GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: GKV

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2010 16:06

Wellicht dat dat gemekker op andere kerkgenootschappen eens wat zou kunnen afnemen - splinters en balken en zo.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

1990
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 1990 » 25 nov 2010 22:25

BigSmile schreef:Bij ons in de kerk werd er afgelopen zondag door een GKV predikant gezegd dat de GKV er in de bevindelijk-gereformeerde hoek erom bekent staat qua levensstijl niet echt een vreemdeling in de wereld meer te zijn. Dus dat veel GKV-ers opgaan in de massa van de wereld terwijl we juist de opdracht hebben dat niet te doen. Hij zei ook dat veel GKV-ers daar schamper over doen als ze dat gezegd wordt maar dat deze dominee zich daar juist toch zorgen over maakt. Ik vond dat dan toch knap gezegd want het is denk ik in veel gevallen wel waar.

Mag ik vragen in welk kerkverband dat is?

Groet,
1990
Rechts georiënteerde CGK'er in een linkse gemeente.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2010 22:37

BigSmile schreef:Bij ons in de kerk werd er afgelopen zondag door een GKV predikant gezegd dat de GKV er in de bevindelijk-gereformeerde hoek erom bekent staat qua levensstijl niet echt een vreemdeling in de wereld meer te zijn. Dus dat veel GKV-ers opgaan in de massa van de wereld terwijl we juist de opdracht hebben dat niet te doen. Hij zei ook dat veel GKV-ers daar schamper over doen als ze dat gezegd wordt maar dat deze dominee zich daar juist toch zorgen over maakt. Ik vond dat dan toch knap gezegd want het is denk ik in veel gevallen wel waar.

Uiteraard, iedere rechtse kerk geeft af op kerken die linkser zijn dan ze zelf zijn. Daarom zijn ze rechtser. En in die linkse kerken is men uiteraard niet zo blij om als heidenen te worden weggezet. Ik kan ook roepen dat ze zich in rechtse kerken in een eigen wereldje opsluiten in plaats van de wereld in te gaan en daar je geloof te leven. Maar ik weet niet of we daar zoveel mee opschieten. Wel is het goed dat we opbouwend (en niet afkrakend) zijn naar elkaar toe en dat we onszelf daarin onderzoeken. Wereldgelijkvormigheid en wereldvreemdheid zijn beiden dingen waar we voor moeten waken.

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Tja, ik vraag me af hoe objectief je beeld is. Het frustreert je omdat jij je beeld heel objectief vindt terwijl anderen zich daar totaal niet in herkennen. Dan is het logisch dat jij het als bedrijfsblindheid ziet omdat ze totaal niet herkennen wat je bedoelt. Ik herken het ook niet, ik zie juist niet dat mensen koud blijven onder het evangelie, integendeel. En dan kan ik bijv. helemaal niets met opmerkingen als "waarom lijkt dit haast herkenbaar voor de GKV". Ik vind dat helemaal niet kenmerkend en ook niet herkenbaar.

Het is mij opgevallen dat de jeugd nogal vaak erg graag meedeed met de wereld. Een sfeer van "de seculiere wereld is interessant en gaaf, het geloof is saai".
En het is mij opgevallen dat er ook anderen zijn, die dat opgevallen is.
Misschien verwoord ik e.e.a. niet altijd helemaal raak. Dat zou kunnen. (Het is ook niet altijd zo simpel om goed te verwoorden wat je aangevoeld hebt.) Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik iets opgemerkt heb, waarin ik niet de enige ben. Concreet voorbeeld waarin ik dat zie, is een reactie als deze.

Die jongeren zijn er ongetwijfeld, maar ik denk niet alleen in de GKV. Ik zie echter ook veel jongeren die het geloof zeker niet saai vinden maar voor wie het leeft. Het verschilt misschien ook wel per gemeente enzo, dat weet ik dan weer niet precies. Maar dan moet er denk ik wel worden opgepast met dingen als "kenmerkend voor de GKV".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2010 22:38

1990 schreef:

Mag ik vragen in welk kerkverband dat is?

Groet,
1990

Het werd door een GKV-predikant gezegd, dat dat beeld er in de bevindelijk-gereformeerde kerken is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

1990
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 1990 » 25 nov 2010 23:09

Marnix schreef:Het werd door een GKV-predikant gezegd, dat dat beeld er in de bevindelijk-gereformeerde kerken is.

Ja, dat had ik in principe al gelezen. Het kwam echter op mij over dat het in een ander kerkverband plaatsvond. ;)

Groet,
1990
Rechts georiënteerde CGK'er in een linkse gemeente.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 nov 2010 08:14

Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook mijn beeld is van het merendeel van de gkv jongeren/mensen. Ik ben in mijn studententijd lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging en daar viel het mij op dat het overgrote deel voor hun 18e nooit te maken had gehad met anders kerkelijken en tijdens hun studentenperiode compleet lossloegen en waarvan toen ineens alles kon. Ik weet dat daarvan ook een groot deel de kerk de rug heeft toegekeerd. Ik vind dat toch wel heel jammer en wellicht is het niet kenmerkend voor de gkv, maar ik ken eigenlijk alleen maar jongeren van de gkv waarbij het zo is gegaan.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 10:35

ajl schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook mijn beeld is van het merendeel van de gkv jongeren/mensen. Ik ben in mijn studententijd lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging en daar viel het mij op dat het overgrote deel voor hun 18e nooit te maken had gehad met anders kerkelijken en tijdens hun studentenperiode compleet lossloegen en waarvan toen ineens alles kon. Ik weet dat daarvan ook een groot deel de kerk de rug heeft toegekeerd. Ik vind dat toch wel heel jammer en wellicht is het niet kenmerkend voor de gkv, maar ik ken eigenlijk alleen maar jongeren van de gkv waarbij het zo is gegaan.

Ik ken er ook zat uit de "rechtse" hoek, die nooit iets anders hebben meegemaakt dan hun eigen kringetje, en die, eenmaal "buiten" ook compleet van God los zijjn geraakt...
Ergo: Te beschermende opvoeding lokt dit soort zaken uit. Zowel ter linker als ter rechter zijde!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 nov 2010 16:29

Race406 schreef:
ajl schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook mijn beeld is van het merendeel van de gkv jongeren/mensen. Ik ben in mijn studententijd lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging en daar viel het mij op dat het overgrote deel voor hun 18e nooit te maken had gehad met anders kerkelijken en tijdens hun studentenperiode compleet lossloegen en waarvan toen ineens alles kon. Ik weet dat daarvan ook een groot deel de kerk de rug heeft toegekeerd. Ik vind dat toch wel heel jammer en wellicht is het niet kenmerkend voor de gkv, maar ik ken eigenlijk alleen maar jongeren van de gkv waarbij het zo is gegaan.

Ik ken er ook zat uit de "rechtse" hoek, die nooit iets anders hebben meegemaakt dan hun eigen kringetje, en die, eenmaal "buiten" ook compleet van God los zijjn geraakt...
Ergo: Te beschermende opvoeding lokt dit soort zaken uit. Zowel ter linker als ter rechter zijde!

Vind ik een nogal makkelijke verklaring: het zal wel de te beschermende opvoeding geweest zijn.
Ik denk dat er toch meer aan de hand is, al is het best lastig te bepalen, wat dat nou precies is.

Mijn zus, die GKV-lid is, zei eens: "Het lijkt wel alsof ze het niet over kunnen brengen."
En daarmee is dan bedoeld, het overbrengen van wat het geloof is/inhoudt/betekent, op de jongere generatie. Ze had het specifiek over de GKV.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 16:39

Boekenlezer schreef:
Race406 schreef:

Vind ik een nogal makkelijke verklaring: het zal wel de te beschermende opvoeding geweest zijn.
Ik denk dat er toch meer aan de hand is, al is het best lastig te bepalen, wat dat nou precies is.

Mijn zus, die GKV-lid is, zei eens: "Het lijkt wel alsof ze het niet over kunnen brengen."
En daarmee is dan bedoeld, het overbrengen van wat het geloof is/inhoudt/betekent, op de jongere generatie. Ze had het specifiek over de GKV.

Ik snap je wel, maar ik vind het makkelijk om de GKV nu in een bepaald hoekje te zetten alsof ze daar per definitie ongeïnteresseerd zijn.
En dat doorslaan gaat echt aan beide zijden op!
Wat zou er meer aan de hand moeten zijn dan?
Ter rechterzijde wordt nog weleens van alles en nog wat uitgevreten in het kader van: Ben ik uitverkoren dan grijpt God me vanzelf wel. Ik kan er toch niets aan doen als ik verloren ga, want dat is dan zo bepaald (uitvloeisel van een geheel verkeerde (lees: te nauwe) leer!!!!)
Ter linkerzijde wordt nog weleens van alles en nog wat uitgevreten in het kader van: Ik ben een kind van God, en als ik zondig dan is Christus' bloed krachtig genoeg om mij de zonde te vergeven. Niemand rooft immers Zijn schapen uit Zijn Hand? (uitvloeisel van een geheel verkeerde (lees: te oppervlakkige) leer!!!!)
Beiden zijn uitwassen, en beiden zijn niet goed.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 nov 2010 21:37

Boekenlezer schreef:Ik houd meer van diepgang.

Ik heb een aantal HHK-diensten meegemaakt, in enkele gevallen ook als organist (een echte voortrekkersrol!), maar ik kan niet zeggen dat de prediking nou echt diepgaander is dan die in de PKN of de OKK. Wel viel me op dat de ds-sen (meervoud) elk kwartier ongeveer hetzelfde vertelden, maar dan in andere bewoordingen. Is dat diepgang?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 dec 2010 21:40

Optimatus schreef:
Boekenlezer schreef:Ik houd meer van diepgang.

Ik heb een aantal HHK-diensten meegemaakt, in enkele gevallen ook als organist (een echte voortrekkersrol!), maar ik kan niet zeggen dat de prediking nou echt diepgaander is dan die in de PKN of de OKK. Wel viel me op dat de ds-sen (meervoud) elk kwartier ongeveer hetzelfde vertelden, maar dan in andere bewoordingen. Is dat diepgang?

Het verschil van diepgang tussen de GKV en de HHK vanuit mijn ervaring kan ik vooral beschrijven als bevindelijke diepgang. Niet er zomaar automatisch vanuit gaan dat het wel goed met je zit, maar jezelf beproeven.

Nou is de HHK natuurlijk nogal divers. Ik ben lid van een bepaalde gemeente, terwijl je niet kunt zeggen dat alle HHK-gemeenten ook zo zijn. Zo zullen er ook gemeenten zijn, waar het woord bevindelijk de invulling heeft van: verinnerlijkt emotioneel-mystiek. De prediking is dan vooral een beschrijving van emotionele zieleroerselen van de godvruchtigen. En dat is toch echt wat anders, dan bevindelijk in de ware betekenis van het woord, zoals ik dat afleid uit Romeinen 5:4 (δοκιμη, SV: bevinding, NBG'51: beproefdheid, NBV: betrouwbaarheid). Het bevindelijke is niet puur de beleving van het geloof, maar het betreft het hele leven. Daaronder valt bijvoorbeeld beleving, maar ook het praktische handelen, je denken, alles. Zo kun je zeggen dat 'aan de vruchten herkent men de boom' een heel bevindelijke uitspraak is. Een brief als 1 Johannes kun je ook omschrijven als heel bevindelijk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 10 jan 2011 13:05

En dan lees ik net in het ND dat er in een GKV-rapport is geconcludeerd dat het ambt van diaken voor een vrouw Bijbels is.

Dat gaat weer flink wat discussies opleveren. Helaas :(

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 jan 2011 13:30

Tsja. Heb het rapport natuurlijk niet gelezen, dus kan daar weinig over zeggen.
Wel goed dat er weer eens over wordt nagedacht. Want een beetje apart is het ook wel: in veel kerken wordt het aantal diakenen gehalveerd, omdat het moeilijk is voldoende mannen voor het ambt te vinden. Spontaan is er iets in het leven geroepen als 'diaconale helpers'. En dat zijn dan bijna allemaal vrouwen.
pobody's nerfect

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2011 17:05

Je zou natuurlijk ook de vrouw in het ambt kunnen toelaten...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 jan 2011 17:12

Optimatus schreef:Je zou natuurlijk ook de vrouw in het ambt kunnen toelaten...

welja.
Lees je de bijbel eigenlijk wel eens of speel je alleen maar urgel?

Terug naar “Archief”