Moderator: Moderafo's
BigSmile schreef:Bij ons in de kerk werd er afgelopen zondag door een GKV predikant gezegd dat de GKV er in de bevindelijk-gereformeerde hoek erom bekent staat qua levensstijl niet echt een vreemdeling in de wereld meer te zijn. Dus dat veel GKV-ers opgaan in de massa van de wereld terwijl we juist de opdracht hebben dat niet te doen. Hij zei ook dat veel GKV-ers daar schamper over doen als ze dat gezegd wordt maar dat deze dominee zich daar juist toch zorgen over maakt. Ik vond dat dan toch knap gezegd want het is denk ik in veel gevallen wel waar.
BigSmile schreef:Bij ons in de kerk werd er afgelopen zondag door een GKV predikant gezegd dat de GKV er in de bevindelijk-gereformeerde hoek erom bekent staat qua levensstijl niet echt een vreemdeling in de wereld meer te zijn. Dus dat veel GKV-ers opgaan in de massa van de wereld terwijl we juist de opdracht hebben dat niet te doen. Hij zei ook dat veel GKV-ers daar schamper over doen als ze dat gezegd wordt maar dat deze dominee zich daar juist toch zorgen over maakt. Ik vond dat dan toch knap gezegd want het is denk ik in veel gevallen wel waar.
Boekenlezer schreef:Marnix schreef:Tja, ik vraag me af hoe objectief je beeld is. Het frustreert je omdat jij je beeld heel objectief vindt terwijl anderen zich daar totaal niet in herkennen. Dan is het logisch dat jij het als bedrijfsblindheid ziet omdat ze totaal niet herkennen wat je bedoelt. Ik herken het ook niet, ik zie juist niet dat mensen koud blijven onder het evangelie, integendeel. En dan kan ik bijv. helemaal niets met opmerkingen als "waarom lijkt dit haast herkenbaar voor de GKV". Ik vind dat helemaal niet kenmerkend en ook niet herkenbaar.
Het is mij opgevallen dat de jeugd nogal vaak erg graag meedeed met de wereld. Een sfeer van "de seculiere wereld is interessant en gaaf, het geloof is saai".
En het is mij opgevallen dat er ook anderen zijn, die dat opgevallen is.
Misschien verwoord ik e.e.a. niet altijd helemaal raak. Dat zou kunnen. (Het is ook niet altijd zo simpel om goed te verwoorden wat je aangevoeld hebt.) Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik iets opgemerkt heb, waarin ik niet de enige ben. Concreet voorbeeld waarin ik dat zie, is een reactie als deze.
1990 schreef:BigSmile schreef:Bij ons in de kerk werd er afgelopen zondag door een GKV predikant gezegd dat de GKV er in de bevindelijk-gereformeerde hoek erom bekent staat qua levensstijl niet echt een vreemdeling in de wereld meer te zijn. Dus dat veel GKV-ers opgaan in de massa van de wereld terwijl we juist de opdracht hebben dat niet te doen. Hij zei ook dat veel GKV-ers daar schamper over doen als ze dat gezegd wordt maar dat deze dominee zich daar juist toch zorgen over maakt. Ik vond dat dan toch knap gezegd want het is denk ik in veel gevallen wel waar.
Mag ik vragen in welk kerkverband dat is?
Groet,
1990
Marnix schreef:Het werd door een GKV-predikant gezegd, dat dat beeld er in de bevindelijk-gereformeerde kerken is.
ajl schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook mijn beeld is van het merendeel van de gkv jongeren/mensen. Ik ben in mijn studententijd lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging en daar viel het mij op dat het overgrote deel voor hun 18e nooit te maken had gehad met anders kerkelijken en tijdens hun studentenperiode compleet lossloegen en waarvan toen ineens alles kon. Ik weet dat daarvan ook een groot deel de kerk de rug heeft toegekeerd. Ik vind dat toch wel heel jammer en wellicht is het niet kenmerkend voor de gkv, maar ik ken eigenlijk alleen maar jongeren van de gkv waarbij het zo is gegaan.
Race406 schreef:ajl schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook mijn beeld is van het merendeel van de gkv jongeren/mensen. Ik ben in mijn studententijd lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging en daar viel het mij op dat het overgrote deel voor hun 18e nooit te maken had gehad met anders kerkelijken en tijdens hun studentenperiode compleet lossloegen en waarvan toen ineens alles kon. Ik weet dat daarvan ook een groot deel de kerk de rug heeft toegekeerd. Ik vind dat toch wel heel jammer en wellicht is het niet kenmerkend voor de gkv, maar ik ken eigenlijk alleen maar jongeren van de gkv waarbij het zo is gegaan.
Ik ken er ook zat uit de "rechtse" hoek, die nooit iets anders hebben meegemaakt dan hun eigen kringetje, en die, eenmaal "buiten" ook compleet van God los zijjn geraakt...
Ergo: Te beschermende opvoeding lokt dit soort zaken uit. Zowel ter linker als ter rechter zijde!
Boekenlezer schreef:Race406 schreef:ajl schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook mijn beeld is van het merendeel van de gkv jongeren/mensen. Ik ben in mijn studententijd lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging en daar viel het mij op dat het overgrote deel voor hun 18e nooit te maken had gehad met anders kerkelijken en tijdens hun studentenperiode compleet lossloegen en waarvan toen ineens alles kon. Ik weet dat daarvan ook een groot deel de kerk de rug heeft toegekeerd. Ik vind dat toch wel heel jammer en wellicht is het niet kenmerkend voor de gkv, maar ik ken eigenlijk alleen maar jongeren van de gkv waarbij het zo is gegaan.
Ik ken er ook zat uit de "rechtse" hoek, die nooit iets anders hebben meegemaakt dan hun eigen kringetje, en die, eenmaal "buiten" ook compleet van God los zijjn geraakt...
Ergo: Te beschermende opvoeding lokt dit soort zaken uit. Zowel ter linker als ter rechter zijde!
Vind ik een nogal makkelijke verklaring: het zal wel de te beschermende opvoeding geweest zijn.
Ik denk dat er toch meer aan de hand is, al is het best lastig te bepalen, wat dat nou precies is.
Mijn zus, die GKV-lid is, zei eens: "Het lijkt wel alsof ze het niet over kunnen brengen."
En daarmee is dan bedoeld, het overbrengen van wat het geloof is/inhoudt/betekent, op de jongere generatie. Ze had het specifiek over de GKV.
Boekenlezer schreef:Ik houd meer van diepgang.
Optimatus schreef:Boekenlezer schreef:Ik houd meer van diepgang.
Ik heb een aantal HHK-diensten meegemaakt, in enkele gevallen ook als organist (een echte voortrekkersrol!), maar ik kan niet zeggen dat de prediking nou echt diepgaander is dan die in de PKN of de OKK. Wel viel me op dat de ds-sen (meervoud) elk kwartier ongeveer hetzelfde vertelden, maar dan in andere bewoordingen. Is dat diepgang?
Optimatus schreef:Je zou natuurlijk ook de vrouw in het ambt kunnen toelaten...
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten