Zondag of Sabbath?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Zondag of Sabbath?

Berichtdoor Optimatus » 11 jan 2011 22:57

marin schreef:
Optimatus schreef:Doet jouw gemeente ook aan oliezalving?

Beste Optimatus, zeker als een lid van onze gemeente behoefte voelt om die handeling in gebed wil ondergaan zal dat gebeuren, het is bijbels, maar het zo persoonlijk het is geen optimatische handeling bij elke zieke.
Vooraf is natuurlijk in de gemeente de persoon opgedragen in gebed, om welke omstandigheden zich voordoen, er wordt natuurlijk naar toe gegroeit.
Maar bij mijn weten en kan herinneren is het 2x bekend gemaakt.

Het is niet alleen het persoonlijk gebed wat zeer belangrijk is.
Als u weet dat een broeder of zuster onder u te lijden heeft. Bid dan voor hem of haar.
Zoals er staat in Jakobus 5:13 - Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. 14
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt.
Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Wordt het in jullie gemeente een zieke in gebed opgedragen en een olie-zalving uitgevoerd? Omdat je daar zo speciaal om vraagt?

Ik stelde deze vraag omdat ik je een aantal bijdragen van je las die bepaalde handelingen en opvattingen op grond van jouw interpretatie van de Bijbel uitvoert resp. huldigt. Ik was benieuwd, als zijsprongetje, of dat ook zou gelden voor de oliezalving. Ik ben dan ook wel positief gecharmeerd van de consequentie in je geloofsopvatting.

Ons kerkgenootschap, de PKN, heeft in de nieuwe dienstboeken de mogelijkheid voor ziekenzalving "geformaliseerd", in onze gemeente is het (helaas, zo vind ik) geen gemeengoed. Ik ben echter organist in een gemeente behorende tot de OKKN en daar is het H. Oliesel zelfs een sacrament.

Zelf zou ik onder omstandigheden gebruik willen maken van de zalving.

@ Horeb

Was dit een antwoord dat een beetje aan je verwachting voldoet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 12 jan 2011 16:01

Hoi Optimatus,
Ik begrijp je vraagstelling ivm olie-zalving aan zieken heel goed, ik vermoed ook als je van persoon tot persoon met elkaar zou kunnen spreken een heel ander beeld van elkaar zou hebben.
Ik heb heel wat discussies en gesprekken gehad ook buiten refoweb, en daardoor neem je veel misverstanden weg, mensen hebben vaak een beeld van je door bijdragen en opvattingen en zienswijzen door andere mensen die een bijdrage aan het onderwerp die de mijne niet zijn, maar als je daar altijd op in moet gaan gaat meestal het onderwerp aan zijn doel voorbij.

Ik begrijp heel goed en dat zal je met mij eens zijn dat bepaalde onderwerpen in de bijbel door voortschrijdend inzicht of dat God meer Licht geeft/schenkt voor deze tijd waarin we nu leven, want ik denk/en weet dat er in de wereld op allerlei gebied hetzij politieke/kerkelijk/hoe mensen met elkaar omgaan, noem maar op.

Als Jezus terugkomt dan zal Hij niet vragen: Ben je Adventist/Hervormd/Gereformeerd/PKN/ enz..daar kom ik niet mee weg, en ik zou zeggen, Here Jezus, ik heb alles voor u gedaan, ik heb dit, ik heb dat…., en Jezus zal zeggen, maar ik ken je niet, wat een teleurstelling zal dat zijn.
De Here Jezus kan je alleen erkennen als je een persoonlijke relatie met Hem hebt en door Hem gevormd en veranderd bent.

Door een christelijke levenswandel moeten we ook attent zijn en soms keuzes maken die eerder als “waarheid” gelden maar dat God zegt, gaat uit van haar Mijn volk (Mijn kind), hiermee wordt mijn inziens bedoelt uit Babylon (wat verwarring betekent).

De kerk van Rome wordt hier Babylon genoemd omdat de godsdienst van deze kerk een herleving is en een samensmelting van de godsdienst van het oude Babel.
Deze kerk wordt genoemd „de moederkerk".

Dit duidt heen op het verband dat bestaat tussen haar en andere kerken een vrouw heeft alleen recht op de moedernaam, wanneer ze kinderen heeft. Dat Rome zichzelf als de moederkerk beschouwt blijkt uit de woorden die we in de geloofsbelijdenis van Pius IV vonden: Ik erken de heilige katholieke, apostolische kerk als de moeder en meesteres van alle kerken.
De dochters van deze moederkerk zijn de verschillende protestantse kerken, die in meerdere of mindere mate de leerstellingen en overleveringen der Roomse kerk behouden of overgenomen hebben.
Wanneer de protestantse kerken de grondbeginselen van het protestantisme verlaten, door het gezag van Gods Woord opzij te zetten of ondergeschikt te maken aan overleveringen en menselijke instellingen, nemen ze daardoor het grondbeginsel van het moderne Babylon aan en moeten beschouwd worden als dochters van Babylon.
Het is genoeg bekend welke grote verwarring er juist in het protestantisme heerst.

En daardoor heb ik aan die oproep gevolg gegeven, Gaat uit van haar Mijn volk, en daar wil ik graag bij zijn!!

En beste Optimatus, muziek is o.a. ook mijn bezigheid.

Mijn broer is afgestudeerd conservatorium orgel/piano en ik speel viool, samen hebben wij in samenzang met onze gemeente d.m.v. thema’s zoals met kerst of Pasen de diensten verzorgt, in een thema b.v. kerstdienst heb ik altijd de complete Verlossing duidelijk gemaakt, niet alleen dat Jezus geboren is maar ook wat Hij als mens voor ons gedaan heeft ook gekoppeld aan Zijn lijden en opstanding maar ook Zijn wederkomst.

In de muziekbundels kun je op elk thema geweldige liederen halen, die tot zegen kunnen zijn en beantwoorden aan de liefde van God en dat kunnen we weten door de Here Jezus.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jan 2011 16:27

Dag Marin,

Het relaas inzake de RKK deel ik niet. Ik beschouw de RKK als een christusbelijdende kerk die, gelijk ook "mijn eigen" PKN, de OKKN, de Anglicaanse Gemeenschap, de Lutherana, de GG, GGiN of welke andere reformatorische kerk dan ook. Immers, ook de RKK onderschrijft de Twaalf Artikelen des Geloofs, de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel en de Geloofsbelijdenis van Athanasius.

Inzake de muziek stem ik van harte met je in. Zingen is dubbel bidden, zoals Augustinus schreef, en daar had hij gelijk in. Hoewel de verdeeldheid der christenen groot is en men hierover niet tevreden kan zijn, heeft deze verdeeldheid wel één mooie vrucht voortgebracht: een enorme, veelzijdige schat aan liederen ter ere Gods.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 jan 2011 16:54

Optimatus schreef:Zelf zou ik onder omstandigheden gebruik willen maken van de zalving.

@ Horeb

Was dit een antwoord dat een beetje aan je verwachting voldoet?

jazeker :)
ik ben blij dat ik je goed heb ingeschat.
bedankt voor je betrokkenheid.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 feb 2011 16:39

De Vroege Kerk zag het onderhouden van de zondag lang voor keizer Constantijn als een apostolische instelling. Primaire bronnen vanaf de tweede eeuw geven dit reeds aan, aldus prof. dr. Benno Zuiddam. Hij reageert hiermee op de grote druk die de zondag tegenwoordig moet verdragen, niet alleen vanuit de samenleving, maar ook vanuit de kerk. "Ignatius brengt het waarnemen van de zondag naar voren als hij zegt dat christenen niet langer de sabbat onderhouden, maar letterlijk leven in het 'onderhouden van de dag des Heeren waarop Hij Die ons leven is, herrees.' Onderhouden, niet een uurtje naar de kerk in het duister na een harde werkdag."
De Vroege Kerk dwong zondagsrust in die zin niet af. "Het ging erom zich zo veel als dat praktisch mogelijk was te onthouden van werk. Zondagsrust functioneerde als ideaal, niet als ceremoniële wet."

Lees meer in het Reformatorisch Dagblad.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “Archief”