Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Berjan

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Berjan » 16 jan 2011 10:32

Inderdaad, want als zij zeggen dat de duivel dezelfde is als de satan bekennen ze ook dat Jezus gelijk is aan de Vader en dat willen ze niet. ;)

Doch leert openbaring duidelijk dat de satan en de duivel inderdaad één en dezelfde zijn.

Op 12,9
En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

Dat begrijp ik niet Mohamed. Joden kennen de duivel helemaal niet, in het OT komt die naam een keer voor, en niet eens op de manier zoals Christenen de duivel zien.

De duivel is een verzinsel van de Christenen. Waarom dat zou zijn als bekennen dat Jezus gelijk staat aan de Vader, is mij volkomen onduidelijk =;

Openbaring is ook een "gnostisch" Christelijk geschrift.

De zonde kwam in de wereld doordat God aan Adam het gebod oplegde.

Ook hier ben ik het niet mee eens. Volgens de Christenen was de opstand van satan voorafgaand aan de zonde in het Paradijs. Satan (de slang) verleidde Eva immers? Dus de eerste zonde was de opstand van satan. Hij dacht op een zondige manier. Maar als alles goed was, zonder zonde waar komt dan de zondige gedachte vandaan?

En daarop voort bordurend:

Als Jezus terug komt, dan zal er geen zonde meer zijn. Maar wie zegt dan dat er niet een iemand een zondige gedachte heeft, waardoor alles weer opnieuw begint?

Ja dat blijkt maar al te vaak uit de context en daarom staat er ook dat het bedenken van het vlees vijandschap met God is (Rom 8,7) de satan of duivel is dus van vlees en bloed.

Juist. Maar is vooral ONSZELF,

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jan 2011 10:34

God is niet de schuld van al het boze in de wereld. Een ieder weet toch wel dat dat keizer Constantijn is!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2011 11:17

Berjan schreef:
Inderdaad, want als zij zeggen dat de duivel dezelfde is als de satan bekennen ze ook dat Jezus gelijk is aan de Vader en dat willen ze niet. ;)

Doch leert openbaring duidelijk dat de satan en de duivel inderdaad één en dezelfde zijn.

Op 12,9
En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

Dat begrijp ik niet Mohamed. Joden kennen de duivel helemaal niet, in het OT komt die naam een keer voor, en niet eens op de manier zoals Christenen de duivel zien.

De duivel is niets meer dan wat de satan door hellenistische invloeden was geworden. En omdat de Joden niet erkennen dat de zoon van God zijn vaders gelijke is, erkennen ze ook het bestaan van diens tegenstander niet, snap je?
De duivel is een verzinsel van de Christenen. Waarom dat zou zijn als bekennen dat Jezus gelijk staat aan de Vader, is mij volkomen onduidelijk =;

Nee de duivel is zeker geen verzinsels van christenen, alhoewel sommigen misschien wel bijgedragen hebben aan het in stand houden van sagen en legenden rondom de duivel.
Ook hier ben ik het niet mee eens. Volgens de Christenen was de opstand van satan voorafgaand aan de zonde in het Paradijs. Satan (de slang) verleidde Eva immers? Dus de eerste zonde was de opstand van satan. Hij dacht op een zondige manier. Maar als alles goed was, zonder zonde waar komt dan de zondige gedachte vandaan?

God schiep de dieren dus ook de slang en als je Genesis leest van kop tot teen zie je duidelijk dat God niet alles wat hij geschapen heeft 'goed' noemde. De zonde is door God geschapen, hij wilde dat de zondeval plaatsvond.
En daarop voort bordurend:

Als Jezus terug komt, dan zal er geen zonde meer zijn. Maar wie zegt dan dat er niet een iemand een zondige gedachte heeft, waardoor alles weer opnieuw begint?

De zonde heeft een reden nodig, oftewel een oorzaak. Als jij en ik geen afspraken maken, kunnen we ook niet te laat komen en elkaar afvallen. Christus heeft de oorzaak weggenomen door de wet te vervullen, zodat de zonde zijn macht kwijtraakte.
Juist. Maar is vooral ONSZELF,

Nou, niet vooral maar evengoed in onszelf ja.
Laatst gewijzigd door mohamed op 16 jan 2011 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2011 11:20

Faramir schreef:God is niet de schuld van al het boze in de wereld. Een ieder weet toch wel dat dat keizer Constantijn is!!

Ja, maar als God hem niet had geschapen zou dat een hoop ellende gescheeld hebben!

Berjan

Berichtdoor Berjan » 16 jan 2011 11:41

De duivel is niets meer dan wat de satan door hellenistische invloeden was geworden. En omdat de Joden niet erkennen dat de zoon van God zijn vaders gelijke is, erkennen ze ook het bestaan van diens tegenstander niet, snap je?

nee, ik niet snap.

Nee de duivel is zeker geen verzinsels van christenen, alhoewel sommigen misschien wel bijgedragen hebben aan het in stand houden van sagen en legenden rondom de duivel.

Denk je dat de Joden de duivel kennen? Heb je mijn links niet gelezen, of moet ik nog meer links geven over de orthodoxe Joden en hun satan en duivel?

God schiep de dieren dus ook de slang en als je Genesis leest van kop tot teen zie je duidelijk dat God niet alles wat hij geschapen heeft 'goed' noemde. De zonde is door God geschapen, hij wilde dat de zondeval plaatsvond.

Welke Bijbel lees jij? Ik lees na elke dag "en God zag dat het goed was".

31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.

Als ik de Christenen moet geloven, is de zonde er enkel gekomen door satan die een zondige gedachte kreeg en daardoor is de zonden in de wereld gekomen. Omdat satan in de slang kroop (of de slang werd) en Eva verleidde. Pas na de zondeval vond God niet alles goed.

De zonde heeft een reden nodig, oftewel een oorzaak. Als jij en ik geen afspraken maken, kunnen we ook niet te laat komen en elkaar afvallen. Christus heeft de oorzaak weggenomen door de wet te vervullen, zodat de zonde zijn macht kwijtraakte.

Je doelt op de wet, dat de oorzaak van de zonde was? Maar die wet was er in het paradijs niet! Enkel dat ene gebod, dat ze niet mochten eten van de boom van kennis van goed en kwaad.
En je vergeet dat volgens de Christenen voorgaand aan de zonde van de mens de zonde van de gevallen engel stond.

Ik weet niet welke geloof jij aanhangt, maar naar mijn mening niet echt bijbels.

Nou, niet vooral maar evengoed in onszelf ja.

Daar ben ik het dus niet mee eens.... Maar dat geeft niet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2011 20:18

Berjan schreef:... of moet ik nog meer links geven over de orthodoxe Joden en hun satan en duivel?

Dat is altijd welkom ja!
Welke Bijbel lees jij? Ik lees na elke dag "en God zag dat het goed was".

De Statenvertaling. Kun je mij een vers tonen waarin God de duisternis goed noemt?
Als ik de Christenen moet geloven, is de zonde er enkel gekomen door satan die een zondige gedachte kreeg en daardoor is de zonden in de wereld gekomen. Omdat satan in de slang kroop (of de slang werd) en Eva verleidde. Pas na de zondeval vond God niet alles goed.

Niet mee eens.
Je doelt op de wet, dat de oorzaak van de zonde was? Maar die wet was er in het paradijs niet!

Dat weet ik, wat ik bedoel is dat het gebod wat God aan Adam oplegde het begin was van de zonde. Immers, als geen enkele boom verboden was zou de satan ook geen aanleiding gehad hebben om Eva te verleiden.
Enkel dat ene gebod, dat ze niet mochten eten van de boom van kennis van goed en kwaad.

Dat ene gebod niet overtreden was moeilijker dan jij lijkt te denken, want de oorzaak van de zonde is het gebod! Denk daar maar eens over na.
En je vergeet dat volgens de Christenen voorgaand aan de zonde van de mens de zonde van de gevallen engel stond.

Daar lees ik niets van in de Bijbel.
Daar ben ik het dus niet mee eens.... Maar dat geeft niet

Er staat dat je je naaste moet liefhebben als jezelf.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 16 jan 2011 22:30

black light schreef:Dan zal ik maar die deur eruit trappen.

God heeft niet de schuld, want hij doet niets fout, want de definitie "fout"bepaald hijzelf.
Hij heeft er voor gekozen om de mensen de mogelijkheid te geven om te zondigen, als hij dat niet gewild had, waren we willoze zombies.

En je kan zelf ervoor kiezen welke weg je gaat, dat is je eigen keuze, dus de grote boze wereld is het gevolg van een hoop mensen die niet de kant van God kiezen.
Maar je kan natuurlijk wel zeggen, het is de schuld van god, had ie maar ervoor moeten zorgen dat het niet kan gebeuren.
Maar ja, dat mag je in refo-land niet zeggen.
En om maar een beetje bijbels te blijven, "nog een kleine tijd, bla bla bla" :D

En zeg nou zelf, dit heb je waarschijnlijk nog nooit zo gehoord :wink:

Maar God weet alles. Dus ook de toekomst. En God had dan moeten zien dat de mens zou gaan zondigen en dat het fout zou lopen. Als God niet zou weten wat de toekomst van de mens zou zijn dan is hij niet meer almachtig.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 17 jan 2011 18:57

haring schreef:
black light schreef:Dan zal ik maar die deur eruit trappen.

God heeft niet de schuld, want hij doet niets fout, want de definitie "fout"bepaald hijzelf.
Hij heeft er voor gekozen om de mensen de mogelijkheid te geven om te zondigen, als hij dat niet gewild had, waren we willoze zombies.

En je kan zelf ervoor kiezen welke weg je gaat, dat is je eigen keuze, dus de grote boze wereld is het gevolg van een hoop mensen die niet de kant van God kiezen.
Maar je kan natuurlijk wel zeggen, het is de schuld van god, had ie maar ervoor moeten zorgen dat het niet kan gebeuren.
Maar ja, dat mag je in refo-land niet zeggen.
En om maar een beetje bijbels te blijven, "nog een kleine tijd, bla bla bla" :D

En zeg nou zelf, dit heb je waarschijnlijk nog nooit zo gehoord :wink:

Maar God weet alles. Dus ook de toekomst. En God had dan moeten zien dat de mens zou gaan zondigen en dat het fout zou lopen. Als God niet zou weten wat de toekomst van de mens zou zijn dan is hij niet meer almachtig.

In dat geval, als je God toch niet gelooft, kan je dat straks na de dood allemaal tegen God zeggen. je kunt Hem dan beschuldigen voor het feit dat je denkt tekort gedaan te zijn.
Als je het aandurft willens en wetens tegen Hem op te staan.............is dat je kans. :(

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 jan 2011 19:19

Horeb schreef:
haring schreef:

In dat geval, als je God toch niet gelooft, kan je dat straks na de dood allemaal tegen God zeggen. je kunt Hem dan beschuldigen voor het feit dat je denkt tekort gedaan te zijn.
Als je het aandurft willens en wetens tegen Hem op te staan.............is dat je kans. :(

Beetje jammer dat je de opmerking van haring op deze manier afdoet en hem belachelijk maakt, zonder echt inhoudelijk op zijn opmerking in te gaan. Zijn opmerking is een heel begrijpelijke vraag die sterk leeft bij christenen, zeker in onze gezindte, maar die weinigen hardop durven te zeggen.
En eerlijk gezegd weet ook ik het antwoord niet...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2011 19:59

Zonder diep inhoudelijk op de vraag in te gaan, ik weet het antwoord niet, wil ik alleen opmerken dat onze menselijke logica het product is van een gevallen mensheid. We moeten God niet voorstellen als de opper-menselijke-logicus, anders geformuleerd: onze logica impliceert niet Gods logica.
Persoonlijk vind ik het boek Job zo ontzettend veelzeggend. Job heeft zijn mond vol over zijn rechtvaardigheid (en naar de menselijk maat was hij het!) totdat hij voor God stond...
"Ik weet, dat Gij alles vermoogt en dat geen van Uw gedachten kan afgesneden worden. Wie is hij, zegt Gij, die den raad verbergt zonder wetenschap? Zo heb ik dan verhaald, hetgeen ik niet verstond, dingen die voor mij te wonderbaarlijk waren, die ik niet wist. Hoor toch, en ik zal spreken; ik zal U vragen, en onderricht Gij mij. Met het gehoor des oors heb ik U gehoord, maar nu ziet U mijn oog. Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw in stof en as." (Job 42)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 jan 2011 20:20

Horeb schreef:In dat geval, als je God toch niet gelooft, kan je dat straks na de dood allemaal tegen God zeggen. je kunt Hem dan beschuldigen voor het feit dat je denkt tekort gedaan te zijn. Als je het aandurft willens en wetens tegen Hem op te staan.............is dat je kans. :(

Ten eerste ik laat me niet bang maken.Ten 2de ik weiger een God te aanbidden die in mijn ogen zeer immoreel is, er van uit gaande dat alles wat in de bijbel staat waar is. Een God aanbidden omdat hij almachtig is is hetzelfde als buigen voor een dictator.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 jan 2011 20:22

JeeWee schreef:Beetje jammer dat je de opmerking van haring op deze manier afdoet en hem belachelijk maakt, zonder echt inhoudelijk op zijn opmerking in te gaan. Zijn opmerking is een heel begrijpelijke vraag die sterk leeft bij christenen, zeker in onze gezindte, maar die weinigen hardop durven te zeggen.
En eerlijk gezegd weet ook ik het antwoord niet...

Respect!!!! Het is soms erg moeilijk om te zeggen, ik weet het niet. En nee, dit is zeker geen sarcasme.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2011 20:54

haring schreef:
Horeb schreef:In dat geval, als je God toch niet gelooft, kan je dat straks na de dood allemaal tegen God zeggen. je kunt Hem dan beschuldigen voor het feit dat je denkt tekort gedaan te zijn. Als je het aandurft willens en wetens tegen Hem op te staan.............is dat je kans. :(

Ten eerste ik laat me niet bang maken.Ten 2de ik weiger een God te aanbidden die in mijn ogen zeer immoreel is, er van uit gaande dat alles wat in de bijbel staat waar is. Een God aanbidden omdat hij almachtig is is hetzelfde als buigen voor een dictator.

Angst maakt mensen niet tot Christen, dat is waar. Je tweede punt deel ik niet, maar dat had je niet anders verwacht. Over je derde punt: je moet God niet aanbidden omdat Hij almachtig is, wel omdat Hij liefdevol is (en nu weet ik dat je daar niet van overtuigd ben, en ik ben bang dat Zijn volgelingen er niet altijd een mooie afspiegeling van laten zien.)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 jan 2011 21:01

TheKeimpe schreef:Angst maakt mensen niet tot Christen, dat is waar. Je tweede punt deel ik niet, maar dat had je niet anders verwacht. Over je derde punt: je moet God niet aanbidden omdat Hij almachtig is, wel omdat Hij liefdevol is (en nu weet ik dat je daar niet van overtuigd ben, en ik ben bang dat Zijn volgelingen er niet altijd een mooie afspiegeling van laten zien.)

Mensen die volgens mij een goed leven hebben geleid naar de hel sturen vind ik geen vorm van liefde. En denk aan al het kwaad in de wereld. Bijvoorbeeld Haïti. Eerst is er een enorme aardbeving. Mensen zitten daarna op straat of in tentenkampen waar het bar en boos is. Wat gebeurd er daarna? Daarna komt er even gezellig een tropische storm over Haïti heen waaien. De mensen hadden het al bar en boos en daarna gebeurd er dit. Het zijn altijd de mensen die het al slecht hebben waarbij weer slechte dingen gebeuren. Nou ja, vaak althans. Waar was God voor de mensen van Haïti? Oh ja, ik vergeet nog wat. Na de aardbeving brak er cholera uit. En veel geld wat gedoneerd is voor hulp word weggekaapt door corrupte mensen. Het geld komt niet waar het moet komen.

Rampen

* 2004: Overstroming. Meer dan 2.000 doden en vermisten.
* 2004: Orkaan Jeanne
* 2005: Orkaan Dennis. Minstens 45 doden.
* 2008: Diverse orkanen en stormen. Bijna 800 doden en honderden gewonden.
* 2010: Zware aardbeving. Op 12 januari 2010 (16:53 uur plaatselijke tijd) werd Haïti getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,0 op de schaal van Richter. Een tsunami-alarm werd afgegeven voor Haïti en omliggende eilanden, maar werd later weer ingetrokken. De beving werd gevolgd door meerdere naschokken, met op 20 januari een zeer grote naschok van 6,1 op de schaal van Richter. Diezelfde dag waren er volgens de Haïtiaanse overheid 75.000 mensen in massagraven begraven en dezelfde overheid schat dat de aardbeving aan 100.000 tot 200.000 mensen het leven heeft gekost. 1,5 miljoen mensen zijn dakloos geworden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ha%C3%AFti#Rampen
Laatst gewijzigd door haring op 17 jan 2011 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2011 21:04

Mensen die volgens mij een goed leven hebben geleid

En daar zit hem de kneep, volgens mij...

Terug naar “[Religie] - Open forum”