jezus Zich om en liep zonder één woord tot haar te zeggen, om, en liep HIj naar zijn discipelen en zei tegen hen:
'Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'
Maar toen zij Hem later met Here aansprak, toen heeft Jezus haar kind genezen, maar woorden tot haar behoud, sprak HIj niet. En de Here is de Geest! Ook raadde Paulus ons aan, om Christus niet meer naar het vlees (als Jezus) te kennen. Dus wél als Gods Geest, die in ons is. U zoekt het dus buiten uzelf, maar de Weg naar God is [u]in[u]! Christenen zoeken het allemaal buiten hunzelf, want zij hebben een Jezusgeloof en geen Geestgeloof.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2011 12:52

@P. Strootman

Ik denk niet dat uw stelling juist is, wij christenen zoeken het niet buiten ons, wij weten toch
dat we de Heilige Geest ontvangen hebben en dat Hij in ons woont.

Maar ik heb bewondering voor uw vasthoudendheid, mijn vraag is waarom het voor u
zo belangrijk is dat we het met uw zienswijze eens zijn, wat veranderd het aan ons
geloof en wat voegt het toe?

Ik had u al eens gevraagd waar die groep "christenjoden"nu op dit moment is,
dat zou m.i. een bewijs zijn van uw mening zoals u het allemaal ziet.
Als u niet weet waar die groep "christenjoden" is moet ik de conclusie trekken
dat deze groep is opgegaan in het "algemene" christendom.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2011 14:58

Beste meneer Strootman, mijn vraag aan u: wat drijft u ?
Wat doet u de rest van de week, preekt u soms ?
Hoe komt u aan al die bijbelkennis en wat wilt u nu precies tegen ons zeggen ?
Het valt mij op dat u Here met 1 e schrijft (dat valt mij wel vaker op :wink: hier) maar waarom doet u dat juist ?
Ik ben oprecht geinteresseerd, de stukken die u schrijft zijn behoorlijk ingewikkeld en doordacht, maar u weet toch dat u ons niet kunt bekeren ?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 jan 2011 18:35

"schaapje"] schreef:
P.StrootmanIk denk niet dat uw stelling juist is, wij christenen zoeken het niet buiten ons, wij weten toch
dat we de Heilige Geest ontvangen hebben en dat Hij in ons woont.

Als je dit gelooft, is dat geweldig! Maar de christenen houden het over het algemeen op de mens Jezus, die voor hun gestorven is en dat gaat tegen de Schriften in, want Jezus zelf en ook Paulus leert ons dat Jezus alleen het volk dat onder de wet was, vrijkocht. En nu beweer ik beslist niet, dat het verkeerd bedoeld is en bovendien moet een ieder zélf weten, wat hij of zij gelooft.De Christus, Gods Geest is voor ons en in ons gestorven.
Maar ik heb bewondering voor uw vasthoudendheid, mijn vraag is waarom het voor u zo belangrijk is dat we het met uw zienswijze eens zijn, wat veranderd het aan ons geloof en wat voegt het toe?

Daar ga ik niet over, schaapje, want ik schreef je al, dat je het helemaal zelf moet weten, of je het met mijn zienswijze eens bent. Ik wijs er alleen op, dat Paulus het anders leert, dan ik vaak lees op het forum. Maar het evangelie van Paulus ontmoet zeer veel tegenstand van de christenen. De mens wil immers liever een 'tastbaar' Iemand hebben, dan Geest. En ik bedoel er niet mee te zeggen, dat jij, of anderen, ongelovig zijn. Beslist niet! Maar de leer dat de mens Jezus voor ons, heidenen, gestorven is, is niet Bijbels.
Ik had u al eens gevraagd waar die groep "christenjoden"nu op dit moment is dat zou m.i. een bewijs zijn van uw mening zoals u het allemaal ziet.
Als u niet weet waar die groep "christenjoden" is moet ik de conclusie trekken
dat deze groep is opgegaan in het "algemene" christendom.

Ik weet niet, of er nu christenjoden in groepsverband bestaan. Ik zou zeggen, zoek naar dat andere, want Paulus, onze apostel, raadde ons aan om Christus niet meer naar het vlees (als Jezus) te kennen, maar als de Geest van God.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 jan 2011 18:47

"schelpje3" schreef:
Beste meneer Strootman, mijn vraag aan u: wat drijft u ?
Wat doet u de rest van de week, preekt u soms ?
Hoe komt u aan al die bijbelkennis en wat wilt u nu precies tegen ons zeggen ?
Het valt mij op dat u Here met 1 e schrijft (dat valt mij wel vaker op :wink: hier) maar waarom doet u dat juist ?
Ik ben oprecht geinteresseerd, de stukken die u schrijft zijn behoorlijk ingewikkeld en doordacht, maar u weet toch dat u ons niet kunt bekeren ?

Mij drijft het weten, dat ik door dagelijks Bijbelstudie te maken, ontdekt heb, dat de apostel Paulus aan ons, niet-joden schrijft. Kortom, zijn evangeie is voor ons bestemd!
En waarom ik Here met één e schrijf? Paulus leert letterlijk, dat met de Here de Geest bedoeld wordt, want hij schreef:
'De Here nu is de Geest'
En of je het nu met één e schrijft, of met twee, dat blijft precies hetzelfde. En weet je wel, dat er in de grondtekst géén hoofdletters gebruikt worden? Dus ook niet voor het woord here! En wat ik wil zeggen? Dat het evangelie van Paulus voor ons geldt. Wij kunnen natuurlijk heel veel leren uit het evangelie der Besnijdenis, maar het is niet aan ons gericht.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2011 19:22

Beste mijnheer Strootman

Ik denk dat wij hier uitgepraat zijn, want de Here Jezus is voor mijn zonden gestorven,
Hij heeft de straf die mij toekwam op zich genomen, en ik weet voor alle mensen in de
wereld, en op grond van dat geloof heb ik de Heilige Geest ontvangen.

Dit is de zekerheid van mijn geloof

Met vriendelijke groeten

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2011 19:27

@Strootman

Leest u romeinen 8 maar eens, daar staat duidelijk dat de zonde veroordeeld is in het vlees.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 jan 2011 21:21

schaapje schreef:Beste mijnheer Strootman

Ik denk dat wij hier uitgepraat zijn, want de Here Jezus is voor mijn zonden gestorven,
Hij heeft de straf die mij toekwam op zich genomen, en ik weet voor alle mensen in de

Met vriendelijke groeten

Daar heb je gelijk in, maar wat betekenen Paulus' woorden dan, toen hij in Galaten 4.4 schreef, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God, Jezus, alleen het volk dat onder de wet was, Israel, vrijkocht? Ik denk dat je het heel goed en oprecht meent, dus hou het gerust zo.Vergeving betekent echter nóóit, dat wij de gevolgen van onze zonden niet zullen ondervinden.En de Heilige Geest wás al in je, vóórdat je het geloofde! Je doet alsof jij de eerste bent, maar God is de Eerste, door zijn H. Geest te geven.En dat mogen we vast geloven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2011 21:37

P. Strootman schreef:
schaapje schreef:Beste mijnheer Strootman

Met vriendelijke groeten

Daar heb je gelijk in, maar wat betekenen Paulus' woorden dan, toen hij in Galaten 4.4 schreef, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God, Jezus, alleen het volk dat onder de wet was, Israel, vrijkocht? Ik denk dat je het heel goed en oprecht meent, dus hou het gerust zo.Vergeving betekent echter nóóit, dat wij de gevolgen van onze zonden niet zullen ondervinden.En de Heilige Geest wás al in je, vóórdat je het geloofde! Je doet alsof jij de eerste bent, maar God is de Eerste, door zijn H. Geest te geven.En dat mogen we vast geloven.

U weet niet hoe een zondig leven ik heb geleid voor dat ik ging geloven. En ik denk zeker dat u
gedeeltelijk gelijk hebt dat de Geest van God mensen zoekt en aanspoort om te geloven.
Maar de inwoning van de Heilige Geest kwam pas toen ik me volledig overgaf.

Gaat u nog Romeinen 8 lezen?? :D :D

met vriendelijke groet

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 21 jan 2011 10:31

schaapje schreef:
heb je gelijk in, maar wat betekenen Paulus' woorden dan, toen hij in Galaten 4.4 schreef, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God, Jezus, alleen het volk dat onder de wet was, Israel, vrijkocht? Ik denk dat je het heel goed en oprecht meent, dus hou het gerust zo.Vergeving betekent echter nóóit, dat wij de gevolgen van onze zonden niet zullen ondervinden.En de Heilige Geest wás al in je, vóórdat je het geloofde! Je doet alsof jij de eerste bent, maar God is de Eerste, door zijn H. Geest te geven.En dat mogen we vast geloven.

Je hebt mij nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, wat Paulus in Galaten 4.4 bedoelde, toen hij schreef, dat Jezus het volk Israel vrijkocht. Voor ons, heidenen, is Hij in elk geval niet gestorven en daarom ben ik benieuwd naar jouw uitleg van deze tekst.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 21 jan 2011 10:35

Pasker schreef:Strootman:
Als u zo met de Bijbel omgaat, kunt hem beter dicht laten! Hoe wilt u dan 'controleren'of alles wel waar is? Of moeten we datgene schrappen, wat ons niet aanstaat, of wat ons niet uitkomt? Paulus heeft vanaf het begin al heel veel tegenstand ontmoet.

Jezus is toch de vervulling van de Wet en het Oude Testament. Hoe vaak heeft Jezus niet gezegd tegen de kenners van het Oude Testament; Er staat geschreven , , , ,

Maar u mag het van mij gerust bij de Galaten brief houden als dat voor u het Evangelie is.

Nee, zo zit het niet in elkaar! Het is voor mij, zomaar, geen 'liefhebberij' dat ik mijn geloof baseer op het evangelie van Paulus, maar Jezus is nu eenmaal niet tot ons, heidenen, gekomen. Het gaat voor ons dus uitsluitend om de inwonende Geest in onszélf!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 10:50

P. Strootman schreef:schaapje schreef:
heb je gelijk in, maar wat betekenen Paulus' woorden dan, toen hij in Galaten 4.4 schreef, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God, Jezus, alleen het volk dat onder de wet was, Israel, vrijkocht? Ik denk dat je het heel goed en oprecht meent, dus hou het gerust zo.Vergeving betekent echter nóóit, dat wij de gevolgen van onze zonden niet zullen ondervinden.En de Heilige Geest wás al in je, vóórdat je het geloofde! Je doet alsof jij de eerste bent, maar God is de Eerste, door zijn H. Geest te geven.En dat mogen we vast geloven.

Je hebt mij nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, wat Paulus in Galaten 4.4 bedoelde, toen hij schreef, dat Jezus het volk Israel vrijkocht. Voor ons, heidenen, is Hij in elk geval niet gestorven en daarom ben ik benieuwd naar jouw uitleg van deze tekst.

Dag mijnheer Strootman

Ik ben maar een eenvoudig mens en beslist geen bijbelgeleerde :D
Galaten 4;4 zegt inderdaad dat Jezus gekomen is voor het volk Isreäl, om ze vrij te kopen
van de wet, maar dan gaat u voorbij aan het feit dat het volk Hem niet aangenomen heeft,
slechts een kleine groep en daaruit is de eerste gemeente ontstaan. Zoals de bijbel zegt
ons heil is uit de joden.
U zegt hierboven dat Jezus het volk heeft vrijkocht, en dat is juist niet gebeurt door ongeloof
van het volk in de Messias.
Maar ik weet dat God zijn volk niet heeft afgeschreven, het blijft Gods uitverkoren volk.
Nog een korte tijd dan zullen zij Hem zien, zij die Hem doorstoken hebben.

met vriendelijke groet

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 21 jan 2011 22:49

P. Strootman schreef:
Pasker schreef:Strootman:

Nee, zo zit het niet in elkaar! Het is voor mij, zomaar, geen 'liefhebberij' dat ik mijn geloof baseer op het evangelie van Paulus, maar Jezus is nu eenmaal niet tot ons, heidenen, gekomen. Het gaat voor ons dus uitsluitend om de inwonende Geest in onszélf!

Voor mij ook beste Strootman maar wat is volgens u dan de rol van Paulus daar in?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 22:56

Er is onder de hemel geen Andere Naam gegeven, waardoor de mensen zalig moeten worden, de Christus. voor jood en heiden 1 Evangelie en 1 Christus!

Terug naar “[Religie] - Open forum”